حل مشکلات وسواس به کمک مشاوره روانشناسی

اگرچه اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک بیماری روانی جدی است که با سطوح بالای ناتوانی همراه است، اما تعدادی از روش های درمانی نظیر مشاوره وجود دارد که علائم وسواس را در تقریباً دو سوم افراد مبتلا به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای یک سوم باقیمانده افرادی که از درمان های استاندارد وسواس کمکی نمی کنند، تعدادی از روش های جایگزین و تجربی وسواس تغییرات جدیدی را ارائه می دهند. در این مقاله به بررسی روش های درمان وسواس نظیر روش مشاوره وسواس می پردازیم. با ما همراه باشید.

گزینه هایی برای درمان وسواس

مطالعات طولانی مدت نشان می دهد که ۳۲ تا ۷۰ درصد از افراد مبتلا به وسواس بهبودی علائم را تجربه می کنند که نشان می دهد بهبودی یک هدف واقعی و قابل دستیابی برای برخی از افراد مبتلا به این بیماری است.  تعدادی از رویکردهای مختلف در درمان OCD استفاده می شود از جمله :

دارو درمانی

تعدادی دارو وجود دارد که توسط روانشناسان و پزشکان تجویز می شود. بیشتر این داروها به دسته ای از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) تعلق دارند. با این حال، یکی از این داروها، آنافرانیل، متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای  (TCAs) است.

اگرچه این داروها ضد افسردگی نامیده می شوند، اما در درمان اختلالات اضطرابی مانند وسواس نیز موثر هستند. تصور می شود که این داروها با افزایش میزان سروتونین موجود در مغز کار می کنند. مشکلات مربوط به سروتونین ممکن است یکی از دلایل مهم وسواس باشد.

به گفته مشاور وسواس اگر داروهای استاندارد وسواس را امتحان کرده اید و موفقیت آمیز نبوده اید، درمان تقویتی می تواند به شما کمک کند. درمان تقویتی یک استراتژی است که برای بهبود شانس تسکین علائم وسواس هنگام درمان OCD با دارو استفاده می شود. درمان تقویتی شامل استفاده از ترکیبی از داروها، به جای یک دارو، برای حداکثر اثر است. استراتژی‌های افزایش می‌تواند به ویژه برای افرادی که به درمان استاندارد پاسخ نمی‌دهند موثر باشد.

a9f00da5 75b4 4c5a 85af 14da5ffdcc14 720x410 - حل مشکلات وسواس به کمک مشاوره روانشناسی

روان درمانی (مشاوره)

به اعتقاد مشاوران درمان وسواس،  روان درمانی برای اختلال وسواس اجباری برای کاهش فراوانی و شدت علائم وسواس موثر است. دو نوع اصلی درمان روانشناختی برای OCD عبارتند از درمان شناختی رفتاری (CBT) و یک نوع درمان رفتاری به نام درمان مواجهه و پیشگیری از پاسخ (ERP). بیش از دو سوم افرادی که هر یک از درمان‌های وسواس را تکمیل می‌کنند، متوجه کاهش قابل توجهی در فراوانی و شدت علائم خود می‌شوند.

اگرچه CBT انفرادی برای اختلال وسواس اجباری بسیار موثر است، اما می تواند بسیار گران باشد. برای کاهش هزینه‌ها، اگر مشاوره وسواس را از طریق مشاور روانشناسی دریافت می‌کنید، اکنون به احتمال زیاد گزینه دریافت CBT گروهی برای علائم وسواس را خواهید داشت. اگرچه یک تنظیم گروهی در ابتدا می تواند ترسناک باشد، در واقع مزایای زیادی برای شرکت در CBT گروهی برای وسواس وجود دارد.

به اعتقاد متخصص مشاوره وسواس اگر CBT و ERP را بررسی کرده‌اید و به نظر نمی‌رسد با شما مطابقت دارند، به درمان پذیرش و تعهد (ACT) نگاهی بیندازید. ACT یک درمان روانشناختی نسبتاً جدید برای اختلال وسواس فکری-اجباری است که در درمان اختلالات اضطرابی از جمله وسواس امیدوارکننده است. فلسفه اصلی ACT این است که اضطراب بخشی از زندگی است و بنابراین این واکنش ما به تجربه اضطراب است که می تواند مشکل واقعی باشد.

سایر روش های درمانی

تخمین زده شده است که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از افراد به گزینه های درمانی توضیح داده شده در بالا پاسخ نمی دهند. همچنین گزینه های درمانی بالقوه دیگری برای وسواس وجود دارد که کمتر رایج هستند. برخی از این گزینه ها عبارتند از درمان تشنج الکتریکی (ECT)، تحریک عمیق مغز، و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر. 

روانشناسان مشاور وسواس نشان داده اند که درمان هایی که مدارهای خاصی را در مغز هدف قرار می دهند می تواند در کاهش علائم وسواس در میان افرادی که به درمان های خط اول پاسخ نمی دهند مفید باشد. تحریک عمیق مغز ممکن است چنین درمانی را ارائه دهد.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر یا rTMS نیز به عنوان یک درمان جایگزین احتمالی برای کاهش علائم OCD مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، تا به امروز، شواهد با توجه به اینکه آیا rTMS یک درمان موثر است، مخلوط شده است. جراحی مغز و اعصاب نیز یک گزینه است، از جمله تکنیک‌های جراحی مغز و اعصاب مانند کپسولوتومی و سینگولوتومی ، که شامل ایجاد ضایعات در نواحی مورد نظر مغز است. چنین رویه‌هایی معمولاً تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دیگر گزینه‌های درمانی نتوانند تسکین کافی را ارائه دهند. 

916f7d4f 2bd2 4488 9f5b 8977ef8a095a 720x377 - حل مشکلات وسواس به کمک مشاوره روانشناسی

استراتژی های خودیاری

به گفته مشاوره روانشناسی وسواس اگرچه درمان وسواس معمولا مستلزم مشاوره با یک متخصص روانشناسی واجد شرایط است، تعدادی از استراتژی های خودیاری OCD وجود دارد که می توانید از همین الان استفاده کنید تا به شما در مقابله با علائم وسواس کمک کند.

با توجه به اینکه استرس محرک اصلی علائم OCD است، یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله، یادگیری و تمرین تعدادی از تکنیک‌های آرام‌سازی است .

در نهایت، در حالی که بسیاری از ما با مزایای فیزیکی ورزش هوازی، از جمله کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت آشنا هستیم ، شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش می تواند علائم OCD را نیز کاهش دهد. 

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا