ده درمان خانگی برای پوست چرب

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد چربی های ترشحی از جمله سبوم از غدد چربی است. سبوم نوعی ترکیب روغنی است که از چربی ها ایجاد می شود.

سبوم چیز بدی نیست , زیرا به محافظت و حفظ رطوبت پوست بدن کمک می کند و موهای ما را سالم و براق نگه می دارد.

اما با این وجود , مقدار زیاد سبوم ترشح شده می تواند منجر به پوست چرب شود که این چرب بودن پوست می تواند زمینه ایجاد منافذ و اکنه در سطح پوست را فراهم کند.

ژنتیک , تغییرات هورمونی , و حتی استرس می توانند منجر به افزایش میزان ترشح سبوم در بدن شوند.

پوست چرب و اکنه همواره موضوعاتی بوده اند که درمان آنها چالش برانگیز بوده است. همچنان درمان های خانگی موثری وجود دارند که می توانند علائم این عارضه های پوستی را بدون نیاز به تجویز دارو و رژیم های مراقبت از پوست کاهش دهند.

ما در اینجا ۱۰ مورد از درمان های خانگی برای پوست چرب را آورده ایم که می توانید آنها را در خانه امتحان کنید. پس با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

 

شستشوی صورت

Face Washing 300x148 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

شستشوی صورت برای رفع چربی پوست یک موضوع واضح است , اما بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند در طول روز اصلا صورت خود را نمی شویند.

اگر شما از دسته کسانی هستید که پوست چرب خصوصا در ناحیه صورت دارید , باید روزانه دو بار صورت خود را بشویید اما بیش از اندازه این کار را انجام ندهید.

  • از صابون های نامناسب برای پوست صورت یا مواد شوینده نامناسب استفاده نکنید.
  • از صابون های مناسب برای پوست صورت مثل صابون های گلیسرین استفاده کنید.

 

ورقه های محو کننده چربی

 

این ورقه های کوچک و نازک شاید نتوانند به کاهش فعالیت غدد چربی کمک کنند , اما می توانند به شما کمک کنند تا چربی اضافه روی سطح پوست خود را محو کنید و با این کار میزان براق بودن پوست ناشی از چربی زیاد را به حداقل می رسانند.

این ورقه ها ارزان قیمت هستند و در اکثر مراکز خرید لوازم بهداشتی در دسترس هستند. می توانید در صورت نیاز , در طول روز از آنها استفاده کنید.

 

عسل

benefits of honey on face 300x166 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

عسل یکی از عالی ترین مواد برای درمان عارضه های پوستی است. به لطف توانایی های ضد باکتریایی عسل و خاصیت ضدعفونی کنندگی آن , می توانید از شر پوست چرب و آکنه سطح پوست تا حد زیادی خلاص شوید.

عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی پوست نیز به شمار می رود , بنابراین می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست شما کمک کند و در عین حال پوست شما را چرب نمی کند.

برای استفاده از عسل برای درمان آکنه و چربی پوست :

  • یک لایه نازک عسل ترجیحا عسل خام و تصفیه نشده را روی صورت خود بمالید.
  • بگذارید تا برای حدود ۱۰ دقیقه روی سطح پوست بماند و خشک شود.
  • سپس با آب گرم صورت خود را بشویید.

 

گِل رُس آرایشی

خاک رس آرایشی هربالیا 1 630x430 300x205 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

گل یا خاک رس آرایشی , که با نام خاک رس درمانی نیز شناخته می شود , برای کمک به جذب چربی سطح پوست و درمان بسیاری از عارضه های پوستی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

خاک رس سبز فرانسوی , یکی از مشهور ترین ترکیبات درمانی برای درمان چربی پوست و آکنه به شمار می رود , چراکه یک جذب کننده بسیار قوی است. این خاک بصورت پودر های در فروشگاه ها قابل خریداری است.

برای ساختن ماسک خاک رُس سبز فرانسوی :

  • آب تصفیه شده یا گلاب را به یک قاشق چایخوری خاک رس سبز اضافه کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که یک ترکیب با قوام ایجاد شود.
  • این مخلوط را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  • با آب گرم این مخلوط را از روی پوست خود بشویید و کاملا پاک کنید.

 

جو دو سر

جو دوسر به آرام کردن التهابات پوستی و جذب روغن اضافه سطح پوست کمک می کند. این ماده همچنین به جدا شدن پوست مرده از سطح بدن نیز کمک می کند.

هنگامیکه از جو دوسر بعنوان ماسک صورت استفاده می شود , معمولا این ترکیب بصورت پودر مورد استفاده قرار می گیرد. جو دوسر پودر شده می تواند با ماست , عسل یا میوه های له شده از جمله موز , سیب یا پاپایا ترکیب شود.

برای استفاده از جو دوسر بر روی سطح پوست صورت :

  • نصف فنجان جو دوسر را با آب گرم ترکیب کنید تا یک ماده خمیری شکل ایجاد شود.
  • یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
  • مخلوط ایجاد شده را روی پوست صورت خود پخش کرده و برای حدود ۳ دقیقه پوست صورت را با این ترکیب ماساژ دهید.
  • با استفاده از آب گرم این ترکیب را از روی سطح صورت پاک کنید.
  • در روش دیگر می توانید این مخلوط ایجاد شده را روی سطح پوست صورت خود پخش کنید و برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به آن دست نزنید. بعد از گذشت این زمان پوست صورت را با آب گرم بشویید.

 

سفیده تخم مرغ و لیمو

142008 300x172 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

ترکیب سفیده تخم و لیمو یک داروی مناسب برای درمان پوست های چرب است. هر دوی این ترکیبات می توانند منجر به محکم و بسته شدن منافذ سطح پوست شوند.

اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات می تواند به جذب چربی کمک کند. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت , لیمو ها علاوه بر خواص گفته شده خاصیت آنتی باکتریالی نیز دارند.

توجه کنید : این روش درمانی برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند گزینه مناسبی نیست و نباید از این ترکیب استفاده کنند.

برای تهیه ماسک تخم مرغ و لیمو برای صورت :

  • سفیده یک تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه خورد شده ترکیب کنید.
  • ترکیب را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا ماسک خشک شود.
  • صورت خود را با آب گرم بصورت کامل بشویید و خشک کنید.

 

بادام

بادام زمینی نه تنها برای جداسازی لایه های مرده پوست , بلکه برای از بین بردن چربی پوست و آلودگی های دیگر پوست نیز مفید و موثر است.

برای تهیه اسکراپ بادام :

  • ۳ قاشق چایخوری بادام خام ریز شده تهیه کنید.
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل ترجیحا تصفیه نشده (همراه با موم) اضافه کنید.
  • ترکیب را به آرامی و با حرکت دایره ای روی صورت خود بمالید.
  • صورت خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.

 

آلوئه ورا

Aloe Vera Mask for Skin 300x200 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

آلوئه ورا را به عنوان تسکین دهنده سوختگی ها و دیگر شرایط حاد پوستی می شناسیم. براساس یافته های کلینیک پزشکی Mayo , شواهد علمی خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه آلوئه ورا به درمان ورقه ورقه شدگی پوست ناشی از لکه های چربی کمک می کند.

افراد بسیاری از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب خود استفاده می کنند.

شما می توانید این ترکیب را بصورت یک لایه نازک قبل از رفتن به تخت خواب روی پوست صورت خود قرار دهید و اجازه دهید تا صبح روز بعد کارش را به خوبی انجام دهد.

آلوئه ورا به عنوان یک ماده آلرژیک برای بعضی از پوست های حساس شناخته شده است. پس اگر تابحال از آلوئه ورا برای پوست خود استفاده نکرده اید , ابتدا مقداری از آن را بر روی ساعد خود تست کنید. اگر اتفاق خاصی در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت رخ نداد , می توانید از این ترکیب استفاده کنید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالسیلیک است و یک داروی معمول خانگی برای درمان آکنه بشمار می آید. اسید های موجود در گوجه فرنگی به جذب چربی اضافه پوست کمک می کنند.

برای تهیه ماسک لایه برداری گوجه فرنگی :

  • ۱ قاشق چایخوری شکر را با گوجه فرنگی له شده به شکل خمیر ترکیب کنید.
  • ترکیب را با حرکات دایره ای روی سطح پوست خود بمالید.
  • برای ۵ دقیقه اجازه دهید تا ماسک تاثیر خود را اعمال کند.
  • صورت را با آب گرم کاملا بشویید و خشک کنید.

 

روغن جوجوبا

122060 300x145 - ده درمان خانگی برای پوست چرب

اگرچه ایده استفاده از روغن جوجوبا برای پوست های چرب ایده عجیبی بنظر می رسد , اما این ترکیب یک داروی عادی و روتین برای درمان پوست های چرب , آکنه و سایر مشکلات پوستی است.

تصور می شود که جوجوبا همانند سبوم ترشح شده از غدد عمل می کند و با اعمال تاثیر منفی بر روی غدد ترشح کننده سبوم , باعث کاهش تولید سبوم شده و به متعادل بودن میزان چربی پوست کمک می کند.  اما تابحال هیچ تحقیق علمی برای اثباث این تئوری صورت نگرفته است.

با اینحال , یک مطالعه نشان داد که استفاده از ماسک ساخته شده از گل رُس و روغن جوجوبا تا سه بار در هفته می تواند به بهبودی ضایعات پوستی و آکنه های خفیف کمک شایانی بکند.

با در اختیار داشتن تنها مقدار کمی روغن جوجوبا می توانید این روش درمانی را پیش ببرید.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد وضعیت چربی پوست را بدتر کند. چند روز در هفته , چند قطره را روی پوست کاملا تمیز صورت ریخته و ماساژ دهید و ببینید که چه نتیجه ای برای شما به همراه خواهد داشت. اگر نتایج رضایت بخش بود , این کار را بصورت روزانه ادامه دهید.

 

پیشگیری از بروز پوست چرب

هنگامیکه عارضه پوست چرب در اثر عوامل ژنتیکی یا هورمونی ایجاد می شود , جلوگیری از بروز آن کار دشواری است. تمرین مراقبت از پوست و خودداری از خوردن غذاهای ناسالم مانند غذاهای سرخ شده , غذاهای با قند زیاد و غذاهای فراوری شده می تواند به کنترل این وضعیت کمک کند.

استفاده از مواد آرایشی سنگین برای پوشاندن اثرات پوست چرب در میان بانوان واقعا وسوسه کننده و همه گیر است , اما این کار می تواند شرایط را بدتر کند.

هنگامیکه پوست صورت چربی زیادی تولید می کند , میزان آرایش خود را تا حد امکان کم کنید. از ترکیبات آرایشی همراه با آب بجای ترکیبات آرایشی حاوی روغن استفاده کنید. بدنبال ترکیبات با برچسب  Noncomedogenic باشید , چراکه این ترکیبات منافذ سطح پوست را اشغال نمی کنند.

بسیاری از افراد ادعا می کنند که روش های خانگی خوبی برای درمان پوست چرب سراغ دارند درحالیکه بسیاری از این روش ها هنوز مورد آزمایش و تحقیق قرار نگرفته اند.

موفقیت یک دارو و روش درمانی خانگی به موارد بسیاری از قبیل وضعیت شخص و کیفیت محصولات مورد استفاده بستگی دارد.

ممکن است نسبت به داروهای درمانی که مدتی از آنها استفاده کرده اید آلرژی پیدا کنید. اگر پوست شما به محصولی حساس می شود , مصرف آن را متوقف کنید.

اگر استفاده از دارو های خانگی علائم عارضه را بدتر می کند , مصرف آن را متوقف کنید و حتما درباره مشکل خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا