بواسیر خارجی چیست؟ علل، علائم و درمان بواسیر خارجی (هموروئید خارجی )

هموروئید خارجی هموروئیدی است که بر رگ‌های واقع در خارج مقعد اثر می‌گذارد، آن‌ها می‌توانند خونریزی، ترک خوردگی و خارش را در افراد ایجاد نمایند، می‌توان با بهره‌گیری از درمان‌های خانگی به سراغ حل مشکل مربوطه رفت. هموروئید غالبا ناشی از ایجاد تنش در هنگام حرکت درون روده می‌باشد، امکان دارد افراد به خود بیش از حد فشار بیاورند، به صورت طولانی‌مدت در دستشویی بنشینند و یا با مدفوعی بسیار سخت روبه‌رو شوند. در صورتی که هموروئید خارجی ظرف مدت ۱ الی ۲ هفته حل نگردد پزشکان از نرم‌کننده‌های مدفوع استفاده خواهند کرد، باز هم اگر یک شخص درد زیادی داشته باشد ممکن است پزشکان به جراحی روی آورند.

اطلاعاتی در رابطه با هموروئید خارجی

لازم به ذکر است که این مشکل جدا از فشار آوردن می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که عبارتند از:

  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • چاقی
  • ایستادن و یا در حالت نشسته قرار داشتن آن هم به مدت زمان طولانی
  • بارداری

هموروئید خارجی با انواع دیگر هموروئیدها متفاوت بوده و این تفاوت را می‌توان به خاطر موقعیت آن‌ها عنوان کرد، به عنوان مثال هموروئید داخلی درون مقعد قرار دارد، معمولا می‌توان گفت که بدون درد است اما امکان خونریزی برای آن وجود دارد.

هموروئید پرولاپس هم نوعی هموروئید داخلی به حساب می‌آید که به دلیل ورم کردن حتی امکان دارد به بیرون از مقعد راه یابد. هموروئید خارجی بدون هرگونه انسدادی بوده و تمایل آن‌ها برای ایجاد درد بیشتر است، دلیل آن هم حساس بودن موقعیت خارج از مقعد به نسبت درون مقعد می‌باشد. لازم به ذکر است که احتمال دچار شدن به چند نوع هموروئید برای افراد در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد و مسئله دور از ذهنی به حساب نمی‌آید.

بواسیر یا هموروئید 5 1200x600 - بواسیر خارجی چیست؟ علل، علائم و درمان بواسیر خارجی (هموروئید خارجی )

علائم مرتبط با بواسیر خارجی چیست؟

همانطور که گفته شد امکان ایجاد خارش و درد زیاد در هموروئید خارجی وجود دارد، غالبا مردم می‌توانند با تماس برقرار کردن به وسیله دستانشان، آن هم به اطراف مقعد خود این هموروئید را لمس نمایند. هموروئید خارجی معمولا دارای رنگ صورتی، البته در مقیاس کم به نسبت محیط اطراف خود خواهد بود.


مقاله مرتبط : ۸ روش خانگی برای درمان بواسیر یا هموروئید


خون در مدفوع: افرادی که به هموروئید خارجی مبتلا هستند ممکن است هنگام دفع مدفوع دچار خونریزی شوند، بر اساس مطالعات صورت گرفته معمولا این خون بر روی سطح بیرونی مدفوع بوده و به رنگ قرمز روشن می‌باشد، دلیل آن هم خارج شدن مستقیم از هموروئید خارجی بوده و از دستگاه گوارش خارج نشده است. توجه داشته باشید که همواره خون خارج شده از هموروئید خارجی باید به مقدار کمی باشد و در صورتی که یک فرد با مقادیر قابل توجهی از خون هموروئید خارجی مواجه شد باید هر چه سریعتر مراتب را به پزشک خود گزارش دهد تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل احتمالی بعدی جلوگیری به عمل آید.

لخته‌های خون در هموروئید: امکان دردناک شدن هموروئید خارجی وجود دارد در صورتی که ترومبوز گردد، هموروئید ترومبوز غالبا به رنگ بنفش و آبی می‌باشد. هموروئید ترومبوز زمانی اتفاق خواهد افتاد که رگ‌های شکل‌دهنده خونریزی موجب ایجاد لخته خون شوند، نتیجه این موضوع ناتوانی حرکت خون بوده و همین مسئله موجب ایجاد درد خواهد شد. اینطور که پیداست بدن معمولا لخته خون را جذب کرده و با اینکار علائم و درد کاهش خواهد یافت.

بررسی شیوه‌های تشخیص و درمانی این مشکل

یک پزشک قادر است با ارزیابی علائم و همچنین انجام معاینات فیزیکی موفق به تشخیص هموروئید خارجی گردد، هر فردی که نسبت به وجود مشکل هموروئید خارجی در خود شک دارد باید به پزشک مراجعه نماید. توجه داشته باشید که علائم امکان دارند مرتبط با سایر شرایط پزشکی حاد باشند، از جمله:

درمان هموروئید خارجی هم می‌تواند به صورت خانگی و هم می‌تواند به صورت جراحی انجام شود، نمونه‌هایی از درمان‌های خانگی که تمامی افراد قادرند برای درمان استفاده نمایند را می‌توان گزینه‌های زیر دانست:

  • گرفتن یک دوش حمام آب گرم
  • به آرامی تمیز کردن مقعد پس از یک بار حرکت روده که اغلب باید از دستمال مرطوب نیز استفاده کرد
  • استفاده از یک بسته یخ برای کاهش تورم مقعد
  • مصرف داروهای ضد درد که البته باید به دستور پزشک صورت گیرد، داروهایی همچون ایبوپروفن و یا استامینوفن
  • استفاده از پمادهایی که بتوانند خارش را کاهش دهند

hemorrhoidsurgery 720x413 - بواسیر خارجی چیست؟ علل، علائم و درمان بواسیر خارجی (هموروئید خارجی )

جراحی برای حذف بواسیر

بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته و منتشر شده در مجله پزشکی خانواده ایالات متحده آمریکا می‌توان گفت که از بین بردن هموروئید خارجی ترومبوز دردناک بوده و پس از ۷۲ ساعت می‌توان تسکین یابد، یک پزشک می‌تواند به وسیله بی حسی موضعی عمل جراحی را به خوبی انجام دهد. توجه داشته باشید، جراحی در صورتی موثر است که عرض ۷۲ ساعت از شروع علائم انجام گردد.

پس از گذشت این مدت انجام عمل جراحی مفید به فایده نبوده و علائم خود بهبود خواهند یافت. √ درمان در طول دوران بارداری: زنان باردار می‌توانند از روش‌های درمان خانگی برای رفع علائم و کاهش درد استفاده نمایند، اما باید دقت داشته باشند برای استفاده از هرگونه دارو و یا پمادی ابتدا باید به وسیله پزشک مورد تایید قرار گیرد تا هیچگونه مشکلی پیش نیاید.

شیوه‌های جلوگیری از ایجاد مشکل هموروئید خارجی

یکی از مهمترین و شاید دقیقترین راه جلوگیری ایجاد هموروئید خارجی اجتناب از دچار شدن به یبوست می‌باشد. نکاتی که باید برای جلوگیری از ایجاد هموروئید خارجی در نظر داشت عبارتند از:

  • افزایش میزان فیبر رژیم غذایی، از جمله مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات، نان و غلات
  • نوشیدن مقادیر زیادی آب به صورت روزانه
  • داشتن فعالیت‌های بدنی مکرر و منظم که موجب حرکت طبیعی روده خواهند شد
  • حمام کردن
  • کاهش وقت نشستن در دستشویی

مروری کوتاه بر روی این مقاله

هموروئید خارجی معمولا به صورت کاملا طبیعی رفع خواهند شد، انجام اقداماتی برای کاهش بروز یبوست و همچنین جلوگیری از تنش در حرکت روده می‌توانند به افراد در کاهش احتمال مبتلا شدن به این مشکل کمک‌های فراوانی نمایند، هر فردی که هموروئید خارجی بسیار دردناکی را تجربه کند باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرده تا بدین ترتیب بتواند از ایجاد مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری به عمل آورد، زنان باردار لازم است توجه داشته باشند که باید از مصرف هرگونه دارو و پماد بدون دستور پزشک جدا اجتناب نمایند، تمامی کارها باید به دستور پزشک صورت گیرد.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

۱۷ دیدگاه

  1. سلام من سه روز پیش با بلند کردن یه جسم سنگین یه چیزی مثل فندق از بقل مقد بیرون زده ایا نیازی به جراحی هست؟
    لطفا راهنمایی کنید؟

  2. سلام من یه نخود بغل مقعدم برجسته شده یادم نمیاد از چه موقع ولی تا به الان درد نداشتم تازگی عمل آپاندیس داشتم و شکمم یکمی اسهال بود و باعث تورمش شده و درد داره نیاز به جراحی داره؟

  3. هنگام مدفوع اطراف مقعدم متورم می شه و پس از اتمام هیچ اثری ازش نیست
    (بدون درد و بدون خونریزیست ) آیا این همون همورئید هست ؟ مرد هستم سی ساله

  4. سلام چندسال یه چیزی ازمقعدم زده بیرون زیاد بزرگ نیست دردهم ندارم وفقط موقعی یبوست دارم دردم میگیره میخواستم بدونم باید عمل بشه؟

  5. سلام من براثر زایمان احساس میکنم هموریید گرفتم و درزمان بارداری یبوست داشتم موقعه دفع کردن سوزش درد خونریزی دارم وکنار مقعدم بالشتکای اندازه عدسع نیاز ب عمل دارم؟؟راه حلش چیه

  6. چندبار بداکتر مراجعه کردم اما دوایش تاثیر نکرد حرکت روده بزرگ بسیارکم است تحرک معده سلو است باید چکارکنم لطفا رهنمایی ام کنید اب ومیوه جات زیاد مصرف میکنم
    مدت دوسال استکه عملیات کردم تا هنوز خونریزی دارم بسیارخفیف بوده

  7. درود…ببخشید جناب من دیروز از کنار مقعدم چیزی بیرون زده و متورم شده با درد هنگام نشستن..البته خونریزی ندارم و مدفوع هم میتونم بکنم….اما وقتی راه میرم یا میشینم درد میکنه..پناد رکتول هم گرفتم از دیشب دارم میزنم…چکار باید کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا