آزمایش ایدز یا HIV، هر آنچه باید از آزمایش ایدز بدانید

HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان، ویروسی است که باعث نقص ایمنی اکتسابی یا بیماری ایدز می شود. ایدز پیشرفته‌ترین مرحله عفونت HIV است. آزمایش HIV می تواند عفونت HIV و بیماری ایدز را تشخیص دهد، اما نمی توان گفت چه مدت فرد مبتلا به HIV بوده است. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی آزمایش HIV میپردازیم.

چرا آزمایش HIV مهم است؟

دانستن وضعیت HIV به شما کمک میکند تا خود و دیگران در امان باشید.

اگر آزمایش HIV منفی باشد:

آزمایش نشان می دهد که HIV ندارید. اقدامات خود را برای جلوگیری از ابتلا به HIV ، مانند استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی ادامه دهید و اگر در معرض خطر ابتلا به HIV هستید، از داروی PrEP برای جلوگیری از ایدز استفاده کنید. البته استفاده از این دارو باید حتما تحت نظر پزشک باشد و مصرف خودسر آن میتواند عواقب برگشت ناپذیری داشته باشد.

اگر مبتلا به HIV هستید:

آزمایش نشان می دهد که HIV دارید، اما هنوز هم می توانید برای محافظت از سلامتی خود قدم بردارید. با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. افراد مبتلا به ایدز هر روز ترکیبی از داروهای را برای درمان مصرف می کنند. این داروها نمی توانند HIV را درمان کنند، اما این داروها به افراد مبتلا کمک می کنند تا زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

چه کسانی باید آزمایش HIV را انجام دهند؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که همه افراد ۱۳ تا ۶۴ ساله حداقل یک بار از نظر ویروس HIV آزمایش شوند. به عنوان یک قاعده کلی، افراد در معرض خطر بیشتر برای HIV باید هر ساله آزمایش شوند. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند ممکن است از آزمایش های بیشتر مانند هر ۳ تا ۶ ماه استفاده کنند.

عواملی که خطر ابتلا به HIV را افزایش می دهد عبارتند از:
  • داشتن رابطه جنسی با شخصی که HIV مثبت دارد یا رابطه جنسی با کسی نمی شناسید
  • تزریق مواد مخدر و به اشتراک گذاشتن سوزن، سرنگ یا سایر تجهیزات دارویی با دیگران
  • ابتلا به بیماری های جنسی(STD) مانند سفلیس
  • ابتلا به هپاتیت یا سل
  • رابطه جنسی با هر کسی که هر یک از عوامل بالا را داشته باشد
آیا زنان باردار باید آزمایش HIV را انجام دهند؟

مرکز جهانی پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که همه خانم های باردار از نظر HIV آزمایش شوند تا در صورت مثبت بودن بتوانند داروهای HIV را شروع کنند. زنان مبتلا به HIV در دوران بارداری و زایمان از داروهای اچ آی وی استفاده می کنند تا خطر انتقال HIV به کودک را کاهش داده و از سلامت خود محافظت کنند.

انواع آزمایش HIV

سه نوع آزمایش برای تشخیص عفونت HIV وجود دارد:

آزمایش آنتی بادی که آنتی بادی های HIV را در خون یا مایعات دهان بررسی می کند. آنتی بادی های HIV پروتئین های ضد بیماری است که بدن در پاسخ به عفونت HIV تولید می کند. اکثر آزمایش های سریع و آزمایش های مربوط به استفاده خانگی از نوع آنتی بادی هستند. شکل زیر کیت خانگی برای تشخیص HIV را نشان میدهد.

1485733865 588e7fe9d0307 - آزمایش ایدز یا HIV، هر آنچه باید از آزمایش ایدز بدانید

آزمایش آنتی بادی / آنتی ژن که می تواند هم آنتی بادی HIV و هم آنتی ژن های HIV (بخشی از ویروس) را در خون تشخیص دهد.

آزمایش PCR که HIV را در خون شناسایی میکند.

هر یک از این آزمایش ها میتواند در زمان ها و شرایط متفاوتی عفونت HIV را تشخیص دهد. زیرا هر آزمایش میتواند یک دوره کمون یا نهفتگی متفاوت را شناسایی کند. دوره نهفتگی زمانی است که فرد ممکن است در معرض HIV قرار داشته باشد و باید آزمایش دقیق انجام شود تا بتوان آن را شناسایی کرد.

آزمایش اولیه HIV معمولاً یک تست آنتی بادی یا آنتی بادی/آنتی ژن خواهد بود. روش‌های مبتنی بر PCR گران هستند و به طور معمول برای غربالگری HIV مورد استفاده قرار نمی گیرند، مگر اینکه فرد در معرض خطر قرار گرفته یا دارای علائم اولیه عفونت HIV باشد.

وقتی آزمایش HIV مثبت باشد، آزمایش های تکمیلی انجام می شود. بعضی اوقات افراد برای انجام آزمایش تکمیلی باید به پزشک مراجعه کنند. در موارد دیگر آزمایش تاییدی و تکمیلی ممکن است در آزمایشگاه با استفاده از همان نمونه خون انجام شود که برای آزمایش اول ارائه شده است. یک آزمایش تاییدی مثبت تأیید می کند که فرد مبتلا به HIV است.

آیا آزمایش HIV محرمانه است؟

آزمایش HIV می تواند محرمانه یا ناشناس باشد.

آزمایش محرمانه بدان معنی است که نتایج آزمایش HIV شما شامل نام و سایر اطلاعات شناسایی و نتایج در پرونده پزشکی درج خواهد شد. نتایج تست HIV مثبت به ادارات بهداشت گزارش خواهد شد تا در گزارش های آماری شمارش شوند. بخش های بهداشتی قبل از به اشتراک گذاری اطلاعات، کلیه اطلاعات شخصی (از جمله نام و آدرس) را از نتایج آزمایش HIV حذف می کنند. مراکز بهداشتی از این اطلاعات برای اهداف گزارش استفاده می کند و این اطلاعات را با سازمان های دیگر از جمله شرکت های بیمه به اشتراک نمی گذارد.

آزمایش ناشناس بدان معنی است که هنگام انجام آزمایش HIV لازم نیست نام و اطلاعات خود را اعلام کنید. هنگام انجام آزمایش، یک شماره دریافت می کنید و با استفاده از آن پیگیر نتیجه آزمایش خود می شوید.

کجا آزمایش HIV را انجام میدهند؟

آزمایش HIV در بسیاری از بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی و مراکز بهداشت انجام میگیرد. همچنین برخی از کیت‌های خانگی برای تشخیص این بیماری موجود است.

تفسیر آزمایش HIV

همانطور که در مطلب تفسیر آزمایش ها به آن اشاره شد، تفسیر آزمایش HIV به صورت کمی و کیفی است. در این آزمایش معمولا از کلمه “مثبت” یا “منفی” استفاده میکنند و یا محدوده را مشخص کرده و با مقایسه جواب میتوانید آن را مقایسه و جواب خود را تفسیر کنید.

Untitled 1 1 - آزمایش ایدز یا HIV، هر آنچه باید از آزمایش ایدز بدانید

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا