Covid-19 مردان را بیشتر از زنان می کشد؟

SARS-CoV-2 تمایل دارد که مردان را بیشتر از زنان آلوده کند. هنوز کسی نمی تواند دلیل این موضوع عجیب و غریب را توضیح بدهد , اما محققان در حال جستجوی دلایل این موضوع هستند. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید تا با رازهای بیماری covid-19 بیشتر آشنا شوید.

aemNTSdNTBi9UWm3MeMKaK 970 80 300x169 - Covid-19 مردان را بیشتر از زنان می کشد؟

طبق تحقیقات قبلی که درباره ی بیماری های تنفسی صورت گرفته اند , ممکن است هرمون های جنسی استروژن و تستوسترون در این پدیده نقش داشته باشند ؛ یا شاید دلیل این موضوع این باشد که کروموزوم X که زنان دو عدد از آن را داشته و مردان تنها یک عدد را دارند تعداد بیشتری از ژن های مرتبط با سیستم ایمنی را در خود دارد.

این موجب می شود که زنان سیستم ایمنی قوی تری برای مقابله با Covid-19 داشته باشند.

احتمال دیگری که برای این قضیه مطرح می شود , پنهان شدن SARS-CoV-2 در بیضه های مردان است که دارای میزان زیادی از گیرنده های ACE2 هستند. این گیرنده جایگاه اتصالی مناسبی برای SARS-CoV-2 است.

براساس یک مقاله منتشر شده در مجله فوریت های پزشکی غرب (WJEM) در تاریخ ۱۰ آوریل , کشف حقیقت این موضوع که چرا مردان بیشتر از زنان به بیماری Covid-19 دچار می شوند امر واقعا ضروری و مهمی است ؛ زیرا این کشف می تواند به بهبود سلامت افراد و بیماران در طی این بحبوحه ی همه گیری کروناویروس کمک کند.

 

آمار و ارقام چگونه است؟

از آنجایی که اولین مورد ابتلا به Covid-19 در اواخر سال گذشته و در چین گزارش شد , مطالعات متعدد در اینباره نشان داده اند که این بیماری در مردان شدید تر و کشنده تر از زنان است.

به عنوان مثال , در یک آزمایش به عمل آمده از ۵۷۰۰ بیمار مبتلا به Covid-19 که در نیویورک در بیمارستان ها بستری شده بودند , بیش از ۶۰% بیماران مرد بوده اند ؛ یا براساس یک مطالعه که در تاریخ ۲۲ آوریل در مجله JAMA منتشر شده است.

علاوه بر این , میزان مرگ و میر در مردان در مقایسه با زنان در بازه های سنی ده سال برای سنین بالای ۲۰ سال بیشتر بوده است.

علاوه بر این , از ۳۷۳ بیماری که در بخش مراقبت های ویژه فوت شده اند ؛ ۶۶.۵% آنها را مردان تشکیل داده اند.

نتایج در مطالعات دیگر نیز مشابه است. وقتی که مجله WJEM در اوایل ماه آوریل منتشر شد , نویسندگان خاطرنشان کردند که بین ۵۱ تا ۶۶.۷ درصد بیماران بیمارستانی در شهر ووهان چین , ۵۸% در ایتالیا و ۷۰% از کل مرگ و میر های ناشی از Covid-19 در سرتاسر جهان مرد بوده اند.

در یک مطالعه بزرگ صورت گرفته در چین درباره ی بیماری Covid-19 , از میان بیش از ۴۴۶۰۰ فرد مبتلا به بیماری , میزان مرد و میر مردان در مقایسه با زنان ۲.۸% به ۱.۷% بوده است.

 

آیا مردان مستعدتر اند؟

این اختلافات آمار براساس جنسیت چیز غیرمنتظره ای نیست. به گزارش تحریریه WJEM , در موارد قبلی شیوع کروناویروس , از جمله SARS در سال ۲۰۰۳ و MERS در سال ۲۰۱۲ نیز , میزان تلفات بیشتری در مردان نسبت به زنان مشاهده شده بود.

بعنوان مثال , براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت مشخص شد که مردان به میزان ۴۰% بیشتر از زنان در اثر ابتلا به بیماری MERS جان خود را از دست داده اند.

حتی عنوان طنز آمیز “آنفولانزای مردان” به این دلیل آورده شده است که مردان واکنش های ضعیف تری نسبت به زنان در برابر ویروس های دستگاه تنفسی که منجر به آنفولانزا و سرماخوردگی عادی می شوند از خود نشان می دهند.

به عنوان یک نتیجه جالب که در سال ۲۰۱۷ در مجله BMJ منتشر شده است , مردان علائم شدیدتری را در اثر  ابتلا به ویروس های دستگاه تنفسی از خود نشان می دهند. این بررسی , علت این موضوع را تفاوت در هرمون های جنسی مردان و زنان عنوان کرده است.

آزمایشی که روی موش ها صورت گرفته سرنخ هایی را درباره ی این راز هورمونی به ما ارائه می دهد.

براساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ , هنگامی که دانشمندان موش های نر و ماده با سنین  مختلف را به SARS آلوده کردند , موش های نر نسبت به موش های ماده با همان سن نسبت به ابتلا به SARS مستعد تر بودند.

هنگامی که دانشمندان تخمدان های موش های ماده را که تولید کننده هرمون استروژن بودند برداشتند و یا فعالیت آن ها را با مسدود کردن گیرنده های استروژن مختل کردند , میزان مرگ و میر در آنها نسبت به موش هایی که تخمدان های طبیعی و استروژن طبیعی داشتند افزایش یافت.

آکیکو ایوازاکی , استاد ایمونوبیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل , که در این تحقیق انجام شده شرکت نداشته است در اینباره گفته است:”این داده های به دست امده به ما نشان می دهند که هورمون های جنسی تولید شده در موش های ماده در محافظت از آن ها در برابر کروناویروس هایی از جمله SARS و SARS-CoV-2  نقش مهمی ایفا می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر , محققان در مرکز پزشکی سدرس-سینا در لس آنجلس و دانشکده پزشکی رنسانس در دانشگاه بروک در نیویورک در حال آزمایش استروژن یا هورمون جنسی دیگری به نام پروژسترون بر روی گروه های کوچکی از افرادی که به Covid-19 مبتلا شده اند هستند که گزارش آن را می توانید اینجا مطالعه کنید.

روش دیگری نیز برای بررسی تفاوت های میان مردان و زنان در بیماری Covid-19 وجود دارد. شاید کروموزوم X نقش محافظتی داشته باشد , زیرا این کروموزوم ژن های بیشتری نسبت به کروموزوم Y که مرتبط با ایمنی بدن هستند در ساختار خود دارد.

این موضوع نیز ممکن است دلیل خوبی برای توضیح این باشد که چرا زنان نسبت به مردان استعداد بیشتری در ابتلا به بیماری های خودایمنی دارند.(زنان دو عدد کروموزوم X و مردان تنها یک عدد دارند.)

وینا تانجا , که درباره ی سیستم ایمنی مردان و زنان در کلینیک مایو تحقیق می کند در اینباره گفته است:”کروموزوم X دوم در خانم ها خاموش است , اما در ۱۰% از موارد ژن های این کروموزوم قادر به فعال شدن هستند.” وی گفت:”بسیاری از این ژن ها , در واقع ژن های پاسخ ایمنی هستند.”

تانجا گفت:”این امر می تواند نقش در محافت بیشتر زنان در برابر بیماری ها داشته باشد اما برای اینکه بفهمیم این ژن ها آیا از زنان دربرابر Covid-19 محافظت می کنند یا نه , تحقیقات بیشتری لازم است.

 

پنهان شدن SARS-CoV-2 در بیضه ها ؟!

تحقیقات در این زمینه ایده دیگری را نیز ارائه می دهند. اینطور بنظر می رسد که مردان SARS-CoV-2 را با سرعت کمتری نسبت به زنان از بدن خود پاکسازی می کنند. برای توضیح این موضوع , محققان احتمال می دهند که این ویروس احتمالا در جایی از بدن مردان مخفی می شود : در بیضه ها

براساس این تحقیق که در پایگاه داده preprint medRxiv منتشر شده است , روی ۶۸ نفر در بمبئی که مبتلا به Covid-19 بودند تست صورت گرفت (بصورت نمونه گیری با سوآب از بینی) تا زمانی که جواب آزمایش در آن ها منفی اعلام شد.

در پایان این آزمایش , محققان متوجه شدند که زنان توانسته بودند ویروس را در میانگین ۴ روز از بدن خود پاکسازی کنند , در حالی که این عدد در مردان بطور متوسط ۶ روز بوده است. تست های مشابه در ۳ خانوار مختلف دیگر در بمبئی نتایج مشابهی به همراه داشت.

frFY9hmvx8mUsiSxqFHY4c 970 80 300x169 - Covid-19 مردان را بیشتر از زنان می کشد؟

دکتر آدیتی شستری , استادیار پزشکی دانشکده پزشکی البرت انیشتین در نیویورک و انکولوژیست بالینی در مرکز مراقبت از سرطان Montefiore Einstein گفت:”مطالعه مشترک ما نشان داد که مردان مشکل بیشتری در پاکسازی عفونت ناشی از کروناویروس در بدن خود دارند , که این موضوع می تواند نشان دهنده این حقیقت باشد که مردان در مواجه با Covid-19 با مشکلات جدی تری نسبت به زنان مواجه هستند.”

تحقیقات قبلی نشان داده اند که SARS-CoV-2 سلول های خاصی در بدن انسان را با متصل شدن به گیرنده های ACE2 روی سطح آن ها آلوده می کند.

بنابراین , محققان با یک بانک اطلاعاتی در اینباره مشورت کردند و دریافتند که بیضه ها دارای سطح بالایی از بیان گیرنده های ACE2 هستند. در مقابل , در تخمدان زنان گیرنده ACE2 تشخیص داده نشده است.

لواساکی بعنوان کسی که درگیر این تحقیق صورت گرفته نبوده است به ما گفت:”با این حال , تحقیقات صورت گرفته درون بیضه ها را بررسی نکرده اند تا به این موضوع پی ببرند که آیا SARS-CoV-2 در آنجا چسبیده است یا نه؟

بنابراین نمی توان گفت که ویروس بیضه ها را آلوده می کند یا اینکه از بیضه ها تنها به عنوان محلی برای پنهان شدن استفاده می کند.”

 

سیگار کشیدن چطور؟

تحقیقات دیگر در این زمینه نشان داده اند که سیگار کشیدن ممکن است در این موضوع که مرگ و میر مردان در اثر ابتلا به Covid-19 بیشتر است دخیل باشد ؛ زیرا سیگار کشیدن با بیان بیشتر گیرنده های ACE2 در ارتباط است.

اما درحالی که مردان نسبت به زنان در چین سیگاری تر هستند , این موضوع در همه ی کشور های دیگر صادق نیست , پس نمی توان از سیگار کشیدن بعنوان ملاک خوبی برای توضیح درباره ی اینکه چرا آمار مرگ مرد ها بیشتر است استفاده کرد.

سابرا کلین , محقق مرکز سلامت جنسی زنان و تفاوت های جنسیتی جان هاپکینز , دراینباره اشاره کرد:”چیزی که ما در ووهان چین شاهد آن بودیم , در همه ی کشور های جهان که ما آمار درستی از آن ها در دست داریم تکرار شده است.

در کشورهایی مثل اسپانیا , که درصد مردان و زنان سیگاری تفاوت چندانی با هم ندارد , ما همچنان شاهد این هستیم که مردان در مواجهه با Covid-19  تعداد بیشتری دارند و شرایط سخت تری را تحمل می کنند.

علاوه بر همه ی اینها باید به این نکته ها نیز اشاره کرد که زنان به طور معمول , کمتر درگیر خطرات تهدید کننده سلامت هستند و شستن دست ها را معمولا بهتر و بیشتر از مردان انجام می دهند.

تفاوت های جنسی تنها عامل این موضوع نیستند ؛ بلکه افراد سالمند , افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا و چاقی نیز ریسک بالایی در ابتلا به Covid-19 دارند. برای مطالعه در اینباره اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا