عوارض استفاده از موبایل در دوران بارداری!

خانم‌هایی که در این دوران حساس‌ از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض بروز برخی مشکلات مثل مشکلات رفتاری در کودکان خود هستند.

اشعه موبایل در بارداری، اثرات بدی روی جنین در حال رشد می‌گذارد. حساس‌ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری‌ها، از ابتدای حاملگی تا حدود ۱۵ هفته پس از بارداری می‌‌باشد.

اگر جنین طی این مدت در معرض اشعه قرار بگیرد دچار نقایص هنگام تولد و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود، کاهش رشد و آسیب‌های شدید مغزی جنین از عوارض تماس هستیم با اشعه ایکس در این مدت زمان از بارداری است.

در مورد اینکه استفاده از تلفن همراه و وای فای چه مضراتی برای زنان باردار و جنین دارنده نمی‌توان با قطعیت حرف زد، اما از آنجائی که این دوران، دوران بسیار مهم و حساس است،‌ لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاری نکنید که کودک و خودتان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرد.

وای فای 300x169 - عوارض استفاده از موبایل در دوران بارداری!

خانم‌هایی که در این دوران حساس‌ از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض بروز برخی مشکلات مثل مشکلات رفتاری در کودکان خود هستند.

تحقیقاتی که روی بیش از ۱۳۰۰۰ کودک به عمل آمد نشان می‌دهند مادرانی که دو یا سه بار (روزانه) از تلفن همراه استفاده می‌کنند کودکانی را به دنیا می‌آورند که به بیش‌فعالی و برخی مشکلات ارتباطی با دیگران دچار هستند.

در ضمن این کودکان ۵۴ درصد بیشتر از سایر کودکان به مشکلات رفتاری دچار هستند اگر این کودکان در آینده خود نیز از تلفن همراه استفاده کنند:

– ۸۰ درصد بیشتر از دیگران از مشکلات رفتاری رنج می‌برند.

– ۲۵ درصد بیشتر در معرض مشکلات احساسی هستند.

– ۳۴ درصد بیشتر دچار مشکلات زناشویی می‌شوند

– ۳۵ درصد بیشتر به بی‌فعالی دچار می‌شوند.

کدام اشعه‌ها زیانبار‌ترند؟

اشعه 300x107 - عوارض استفاده از موبایل در دوران بارداری!

از میان اشعه‌های زیانبار، اشعه ایکس خطرناک‌تر است. زنان باردار نباید در معرض این اشعه خطرناک قرار بگیرند. اشعه ایکس بدون بو و شکل و رنگ است اما تأثیر بسیار زیادی روی جنین دارد.

سایر اشعه‌های قوی و مضر شامل آلفا، بتا و گاما است. این اشعه‌ها می‌توانند روی همه سلول‌های بدن جنین اثر بگذارند و رشد سالم او را مختل سازند.

خطرات و زیان‌های ناشی از استفاده از تلفن همراه تا به حال ارزیابی کامل نشده است در واقع دانشمندان در این زمینه تحقیقات چندانی به انجام نرسانده‌اند و استانداردی تعیین شده در این زمینه مربوط به حدود ۱۸ سال پیش است.

در آن سالها حتی این خطرات به طور دقیق و واقعی نیز مورد بررسی قرار نگرفته بودند. این روزها مردم حتی نمی‌دانند که باید چه بهای سنگینی را به خاطر این عدم آگاهی خود بپردازند.

این روزها از هر ۵ کودک یکی به بیماری‌های روحی – روانی دچار است. این اختلالات گاه بسیار پیچیده هستند و نمی‌توان حتی به راحتی آنها را توصیف کرد والدین حق داشتن و آگاه بودن را دارند.

برخی از پزشکان معتقدند که نسل‌های بعدی با اتفاقات عجیب و تکان دهنده جدی مواجه خواهند شد و خطرات استفاده از موبایل‌ها و تلفن‌های همراه مسئول بخش عظیمی از این مشکلات خواهند بود.

این خطرات کمتر از آسیب‌های ناشی از مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری نیست.

این روزها بیشتر مردم از بزرگ و کوچک، از تلفن همراه استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که سلامت خود را چگونه به خطر می‌اندازند.

اشعه‌های الکترومغناطیسی تأثیرات بسیار خطرناکی روی جنین در حال رشد دارند.

این امواج روی آنزیم‌ها، غدد، عضلات، هورمون‌ها، قلب و استخوان‌های جنین اثر می‌گذارند.

در واقع فشارهای سلولی، باعث تخریب ساختار DNA می‌شود که با موج عظیمی از خطرات و عوارض ناخوشایند برای مادر و جنین همراه هستند.

کدام دوره از بارداری حساس‌‌تر است؟

پزشکان معتقدند حساس‌‌ترین دوره از زندگی جنین از زمان پیدایش تا حدود ۱۵ هفتگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های زیانبار در این مدت می‌تواند نقایص و عقب ماندگی‌های ذهنی ایجاد کند.

تماس با این اشعه‌ها باعث کاهش رشد مغزی و آسیب دیدگی‌های شدید آن می‌شود.

عوارض و خطرات ناشی از امواج الکترومغناطیسی موبایل روی جنین:

– آسیب‌های مغزی: استفاده مداوم از تلفن همراه در این دوران روی جنین اثرات زیادی دارد.

در این مدت سلول‌های عصبی جنین در حال شکل‌گیری هستند وقتی که شکل‌گیری ناقص انجام می‌شود،‌ برخی اختلالات عصبی بروز می‌کنند.

DNA مسئول رشد و نمو جنین است و اشعه‌های روی DNA اثر مخرب دارند.

در ضمن این اشعه‌ها باعث سقط جنین نیز می‌شوند. جنینی که در معرض این آسیب‌هاست، بیشتر از سایرین در معرض خطر سرطان است.

– آسیب‌های عاطفی: کودکانی که در کودکی و جنینی در معرض این اشعه‌ها هستند بیشتر از سایر کودکان دچار مشکلات عاطفی می‌شوند مشکلات عاطفی و روانی باعث به وجود آمدن استرس و تنش‌های زیادی در آنها می‌شود که سطح کیفیت زندگی‌شان را پایین می‌آورد.

– مشکلات مربوط برقراری ارتباط با دیگران: این دسته از کودکان که در دوران جنینی بسیار در معرض اشعه‌ها بوده‌اند در بزرگسالی در مقایسه با سایر کودکان بیشتر دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند.

استفاده از تلفن همراه روی مغز آنها اثر نامطلوبی به جا گذاشته و کودک در بزرگسالی برای برقراری ارتباط دچار مشکل می‌شود

چه باید کرد؟

– مادر که در این دوران حتما باید از اشعه‌های زیانبار مختلف دور بماند.

اگر نیاز به استفاده از اشعه ایکس است، حتما باید طبق نظر پزشک باشد و دور شکم و رحم او پوشانده شود.

– استفاده از تلفن همراه باید به حداقل برسد. این روزها حذف تلفن همراه و بی‌سیم از زندگی کار سخت و پیچیده‌ای شده است.

وسایل الکتریکی بی‌سیم جای خود را در تمام خانواده‌ها باز کرده‌اند و مصرف و کاربردشان هر روز بیشتر می‌شود علیرغم اینکه جدا شدن از جریان عظیمی که در این رابطه به راه افتاده کار راحتی نیست ولی حدالمقدور در دوران بارداری خود را کمتر در معرض آنها قرار دهید.

– اینترنت، کامپیوتر، موبایل، تلفن بی‌سیم، مایکروویو همگی روی جنین و سلامت آن اثر می‌گذارند و شما در جایگاه والدین فرزندشان مسئولیت حفظ سلامت او را بر عهده دارید.

پس تماس‌های خود را محدود کنید. وای‌فای خود را اغلب خاموش کنید. از اسپیکر (بلندگوی تلفن) بیشتر استفاده کنید و گوشی را به گوش‌تان نچسبانید.

بروز سرطان

طبق تحقیقات متعدد مشخص شده است که قرارگیری جنین در معرض تابش اشعه، شانس ابتلای او را به سرطان افزایش می دهد.

طی یک بررسی معلوم شد، از بین ۵۰۰ جنینی که در معرض تابش اشعه در دوران جنینی خود بودند، حدود ۲ درصد احتمال ابتلا به سرطان در مراحل بعدی زندگی را نسبت به هم سن‌وسال های خود نشان دادند.

احتمالا تغییراتی که توسط اشعه در DNA فرد صورت می گیرد، در آینده او را به سرطان دچار می کند.

آسیب مغزی تاثیر اشعه موبایل بر جنین

استفاده مکرر از تلفن همراه، خطر آسیب رسیدن به مغز جنین را افزایش می دهد. هنگامی که جنین در حال رشد است، شکل گیری سلول های عصبی، حیاتی است. شکل گیری ناقص سلول های عصبی، احتمال بروز اختلالات عصبی را در سال های آینده زندگی کودک افزایش می دهد. محققان اسکاندیناوی دریافته اند، استفاده از تلفن همراه، میزان یافته های عصبی موجود در مغز جنین را از بین می برد. بنابراین، زن باردار باید استفاده از تلفن همراه را کاهش دهد.

ایجاد مشکلات عاطفی تاثیر اشعه موبایل بر جنین

قرار گرفتن در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداری باعث می شود که در آینده کودکان دچار مشکلات عاطفی شوند. در واقع این کودکان که نمی توانند عواطف خود را کنترل کنند، دچار آسیب می شوند.

مشکل برقراری ارتباط با همسالان

اگر در دوران بارداری جنین در معرض اشعه تلفن همراه قرار گیرد، به احتمال زیاد در آینده این کودک نمی تواند با کودکان دیگر ارتباط برقرار کند. از آن جا که استفاده از تلفن همراه هنگام بارداری در رشد مغز کودک اثر می گذارد این دسته از کودکان به دشواری می توانند با همسالانشان ارتباط برقرار کنند.

ادامه اطلاعات درباره تاثیر اشعه موبایل بر جنین

شاخه سرطان سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱ با اعلام این که تلفن های همراه می توانند موجب بروز سرطان شوند، خواستار انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه شد.

در حال حاضر برخی از کشورها از جمله فرانسه تبلیغ تلفن همراه را برای کودکان به دلیل خطرات احتمالی آن ممنوع اعلام کرده اند.

امواج موبایل بالای ۹۰۰ مگاهرتزاست که بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که مضراتی برای سلامتی انسان دارند ولی هیچ کدام به اثبات نرسیده است و همچنان در خصوص مضرات آن تحقیقات گسترده ای در حال انجام است.

بر این اساس محققان به زنان باردار هشدار داده اند که در این دوره استفاده از تلفن های همراه را تا حد امکان محدود کنند و از نگه داشتن آن در نزدیک جنین خودداری کنند.

اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، یا ADHD گونه‌ای اختلال رشدی است؛

دکتر «تیلور»گفت: ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که مشکلات رفتاری در موش‌ها شبیه به ADHD از طریق قرار گرفتن در معرض پرتوهای تلفن همراه در درون رحم ایجاد می‌شود.

فزایش اختلالات رفتاری در فرزندان انسان نیز ممکن است تا حدی نتیجه قرار گرفتن جنین در معرض پرتوافشانی‌های تلفن همراه باشد.

این پژوهش که نتایج آن در مجله «گزارش‌های علمی» منتشر شده است.

تاثیر اشعه موبایل بر جنین در بارداری مساله بسیار مهمی است که باید به ان توجه کنید. گاهی این خطرات بسیار جبران ناپذیر است.

اگر برایتان امکان دارد در این نه ماه اصلا گوشی تان را خاموش کنید.

اگر مثلا شاغلید و واقعا امکان ندارد گوشی غیر لمسی داشته باشید و آن را در فاصله دور از خودتان بگذارید.

امواج وایفای هم اثرات بدی روی جنین خواهند گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا