آیا شناسایی گروه خونی در منزل امکان‌پذیر است؟

افراد برای انتقال خون، اهدای آن یا در زمان‌های خاص مانند پیوند بافت یا در دوران بارداری نیاز به تعیین گروه خونی دارند. این آزمایش با هدف شناسایی گروه خونی افراد به کار برده می‌شود. از آنجایی که همه گروه‌های خونی با یکدیگر سازگار نیستند انجام آزمایش گروه خونی یک امر ضروری است. اگر قصد دارید تا معنی positive در آزمایش گروه خونی را بدانید و این آزمایش را تفسیر کنید، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

آزمایش گروه خونی چیست؟

گروه خونی در افراد مختلف با توجه به نوع ژن به ارث برده شده از والدین در گروه‌های متفاوت هشت‌گانه دسته‌بندی می‌شوند. اکثر افراد دارای ۴ الی ۶ لیتر خون هستند. خون هر فرد از انواع مختلف سلول‌های شناور در مایعی به نام پلاسما ساخته شده است.

آزمایش گروه خونی به شناسایی گروه خونی افراد کمک می‌کند. این به پزشکان در مواقع ضروری مانند جراحی‌ها و یا انتقال خون کمک خواهد کرد. گروه‌های خونی به دلیل متفاوت بودن با یکدیگر سازگار نیستند، در صورتی که خون‌های ناسازگار با یکدیگر دریافت شوند می‌توانند واکنش ایمنی خطرناکی را به وجود آورند به همین علت انجام آزمایش گروه خونی و داشتن آگاهی نسبت به نوع گروه خونی برای هر فرد امری لازم است.

دلایل انجام آزمایش گروه خونی

پزشکان از ابتدا گمان می‌کردند که همه افراد دارای خون یکسانی هستند و با این کار بسیاری از مردم به دلیل تزریق خون اشتباه جان خود را از دست می‌داند، اکنون متخصصان می‌دانند که در صورت متفاوت بودن خون دو نفر که با گروه‌های خونی مشخص می‌شود، اگر خون آن‌ها با یکدیگر مخلوط شود می‌تواند منجر به تجمع خونی شده و ممکن است کشنده باشد.

یکی از دلایل آن این است که بدن هر فرد آنتی‌بادی‌های مخصوص به خود را دارد، چنانچه خون ناسازگار با نوع خون تزریق شود در واقع این آنتی‌بادی‌ها با سلول‌های خون اهدا‌کننده مبارزه کرده و با حمله به آن‌ها واکنش سمی را ایجاد می‌کنند.

برای داشتن انتقال و اهدا خون ایمن و مؤثر نیاز است تا هر دو طرف گیرنده و دریافت‌کننده نوع گروه خونی خود را بدانند تا از وارد شدن آسیب‌های جانی پیشگیری شود. برخی از مواردی که نیاز به شناسایی گروه‌های خونی دارند، عبارت‌اند از:

  • سازگاری خون زوجین
  • تشخیص Rh خون منفی یا مثبت
  • دریافت کارت گواهینامه
  • دریافت کارت پایان خدمت
  • اهدای خون
  • اهدا و پیوند بافت یا عضو به دیگران
  • تعیین سازگاری زن باردار و جنین در حال رشد او

علائم اختصاری گروه خونی در آزمایش خون

انجام آزمایش گروه خونی مشخص می‌کند که شما در کدام نوع دسته‌بندی قرار دارید. نتایج به دست آمده از این تست را می‌توان به صورت علائم اختصاری زیر مشاهده کرد:

  • +A که از رایج‌ترین گروه‌های خونی است. این دسته از افراد می‌توانند به گروه‌های خونی +A یا +AB خون اهدا کنند.
  • -A این نوع از گروه خونی که می‌تواند به افرادی با گروه خونی A یا AB خون بدهد.
  • +B این گروه خونی نیز فقط می‌تواند به افراد با خون +B یا +AB خون اهدا کند.
  • -B از جمله گروه‌های خونی است که می‌تواند به گروه‌های خونی B یا AB خون اهدا کند.
  • +AB این گروه خونی می‌تواند هر نوع خون یا پلاسمایی را بدون ایجاد مشکل دریافت کند. در واقع افراد با این گروه خونی به عنوان گیرندگان جهانی شناخته می‌شوند.
  • -AB این دسته از افراد برعکس گروه قبلی به اهدا‌کنندگان جهانی مشهور هستند. هر کسی می‌تواند از این گروه، خون دریافت کند.
  • +O از شایع‌ترین گروه‌های خونی است که می‌تواند به تمامی گروه‌های خونی مثبت خون اهدا کند.

-O گروه خونی نادری که می‌تواند برای هر گروه خونی اهدا‌کننده باشد اما فقط از گروه خونی مشابه خود یعنی –O می‌تواند خون دریافت کند.

6fab487a 10bb 4de9 8683 d3c8623474c5 720x374 - آیا شناسایی گروه خونی در منزل امکان‌پذیر است؟

شناسایی انواع گروه خونی

آنتی ژن‌ها مواد کمک‌کننده به بدن هستند که می‌توانند بین سلول‌های خود و سلول‌های خارجی خطرناک، تمایز قائل شده و در صورت تشخیص سلول خارجی با آن مبارزه و آن را نابود کند. گروه‌های خونی نیز بر اساس آنتی ژن‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند:

۱. آنتی ژن‌های موجود بر روی سطح گلبول‌های قرمز یا RBC

۲. دو آنتی ژن اصلی یا شناسه‌های سطحی روی گلبول‌های قرمز یعنی A و B

۳. آنتی ژن Rh

گروه خونی با وجود یا عدم وجود این آنتی ژن‌ها شناسایی و تعیین می‌شود. شما می‌توانید همراه با چکاپ کامل بدن، آزمایش گروه خونی را نیز انجام دهید. سیستم گروه‌بندی خون ABO خون را به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کند:

۱. گروه خونی A

دارای آنتی ژن نوع A هستند. این گروه تنها به افرادی با گروه A و AB خون اهدا می‌کنند این در حالی است که از گروه A و O دریافت می‌کنند.

۲. گروه خونی B

دارای آنتی ژن نوع B هستند. تنها به افراد دارای گروه خونی B و AB خون اهدا کرده و فقط از گروه B و O دریافت خون دارند.

۳. گروه خونی AB

دارای هر دو آنتی ژن A و B هستند. این دسته می‌توانند به سایر افراد AB خون اهدا کرده و می‌تواند از هر نوع گروهی دریافت‌کننده خون یا پلاسما باشد.

۴. گروه خونی O

هیچ یک از آنتی ژن‌های نوع A و B را ندارند. این افراد می‌توانند به هر کسی خون اهدا کنند.

در یک دسته‌بندی دیگر اگر پروتئین Rh (فاکتور ژنتیکی است که نوزاد آن را از یکی از والدین خود یا ترکیب هر دو به ارث می‌برد) روی گلبول‌های قرمز وجود داشته باشد گروه خونی دارای Rh خواهد بود. در واقع در آزمایش گروه خونی positive یعنی آنتی ژن Rh وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود آن می‌گویند گروه خونی negative یا منفی است. به همین علت ترکیب این نوع از دسته‌بندی و سیستم ABO منجر به تشکیل هشت گروه خونی می‌شود.

20fa399b 2102 4d8d a9ed 904998dd1762 720x374 - آیا شناسایی گروه خونی در منزل امکان‌پذیر است؟

هومکا و تشخیص آزمایش گروه خونی در خانه!

داشتن آگاهی از نوع گروه خونی در مواقع ضروری، بروز حوادث، انتقال و اهداء خون می‌تواند کمک بزرگی به افراد باشد. از آنجایی که گلبول‌های قرمز هر فرد دارای آنتی ژن‌های متفاوت است، گروه‌های خونی به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. برای این کار شما می‌توانید آزمایش گروه خونی را در منزل نیز انجام دهید.

سامانه خدمات آزمایش در منزل هومکا با ارائه خدمات ویژه از جمله تحت پوشش قرار دادن تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی به شما در نمونه‌گیری در محل مورد نظر خود کمک می‌کند. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و یا با مراجعه به سایت www.homeca.ir ضمن دریافت مشاوره از کارشناسان ما در هومکا، درخواست خود را ثبت کنید. پلتفرم هومکا، آزمایشگاه‌های مختلفی از استان‌ تهران و شهرهای اصفهان، کرج، قزوین، شیراز، رشت، تبریز، مشهد و اهواز را تحت پوشش خود قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا