۸ روش خانگی برای درمان بواسیر یا هموروئید

بواسیرها یا هموروئیدها که گاهی به آن شقاق می گویند، رگ‌های خونی متورم هستند که در اطراف مقعد یا قسمت پایینی راست‌روده (رکتوم) قرار دارند. علائم شایع شامل درد، خارش و خونریزی روده است. بواسیر در داخل یا خارج از مقعد و رکتوم ایجاد می شود که به آن بواسیر داخلی و خارجی گفته می شود. ما در وب سایت زندگی سالم به بواسیر خارجی، علائم و درمان آن پرداختیم. در این مقاله به ۸ روش خانگی برای درمان بواسیر می پردازیم، با ما همراه باشید.

[su_quote]هموروئید بسیار شایع است. ۷۵ درصد از مردم در یک برهه از زندگی‌شان به هموروئید دچار می‌شوند. هموروئیدها در افراد بین ۴۵ و ۶۵ سال شایع‌تر هستند.[/su_quote]

۱. فندق افسونگر

فندق افسونگر می‌تواند خارش و درد که دو علامت اصلی هموروئید هستند را کاهش دهد. این یک ماده‌ی ضدالتهابی طبیعی است، که می‌تواند تورم را نیز کاهش دهد.  فندق افسونگر را می‌توانید به‌شکل مایع بخرید و مستقیم روی هموروئید بمالید. همچنین در محصولاتی مانند صابون‌ها و دستمال‌های مرطوب ضدخارش نیز یافت می شود.

۲. آلوئه‌ورا

ژل آلوئه ورا در طول تاریخ برای درمان بواسیر و انواع مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گرفته است. این باور وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی است و برای کاهش سوزش مفید است. گرچه شواهد بالینی در مورد اثر بخشی ژل آلوئه ورا برای بواسیر وجود ندارد اما مرکز بهداشتی و سلامت ملی استفاده از آن را برای درمان موضعی پیشنهاد می کنند.

بااین‌حال شما باید فقط از ژل آلوئه‌ورای خالص روی هموروئیدها استفاده کنید. برخی از مردم به آلوئه‌ورا آلرژی دارند، به‌خصوص آنهایی که به سیر و پیاز حساس هستند. برای آنکه متوجه شوید به آلوئه‌ورا حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعدتان بمالید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر هیچ‌گونه واکنش و حساسیت پوستی اتفاق نیفتاد، یعنی به آلوئه‌ورا حساسیت ندارید و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

۳. حمام آب گرم با نمک اپسوم

حمام آب گرم می‌تواند به تسکین سوزش هموروئید کمک کند. می‌توانید از یک تشت پلاستیکی کوچک یا درون وان آب گرم بروید. با توجه به مجله سلامت هاروارد،  قرار گرفتن در وان آب گرم به‌مدت ۲۰ دقیقه پس از هربار اجابت مزاج، بیشترین تأثیر را در کاهش علائم بواسیر خواهد داشت. اضافه کردن نمک اپسوم به آب وان با کاهش درد در آن ناحیه، باعث تسکین بیشتر علائم می‌شود.

۴. پمادهای بدون نسخه

کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه مانند Preparation H تقریبا در هر داروخانه‌ای موجودند و می‌توانند باعث تسکین فوری علائم هموروئید شوند. برخی از آنها حتی می‌توانند تورم را کاهش دهند و به هموروئید شما کمک کنند که زودتر بهبود یابد. اگر از یک کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید، بیش از یک هفته‌ی متوالی از آن استفاده نکنید.

۵. دستمال‌های مرطوب

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت می‌تواند هموروئیدهای موجود را تشدید کند. درعوض استفاده از دستمال‌های مرطوب می‌تواند بدون تحریک هموروئیدها به تمیز نگه‌داشتن شما کمک کند. برای تاثیر گذاری بهتر می‌توانید دستمال‌ها را با مواد حاوی تسکین‌دهنده و ضدهموروئید مانند فندق افسونگر یا آلوئه‌ورا مرطوب کنید. حتما دقت کنید که دستمال مرطوب موردنظر شما فاقد الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده باشد.

۶. کمپرس سرد

برای کاهش ورم در ناحیه‌ی مقعد، هربار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آن یک بسته‌ی یخ یا کمپرس سرد قرار دهید. این می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک باشد. همیشه یخ را داخل یک پارچه یا حوله‌ی کاغذی بپیچید و هرگز یک چیز منجمد را مستقیما روی پوست‌تان قرار ندهید.

hemorrhoids 720x540 - 8 روش خانگی برای درمان بواسیر یا هموروئید

۷. استفاده از ملین ها

طبق اعلائم مؤسسه‌‌ی ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه، نرم‌کننده‌های مدفوع یا مکمل‌های فیبرمانند پسیلیوم می‌توانند به کاهش یبوست، نرم‌تر کردن مدفوع و اجابت مزاج سریع و بدون درد کمک کنند. بسیاری از این مکمل‌ها ازجمله پسیلیوم، به‌شکل پودر، کپسول و مایع وجود دارند که می‌توانید آنها را ۱ تا ۳ بار در روز به‌صورت خوراکی مصرف کنید.

۸. لباس گشاد و پنبه‌ای

لباس‌های پنبه‌ای (به‌ویژه لباس زیر پنبه‌ای) را به‌جای لباس‌های تنگ از جنس پلی‌استر  استفاده کنید. این کار به تمیزی و خشک نگه‌داشتن ناحیه‌ی مقعد کمک می کند و به‌طور بالقوه علائم بواسیر را کاهش می دهد و  برای کاهش تحریک پوست از شوینده‌های معطر یا نرم‌کننده‌های پارچه اجتناب کنید.

جلوگیری از بواسیر

شیوه زندگی سالم و تغییرات رژیم غذایی بهترین روش برای جلوگیری از بواسیر است، افزایش فعالیت جسمی و غذاهای سالم به حرکت منظم روده شما کمک می کند.

مواد غذایی پر فیبر (به ویژه گیاهان) و مصرف اب زیاد باعث  نرم شدن مدفوع و از یبوست جلوگیری می کند همچنین ورزش منظم و اجتناب از نشستن طولانی می تواند به جلوگیری از بواسیر کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بواسیر معمولا به آسانی قابل درمان است و در اکثر اوقات به‌خودی‌ِخود برطرف می شود. در موارد بسیار نادر، هموروئید می‌تواند عوارضی ایجاد کند. خونریزی مزمن از یک هموروئید ممکن است باعث کم‌خونی، یعنی کمبود سلول‌های قرمز خون شود. هموروئیدهای داخلی نیز ممکن است بین عضلات مقعد گیر کنند و درنتیجه جریان خون وارده به آنها قطع شود. این امر منجربه ایجاد هموروئیدهای خفه‌شده می‌شود که می‌توانند درد شدیدی ایجاد کنند.

اگر برای درمان هموروئیدتان بیش از دو هفته از روش‌های خانگی استفاده کردید اما مؤثر نبودند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند هموروئید را به‌راحتی تشخیص دهد و درمان کند. او می‌تواند کرم‌های دارویی، پماد و شیاف‌های طبی برای شما تجویز کند. اگر این درمان‌ها مؤثر نباشند، ممکن است پزشک‌تان درمان‌هایی مانند بستن رگ با باند لاستیکی یا جراحی را برای برداشتن هموروئید توصیه کند. همچنین لازم است اولین باری که متوجه‌ی خونریزی مقعدی شدید یا درصورتی‌که خونریزی مقعدتان افزایش یافت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا