۱۰ دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

از ۵۶.۹ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ ، بیش از نیمی (۵۴٪)  از آنها به ۱۰ دلیل عمده بوده است. بیماری ایسکمیک قلب و سکته مغزی بزرگترین قاتلان جهان است که ۱۵.۲ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۶ را شامل میشوند. این بیماری ها در ۱۵ سال گذشته علل اصلی مرگ و میر در جهان است.

بیماری انسدادی مزمن ریه در سال ۲۰۱۶ ، ۳.۰ میلیون نفر را در بر گرفت ، در حالی که سرطان ریه (همراه با سرطان نای و برونش) باعث مرگ ۱.۷ میلیون نفر شد. دیابت در سال ۲۰۱۶ ، ۱.۶ میلیون نفر را کشته است که در سال ۲۰۰۰ کمتر از یک میلیون نفر بوده است. مرگ و میر ناشی از زوال عقل بیش از دو برابر بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ بوده و این باعث شده است که این پنجمین دلیل اصلی مرگ جهانی در سال ۲۰۱۶  باشد در ححالی که این عامل، چهاردهمین عامل مرگ در سال ۲۰۰۰ بوده است.

عفونتهای دستگاه تنفسی تحتانی کشنده ترین بیماری قابل انتقال باقی مانده است و در سال ۲۰۱۶ ۳.۰ میلیون نفر در سراسر جهان فوت کردند. میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای اسهالی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ تقریباً ۱ میلیون کاهش یافته است ، اما هنوز هم در سال ۲۰۱۶ منجر به مرگ ۱.۴ میلیون نفر شده است. در مدت مشابه کاهش یافته است ، اما هنوز هم در میان ۱۰ علت اصلی با تعداد ۱.۳ میلیون نفر است. HIV / AIDS دیگر جزء ۱۰ دلیل اصلی مرگ در جهان نیست ، زیرا در سال ۲۰۱۶ ، ۱.۰ میلیون نفر در مقایسه با ۱.۵ میلیون در سال ۲۰۰۰ کشته شدند.

آسیب های جاده ای در سال ۲۰۱۶ ، ۱.۴ میلیون نفر را به قتل رساند که حدود سه چهارم (۷۴٪) آنها مرد و پسر بودند.

 دلایل اصلی مرگ و میر توسط گروه درآمد اقتصادی

بیش از نیمی از کل مرگ و میر در کشورهای کم درآمد در سال ۲۰۱۶ ناشی از شرایط به اصطلاح “گروه اول” بود که شامل بیماری های واگیر ، دلایل مادرزادی ، شرایط ناشی از بارداری و زایمان و نارسایی های تغذیه ای است. در مقابل ، کمتر از ۷% از مرگ و میر در کشورهای پردرآمد ناشی از چنین دلایلی بوده است. عفونت های تنفسی از اصلی ترین دلایل مرگ در همه گروه های درآمدی بود.

بیماریهای غیر واگیر (NCDs) باعث ۷۱ درصد مرگ و میر در سطح جهان است ( ۳۷ درصد در کشورهای کم درآمد، ۸۸ درصد در کشورهای پردرآمد). تنها یکی از ۱۰ عامل اصلی مرگ و میر در کشورهای پردرآمد ، NCDs بود. از نظر تعداد مطلق مرگ و میر ، ۷۸ درصد از مرگ و میر جهانی به علت بیماریهای مزمن در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ داده است.

1 1 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

2 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

بیش از یک چهارم (۲۹٪) از این مرگ و میرها ناشی از جراحات رانندگی در جاده بوده است. کشورهای کم درآمد بالاترین میزان مرگ و میر را به دلیل آسیب دیدگی در جاده های رانندگی با ۲۹.۴ مرگ در ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت داشتند – نرخ جهانی ۱۸.۸ بود. صدمات ناشی از ترافیک جاده ای نیز در بین ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای کم درآمد ، متوسط متوسط و بالا قرار داشت.

چرا باید دلایل مرگ مردم را بدانیم؟

سنجش میزان مرگ و میر هر سال و چرایی درگذشت آنها یکی از مهمترین ابزارها – به همراه سنجش چگونگی تأثیر بیماری ها و جراحات بر مردم است – برای ارزیابی اثربخشی سیستم سلامت یک کشور است.

3 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

4 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

5 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

6 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

7 - 10 دلیل اصلی مرگ و میر افراد در دنیا

آمار علت مرگ ، باعث می شود تا مقامات بهداشتی، کانون اقدامات بهداشت عمومی خود را تعیین کنند. به عنوان مثال ، کشوری که مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و دیابت به سرعت در طی چند سال افزایش می یابد ، علاقه زیادی به شروع یک برنامه جدی برای تشویق شیوه زندگی برای کمک به جلوگیری از این بیماری ها دارد. به همین ترتیب ، اگر یک کشور تشخیص دهد که بسیاری از کودکان در حال مرگ در معرض ذات الریه هستند ، اما تنها بخش کمی از بودجه به ارائه درمان مؤثر اختصاص یافته است ، می تواند با افزایش بودجه در این زمینه امار مرگ و میر خود را کاهش دهد.

کشورهای با درآمد بالا سیستمی برای جمع آوری اطلاعات در مورد دلایل مرگ دارند. بسیاری از کشورهای کم درآمد و متوسط دارای چنین سیستم هایی نیستند ، و تعداد مرگ و میر ناشی از دلایل خاص را باید از داده های ناقص تخمین زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا