۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

بیشتر افراد معتقداند که روابط میان زوج‌ها و به طور کلی مدیریت روابط عاطفی، کار سخت و دشواری است. هر چند که ساختن روابط سالم و شاد کمی دشوار است اما اگر ابزارهای این ساخت و ساز را بدانید با مشکل رو به رو نخواهید شد. برای ساختن روابط مثبت باید این جمله را به خوبی به خاطر بسپارید: « مدیریت روابط عاطفی میان زوج‌ها، سخت و دشوار نیست؛ آدم‌های درون رابطه هستند که آن را سخت می‌کنند». اگر دوست دارید که مانند زوج‌های خوشحال و شاد زندگی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مدیریت روابط میان زوج‌ها کار سختی است؟

اگر فکر کنید مدیریت روابط به طور کلی و برای همه زوج‌ها کار دشواری است، در واقع با یک عبارت کلی، همه افراد را زیر یک پرچم می‌برید که کار کاملا اشتباهی است. به عبارت دیگر، این عقیده که قرار گرفتن در یک رابطه سخت و دشوار است، شما را به این باور می‌رساند که اگر وارد یک رابطه عاطفی شوید، برای بهبود اوضاع باید به سراغ راه حل بروید. یعنی به صورت پیش‌فرض، فکر می‌کنید که تمام روابط سخت و دشوارند.

اما اگر قبول کنید که روابط عاطفی، به صورت ذاتی سخت و دشوار نیست و این آدم‌ها هستند که آن را سخت می‌کنند، اوضاع کاملا فرق خواهد کرد. واقعیت این است که تمام انسان‌ها دارای نواقصی هستند. هیچ‌کس کامل نیست. همه دارای ترس‌ها و نگرانی‌هایی هستند و بدیهی است که آنها را وارد رابطه‌شان نیز می‌کنند. هر چند که این حقیقت دارد و ما انسان‌های کاملی نیستیم اما دلیلی بر تلاش نکردن برای تغییر وجود ندارد. همه ما می‌توانیم، خود را تغییر بدهیم و روابط‌مان را زیبا و پر از شادی کنیم.

شاید شما هم در زندگی خود با زوج های موفق و شاد رو به رو بوده‌اید و از خود پرسیده‌اید که چطور به این خوبی و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند یا آنها چه کارهایی انجام می‌دهند که بقیه بلد نیستند. شاید هم اصلا زوجی خوشبخت و شاد در دور و اطراف خود نمی‌بینید. در هر حال، حتما دوست دارید که با راز زوج‌های خوشبخت برای شادی آشنا شوید.

داشتن رابطه‌ای شاد، آن‌قدرها هم سخت نیست. زوج‌های راضی و خوشحال، به انجام کارهای ساده‌ای پای‌بند هستند که شما هم می‌توانید یاد بگیرید و انجام بدهید. فقط کافی است، حواس‌تان را جمع کنید و شاد بودن را از صمیم قلب بخواهید و مهم‌تر از آن، برای شریک عاطفی‌تان هم شادی و رضایت بخواهید.

در ادامه این مقاله از راه‌کارهای جادویی شادی و رضایت میان زوج‌های خوشبخت، برای‌تان گفته‌ایم:

۱. حرف زدن باهم و گوش دادن به یکدیگر

spiking 300x155 - ۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

این پیشنهاد ساده به نظر می‌رسد، این طور نیست؟ بگذارید، شفاف‌تر صحبت کنیم. اگر قرار باشد که با شریک زندگی و یارتان به اندازه کافی حرف نزنید یا وقتی را برای شنیدن و گفتگو با هم نگذارید پس چرا ازدواج کرده‌اید؟ وقتی دوست ندارید با کسی وارد صحبت و گفتگو شوید، چطور می‌توانید با هم زندگی کنید و روابط خوبی داشته باشید؟

این روزها، کمبود گفتگو و گوش کردن زوج‌ها به یکدیگر بسیار زیاد شده است. هر یک از طرفین، بیشتر اوقات خود را با گشت و گذار در دنیای مجازی یا وسایل الکترونیکی مختلف سپری می‌کند. انگار این روزها، رابطه و پیوند میان افراد با تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و… محکم‌تر و جدانشدنی‌تر از پیوندشان با شریک عاطفی و یارشان است.

اگر دوست دارید که در این دسته از زوج‌ها قرار نگیرید باید بیشتر با هم حرف بزنید، به حرف هم گوش کنید و یادتان باشد که شنیدن حرف‌های هم وقتی اثرگذار است که با تمام قلب و مغزتان به هم توجه کنید.

۲. حفظ ارتباط با هم در طول روز

حفظ ارتباط در طول روز 300x162 - ۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

برخی از زوج‌ها در زمانی که کنار یکدیگر هستند، رابطه خوب و شادی دارند، کاملا هم را درک می‌کنند و همه چیز ایده‌آل است اما در زمان‌هایی که یکدیگر را نمی‌بینند، اوضاع متفاوت می‌شود و مانند دو غریبه هیچ خبری از هم نمی‌گیرند. شاید چنین رفتاری، عادی به نظر برسد و فکر کنید که خبر گرفتن مدام از یکدیگر در طول روز لزومی ندارد اما سخت در اشتباه هستید.

نداشتن ارتباط در طول روز با هم مانع از خلق و تداوم ارتباط روزانه می‌شود. لازم نیست، وقتی سر کار می‌روید، دو تا سه ساعت را با تلفن با همسرتان صحبت کنید. اما با یک پیام کوتاه با مضامینی مانند: «چه کار می‌کنی؟»، «دوستت دارم» یا «من به تو فکر می‌کنم» می‌توانید ارتباط و علاقه‌تان را بهتر و زیباتر حفظ کنید.

۳. انجام فعالیت‌های مشترک

متأسفانه با گذشت زمان از زندگی مشترک، زوج‌ها اوقات کمتری را با هم می‌گذرانند و دیگر انگار، زندگی مشترک چندان هم مشترک نمی‌ماند. زیر یک سقف بودن به معنای داشتن زندگی مشترک نیست، هست؟ مثلا، بیشتر مردان برای خود «غار تنهایی» یا پاتوقی دنج درست می‌کنند و بیشتر اوقات‌شان را در آن می‌گذرانند. شاید در ظاهر، چنین کاری جالب به نظر برسد اما در واقعیت، چه چیزی از آن دریافت می‌شود؟

داشتن یک غار تنهایی به این معناست که فرد دوست دارد، تنها باشد و به حال خودش رها شود. یعنی نمی‌خواهد که شریک زندگی‌اش او را آزار بدهد و از او فاصله گرفته است. چنین چیزی در زندگی مشترک قابل قبول نیست.

زوج‌های خوشحال و راضی، زوج‌هایی هستند که با هم برنامه‌های مشترکی دارند. منظور از اینکه با هم فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک داشته باشید، این نیست که در هفت روز هفته و به طور شبانه‌روزی با هم اوقات‌تان را بگذرانید. بلکه منظور این است که برای با هم بودن وقت بگذارید و هم را فراموش نکنید.

۴. شکرگذاری و سپاس‌گزار بودن

شکرگزاری 300x205 - ۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

هر چقدر بر اهمیت شکرگزاری تأکید کنیم باز هم کم است. واقعیت این است که انسان‌ها فراموش‌کار هستند. آنها یادشان می‌رود که چه نعمت‌های ریز و درشتی در زندگی دارند؛ سقفی که بالای سر دارند، غذا و سلامتی و گاهی حتی فراموش می‌کنند که عزیزان‌شان را چقدر دوست دارند و وجود آنها را از یاد می‌برند.

در زندگی مشترک باید همواره اهمیت شکرگزاری و سپاس‌گزار بودن را به خاطر بسپارید. برای مثال، اگر همسرتان هر شب برای‌تان غذا آماده می‌کند هر شب و هر بار با یک قدردانی کلامی، حس سپاس‌گزاری خود را به او ابراز کنید. همه دوست دارند که درک شوند و مورد تقدیر قرار گیرند. به خصوص برای کارهایی که هر روز تکرار می‌شوند و به تدریج ارزش‌شان به هاله فراموشی سپرده می‌شود، سپاس‌گزار بودن از اهمیت زیادی برخوردار است.

۵. گفتن جملات و عبارت شیرین به هم و درباره یکدیگر

بیشتر افراد دوست دارند که از آنها تعریف شود. برخی هم چنین میل و علاقه‌ای ندارند اما حتی آنها هم در اعماق قلب‌شان دوست دارند که احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند. با در نظر داشتن این نکته، بدانید که با جملات ساده‌ای مانند «چقدر زیبایی!» یا «با این لباس، فوق‌العاده جذاب شده‌ای!» می‌توانید، یارتان را شاد و خوشحال کنید.

جملات مثبت فقط منحصر به تعریف از یکدیگر نمی‌شوند. با انواع جملات دوست‌داشتنی و مثبت هم را خوشحال کنید. مثلا اگر همسرتان اهل ورزش و زندگی سالم است به او بگویید که این پشتکار و دقتی که در این زمینه به خرج می‌دهد، برای‌تان ستودنی است.

۶. قرار دادن نیازهای همسر در اولویت یا در کنار خواسته‌های خود

این روزها در دنیایی زندگی می‌کنیم که خودپسندی و خودشیفتگی در آن موج می‌زند. واژه «من»، غالب‌ترین واژه این روزهاست و همه در هر چیزی در پِی منافع شخصی خود هستند. در واقع، انسان‌های این روز و روزگار دوست دارند از هر چیزی نفع شخصی ببرند و از دیگران بهتر باشند.

متأسفانه، چنین رویکردهایی در زندگی مشترک بسیار مخرب است. اگر در یک رابطه به دنبال چیزهایی باشید که می‌توانید به نفع خود به دست آورید، طرف مقابل‌تان را فراموش خواهید کرد. در این صورت به نیازهای او بی‌توجه می‌شوید و فقط خود را در نظر خواهید داشت. چنین چیزی در زندگی مشترک به بن‌بست می‌خورد زیرا به تدریج و در طول زمان احساس خشم و نفرت به وجود می‌آید.

۷. تلاش برای ساختن زندگی بهتر برای یکدیگر

در یک رابطه باید تمرکز و تلاش‌تان را از کسب دستاوردها و منافع شخصی به مسیری دیگر تغییر بدهید و ببینید که چگونه می‌توانید زندگی بهتری برای همسر و همراه‌تان بسازید.

زمانی که شما برای ایجاد آرامش بیشتر در زندگی همسرتان تلاش می‌کنید، او نیز متقابلا در تلاش خواهد بود تا زندگی بهتری برای شما فراهم کند. این تبادل انرژی و تلاش دوسویه برای بهبود زندگی بسیار مفید است. انسان‌ها به طور ذاتی به کسی که برای‌شان کارهای مثبت انجام می‌دهد و به آنها لطف دارد، محبت نشان می‌دهند.

۸. بخشش یکدیگر

هیچ‌کس کامل نیست. حتی شما دوست عزیز! باید بپذیریم که کمال در میان انسان‌ها وجود ندارد. بنابراین، زوج‌های خوشحال به این دلیل خوشبخت هستند که می‌دانند هیچ‌یک، بی‌عیب و نقص نیستند و می‌توانند یکدیگر را علیرغم اشکالات و نواقصی که دارند به خوبی دوست داشته باشند و هم را به خاطر اشتباهات و نواقص خود می‌بخشند.

بخشش در رابطه، طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد. برای مثال، همسران می‌توانند خیانت دیگری را ببخشند یا موضوع ساده‌ای مانند ترک کردن جوراب‌های کثیف در گوشه اتاق را. در هر حال، بخشش، اساس و بنیاد زندگی مشترک است.

۹. برقراری رابطه عاشقانه با هم

lovely relashionship 300x150 - ۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

برای داشتن یک زندگی مشترک خوش و شاد باید طراوت رابطه عاشقانه را حفظ کنید. زوج‌های بسیاری بعد از گذشت زمان از اوایل رابطه، عاشقانه‌های خود را فراموش می‌کنند. داشتن روابط عاشقانه زوج‌ها، بخش مهمی از ساختن زندگی مشترک شاد و سالم است. زندگی مشترک و عاشقی مانند یک گیاه است. اگر به آن آب داده نشود، پژمرده و خراب می‌شود.

همیشه با همسرتان در برقراری روابط عاشقانه تلاش کنید. روزهای نخست رابطه را به یاد بیاورید و مانند همان روزها با هم رفتار کنید. مانند همان روزهای نخست با هم به گردش بروید و جملات عاشقانه رد و بدل کنید. زنده نگه داشتن عشق در شادی و خوشبختی زوج‌ها اهمیت زیادی دارد. زندگی مشترک بدون دلبری‌های عاشقانه مانند زندگی کردن با یک هم‌اتاقی یا خواهر/برادر است. شما از یک زندگی مشترک، چنین چیزی می‌خواهید؟

۱۰. برقراری روابط فیزیکی و لمس کردن یکدیگر

sexy 300x200 - ۱۳ کار ساده‌ای که زوج های خوشحال هر روز انجام می‌دهند

لمس کردن یکدیگر فقط در روابط جسمانی وجود ندارد. البته برقراری روابط فیزیکی هم بخشی از عشق و علاقه است اما تمام ماجرا نیست. در زمینه روابط جسمی هم یادتان باشد که افراد دارای تمایلات و خواسته‌های متفاوتی هستند. زوج‌های خوشحال معمولا در این زمینه مشکلی ندارند. زیرا یا به هم شباهت دارند یا در این زمینه به توافقاتی رسیده‌اند.

برقراری ارتباطات غیرجنسی هم در روابط فیزیکی زوج‌ها بسیار حائز اهمیت است. مثلا در آغوش کشیدن یکدیگر، بوسیدن، دست یکدیگر را گرفتن و… هم نقش مهمی در گرم شدن روابط دارد. این تماس‌های جسمی باعث می‌شود از نظر احساسی هم به یکدیگر متصل شوید.

۱۱. تنظیم ساعت خواب

گاهی‌اوقات، بنا به تفاوت‌های فردی، امکان اینکه هر دو نفر در یک ساعت شب به خواب بروند کمی نامقدور است. اما اگر ساعت خواب زوج‌ها با هم فرق داشته باشد، نوعی جدایی و فاصله به صورت آرام و نامحسوس وارد زندگی‌شان خواهد شد.

حتی اگر دوست ندارید که زود بخوابید هم همسرتان را همراهی کنید و با او به رختخواب بروید. شما می‌توانید مشغول خواندن کتاب شوید یا تلویزیون ببینید اما مراسم و تشریفات را به جا بیاورید و ساعت خواب‌تان را با هم تنظیم کنید.

۱۲. حمایت و پشتیبانی از یکدیگر

همه ما دارای آرزوهایی هستیم که هنوز محقق نشده‌اند و چنین چیزی بسیار مطلوب است. زیرا زندگی یک مسیر است و طی کردن این مسیر اهمیت دارد و برای رسیدن به مقصد نباید مسیر را از دست داد. زوج‌های شاد در این مسیر هم را یاری می‌کنند. آنها به بیم‌ها و امیدهای هم توجه دارند و یکدیگر را پشتیبانی می‌کنند.

زوج‌های خوب در همه شرایط، پشت هم هستند. فرقی نمی‌کند که یارشان دچار مشکلات خانوادگی شده است یا احساسی. در هر صورت کنار هم هستند و در هر حال می‌توانند روی هم حساب کنند.

۱۳. خوش‌گذرانی و خندیدن در کنار هم

خوب زندگی کنید اما یادتان باشد که اوقات‌تان را سخت نگذرانید. سخت‌گیری نکنید و بدانید که حس طنز، خنده و خوش‌گذرانی بسیار مهم است. اینها در زندگی مشترک هم اهمیت زیادی دارند. حتی اگر زندگی‌تان با چالش‌ها و سختی‌های زیادی رو به رو هستند باز هم بخندید تا دنیا به شما بخندد.

برای شاد بودن بهانه‌هایی پیدا کنید. مثلا به کوه‌نوردی دونفره بروید، فیلم طنز ببینید یا هر کار دیگری که شما را در کنار یارتان شاد و خوشحال می‌کند. حس طنز در زندگی زناشویی جادو می‌کند.

در آخر
همان‌طور که گفته شد، داشتن زندگی زناشویی شاد و راضی‌کننده، آن‌قدرها هم سخت نیست. این توصیه‌ها را یاد بگیرید و از همین روز در زندگی مشترک‌تان پیاده‌سازی کنید. بیشتر افراد به این توصیه‌ها فکر نمی‌کنند. اهمیت دادن به این نکات ساده اما مهم کمی تمرکز و تلاش می‌خواهد. فقط همین!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا