اگر صادقانه به این ۷ پرسش «بله» بگویید؛ از هوش هیجانی بالاتری برخورداید

هوش هیجانی باعث می‌شود روی احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشید و هر حرف یا ماجرا را از زاویه‌های مختلفی ارزیابی کنید. این نوع هوش روی روابط اجتماعی و تعامل‌های شما نیز تاثیرگذار است که امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی آن می پردازیم

در محیط کار، جلوگیری از احساسات، شخصیت‌ها، هیجان‌ها، رفتارها و عادت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. هرچقدر تلاش کنید امور منطقی و روال‌گونه پیش بروند؛ یک برداشت اشتباه، یک سوءتفاهم، یک حرف و اظهارنظر می‌تواند همه‌چیز را برعکس کند.

گاهی اوقات کلمات و اقدام‌های افراد به اشتباه تفسیر می‌شوند. کارمندان دچار تشخیص اشتباهی شده و تصمیم‌هایی هیجانی می‌گیرند. احساسات درونی، تصمیم‌گیری‌های منطقی و درست را تحت فشار قرار می‌دهند و آن‌ها را به سمت و سوهای اشتباهی می‌کشانند.

به همین دلیل، آیتم هوش هیجانی به یکی از موارد مهم در هنگام استخدام و محیط‌های کاری تبدیل شده است. هوش هیجانی به شما کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌های چالشی مرتبط با افراد مختلف، بهتر عمل کنید و دردسرهای کاری را کاهش دهید. هوش هیجانی بیشتر به شما می‌گوید از چه افرادی دوری کرده یا بیشتر سراغ کدام افراد بروید.

افراد دارای هوش هیجانی بالا از یک نوع خودآگاهی در ارزیابی وضعیت‌ها برخوردار هستند و می‌توانند چشم‌انداز برخی تصمیمات را پیش از هر کاری مشاهده کنند. این افراد سعی می‌کنند بدون قضاوت درباره دیگران تصمیم‌گیری کنند و از واکنش‌های فوری و آنی به مسایل بدون پردازش کامل اطلاعات موجود خودداری کنند.

[su_quote]هوش هیجانی باعث می‌شود روی احساسات خود کنترل بیشتری داشته باشید و هر حرف یا ماجرا را از زاویه‌های مختلفی ارزیابی کنید. این نوع هوش روی روابط اجتماعی و تعامل‌های شما نیز تاثیرگذار است. معمولا، رهبران کسب‌وکارها، رئیس‌های موفق و مدیران رده بالا از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند.[/su_quote]

اما سوال کلیدی اینجا است که ما چقدر هوش هیجانی داریم و چگونه می‌توانیم آن را ارزیابی کنیم؟

همه افراد یک تصور از هوش هیجانی خود دارند ولی ممکن است خیلی خود را دست کم بگیرند یا برعکس، بیش از حد متکی به خودآگاهی کاذب و شهودهای اشتباه باشند. برای اینکه درک و تصور بهتری از میزان هوش هیجانی خود داشته باشید؛ در یک نقطه شروع خوبی قرار گرفتید. با پاسخ‌گویی به این ۷ پرسش، شناخت بیشتری از هوش هیجانی خود به دست خواهید آورد و چشم‌اندازی از موفقیت در محیط‌های کاری را خواهید داشت.

  1. آیا معمولا از احساسات خود آگاه هستید و می‌دانید چرا این احساس را دارید؟
  2. آیا از محدودیت‌ها، نقاط کور و حوزه‌های رشد خود آگاهی دارید؟
  3. آیا هنگامی که با احساسات پریشان، درهم و متضاد روبرو می‌شوید؛ می‌توانید کاری کنید که سریعا ریکاوری شده و وضعیت بهبودتری پیدا کنید؟
  4. آیا شما قدرت درک و همدردی با دیگران در وضعیت‌های مشابه را دارید؟
  5. آیا در زندگی دیدگاهی مثبت داشته و همیشه نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنید؟
  6. آیا شما با کسی بدون اینکه ازتان تعریف و تمجید کند؛ راحت و صمیمی هستید؟
  7. آیا وقتی که دیگران به شما ظلم و ستم کردند؛ توانایی بخشیدن و فراموش کردن‌شان را دارید؟

هرچه تعداد پرسش بیشتری را صادقانه «آری» بگویید؛ هوش هیجانی بالاتری دارید. افرادی که همه این پرسش‌ها را مثبت جواب می‌دهند؛ غالبا هوش هیجانی بالاتر از تصور و انتظار خود دارند و باید برای پست‌های مدیریتی و چالشی بالاتری آماده شوند:

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا