روغن سیاه دانه و خواص درمانی فوق العاده‌اش

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم که زیبایی و سلامت پوست خود را با روغن سیاه دانه تضمین کنید! چون روغن سیاه دانه اصل می‌تواند سلول‌های پوستی تمامی نواحی بدن را در برابر مواد شیمیایی و عفونت زا محافظت کند. سیاه دانه می‌تواند فعالیت مواد آلرژی زا و سلول‌های سرطانی را در سطح پوست سرکوب کند. در واقع، سیستم ایمنی و سد اول دفاعی سلول‌های سالم پوست با روغن سیاه دانه تقویت می‌شود. سپس گلبول‌های سفید به هنگام ورود نخستین ماده خارجی، در محل بافت پوست تجمع پیدا می‌کنند. در نهایت تمامی نشانه‌های آلرژی یا حساسیت پوست با روغن سیاه دانه اصل، به طور اساسی رفع می‌شود.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست

ویتامینB، ویتامین A و ویتامین C در ترکیبات اصلی روغن سیاه دانه وجود دارند. علاوه براین سه ویتامین مهم و حیاتی، آنتی اکسیدان‌های طبیعی و کمیاب نیز در روغن سیاه دانه حضور دارند. روغن سیاه دانه شامل آنتی‌ اکسیدان‌هایی نظیر کوئرستین، گالاکتوزیل و  تیموکینون می‌باشد که اثر منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. حتی زمانی که اثرات ناشی از شیمی درمانی روی پوست باقی می‌ماند، استفاده از روغن سیاه دانه برای ترمیم سلول‌های آسیب دیده، بسیار مفید است.

  • کاهش علائم پسوریازیس:
    بیماری پسوریازیس جزو بیماری‌های پوستی است که هیچ نوع دارو و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. سیاه دانه برای تسکین درد و سوزش بیماری پسوریازیس، یک داروی درمانی و ارگانیک محسوب می‌شود. سیاه دانه در بدن  سیستم دفاعی را تقویت می‌کند. سپس، از میزان درد در اطراف ضایعات کاسته می‌شود. مصرف موضعی روغن سیاه دانه در افرادی که اثرات شدیدتر پسوریازیس مشاهده می‌شود، مانع از خونریزی می‌شود. به صورتی که لایه‌های ترک خورده و کاملا خشک سطحی با روغن سیاه دانه مرطوب می‌شوند و سرعت ترمیم سایر لایه‌های پوستی، افزایش می‌یابد.
  • کاهش نشانه‌های آلرژی پوست:
    آلرژی‌ها و حساسیت‌ها در فصل‌های پاییز و بهار می‌تواند نقاب زیبایی را از پوست صورت شما بگیرد. چرا که مواد آلرژی زا در این زمان‌ها بسیار زیاد هستند. آن‌ها با ورود از اولین سدهای دفاعی بدن می‌توانند تمام اندام‌های بدن را تحت تاثیر خود قرار بدهند. قرمز شدن و خشکی پوست، تنها یک نمونه از اثرات مواد آلرژی زا است. اگر به همین علائم اولیه توجه نداشته باشید، پوست تمامی نواحی بدن شما قرمز خواهد شد. روغن سیاه دانه برای پوست همانند کرم هیدرا سنسیتیو گینو است. کرم هیدرا سنسیتیو گینو و روغن سیاه دانه اصل می‌توانند از پوست محافظت و نشانه‌های آلرژی پوست را رفع کنند. مواد شیمایی تیموکوئینون و تیموهیدروکوئینون که در سیاهدانه وجود دارند می توانند با عفونت های باکتریایی و ویرویی مقابله کرده و با درمان این عفونت ها باعث بهبود بیماری های پوستی مانند اگزما شوند.
  • رفع چروک دور دهان و خطوط پیشانی:
    خطوط و چروک‌های پوستی در اثر کمبود آب در غشای سلول‌های پوست به وجود می‌آیند. ویتامین E می‌تواند از غشای سلول‌های پوستی محافظت کند و مانع از خروج مولکول‌های آب از آن‌ها شود. سیاه دانه در ساختار خود دارای مقدار زیادی ویتامین E است. پس از نفوذ قطرات روغن سیاه دانه اصل به پوست، تمامی ویتامین E آن جذب لایه‌های پوست می‌شود. ویتامین‌های E که به محیط درونی بدن راه یافته‌اند، غشای سلولی لایه‌های پوست را محافظت می‌کنند. به همین خاطر، سلول‌هایی که آب میانبافتی خود را از دست داده‌اند، کمبود آب خود را جبران می‌کنند.
  • پاکسازی پوست از چربی‌ها و گرد و خاک:
    ویتامین Ε در سیاه دانه بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای سرکوب فعالیت عوامل بیماری‌زا شناخته می‌شود. چون بدن در حالت عادی قادر به تولید ویتامین Ε نیست، مصرف موادی که دارای این ویتامین هستند، مفید و سودمند می‌باشند. به طوری که مصرف خوراکی ویتامین Ε می‌تواند مواد آلوده و خارجی را از روی منافذ پوست بزداید. مصرف موضعی روغن سیاه دانه هم مانند مصرف موضعی ویتامین ‌Ε، اثرات مفیدی بر روی پوست از خود به جای می‌گذارد.
  • حفظ قابلیت ارتجاعی پوست در افراد میانسال:
    هر چه سن انسان افزایش پیدا می‌کند، قابلیت ارتجاعی پوست کمتر می‌شود. به بیانی، میزان الاستیسیته لایه‌های پوست با افزایش سن، رابطه عکس دارد. چون با افزایش سن، میزان سوخت و ساز در داخل بدن و تولید کلاژن در سطح پوست به شدت کاهش می‌یابد. تغذیه ایده‌آل پوست با ویتامین Ε می‌تواند قابلیت ارتجاعی و خاصیت الاستیسیته پوست را حفظ کند. سیاه دانه با دارا بودن مقدار زیادی ویتامین Ε در سطح پوست جذب می‌شود و طی فرآیندهایی قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.
  • کاهش نشانه‌های آفتاب سوختگی:
    آفتاب سوختگی پوست برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار رنج‌آور است. در موارد شدیدتر، پوست به شدت خشک می‌شود و همان محل قرمز می‌شود. روغن سیاه دانه برای رفع قرمزی پوست و بازگرداندن رطوبت به آن ناحیه مفید و سودمند است. مقدار موسیلاژ سیاه دانه سبب حجیم شدن دوباره پوست سوخته و چروکیده می‌شود. اگر احساس خارش در ناحیه آفتاب سوختگی پوست دارید، باز هم روغن سیاه دانه برای بهبود خارش پوست ایده‌آل است. چون ابتدا، بافت آسیب دیده نرم و مرطوب می‌شود و سپس خارش پوست برطرف می‌گردد.
  • جلوگیری از گسترش ترک‌های خشکی روی لب:
    پوست خشک و چروکیده لب، نشان از کمبود جدی پروتئین‌های حیاتی بدن در این ناحیه است. به همین خاطر، باید از مواد مغذی برای پروتئین رسانی به پوست لب‌ها استفاده کرد. روغن سیاه دانه یک منبع غنی از پروتئین است. مصرف موضعی روغن سیاه دانه می‌تواند پروتئین‌های زیادی را به پوست لب برساند. پروتئین‌های روغن سیاه دانه به سرعت جذب پوست لب می‌شوند و لب‌ها را حجیم و روشن نشان می‌دهند.
  • رفع جوش و ترک‌های پوستی:
    باکتری‌های پوستی می‌توانند زیر پوست تجمع پیدا کنند و در نهایت، جوش‌های قرمز دردناکی روی پوست ایجاد می‌شود. این جوش‌های قرمز می‌توانند آب تمامی سلول‌ها را جذب خود کنند. به همین خاطر، پوست اطراف جوش قرمز می‌تواند به شدت خشک شود. در این شرایط، باید مانع از گسترش ترک‌های پوستی شد. هیچ چیز بهتر از روغن‌های گیاهی برای رطوبت رسانی به این ناحیه نیست. روغن سیاه دانه برای جلوگیری از این ناحیه‌های خشک و ملتهب، فوق العاده است. به طوری که ابتدا سلول‌های مرده احیا می‌شوند و مایع عفونت زا در ناحیه زیر پوست بی‌خطر می‌شود. روغن سیاه دانه اصل سبب سرکوب فعالیت‌های میکروب‌ها و قارچ‌های پوستی می‌شود. بنابراین، لایه برداری پوست را می‌توان جزو خواص روغن سیاه دانه دانست.
  • جوانسازی سلول‌های پوست:
    قرص اسید فولیک برای افزایش سرعت رشد سلول‌های جدید پوست، یک داروی درمانی است. سیاه دانه همانند قرص اسید فولیک، بر روی افزایش سرعت رشد سلول‌ها موثر می‌باشد. با این تفاوت که اسید فولیک موجود در روغن سیاه دانه، ارگانیک است و منشا شیمیایی ندارد. با مصرف روغن سیاه دانه همانند استفاده از قرص اسید فولیک، رنگ پوست تا چندین درجه روشن می‌شود.

منبع: خانومی   https://khanoumi.com/

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. مطالیتون خیلی خوبه من از سیاه دونه همراه با غذا مصرف می کنم مخصوصا همراه با پنیر خیلی خوب و خواص زیادی داره البته مصرف به اندازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا