زندگی سالم > درمان و پیشگیری > پیشگیری از سرطان با رعایت ۱۰ توصیه مهم
پیشگیری از سرطان
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

سرطان سبب تقسیم و تکثیر غیرعادی سلول ها می شود که در نتیجه ایجاد تمورهای سرطانی، آسیب به سیستم ایمنی بدن و سایر اختلالاتی که میتواند مرگبار باشد. بدن انسان از تعداد زیادی سلول به وجود آمده است. رشد فیزیکی در نتیجه تقسیم سلولی در بسیاری از بافت های بدن صورت می گیرد. در واقع در اثر همین تقسیم سلولی است که سلول های جدید جایگزین سلول های فرسوده و پیر می شوند. رشد و تقسیم سلولی روندی سازمان یافته است و تحت کنترل فاکتورهای خاصی انجام می شود. در سرطان، سیستم کنترل از بین می رود و میلیون ها سلول تولید می شوند که از اجتماع آنها توده ای به نام تومور به وجود می آید.

بین  ۳۰-۵۰% از تمام موارد سرطان ، قابل پیشگیری هستند.استراتژی بلند مدت مقرون به صرفه ترین راه برای کنترل و پیشگیری از سرطان است. پیشگیری از سرطان اقدام به کاهش خطر ابتلا به سرطان منجر شده است .

برای پیشگیری از سرطان چه راهی وجود دارد ؟

دخانیات از مهمترین عوامل سرطان است.

در سراسر جهان مصرف دخانیات بزرگترین عامل مرگ و میر و سرطان است. استعمال دخانیات باعث بسیاری از انواع سرطان، از جمله سرطان ریه، مری، حنجره (جعبه صدا)، دهان، گلو، کلیه، مثانه، پانکراس، معده و دهانه رحم شناخته شده است.اجتناب از مصرف دخانیات یا قطع مصرف آن یک اقدام مهم در پیشگیری از سرطان است.

برای پیشگیری از سرطان ، تغذیه خود را اصلاح کنید.

برخی از مواد غذایی و بخش هایی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده و اسانس ها و روغن های صنعتی و رنگ های اضافه شده در مواد غذایی همه سرطان زا هستند . به جای مصرف چنین غذاهایی شما با مصرف میوه ها و سبزیجات ،غلات و حبوبات، کاهش مصرف گوشت قرمز و چربی های اشباع شده ، از انواع سرطان ها همچون سرطان سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد پیشگیری کنید.

مصرف غذاهای گیاهی حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نام فیتوکمیکال و کاروتنویید که در میوه و سبزیجات به رنگ قرمز،نارنجی و زرد و سبزیجات تیره به وفور موجود می باشدو پلی فنول موجود در گیاهان، ادویه جات، سبزیجات، چای سبز، سیب، انواع توت ها و ترکیب آلیوم، یافت شده در پیاز، سیر، تره فرنگی وهمه در پیشگیری از سرطان بسیار موثر بوده است.

منابع غنب از ویتامین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مصرف ویتامین D،ویتامین Cو ویتامین E ، شما را از خطر ابتلا به بیماری سرطان محافظت می کند.مصرف فیبر های غذایی که شامل بلغور ،ذرت،غلات سبوس دار،دانه ها از جمله جو،جو دوسر،نان گندم کامل حبوبات در برنامه غذاییتان توصیه می شود.

مصرف میوه و سبزیجات ، عامل مهی در پیشگیری از سرطان است.

مصرف میوه ها و سبزیجات و انواع کلم ها (کلم سفید ،گل کلم، کلم بنفش،کلم بروکلی،و کلم پیچ) شما را از انواع سرطان مانند:

سر و گردن ، سرطان مری و سرطان معده، سرطان ریه و سرطان پانکراس ،سرطان پروستات محافظت می کند.مطالعات نشان می دهد مصرف کلم ها رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند.

احتمالا فیتوکمیکال در میوه ها و سبزیجات باهم در کاهش ابتلا به سرطان موثر بوده برخی به تنظیم هورمون ها مانند استروژن به متوقف کردن رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

لیکوپن که در محصولاتی مانند گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه، و زردآلو موجود است . مطالعات نشان می دهد که لیکوپن ممکن است بدن را برابر چندین سرطان از جمله : سرطان ریه، سرطان معده، سرطان پروستات ،سرطان روده بزرگ، سرطان دهان، سرطان مری، محافظت می کند.

چاقی و اضافه وزن ، دشمن سلامتی است .

چاقی با خطر ابتلا به سرطان مرتبط است . خوردن کالری بیش از نیاز بدن ،مصرف شکر و چربی ها،مصرف نوشیدنی های شیرین ،گوشت پر چرب و غذاهای سرخ شده همه باعث بروز چاقی می شود .فعالیت های بدنی منظم و ورزش و نگهداری وزن مناسب و رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و فیبر و سبزیجات اثر محافظتی مستقل در برابر انواع سرطان ها دارد و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مصرف الکل ، زمینه ساز ابتلاء به سرطان است.

مصرف الکل یک عامل خطر برای بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان دهان، حلق، حنجره، مری، کبد کولورکتوم و پستان است.مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

آلودگی هوا و آلودگی های زیست محیطی ، سرطان زا هستند.

آلودگی هوا، آب و خاک با مواد شیمیایی عامل دیگر سرطان است . اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم صنعتی و زیست محیطی و اجتناب از قرار گرفتن در معرض تابش های غیر ضروری مانند قرار گرفتن در معرض بی از حد اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید،تصویربرداری پزشکی،تابش الکترومغناطیسی از خطوط برق با ولتاژ بالا یا اشعه فرکانس رادیویی از مایکروویو و تلفن های همراه خطر ابتلا به ملانوما و دیگر سرطانهای پوست را افزایش می دهد.

بیماریهای عفونی راکنترل و درمان کنید.

پیشگیری از سرطان شامل حفاظت از عفونت های ویروسی است.بیماری هپاتیت ، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد و ویروس های مقاربتی است که می تواند به سرطان HPV پاپیلومای انسانی دستگاه تناسلی و سرطان دهانه رحم و نیز سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن می شود .واکسینه کردن راه دیگر پیشگیری از سرطان است.

تست غربالگری انجام دهید .

گرفتن تست های غربالگری به طور منظم توصیه دیگری برای پیشگیری و آگاهی قبلی است.

منابع غنی از انتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مصرف آنتی اکسیدان ها راه دیگر پیشگیری از سرطان است . آنتی اکسیدان ها مواد طبیعی یا مصنوعی هستند که ممکن است به پیشگیری یا به تاخیر انداختن برخی از انواع آسیب سلولی کمک کند. آنتی اکسیدان ها در بسیاری از مواد غذایی، از جمله میوه ها و سبزیجات و مکمل های غذایی یافت می شود .

نمونه هایی از آنتی اکسیدان ها شامل: بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن، سلنیوم، ویتامین A ، ویتامین E ، ویتامین C است.

آنتی اکسیدان ها می توانند بدن در برابر آسیب سلولی که ناشی از رادیکال های آزاد می شود، مانند استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

استرس مزمن اکسیداتیو می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را افزایش می دهد. خوشبختانه، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند کمک به افزایش سطح آنتی اکسیدان خون و مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود.

برخی از منابع آنتی اکسیدان ها: شکلات تیره،گردو، لیمو ترش،زغال اخته، توت فرنگی،کنگر، انواع توت ها،تمشک،انواع کلم ها،لوبیا،چغندر،اسفناج،انار، نخود فرنگی،پرتقال،ذرت ،هویج،گوجه فرنگی،هندوانه، چای سبز ،انگور قرمز، زالزالک،حبوبات، سیب عدس،بلوبریبا مصرف آنتی اکسیدان ها به طور مداوم در از انواع سرطان ها پیشگیری کنیدو در پایان این که پیشگیری بهترین درمان است.

در مجموع ، بر اساس آنچه گفت ، تغییر سبک زندگی و انتخاب درست رژیم غذایی ، مهمترین عوامل در پیشگیری از سرطان محسوب می شوند .

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *