هر آنچه باید در مورد واتسو درمانی بدانید

واتسو درمانی  نوعی آب درمانی است و به آن هیدروتراپی نیز می گویند. این کار شامل  حرکات کششی، ماساژ وطب فشاری در آب گرم است.

اصطلاح “واتسو” از کلمات “آب” و “شیاتسو” آمده است. شیاتسو نوعی ماساژ سنتی ژاپنی است که برای ایجاد آرامش در بدن از طب فشاری استفاده می کند. در زبان ژاپنی شیاتسو به معنی “فشار انگشت” است.

تکنیک واتسو درمانی اولین بار توسط هارولد دول که ماساژ درمانی کار می کرد در سال ۱۹۸۰ ایجاد شد. دال مشاهده کرد که ماهیچه ها و بافت های افراد در آب راحت تر منبسط می شوند. او دریافت که تکنیک های شیاتسو وقتی در آب انجام می شوند ، موثرتر هستند.

به طور کلی ، واتسو درمانی برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از انواع بیماری ها استفاده می شود. در این روش مقاومت در برابر آب ، تنش جسمی را آرام می کند و احساس آرامش زیادی به همراه می آورد.همین امر موجب می شود واتسو درمانی روش مناسبی برای بازیابی سلامتی جسم و ذهن باشد.با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید تا درمورد این روش درمانی بیشتر بدانید.

واتسو درمانی چگونه کار می کند؟

واتسو در استخر یا وان آبگرم انجام می شود. آب تا دمای ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتی گراد) گرم می شود ، که نزدیک به همان درجه حرارت پوست شما است.

در طول واتسو ، یک درمانگر بدن شما را به آرامی در آب حرکت می دهد. این نوع درمان به عنوان هیدروتراپی غیرفعال نیز شناخته می شود ، زیرا برای انجام آن شما نیازی به انجام حرکات فعال ندارید.

درمانگر با شما در آب است و بدن شما را با حرکات خاصی ماساژ می دهد که این حرکات شامل موارد زیر هستند:

  • پیچش ملایم
  • حرکت گهواره ای
  • کشش
  • ماساژ
  •  فشار نقاط مختلف بدن براساس طب فشاری

هدف از این درمان این است که گرفتگی عضلات برطرف شود و بافت های همبندی که  در اطراف ماهیچه ها قرار دارند آزاد شوند. این امر موجب ایجاد جریان مثبت انرژی در بدن نیز می شود.

2198961 754 - هر آنچه باید در مورد واتسو درمانی بدانید

واتسو معمولاً در محیطی آرام انجام می شود تا در کنار تسکین درد آرامش را نیز به همراه بیاورد.  بسیاری از درمانگران واتسو در طول جلسه موسیقی آرامبخش پخش می کنند.

واتسو درمانی برای چه کاری استفاده می شود؟

به عنوان یک روش درمانی ، از واتسو برای کاهش درد و تنش های جسمی و روحی استفاده می شود. همچنین از آن برای تقویت حرکات بدنی و تحرک مفاصل نیز استفاده می کنند.

اگر دچار اختلالات زیر هستید احتمالا واتسو درمانی می تواند در روند درمانی شما نقش مؤثری داشته باشد:

  • تنش عضلانی
  • درد کمر
  • درد های  مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • احساس درد و ناراحتی در دوران بارداری
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلالات خواب
  • استرس های متعدد
  • شرایط عصبی (مانند مولتیپل اسکلروزیس)
  • آسیب نخاعی
  • آسیب های جسمی که نیاز به توانبخشی دارند

واتسو درمانی چه فوایدی دارد؟

اگرچه درمان واتسو از سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار می گرفته ، اما  تا به امروز به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال تاکنون مزایای متعددی برای این روش پیدا شده که شامل موارد زیر هستند:

کاهش درد

تحقیقات نشان داده است که رابطه مثبتی بین واتسو و تسکین درد وجود دارد. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۵ ، ۹ زن باردار بعد از درمان واتسو سطح درد کمتری را تجربه کردند. محققان دلیل این امر را تأثیر درمانی غوطه ور شدن در آب می دانند.

یک مطالعه نیز در سال ۲۰۱۳ نتایج مشابهی را نشان داد. پس از اتمام ۱۵ جلسه واتسو ، ۱۲ نفر مبتلا به فیبرومیالژیا علائم کمتری از درد را نشان دادند. مطالعه ای  که در سال ۲۰۱۹ بر روی گروهی از کودکان مبتلا به آرتریت  انجام پذیرفت نیز ثابت کرد واتسو درمانی می تواند درد را کاهش دهد.

دلیل کاهش درد در این روش ،  تاًثیر آب بر روی گیرنده های درد است که می تواند درد را تسکین ببخشد. یک بررسی که در سال ۲۰۱۹ از طرف یک منبع معتبر انجام شد ، نشان داد که فشار و ویسکوزیته آب می تواند تحریک گیرنده ها ی درد را کاهش دهد . همین امر موجب کاهش درد های عضلانی می گردد.

همچنین شناور شدن در آب باعث می شود فشار نیروی جاذبه بر روی عضلات کم شود . این مسئله باعث ایجاد آرامش در عضلات و کاهش سطح درد در آن ها می گردد.

کاهش اضطراب

به طور کلی ، احساس درد می تواند استرس و اضطراب را افزایش دهد. با این حال ، واتسو درمانی با کنترل درد می تواند به رفع اضطراب کمک کند.

در سال ۲۰۱۴ ، محققان بر روی فردی که دچار اختلالات گیجگاهی فکی بود تحقیقی انجام دادند، مطالعات نشان داد که میزان اضطراب در این فرد پس از درمان واتسو کاهش پیدا کرد . پزشکان دلیل این امر را  تأثیر مفید واتسو بر درد می دانند.

علاوه بر تاًثیر واتسو بر درمان اضطراب ، نتایج تحقیقات نشان می دهد این درمان می تواند برای بهبود خلق و خو نیز مفید باشد.

اگرچه این یافته ها دلگرم کننده هستند ، اما با توجه به این که مطالعات انجام شده در این زمینه کم بوده ، برای  درک بهتر ارتباط بین واتسو و درمان اضطراب ، تحقیقات بیشتری لازم است.

افزایش تحرک مفاصل

مانند سایر انواع آب درمانی  ها ، واتسو درمانی نیز می تواند به بهبود دامنه حرکتی مفاصل کمک کند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹  بر روی  کودکان مبتلا به آرتریت  انجام شد ، محققان دامنه حرکتی شرکت کنندگان را قبل و بعد از واتسو تجزیه و تحلیل کردند.

در این مطالعه ، اختلاف معنی داری بین واتسو درمانی و روش های آب درمانی سنتی مشاهده نشد. با این حال شواهد نشان می هد که واتسو می تواند برای بهبود تحرکات مفصلی مفید تر باشد.

محققان اذعان کردند که حرکات فعال آب درمانی معمولی ممکن است برای درمان آرتروز نوجوانان ایده آل نباشند. در حالی که بی حرکت بودن در روش درمانی واتسو می تواند تاًثیر مفید تری را به همراه داشته باشد .

برای کشف چگونگی کمک واتسو درمانی در افزایش تحرک مفاصل ، مطالعات گسترده تری لازم است . اما به طور کلی آب درمانی و واتسو درمانی برای بهبود دامنه حرکتی مفاصل توصیه می شوند.

آیا  واتسو درمانی عوارض جانبی دارد؟

درمان واتسو اشکالاتی نیز دارد. از آن جایی که این نوع درمان یک روش منفعل است، شما نمی توانید بدن خود را به طور فعال در طول درمان حرکت دهید. در این روش شما باید به یک درمانگر اجازه دهید که بدنتان را حرکت دهد.

637088157032533793 - هر آنچه باید در مورد واتسو درمانی بدانید

همچنین شما باید از نزدیک با درمانگر تماس داشته باشید که این امر نیز ممکن است برای برخی  افراد احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

در صورت داشتن موارد زیر باید از واتسودرمانی اجتناب کنید:

  • تب
  • صرع کنترل نشده
  • مشکلات جدی قلبی
  • زخم های باز
  • عفونت های پوستی
  • مشکلات جدی دستگاه ادراری
  • بی اختیاری روده
  • بیماری تنفسی
  • آلرژی به مواد شیمیایی استخر

این شرایط می توانند با آب درمانی وخیم تر شوند ، در صورتی که دارای این علائم هستید بهتر است از درمان واتسو صرف نظر کنید .

در صورت داشتن علائم  زیر نیز درمانگر باید احتیاط بیشتری هنگام کار داشته باشد:

  • پوکی استخوان
  • مشکلات ستون فقرات
  • مشکلات تعادل

اگر باردار هستید ، بهتر است قبل از امتحان واتسو درمانی با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از خانم های باردار احساس آرامشی که هنگام شناور شدن در آب دارند را بسیار دوست دارند . اما قبل از این کار پزشک یا مشاور بهداشتی ، باید تاًیید کند که شرایط بارداری برای انجام این درمان مناسب است .

یک جلسه معمولی واتسو درمانی چه مواردی را شامل می شود ؟

جلسات واتسو معمولا با توجه به شرایط خاص شما تنظیم می شوند. این جلسات شامل ماساژ ، حرکات کششی و حرکاتی است که برای کاهش علائم بیماریتان طراحی شده اند.در کل می توان گفت درمان واتسو بسته به نیاز های خاصی که هر شخص دارد اشکال متفاوتی دارند.

آنچه شما می توانید به طور معمول از یک جلسه واتسو درمانی انتظار داشته باشید:

  1. ابتدا شما وارد آب می شوید و روی پشت خود شناور می مانید . سر و زانوها یتان نیز در بین بازوهای درمانگر قرار می گیرند.
  2. درمانگر شما را به آرامی می چرخاند ​​و بدن تان را به صورت دایره ای  در آب حرکت می دهد.همچنین با باز و بسته کردن بازوهایتان شما را در آب به عقب و جلومنتقل می کند.
  3. دستها و پاهای شما توسط درمانگر با یک سری الگوی تکراری و به صورت ملایم باز و بسته می شوند. در بین این حرکات نیز درمانگر قسمت های مختلف بدنتان را خم کرده و به آرامی ماساژ می دهد.
  4. ممکن است  درمانگر سر شما را روی شانه خود بگذارد و شما را به صورت حلقه ای روی آب حرکت دهد.
  5. در طول جلسه ، درمانگر  براساس روش های طب فشاری نقاط مختلف بدن تان را ماساژ می دهد.

معمولاً یک جلسه واتسو درمانی حدود یک ساعت طول می کشد.

چگونه یک متخصص واتسو درمانی پیدا کنیم؟

اگر می خواهید واتسو را امتحان کنید ، مهم است که با یک پزشک آموزش دیده و دارای مجوز کار کنید.

درصورتی که در بدنتان احساس درد دارید یا می خواهید برای کاهش علائم یک بیماری خاص از واتسو کمک بگیرید ، سعی کنید درمانگری را پیدا کنید که تجربه آن بیماری یا نوع درد را داشته باشد.

می توانید با مراکز زیر تماس بگیرید و از آن ها بخواهید به شما متخصص واتسو معرفی کنند:

  • مراکز آب گرم محلی
  • مراکز سلامتی
  • کلینیک های آب درمانی

در پایان..

در واتسو درمانی ، یک درمانگر بدن شما را به آرامی در آب گرم حرکت می دهد. درمانگر همچنین ماساژ و طب فشاری را  نیز بر اساس تکنیک شیاتسو ژاپنی انجام می دهد. طبیعت درمان واتسو منفعل و تسکین دهنده است. همین امر باعث می شود واتسو درمانی به کاهش درد و استرس شما کمک کند.

هنوز تحقیقات زیادی در مورد این نوع درمان انجام نشده. با این حال ، واتسو به طور گسترده ای برای بازسازی آسیب ها و مدیریت اختلالاتی مانند فیبرومیالژیا ، مولتیپل اسکلروزیس و اضطراب استفاده می شود.

اگر بیماری خاصی دارید قبل از امتحان واتسو ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید انجام آن برای شما بی خطر است.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

محدثه کریمی

دانشجوی کارشناسی ژنتیک دانشگاه اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا