چه اتفاقی برای ریه های افراد مبتلا به Covid-19 می افتد؟

آنچه که به Covid-19 یا همان coronavirus معروف شده ، در اواخر سال ۲۰۱۹ به عنوان دسته ای از انواع ذات الریه یا پنومونی با علت ناشناخته آغاز شد. مشخص شد که علت این بیماری ویروس جدیدی است تحت عنوان سندرم حاد تنفسی کروناویروس ۲ یا Sars-CoV-2. بیماری ناشی از این ویروس ؛ Covid-19 است.
حال این ویروس توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) بعنوان یک ویروس همه گیر اعلام شده است , اکثر افرادی که مبتلا به این ویروس شده اند تنها از علائمی مانند یک سرماخوردگی خفیف و ملایم رنج میبرند.
WHO می گوید حدود ۸۰٪ از افراد مبتلا به Covid-19 بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. فقط در حدود یک نفر در هر شش نفر بطور جدی بیمار می شود و در تنفس دچار مشکل می شود.
بنابراین ، Covid-19 چگونه می تواند به یک بیماری جدی تر با علائم شبیه به پنومونی یا همان ذات الریه تبدیل شود ، و با ریه های ما چه می کند؟

3500 300x158 - چه اتفاقی برای ریه های افراد مبتلا به Covid-19 می افتد؟

 

این ویروس چگونه بر افراد تأثیر می گذارد؟

گاردین استرالیا با پروفسور جان ویلسون ، رئیس منتخب کالج پزشکان سلطنتی استرالیا و یک پزشک دستگاه تنفسی صحبت کرده.
او می گوید تقریباً همه عواقب جدی پنومونی ویژگی Covid-19 نیز هستند.
ویلسون می گوید افرادی که به Covid-19 مبتلا می شوند می توانند در چهار دسته گسترده قرار بگیرند.
کم خطر ترین افراد کسانی هستند که Sub-clinical نامیده می شوند و علائمی در انها توسط ازمایشات شناسایی نشده و همچنین افرادی که مبتلا به این ویروس هستند اما علائمی در انها مشاهده نشده است.
ویلسون می گوید ، گروه بعدی کسانی هستند که در دستگاه تنفسی فوقانی دچار عفونت می شوند ” این به این معناست که فرد تب و سرفه دارد و ممکن است علائم خفیف تر مانند سردرد یا ورم نیز وجود داشته باشند.
وی می گوید: “افراد با علائم جزئی قادر به انتقال ویروس هستند اما ممکن است از آن آگاهی نداشته باشند.”
بزرگترین گروه از کسانی که مبتلا به Covid-19 هستند و به احتمال زیاد به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند ، کسانی هستند که علائم مشابه آنفولانزا در انها ایجاد می شود که معمولاً آنها را ناتوان از انجام کارهای روزانه خود می کند.
گروه چهارم به بیماری شدیدی مبتلا می شوند که دارای علائم پنومونی است.
وی می گوید: “در ووهان این نتیجه حاصل شد که از کسانی که آزمایششان مثبت شده بود و به دنبال کمک پزشکان بوده اند ، تقریباً ۶٪ بیماری شدید داشتند.”
WHO می گوید سالمندان و افرادی که دارای مشکلاتی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی و ریوی یا دیابت هستند ، به احتمال زیاد دچار علائم جدی این بیماری می شوند.

پنومونی یا همان ذات الریه چگونه توسعه می یابد؟

هنگامی که مبتلایان به Covid-19 دچار سرفه و تب می شوند ، این نتیجه ی عفونتی است که به درخت تنفسی در ریه های ما می رسد – مسیر های عبور هوایی که هوا را بین ریه ها و خارج تبادل می کنند.
وی می گوید: “آستر تنفسی بخش درخت تنفسی آسیب دیده و باعث التهاب می شود. این به نوبه خود اعصاب موجود در مجاری هوایی را تحریک می کند. تنها یک گرد و غبار ساده می تواند سرفه زدن را در این ناحیه تحریک کند.

2840 300x180 - چه اتفاقی برای ریه های افراد مبتلا به Covid-19 می افتد؟

اما اگر وضعیت از این بدتر شود ، التهاب از راه های هوایی گذشته و به واحدهای تبادل گاز می رود ، که در انتهای مجاری هوایی قرار دارند.
“اگر واحد های تبادل گاز ها آلوده شوند ، با ریختن مواد التهابی به داخل کیسه های هوایی که در قسمت پایین ریه های ما قرار دارند ، به این الودگی پاسخ می دهند.”
اگر کیسه های هوا ملتهب شوند ، این امر باعث ریختن مواد التهابی [مایعات و سلولهای التهابی] به ریه ها و ختم به پنومونی می شود.
او می گوید ریه هایی که از مواد التهابی پر شوند قادر به جذب اکسیژن کافی به جریان خون نیستند و توانایی بدن در مصرف اکسیژن و خلاص شدن از دی اکسید کربن تولیدی کاهش می یابد.
او می گوید: “این دلیل معمول مرگ با پنومونی یا سینه پهلوی شدید است.”

چگونه می توان پنومونی را درمان کرد؟

پروفسور کریستین جنکینز ، رئیس بنیاد Lung استرالیا و یک پزشک برجسته در زمینه سیستم تنفسی ، به گاردین استرالیا گفت: “متأسفانه ، تاکنون دستور العملی نداریم که بتواند جلوی پنومونی ناشی از Covid-19 را بگیرد.

وی گفت: ” امیدواریم بتوانیم ترکیبات مختلفی از داروهای ویروسی و ضد ویروسی که برای مقابله با ویروس وجود دارند و می توانند مؤثر باشند کشف کنیم. در حال حاضر هیچ درمان مشخصی غیر از درمان های حمایتی وجود ندارد ، این همان چیزی است که ما به افراد تحت مراقبت های ویژه ارائه می دهیم.
“ما ریه های آنها را تهویه می کنیم و سطح اکسیژن بالایی را در انها حفظ می کنیم تا زمانی که ریه های آنها با بهبودی دوباره قادر به عملکرد طبیعی خود باشند.”
ویلسون می گوید ، بیماران مبتلا به ذات الریه ویروسی همچنین در معرض ابتلا به عفونت های ثانویه هستند ، بنابراین می توانند با داروهای ضد ویروسی و آنتی بیوتیک ها نیز درمان شوند.
او در مورد شیوع فعلی می گوید: “در بعضی از شرایط این اقدامات کافی نیست.”

آیا پنومونی Covid-19 متفاوت است؟

دکتر جنکینز می گوید ، پنومونی ناشی از Covid-19 با شایع ترین مواردی که افراد به دلیل انها در بیمارستان ها بستری می شوند ، متفاوت است.
وی گفت: “بیشتر انواع پنومونی که ما از آن آگاهی داریم و افراد را در بیمارستان بستری می کنیم از نوع باکتریایی بوده و به یک آنتی بیوتیک پاسخ می دهند.
ویلسون می گوید شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنومونی ناشی از Covid-19 شدیدتر است. ویلسون می گوید موارد پنومونی ناشی از کروناویروس به جای اینکه فقط بخش های کوچکی را درگیر کنند ، بر همه بخش های ریه ها تأثیر می گذارند.
او می گوید: “هنگامی که ما دچار عفونت ریه شویم ؛ اگر این عفونت کیسه های هوا را درگیر کند ، بدن در پاسخ ابتدا سعی می کند ویروس را نابود کند و تکثیر آن را محدود کند.”
اما ویلسون می گوید این ” مکانیسم اولیه پاسخ دهنده” ممکن است در برخی از گروهها از جمله افرادی که دارای مشکلات قلبی و ریوی ، دیابت و افرادی که مسن هستند دچار اختلال شود.
جنکینز می گوید ، به طور کلی ، افراد ۶۵ ساله و بالاتر در معرض خطر ابتلا به پنومونی هستند ، همچنین افرادی که دارای شرایط پزشکی ویژه مانند دیابت ، سرطان یا یک بیماری مزمن هستند که بر روی ریه ها ، قلب ، کلیه یا کبد تاثیر گذاشته است و نیز سیگاری ها و نوزادان ۱۲ ماه و کمتر از آنها.
وی گفت: “سن پیش بینی کننده عمده خطر مرگ ناشی از پنومونی یا ذات الریه است. ذات الریه همیشه برای افراد مسن جدی است و در واقع یکی از اصلی ترین دلایل مرگ در افراد مسن است. اکنون برای پنومونی درمان های بسیار خوبی داریم.
“مهم است که به یاد داشته باشید که مهم نیست که چقدر سالم و فعال باشید ، خطر ابتلا به پنومونی با بالا رفتن سن افزایش می یابد. این بدان دلیل است که سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی با افزایش سن ضعیف می شود ، و مقابله با عفونت ها و بیماری ها برای بدن ما سخت تر می شود. “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا