در این روزهای کرونایی بیمارستان ها از چه تجهیزاتی بیشتر استفاده میکنند

تجهیزاتی که برای پیشگیری، تشخیص و مداوای بیماری، معلولیت یا‌ صدمه طراحی و تولید می‌شوند یا هدف ساخت آن‌ها جایگزینی، پشتیبانی و کمک به عملکرد بهتر ‌یک اندام است، همگی تجهیزات پزشکی نام می‌گیرند.این تجهیزات بر اساس کاربرد و حساسیتی که دارند در گروه های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زندگی سالم در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به‌ عنوان مثال وسایل معاینه، مواد استریل کننده محیط و بدن، تجهیزات بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها هر کدام بخشی از تجهیزات پزشکی را تشکیل می‌دهند.

با توجه به‌این که کرونا زندگی بسیاری از مردم را درگیر خود کرده است، درمان این بیماری باعث افزایش اهمیت استفاده از تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها شده است. بنابراین، در این مطلب به برسی پر استفاده ترین تجهیزات پزشکی بیمارستان ها خواهیم پرداخت، برای برسی جامع روی عبارت لینک شده کلیک نمایید و بعد از مطالعه آن ادامه مطلب را برسی نمایید.

در این روزهای کرونایی بیمارستان‌ها از چه تجهیزاتی بیشتر استفاده می‌کنند؟

علاوه بر چند برابر شدن مصرف تجهیزات پزشکی از قبیل ماسک، دستکش، گان، سرنگ، استفاده از کپسول اکسیژن و مانومتر اکسیژن هم به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است. پس اجازه دهید اجزا و کاربردهای کپسول و مانومتر اکسیژن را بیشتر توضیح دهیم.

کپسول اکسیژن چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول اکسیژن، محفظه‌ای از جنس آلومینیوم است که وظیفه ذخیره گاز اکسیژن را بر عهده دارد. بنابراین، نقش آن حمایت و پشتیبانی از ریه های افرادی است که دچار مشکلات تنفسی، کم خونی، مشکلات قلبی و آسم شدند.

انواع کپسول های اکسیژن

rep16 1 - در این روزهای کرونایی بیمارستان ها از چه تجهیزاتی بیشتر استفاده میکنند

کپسول های اکسیژن متناسب با اندازه و طراحی‌ خود می‌توانند در خانه استفاده شوند یا قابل حمل باشند.

برای خرید کپسول اکسیژن باید این عوامل را در نظر بگیرید:

  1. استقامت و قدرت بدنی خود
  2. تنفس از طریق دهان یا بینی
  3. میزان اکسیژنی که پزشک معالج برای شما تجویز کرده است.
  4. تحرک بدنی خود (شامل بالا و پایین رفتن از پله ها یا به طور کلی فعالیت روزانه‌تان)

کپسول اکسیژن، در دو حالت گاز اکسیژن فشرده و اکسیژن مایع تولید می‌شود‌.

 کپسول گاز اکسیژن فشرده

هوایی که ما به شکل طبیعی استنشاق می‌کنیم حاوی ۲۱٪ اکسیژن و ۷۹٪ نیتروژن است. اما ۹۹.۵٪ کپسول گاز اکسیژن فشرده را  اکسیژن خالص تشکیل می‌دهد.

در فرآیند تولید این کپسول، اکسیژن اتمسفر فشرده می‌شود و درون این کپسول‌ها حبس خواهد شد. فشار زیاد اکسیژن درون کپسول خروج اکسیژن را آسان می‌کند. (بیمار از طریق ماسک یا کانولا گاز اکسیژن را استنشاق می‌کند)

کپسول اکسیژن مایع

کپسول اکسیژن مایع هم مانند کپسول اکسیژن فشرده حاوی ۹۹.۵٪ اکسیژن خالص است که در اثر کاهش دمای گاز اکسیژن به‌ وجود می‌آید و به شکل مایع در کپسول انبار می‌شود.

برای بیشتر مراجعان بلافاصله پس از تشخیص بیماری کپسول اکسیژن مایع تجویز نمی‌شود. به ‌این دلیل که استفاده از این نوع کپسول نیازمند تجهیزات اضافی و آموزش‌های لازم برای استفاده از آن است و برای استفاده کوتاه مدت مناسب نیست.

از سوی دیگر قیمت کپسول‌های مایع نسبت به حجم آن به صرفه است و گزینه ی مناسبی برای درمان طولانی مدت به شمار می‌آید.

ظرفیت و اندازه کپسول‌های اکسیژن

کپسول‌های اکسیژن در اندازه های ۲.۵، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۴۰ لیتری در دو ‌نوع قابل حمل و صنعتی به بازار عرضه می‌شوند.

  1. کپسول‌های ۲.۵ لیتری: برای حمل مناسب هستند. آن‌ها گزینه‌ای مناسبی برای نوزادان، کوهنوردان و موقعیت های اورژانسی است.
  2. کپسول‌های ۵ لیتری: در وسایل نقلیه شخصی و آمبولانس کاربرد دارند و به مدت ۳ تا ۴ ساعت می‌توانند اکسیژن‌رسانی کنند.
  3. کپسول‌های ۱۰ لیتری: قابل حمل نیستند و مناسب‌ترین گزینه برای خانه، مراکز درمانی و اورژانس به شمار می‌روند.
  4. کپسول‌های ۲۰ و ۴۰ لیتری: در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مصرف خانگی توصیه نمی‌شوند.

مانومتر چیست و چه کاربردی دارد؟

مانومتر یا مانومتر اکسیژن از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است که جریان اکسیژن را تنظیم می‌کند و آن را برای بیمار مرطوب می‌سازد.

مانومتر در واقع فلومتری است که فشارشکن دارد.

هنگام استفاده از کپسول اکسیژن به عنوان منبع تغذیه اکسیژن، چون این سیلندر‌ها فشار بالایی دارند‌ باید از مانومتر استفاده کنیم تا فشار شکن، فشار اکسیژن را تنظیم کند.

سپس اکسیژن برای تطابق با تجویز پزشک وارد فلومتر می‌شود. فلومتر میزان مورد نیاز اکسیژن بیمار را برحسب L/min تنظیم می‌کند.

 وظیفه فشارشکن در مانومتر نشان دادن فشار اکسیژن خروجی از فلومتر است. دقت فلومترهایی که برای کودکان و بیماران دچار به مشکلات حاد تنفسی استفاده می‌شوند، بیشتر است.

rep16 2 - در این روزهای کرونایی بیمارستان ها از چه تجهیزاتی بیشتر استفاده میکنند

استنشاق اکسیژن بدون رطوبت در اندازه‌های بالا توسط ماسک اکسیژن می‌تواند مجرای تنفسی را خشک ‌کند و به آن آسیب برساند.

بنابراین مانومترها معمولا برای مرطوب‌ کردن اکسیژن، قبل از ورود به مجرای تنفسی بیمار، مجهز به یک لیوان مرطوب کننده هستند. این لیوان با آب مقطر پر می‌شود، اکسیژن در تماس با آن رطوبت را جذب می‌کند و از فلومتر خارج و وارد مجرای تنفسی فرد می‌شود.

مرطوب کردن اکسیژن در اندازه های کم ضروری نیست، چون هوای درون اتاق رطوبتی را که مجرای تنفسی به آن نیاز دارد، تامین می‌کند.

طریقه‌ استفاده از مانومتر و فلومتر بسیار ساده است و مسئولان این کار به آسانی می‌توانند با استفاده از شیرهای فلومتر و فشارشکن و با در نظر گرفتن گیج و لوله مدرج، فشار ورودی به فلومتر و در آخر جریان اکسیژن را بر حسب لیتر بر دقیقه را بسنجند.

انواع مانومتر

حالا شما را با انواع مانومتر آشنا می‌کنیم.

۱) مانومترU شکل

 این مانومتر ساختاری ابتدایی دارد. از لوله‌ی خمیده U شکل ساخته شده که یک سر آن آزاد است و انتهای دیگر آن به محفظه حاوی گازی که قصد داریم فشار آن را اندازه‌گیری کنیم، وصل می‌شود

لوله باید با سیالی مانند جیوه پر شود. گرانروی مایع مورد استفاده گستره فشارهای قابل ‌اندازه‌گیری توسط مانومتر را معین می‌کند.

۲) مانومتر مایل

از این مانومتر که نام دیگر آن، مانومتر شیب‌دار یا مانومتر مورب است، برای اندازه‌گیری فشارهای جزئی استفاده می‌شود و در قیاس با مانومترهای دیگر دقت بیشتری دارد.

یکی از لوله ها در این مانومتر شیب دارد، در نتیجه مایع درون لوله که نوعی سیال روغنی است باید مسیر طولانی‌تری را طی‌ کند. معمولا مانومتر مورب را برحسب صدم اینچ، درجه‌بندی می‌کنند که دقیق بودن آن را نشان می‌دهد.

۳) میکرو مانومتر

میکرو مانومتر، مدل ویژه‌ای از مانومترهای ستون مایع است که بر اساس قوانین مانومترهای مایل عمل می‌کند. در واقع میکرو مانومتر یک مانومتر ساده است که یکی از شاخه‌های آن سطح مقطع بزرگتری نسبت به دیگری دارد. میکرو مانومتر تفاوت فشارهای بسیار کم را با دقت بسیار بالایی می‌سنجد.

۴) مانومتر U شکل معکوس

 این مانومتر برای اندازه‌گیری اختلاف فشارهای بسیار جزئی و با دقت بالا به کار می‌رود. از یک لوله‌ی  uشکل برعکس که حاوی مایعی با چگالی کم است، تشکیل شده است. سنجش فشار خلا کاربرد دیگر این مدل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا