آزمایش HbA1c یا هموگلوبین A1c چیست؟

در ادامه مطالب بررسی و تفسیر آزمایش ها در مجله اینترنتی زندگی سالم، امروز به بررسی آزمایش هموگلوبین A1c یا HbA1c میپردازیم که معمولا به همراه آزمایش قند خون انجام میشود.

 

1200x675 18oct 5bc824b795a9680001c145e01 1 - آزمایش HbA1c یا هموگلوبین A1c چیست؟

 

آزمایش HbA1c میزان قند خون (گلوکز) متصل به هموگلوبین را اندازه گیری می کند. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون شما است که اکسیژن را از ریه ها به بقیه بدن منتقل می کند. آزمایش HbA1c نشان می دهد که متوسط میزان گلوکز متصل به هموگلوبین در سه ماه گذشته چقدر بوده است که یک میانگین سه ماهه از طول عمر گلبول‌های قرمز است. (طول عمر گلبول‌های قرمز ۹۰ روز است). اگر میزان HbA1c شما زیاد باشد، ممکن است نشانه‌هایی از دیابت باشد.

آزمایش HbA1c برای چه چیزی استفاده میشود؟

آزمایش HbA1c ممکن است برای بررسی دیابت یا پیش دیابت در بزرگسالان استفاده شود. پیش دیابت به این معنی است که میزان قند خون نشان می دهد شما در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید. اگر در حال حاضر مبتلا به دیابت هستید، این آزمایش می تواند به بررسی وضعیت و کنترل سطح قند شما کمک کند.

چه زمانی باید این آزمایش را انجام دهیم؟

آزمایش HbA1c معمولا به همراه آزمایش قند خون برای تشخیص بیماری دیابت انجام میشود. علائم غالب دیابت شامل موارد زیر است:

  • عطش
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • خستگی

Picture1 1 - آزمایش HbA1c یا هموگلوبین A1c چیست؟

آزمایش HbA1c چگونه انجام میگیرد؟

یک متخصص با استفاده از یک سوزن کوچک، نمونه خون را از رگ شما می گیرد. پس از وارد کردن سوزن در رگ، مقدار کمی خون در سرنگ جمع می شود. ممکن است هنگام وارد شدن یا خارج شدن سوزن کمی احساس سوزش کنید. این آزمایش معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

  • این آزمایش به آمادگی یا رعایت نکته خاصی نیاز ندارد.
  • این آزمایش معمولا فاقد عوارض جانبی است.
تفسیر نتیجه آزمایش HbA1c

نتایج این آزمایش معمولا به صورت درصد بیان میشود.

میزان HbA1c خون

وضعیت فرد

کمتر از ۵.۷%

نرمال و طبیعی

۵.۷%-۶.۴%

در معرض دیابت

بیش از ۶.۴%

دیابت

 

نتایج آزمایش شما ممکن است متفاوت باشد. اگر در مورد نتایج خود سؤالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید و یا در قسمت نظرات این مطلب آن را مطرح کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، پزشکان توصیه میکنند سطح HbA1c خود را زیر ۷٪ نگه دارید. البته بسته به سلامت کلی، سن، وزن و عوامل دیگر پزشک شما ممکن است توصیه های دیگری برای شما داشته باشد.

باید توجه داشت که آزمایش HbA1c برای دیابت حاملگی یا تشخیص دیابت در کودکان استفاده نمی شود. همچنین، اگر شما کم خونی یا نوع دیگری از اختلال خونی دارید، آزمایش HbA1c ممکن است برای تشخیص دیابت دقیق تر باشد.

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا