آنفولانزا و هرآنچه باید در مورد درمان و ویروس آنفولانزا بدانیم؟

آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری به ناگاه رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهد. آنفولانزا با سرماخوردگی تفاوت دارد و  به‌طور معمول نشانه‌های آنفولانزا شدید‌تر است در ادامه همراه وب سایت زندگی سالم باشید تا به بررسی این بیماری بپردازیم.

امسال با از راه رسیدن فصل آنفلوآنزا به‌نظر می‌رسد که ویروس این بیماری با شدت بیشتری در کشور ما در حال فعالیت است. براساس گزارش‌های مختلف تعدادی از هموطنان ما از استان‌های مختلف بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. آنفلوآنزا در سرتاسر جهان با نرخ حمله‌ی جهانی ۵ تا ۱۰ درصد در افراد بزرگسال و ۲۰ تا ۳۰ درصد در کودکان رخ می‌دهد. در مناطق معتدل، آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که به‌طور معمول در جریان ماه‌های زمستان رخ می‌دهد. در مناطق گرمسیری الگوی فصلی مشخصی وجود ندارد و جریان آنفلوآنزا در تمام طول سال دیده می‌شود و معمولا در جریان فصل بارندگی چندین اوج دارد. مرگ عمدتا در افرادی که در گروه‌های درمعرض خطر قرار دارند، یعنی افراد کم سن‌و‌سال، افراد سالخورده و کسانی که دچار مشکلات سلامتی دیگری هستند، دیده می‌شود. آنفلوانزا هرساله در سرتاسر جهان شیوع پیدا می‌کند و منجر به حدود ۳ تا ۵ میلیون مورد بیماری شدید و حدود ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار مرگ می‌شود.

چند روزی است خبر همه‌گیر شدن ویروس آنفلوآنزا در کشور در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود؛ بیماری تنفسی که ریه‌ها، بینی، و گلو را درگیر کرده و با علائمی مانند سرفه، بدن درد و گلودرد، خود را نشان می‌دهد.

چند روز قبل محمدمهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آغاز موج شیوع آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است.

وی گفت: عمده فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا سن بالایی داشته‌اند. هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود، از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است.

به گفته گویا، موج آنفلوآنزا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است، ویروس آنفلوآنزا امسال دو با نوع H۱N۱ و H۳ N۲ شیوع یافته است که طبق بررسی‌ها نوع H۱N۱ گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.

وی افزود: نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است. [ به نقل از خبرگزاری فارس ]

علائم رایج آنفلوآنزا

  • تب
  • تعریق
  • سردرد
  • درد عضلات و مفاصل
  • گلو درد
  • احتقان بینی
  • عطسه و سرفه

IMG09052729 - آنفولانزا و هرآنچه باید در مورد درمان و ویروس آنفولانزا بدانیم؟

بسیاری از مردم بر این باورند که عامل این بیماری سرمای هوا است. درحالی که تنها دلیل ابتلا به آنفولانزا عفونت ویروسی است که ارتباطی با هوای سرد ندارد. در فصول پاییز و زمستان عواملی مانند باز شدن مدارس و تماس کودکان با هم، تمایل بیشتر مردم به ماندن در فضا‌های سرپوشیده و خشکی هوا به این ویروس‌ها اجازه پخش و تکثیر می‌دهند. به همین علت شیوع این بیماری در فصول سرد بیشتر از فصول گرم است.

نحوه انتقال آنفلوآنزا

انتقال تنفسی عمدتا به‌وسیله‌ی قطراتی که در اثر سرفه‌ و عطسه در فضا پخش می‌شوند، صورت می‌گیرد انتقال ویروس ازطریق هوا در فواصل کوتاه ممکن است اتفاق بیفتد خصوصا در فضاهای محصور و شلوغ. آلودگی دست و تزریق مستقیم ویروس منشا احتمالی دیگری برای انتقال این ویروس است.

اگر فکر می‌کنید دچار آنفلوآنزا شده‌اید

در خانه بمانید، استراحت کنید و از تماس با دیگران بپرهیزید، مگر اینکه نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. برای پیشگیری از انتشار آنفلوآنزا، تا حداقل ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، از تماس با دیگران خودداری کنید.

درمورد علائم هشداردهنده و جدی‌تر مرتبط با عوارض ناشی از آنفلوآنزا دقت کنید. این علائم در کودکان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تنفس سریع یا مشکل
  • کبود شدن رنگ پوست
  • کج‌خلقی شدید
  • تب همراه‌با بثورات پوستی
  • عدم تعامل
  • عدم نوشیدن مایعات
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

علائم خطرناک در بزرگسالان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دشواری تنفس
  • درد یا فشار در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه یا شکم
  • سرگیجه یا گیجی
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • علائمی که بهبود پیدا کرده اما سپس با تب و سرفه‌ی شدیدتر عود می‌کنند

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

بهتر است تفاوت‌های بین سرماخوردگی و آنفولانزا را شناخته و با توجه به علائم آن‌ها از بیماری خودآگاهی کامل داشته باشیم و بتوانیم از شدت آن‌ها جلوگیری کنیم.

flu vs commoncold 1200x675 - آنفولانزا و هرآنچه باید در مورد درمان و ویروس آنفولانزا بدانیم؟

علایم سرماخوردگی چیست؟

معمولا سرماخوردگی با گلودرد آغاز می شود و اغلب بعد از یک یا دو روز از بین می رود. در روزهای چهارم و پنجم علائم درگیری بینی، آبریزش و گرفتگی بینی همراه با سرفه ظاهر می شود. تب در بزرگسالان رایج نیست، اما ممکن است تب خفیفی رخ دهد و در سرماخوردگی کودکان وجود تب احتمال بیشتری دارد. با علائم سرماخوردگی، در چند روز اول ترشحات بینی، آبکی است، که به مرور زمان غلیظ تر و تیره تر می شود، که تیره بودن مخاط طبیعی است و به معنی عفونت های باکتریایی مانند عفونت سینوسی نیست. چندین ویروس مختلف ممکن است باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شوند. معمولا علائم سرماخوردگی حدود یک هفته طول می کشد، که این بیماری در سه روز اول مسری است، یعنی شما می توانید سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید، بنابراین در خانه بمانید و استراحت کنید.اگر علائم سرماخوردگی پس از یک هفته بهبود نیافت، ممکن است عفونت باکتریایی باشد و نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

گاهی اوقات ممکن است علائم سرماخوردگی را با آبریزش بینی ناشی از آلرژی (تب یونجه) یا عفونت سینوسی اشتباه گرفته شود. اگر علائم به سرعت شروع شد و پس از یک هفته بهبود یافت، این علائم به نفع سرماخوردگی است و آلرژی نیست، ولی اگر علائم بعد از یک هفته بهتر نشد، به پزشک خود جهت تشخیص آلرژی یا عفونت سینوسی مراجعه کنید.

علائم شایع آنفلوانزا چیست؟

علائم آنفلوانزا به مراتب شدیدتر از سرماخوردگی است و شروع سریعی دارد و علائم آن شامل گلودرد، تب، سردرد، درد عضلانی، گرفتگی بینی و سرفه است، در حالی که به طور خاص آنفلوانزای خوکی همراه با استفراغ و اسهال است. بیشتر علائم آنفلوانزا به تدریج طی دو تا پنج روز بهبود می یابند و به ندرت بیشتر از چند هفته ادامه می یابند. ذات الریه به خصوص در جوانان، سالمندان و افراد مبتلا به مشکلات قلبی و ریوی شایع ترین عارضه ی آنفلوانزا است و اگر دچار تنگی نفس شدید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید. یکی دیگر از نشانه های شایع در ذات الریه، تب است، که پس از گذشت یک یا دو روز برطرف می شود. درست مانند ویروس های سرماخوردگی، ویروس های آنفلوانزا از طریق غشای مخاطی بینی، چشم یا دهان وارد بدن می شوند، بنابراین هر بار که دست خود را به یکی از این مناطق می زنید، می توانید خود را با یک ویروس آلوده کنید، بنابراین تمیز نگه داشتن دست ها با شستشوی مکرر آنها جهت پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا حائز اهمیت است.

واکسن آنفلوآنزا تا چه حد مؤثر است؟

سویه‌های زیادی از دو نوع ویروس آنفلوآنزا وجود دارند (A و B) که انسان‌ها را آلوده می‌کنند. به‌منظور اینکه واکسن‌های آنفلوآنزا برای فصل آنفلوآنزا آماده شوند، کارشناسان باید ماه‌ها قبل از آغاز فصل شیوع درمورد آن تصمیم بگیرند. از آن‌جایی که سویه‌های این ویروس به‌سرعت تغییر می‌کنند، واکسن با سویه‌ی ویروس آنفلوآنزا تطابق کامل ندارد. اسکات اپرسون از مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری (CDC) می‌گوید که واکسن امسال تطابق خوبی دارد و دربرابر سویه‌های H1N1 و H3N2 که در حال گردش هستند، محافظت فراهم می‌کند.

حتی زمانی‌که یک واکسن مطابقت خوبی داشته باشد، نحوه‌ی تولید آن ممکن است عملکردش را محدود کند. بیشتر واکسن‌ها با استفاده از تخم‌مرغ به‌عنوان محیط کشت تولید می‌شوند که ممکن است موجب تغییر ویروس شود و بر عملکرد واکسن تأثیرگذار باشد.

در جریان فصل شیوع آنفلوآنزا، کارشناسان نمونه‌های ویروس را که در گردش هستند، مورد مطالعه قرار می‌دهند تا دریابند که واکسن تا چه حد در برابر آن ویروس‌ها محافظت می‌کند. آن‌ها از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری درمورد ساخت واکسن بعدی استفاده می‌کنند. امسال بیشتر واکسن‌ها در برابر دو سویه‌ی A (H1N1 و H3N2) و دو سویه‌ی B محافظت می‌کنند. دوزهای معمول واکسن‌های آنفلوآنزای امسال چهارگانه هستند، یعنی در برابر چهار سویه محافظت می‌کنند (واکسن‌های  سه‌گانه نیز در دسترس هستند). مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری می‌گوید همچون دیگر واکسن‌ها، واکسنی که برای آنفلوآنزا ساخته می‌شود، کامل نیست ولی در جمعیت عمومی، خطر بیماری را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

احتمالا دو موضوع را درمورد واکسن آنفلوآنزا شنیده‌اید: نخست اینکه باید هر سال آن را دریافت کنید و دوم اینکه حتی اگر واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده باشید، این واکسن ممکن است کاملا از شما در برابر آنفلوآنزا محافظت نکند. هر دو موضوع درست هستند. علت آن است که اگرچه اثبات شده است که واکسن از شما دربرابر آنفلوآنزا محافظت می‌کند، واکسن آنفلوآنزا با اطمینان ۱۰۰ درصد ساخته نمی‌شود. این واکسن‌ها قبل از آغاز فصل شیوع آنفلوآنزا ساخته می‌شوند. با این حال، دانشمندان پس از سال‌ها تجربه در زمینه‌ی ساختن واکسن آنفلوآنزا ایده‌های خوبی دارند که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست. ایوان مالدونادو متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز مراقبت‌های بهداشتی دانشگاه استنفورد می‌گوید:

ما از داده‌های مربوط به فصل آنفلوآنزای سال گذشته‌ی نیمکره‌ی شمالی استفاده می‌کنیم و درمورد اینکه کدام سویه‌ها باید در واکسن سال بعد گنجانده شوند، تقریبا در همان زمان تصمیم‌گیری می‌شود.

در فرایند تصمیم‌گیری از چندین مدل پیش‌بینی و تخمین استفاده می‌شود اما همیشه این امکان وجود دارد که یک ویروس سرکش ظاهر شده و کارایی واکسن در آن فصل کاهش پیدا کند. برای مثال، سال گذشته یکی از سویه‌ها دچار جهش‌‌های عمده‌ای شد و موجب بی‌اثر شدن واکسن دربرابر آن سویه‌ی خاص شد. راهی برای پیش‌بینی این اتفاق وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که واکسن بیهوده است. این واکسن می‌تواند در اغلب موارد دربرابر بیماری محافظت کند.

واکسن آنفلوانزا امسال تا چه حد مؤثر است؟

blog darnell flu blog - آنفولانزا و هرآنچه باید در مورد درمان و ویروس آنفولانزا بدانیم؟

دکتر مالدونادو می‌گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم میزان اثربخشی واکسن امسال تا چه حدی است. اگرچه به‌طور کلی، میزان کارایی واکسن می‌تواند از ۱۰ تا ۶۰-۷۰ درصد متغیر باشد و میزان اثربخشی متوسط ۴۰ تا ۶۰ درصد است. اما حتی کارایی ۴۰ تا ۶۰ درصد هم می‌تواند بین افراد مختلف متغیر باشد یعنی وضعیت سلامتی شما روی میزان اثربخشی واکسن اثر دارد. برای مثال افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند را درنظر بگیرید (مثل کسانی که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه قرار داشته یا داروهایی مصرف کرده با مشکلات پزشکی دارند که موجب تضعیف پاسخ سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود). آن افراد درحالی‌که باید واکسن را دریافت کنند ولی میزان محافظت واکسن از آن‌ها مانند محافظت از یک فرد سالم نیست. این موضوع درواقع یکی از علل اصلی دریافت واکسن است. شما به افراد دیگر جامعه که ایمنی پایین‌تری دارند، کمک می‌کنید.

مسئله‌ی دیگری که لزوما اثربخشی واکسن را تعیین نمی‌کند اما می‌تواند در ابتلا به آنفلوآنزا تأثیر داشته باشد، زمان واکسیناسیون است. به‌طور کلی حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا اثربخشی واکسن آنفلوانزا در بدن پدیدار شود پس اگر طی این زمان در معرض ویروس قرار گرفتید، ممکن است به بیماری دچار شوید. همچنین اگر واکسن آنفلوآنزا را بسیار زودتر از آغاز فصل شیوع دریافت کرده باشید، ممکن است این واکسن در تمام فصل از شما محافظت نکند.

البته حتی اگر شما واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده باشید، باید از خود دربرابر آنفلوانزا محافظت کنید (به‌خاطر داشته باشید که واکسن ۱۰۰ درصد مؤثر نیست). به مقدار کافی بخوابید، سیگار نکشید (عوارض بیماری در افراد سیگاری شدیدتر است) و دست‌های خود را به‌صورت مکرر بشویید. اگر هم به آنفلوآنزا مبتلا شدید، در منزل بمانید و با رعایت بهداشت به سلامت عمومی جامعه‌ی حود کمک کنید.

اخیرا مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا ۸ میلیون دلار اعتبار اولیه را در اختیار دانشگاه جورجیا قرار داده است تا واکسنی را توسعه دهد که بتواند چندین سویه‌ای از ویروس آنفلوآنزا را در یک دوز واحد پوشش دهد. این دانشگاه دراین‌زمینه درحال همکاری با ۱۴ دانشگاه دیگر است.

گزینه‌های واکسن آنفلوانزا سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰

واکسیناسیون سالیانه بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا است. این واکسن هرساله برای محافظت دربرابر سویه‌هایی از این ویروس که با احتمال بیشتری در آن فصل در گردش خواهند بود، به‌روزرسانی می‌شود. حتی در مواردی که واکسن کاملا از عفونت پیشگیری نمی‌کند، می‌تواند از شدت بیماری بکاهد و از بروز عوارض جدی آنفلوآنزا ازجمله بستری در بیمارستان و مرگ پیشگیری کند.

چه انواعی از واکسن آنفلوآنزا موجود است؟

مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری، استفاده از هر واکسن دارای مجوز مناسب برای سن را در جریان فصل آنفلوانزای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ توصیه می‌کند. انواع مختلف این واکسن براساس روش ساخت عبارت‌اند از واکسن آنفلوآنزای غیرفعال‌شده (IIV)، واکسن آنفلوآنزای نوترکیب (RIV) یا واکسن آنفلوآنزای ضعیف‌شده (LAIV). واکسن‌های متفاوتی برای گروه‌های سنی مختلف مجاز است و برخی از واکسن‌ها برای برخی از گروه‌ها توصیه نمی‌شوند. اما جایی که بیش از یک واکسن مناسب موجود باشد، این واکسن‌ها بر هم اولویتی ندارند.

چه کسانی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا در اولویت قرار دارند؟

  • کودکان ۶ ماهه تا ۴ ساله (۵۹ ماه)
  • افراد دارای سن ۵۰ و بالاتر (به‌طور کلی عوارض، بستری و مرگ ناشی از آنفلوآنزا درمیان افراد ۶۵ سال و بیشتر رایج است، اگرچه افراد دارای سن ۵۰ سال و بالاتر نیز از گروه‌های در اولویت برای واکسیناسیون هستند زیرا احتمال ابتلای این گروه به بیماری‌های مزمنی که می‌تواند آن‌ها را در معرض عوارض شدید ناشی از آنفلوآنزا قرار دهد، بالاتر است)
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه (ازجمله آسم) یا بیماری قلبی عروقی (به جز فشار خون بالای ایزوله)، بیماری‌های کلیوی، کبدی، عصبی، خونی یا متابولیکی (از جمله دیابت ملیتوس)
  • افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها سرکوب شده است (مثلا در اثر مصرف برخی داروها یا ابتلا به عفونت HIV)
  • زنان باردار یا زنانی که در فصل آنفلوآنزا باردار می‌شوند و نیز زنان تا دو هفته پس از زایمان
  • افراد دارای سن ۶ ماه تا ۱۸ سالی که درحال مصرف آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات هستند و کسانی که ممکن است پس از ابتلا به عفونت آنفلوآنزا به سندرم ری مبتلا شوند.
  • افراد ساکن خانه‌های سالمندان و دیگر مراکز مراقبت طولانی‌مدت
  • افراد دارای چاقی شدید
  • کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی
  • افرادی که با کودکان زیر ۵ سال و افراد سالخورده تماس داشته یا از آن‌ها مراقبت می‌کنند
  • کسانی که با افراد دارای مشکلات پزشکی که در اثر آنفلوآنزا دچار عوارض شدید می‌شوند، در تماس هستند

 چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

افرادی که طی ۶ هفته پس از واکسیناسیون قبلی آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن‌باره شده باشند، نباید واکسینه شوند؛ همچنین کسانی که دارای آلرژی شدید و مرگ‌بار به یکی از اجزای واکسن هستند.

راه های پیشگیری از آنفولانزا

42157 937 - آنفولانزا و هرآنچه باید در مورد درمان و ویروس آنفولانزا بدانیم؟

درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست؟

سرماخوردگی و آنفلوانزا یکی از شایعترین علل غیبت در مدرسه و سرکار هستند و به طور متوسط بزرگسالان سالانه دو تا سه بار به سرماخوردگی و ۲۰ درصد از افراد در فصل شیوع آنفلوانزا به آن مبتلا می شوند، هیچ درمانی برای سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد، اما اکثر موارد را می توان در خانه مدیریت کرد، که درمان های خانگی شامل استراحت در رختخواب، اجتناب از اعمال فیزیکی و مصرف مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن، که شامل هر گونه نوشیدنی های غیر الکلی می شود، اما توصیه می شود که از نوشیدنی های کافئین دار به دلیل اختلال در خواب پرهیز شود، بنابراین اکثر افراد با استراحت کافی به ویژه به هنگام تب و مصرف مایعات می توانند علائم خود را از بین ببرند. علاوه بر استراحت و مصرف مایعات درمان های خانگی زیر می تواند با تامین آب مورد نیاز بدن، پاکسازی بینی و گلو و برطرف کردن سردرد و گلودرد علائم این دو بیماری را برطرف کنند:

  • نوشیدن چای داغ سبز، سیاه و یا گیاهی، در صورت لزوم با طعم لیمو یا عسل
  • خوردن سوپ مرغ داغ
  • استفاده از دستگاه بخور جهت مرطوب کردن هوای خشک
  • گرفتن دوش آب گرم یا نشستن در حمام با دوش آب گرم برای ایجاد بخار
  • قابلمه ی آب جوش که با قرار دادن سر خود در بالای آن، بخار تولید شده از آن را استنشاق کنید، که می توان با استفاده از حوله یا پارچه بر سر خود یک چادر بخار ایجاد کنید.
  • غرغره کردن با آب نمک گرم به منظور کاهش گلو درد
  • شستشوی بینی با محلول نمک به وسیله ی قوری شستشو یا وسیله ای مشابه
  • قرار دادن کمپرس گرم بر روی پیشانی یا بینی جهت بهبود سردرد یا درد سینوس ها

درمان های طبیعی(گیاهان و مکمل ها):

هیچگونه شواهدی دال بر موثر بودن درمان های سنتی و گیاهی وجود ندارد،اما بسیاری از افراد معتقدند گیاهان می توانند به جلوگیری یا درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند، که این یک اثر پلاسبو یا کاذب است. علیرغم فقدان شواهد علمی، داروهای محبوب گیاهی عبارتند از:

اکیناسه: اکیناسه یا سرخارگل که برای کاهش طول مدت سرماخوردگی یا آنفلوانزا استفاده می شود.

اکالیپتوس: اکالیپتوس برای از بین بردن گرفتگی بینی، ترقیق خلط و بهبود گلو درد

شیرین بیان: شیرین بیان برای درمان گلو درد

پودر نعنا: پودر نعنا (منتول) برای رقیق کردن مخاط، بهبود گرفتگی بینی و خلط

به طور کلی، استفاده از داروهای گیاهی برای زنان در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است این داروها دارای عوارض جانبی و تداخلات دارویی باشند، بنابراین تحت نظر پزشک باید از آن‌ها استفاده شود.

مکمل‌ها: شواهد قوی مبنی بر تاثیر مکمل ها در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد، با این حال تحقیقات استفاده از ویتامین c (اسید آسکوربیک) و ماده ی معدنی روی (زینک) را جهت کاهش شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی پیشنهاد می کنند، اما این مکمل ها می توانند با داروها تداخل داشته باشند، بنابراین در مورد مکملهای غذایی و داروهایی که قصد مصرف آنها را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای بدون نسخه: داروهای بدون نسخه باعث کاهش درد، تب و گرفتگی بینی می شوند، اما عفونت ویروسی زمینه را درمان نمی کنند، که این داروها عبارتند از:
تیلنول (استامینوفن)، مصرف بیش از حد استامینوفن می تواند برای کبد خطرناک باشد، بنابراین هنگام مصرف داروهای ضد سرماخوردگی، مقدار ترکیب شده استامینوفن را در تمام محصولاتی که استفاده می کنید، در نظر بگیرید و بیش از مقدار حداکثر ۴۰۰۰ میلی گرم توصیه نمی شود. داروهایی که دارای ترکیب استامینوفن و فنیل افرین هستند، می توانند عوارض جانبی جدی، از جمله سرگیجه و لرزش ایجاد کنند.

آسپرین: برای افراد بالای ۱۹ سال

ادویل (ایبوپروفن)

ناپروکسن: استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد و در صورت استفاده ی طولانی مدت منجر به خونریزی دستگاه گوارش می شوند.

سودواپی نفرین

داروهای ضد سرفه: از جمله روبیتوسین یا اکسپکتورانت

با این حال، این داروها دارای عوارض جانبی هستند و می توانند در بیماران با بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی و یا آلرژی ها باعث خطر در سلامتی آنها شود.

داروهای ضد ویروسی ممکن است، برای کمک به پیشگیری و درمان آنفلوانزا ناشی از آنفلوانزای A یا B استفاده شوند و معمولا برای افرادی که نمی توانند واکسن آنفلوانزا بزنند و یا خطر ابتلا به عفونت ویروسی در آنها بیشتر است، استفاده می شود، این افراد شامل:

  • افراد مسن
  • بچه های خیلی کوچک
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی
  • افراد مبتلا به بیماری مزمن ریوی
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد مبتلا به ایدز و سایر شرایطی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند.

چهار داروی ضد ویروسی توصیه شده، عبارتند از:

تامی فلو: به شکل مایع یا کپسول در دسترس است و می توان برای درمان آنفولانزا در شیرخواران کمتر از دو هفته استفاده کرد.

زانامیویر: به شکل پودر استنشاقی وجود دارد و برای درمان آنفولانزا در افراد ۷ سال به بالا مورد تایید قرار گرفته است.

پرامیویر: به صورت وریدی استفاده می شود و برای سن بیشتر از ۲ سال قابل استفاده است.

زوفلوزا: یک قرص تک دوز سریع الاثر است.

داروهای ضد ویروسی ممکن است تا حدی مدت زمان علائم را کوتاهتر کنند، اما برای اینکه موثر واقع شوند، باید در دو روز اول بیماری شروع شوند.

پاسخ به سوالات مهم درباره آنفلوآنزا

[su_accordion][su_spoiler title=”ویروس آنفلوآنزا نوع آ چیست؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””] ویروس نوع ( آ ) معمولاً عامل ایجاد کننده ی شیوع سالیانه ی آنفلوآنزا است. این ویروسها مدام در حال تغییر خود هستند و انواع جدیدی ایجاد میکنند که خصوصیات متفاوتی دارد. به همین دلیل ساختمان ویروس از سالی به سال دیگر تغییر می کند و واکسنها و حتی داروها برای اثر بخشی باید تغییر کنند.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”آنفلوآنزای نوع ث چیست؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””] آنفلوآنزا ی نوع ث یک بیماری خیلی خفیف می دهد (مثل سرماخوردگی) و یا گاهی عفونت با آن بدون علامت می باشد و هرگز باعث همه گیری و اپیدمی نمی شود.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”آیا آنتی بیوتیک در درمان آنفلوآنزا موثر است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””] خیر، از پزشک خود درخواست تجویز آنتی بیوتیک نکنید چون آنتی بیوتیک تنها برعفونت باکتریایی تاثیر دارد.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”چرا بدن به آنفلوآنزا ایمن نمی شود؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””] بعلت اینکه ویروس بطور مداوم در حال تغییر میباشد. هر سال نوع جدیدی از این ویروسها بوجود آمده و در سراسر جهان پخش میشود و باعث ابتلا افراد به آنفلوآنزا میشوند و دستگاه ایمنی هم به خاطر همین تغییر ویروس، قادر به شناسائی ویروس نشده و بدن دوباره به این بیماری مبتلا می شود.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”تشخیص دقیق آنفلوآنزا به چه صورت است؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””] تشخیص بیماری عمدتاً کلینیکی است و پزشک با توجه به همه گیری آنفلوآنزا در جامعه و علائم بیمار خود، این تشخیص را مطرح می کند ولی چون افتراق عفونت ویروس آنفلوآنزا از سایر ویروسهای درگیر کننده سیستم تنفس مشکل است گاهی از روشهای آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری میتوان استفاده کرد مثلاً در آزمایشگاههای مجهز میتوان از کشت ویروس برای نمونه ترشحات بینی و حلق و در جهت تشخیص نوع ویروس استفاده کرد.[/su_spoiler] [/su_accordion]

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منابع : webmd ،everydayhealth ، epocrates

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا