۵ چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند

COVID-19 ، بیماری ناشی از کروناویروس جدید (SARS-CoV-2) همچنان در سراسر جهان در حال شیوع است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) این بیماری را بیماری همه گیر اعلام کرده است – شیوع بیماری که در یک منطقه جغرافیایی گسترده رخ می دهد و بخش اعظمی از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که خطر فردی برای این بیماری وابسته به قرار گرفتن در معرض این ویروس است.

corona iran 1 880x495 300x169 - 5 چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ، تقریباً ۱۳۹۰۹۵ مورد تأیید شده ابتلا به COVID-19 وجود دارد و بیش از ۵۱۱۷ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند – تعداد کشته شدگان که به مراتب از بیماری همه گیر سندرم تنفسی حاد (SARS) شدید که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ رخ داده است ، فراتر رفته است. مقامات در همه جا اقدامات لازم برای مهار ویروس از جمله محدودیت سفر و قرنطینه را انجام داده اند.

SARS-CoV-2 ویروسی است که دانشمندان قبلاً آن را ندیده بودند. مانند سایر ویروس ها – از جمله ابولا (یک بیماری عفونی کشنده در آفریقا) و آنفلوانزا ، اعتقاد بر این است که این ویروس در حیوانات شروع شده و در انسان گسترش یافته است. (به طور خاص ، SARS-CoV-2 یک betacoronavirus است ، به این معنی که ریشه آن از خفاش ها بوده است.) شیوع از حیوانات به شخص پس از شیوع اولیه در بین افرادی که پیوندی به یک غذای دریایی بزرگ و حیوانات زنده در ووهان چین داشتند ، مشکوک شد.

دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی در تلاشند تا پاسخ سؤالات کلیدی در مورد شدت بیماری و انتقال آن را پیدا کنند.

دکتر ریچارد مارتینلو ، متخصص بیماریهای عفونی  می گوید: “من فکر می کنم دو سوال اصلی وجود دارد ،” وی گفت: “ابتدا باید بدانیم که چگونه این ویروس بین مردم منتقل می شود ، بنابراین می توانیم دقیق تر برای جلوگیری از شیوع ان تلاش کنیم. دوم ، باید درک بهتری از پاتوژنز عفونت و در نتیجه پاسخ التهابی صورت گیرد ، تا دانش بتواند باعث توسعه داروهای درمانی و پیشگیری کننده شود. ”

outbreak coronavirus world 300x148 - 5 چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند

 

در زیر لیستی از پنج چیز که باید درباره شیوع کروناویروس بدانید وجود دارد:

در حالی که COVID-19 با آنفولانزا مقایسه شده است ، تفاوت هایی وجود دارد.

در یک جلسه مطبوعاتی در تاریخ ۳ مارس ، مدیر کل WHO  به بیان تفاوت های مهم بین این دو ویروس پرداخت. وی می گوید: “اول ، براساس داده های ما تاکنون COVID-19 به میزانی که آنفولانزا قابلیت انتقال دارد منتقل نمی شود.” “با آنفلوانزا ، افرادی که آلوده شده اند اما هنوز بیمار نیستند ، عاملان اصلی انتقال بیماری هستند ، که به نظر نمی رسد این مورد درباره ی COVID-19  صادق باشد.”

وی گفت: دومین تفاوت عمده در این است که COVID-19 باعث بروز موارد شدیدتر از بیماری نسبت آنفولانزای فصلی شده است. “در حالی که بسیاری از مردم در سطح جهان ایمنی نسبت به سویه های آنفولانزای فصلی را در بدن ایجاد کرده اند ، COVID-19 ویروسی جدید است که هیچ کس نسبت به آن ایمنی ندارد. این بدان معنی است که افراد بیشتری مستعد ابتلا به عفونت هستند و برخی نیز به بیماری شدید مبتلا خواهند شد. ”

سوم ، ما واکسن و درمان برای آنفولانزای فصلی داریم ، اما در حال حاضر هیچ واکسن و درمان خاصی برای COVID-19 وجود ندارد.

در حالی که چین گزارش موارد جدید ابتلا را کاهش داده است ، ممکن است تهدید سلامت عمومی توسط کرونا ویروس جدید همچنان ادامه داشته باشد ، براساس گزارش CDC ، به نظر می رسد احتمال دارد که انتقال گسترده ای از COVID-19  رخ دهد.

در همین حال ، پزشکان ایالات متحده از نزدیک ویروس جدید را مورد مطالعه و ازمایش قرار می دهند. جوزف وینتز ، پزشک متخصص بیماریهای عفونی می گوید: “با ویروس جدید موجود در ظرف کشت ، آنها به دنبال  موارد زیست شناختی ویروس هستند و برای تهیه دارو برای درمان آن تلاش می کنند.” دکتر مارتینلو می افزاید: همچنین تلاش زیادی برای ارزیابی داروهای در حال توسعه (و برخی از داروهای موجود در حال حاضر) برای تعیین اینکه آیا آنها برای درمان بیماران آلوده به COVID-19 مفید هستند ، انجام شده است.

دکتر جوتانی می گوید: “یک ازمایشگاه بالینی وجود دارد که روشهای درمانی مختلفی را در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوماها ارزیابی می کند ، که اولین مورد بیماری Remdesivir است.” Remdesivir یک درمان ضد ویروسی است که طبق گفته های موسسه ملی بهداشت ، قبلاً در انسان های مبتلا به ویروس ابولا  مورد آزمایش قرار گرفته بود و در مدل های حیوانات برای درمان سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و SARS ، نکات مثبتی را نشان داده است.

تصور می شود این بیماری هنگامی که افراد بیشترین علامت را دارند ، بیشترین میزان شیوع را داراست.

در حالی که گسترش فرد به فرد در چین وجود داشته است ، طبق گزارش CDC (مرکز کنترل و پیشگیری بیماری) ، مکانیسم دقیق انتقال هنوز مشخص نیست. دکتر مارتینلو می گوید: “هنوز اطلاعات زیادی در مورد چگونگی انتقال این پاتوژن بین افراد وجود دارد که باید شناخته شود.” “داده ها نه تنها برای درک بهتر افراد مبتلا به ویروس ان را پخش میکنند  ، بلکه همچنین برای درک اینکه ایا مایعات بدن حاوی ویروس هستند و همچنین چگونه ممکن است آن ها سطوح و حتی هوای اطراف را آلوده کنند کارامد و لازم هستند.”

 

cruise 300x169 - 5 چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند

اعتقاد بر این است که این بیماری هنگامی که افراد بیشترین علائم را داشته باشند ، بیشترین میزان شیوع را داراست و ممکن است در افرادی که علائم ویروس را نشان نمی دهند ، شیوع داشته باشد. علائم ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض هر جایی ظاهر شود.

پزشکان می گویند مهمترین مسیر انتقال احتمالاً تماس نزدیک (۳ متر یا کمتر) با افراد آلوده است که هنگام سرفه یا عطسه قطرات تنفسی پخش می کنند. تصور می شود که خطر شیوع آن در افراد بدون علامت و لمس سطوح و اشیاء آلوده به ویروس پایین تر از قطرات است که از بیماران پخش می شود. ممکن است شیوع بیماری قبل از بروز علائم در افراد وجود داشته باشد ، اما اعتقاد بر این است که شیوه اصلی شیوع COVID-19  این روش نیست.

اگر احساس بیماری می کنید ، می توانید این کارها را انجام دهید.

تا کنون ، اطلاعات نشان می دهد شدت عفونت COVID-19 از خفیف (گاهی اوقات بدون علائم گزارش شده) تا شدید تا جایی که نیاز به بستری دارد ، می باشد. علائم شایع شامل موارد زیر است:

  • تب (بالاتر از۱۰۰.۴فارنهایت یا ۳۸ درجه سلسیوس)
  • سرفه کردن های دائم
  • گلودرد در بعضی افراد
  • تنفس سخت که به اندازه کافی شدید باشد و باعث شود که افراد به بیمارستان مراجعه کنند.

مقامات در صورت بروز تب ، سرفه یا مشکل در تنفس ، از بیماران می خواهند در خانه بمانند و با پزشک معالج (یا اتاق اورژانس بیمارستان) برای راهنمایی تماس بگیرند.

مواردی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید.

مانند سرماخوردگی ، واکسنی برای کرونا ویروس وجود ندارد – و واکسن آنفولانزا نیز مانع از ایجاد این بیماری در افراد نمی شود. آنتونی فاوسی ، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ، گفت: در حالی که محققان در حال کار روی واکسن ویروس جدید هستند ، ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد.

دکتر Vinetz برای محافظت از خود در برابر کرونا ویروس جدید ، می گوید: “بهترین کاری که در این مرحله می توانید انجام دهید مراقبت از خودتان به روشی است که می خواهید از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنید. می دانید هنگامی که افراد به طرف شما عطسه و سرفه می کنند ، یا وقتی که یک دستگیره در را لمس می کنید ، می توانید آنفولانزا دریافت کنید. شستن دستها – خصوصاً قبل و بعد از غذا خوردن ، حمام رفتن و جلوگیری از تماس با سایر افرادی که علائم آنفلوانزا دارند بهترین راه حل ها در این مرحله هستند. ”

f857aa6f 40bb 405d 9542 ff120b2810d1 tcm990 378300 w828 h466 300x169 - 5 چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند

CDC همچنین اقدامات پیشگیرانه زیر را توصیه می کند:

  • دست ها را حداقل ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. آنها را با خشک کن یا حوله تمیز کاملاً خشک کنید. اگر صابون در دسترس نیست ، از یک ضدعفونی کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
  • در خانه بمانید.
  • از دست زدن به بینی ، چشم و دهان خودداری کنید. برای سرفه یا عطسه خود از یک دستمال استفاده کنید ، سپس آن را در سطل زباله بیندازید.
  • برای ضدعفونی کردن دستگیره ها ، کلید های برق ، میز ، کیبورد ، سینک ، توالت ، تلفن های همراه و اشیاء و سطوح دیگری که مرتباً لمس می شوند از یک دستمال خانگی همراه با ضدعفونی کننده ها یا اسپری استفاده کنید.
  • اگر باید چیزی را لمس کنید ، از یک دستمال یا آستین خود برای محافظت از دست خود استفاده کنید.

در مورد ماسک ها ، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد استفاده گسترده از آنها برای افرادی که بیمار نیستند ، محافظت ایجاد می کند. دکتر مارتینلو می گوید: “ما معمولاً استفاده از ماسک را برای عموم مردم توصیه نمی کنیم.” ماسک ها ممکن است درجه متوسطی از محافظت در برابر سرفه یا عطسه  داشته باشند اما ، از آنجا که ماسک ها مهر و موم محکمی در اطراف بینی و دهان پوشاننده ایجاد نمی کنند ، بخش زیادی از هوای استنشاق شده و بازدمی فیلتر نشده است.

” با این حال ، CDC ماسک صورت را برای افرادی که علائم COVID-19 دارند ، و همچنین برای کارکنان مراقبت های بهداشتی توصیه می کند. دکتر جوتانی می گوید: “از آنجا که ما دچار کمبود ماسک هستیم ، مهم است که ماسک هایی را برای کارمندان مراقبت های بهداشتی و بیمارانی که در اورژانس بیمار هستند ذخیره کنیم تا از بیمار شدن سایر بیماران جلوگیری شود.”

براساس اطلاعات اولیه خارج از چین ، برخی از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری بسیار شدید COVID-19 قرار دارند. در حالی که همه باید احتیاط کنند ، افراد مسن و افراد دارای بیماری مزمن (مانند دیابت ، بیماری های قلبی یا ریه و سایر شرایطی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب و تضعیف می کنند) بطور ویژه باید از مکانهای شلوغ و رفت و امد های غیر ضرور خودداری کنند.

اقدامات احتیاطی بسیار مهم هستند.

CDC اقداماتی را برای آماده سازی جوامع برای مقابله با هرگونه انتقال محلی ویروس جدید انجام می دهد. علاوه بر تعداد زیادی از مردم که به مراقبت های پزشکی احتیاج دارند ، انتقال گسترده به این معنی است که مردم باید از مدارس ، محل های کار و سایر مکانهایی که مردم در آن جمع می شوند دوری کنند.

از آنجا که تهدیداتی مانند COVID-19 می تواند به گردش اطلاعات نادرست منجر شود ، مهم است که فقط به سازمانهای معتبر بهداشت و منابع دولتی مانند CDC اعتماد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا