راه درمان شوره سر و ریزش مو در خانم‌ها و آقایان

شوره سر و ریزش مو از مشکلات شایع میان افراد در سنین مختلف است که می‌تواند به علت‌های مختلفی اتفاق افتاده و باعث آزار و اذیت فرد شود. این دو بیماری مسری یا جدی نیستند، اما برای فرد بسیار آزاردهنده بوده و باید هرچه سریع‌تر ریشه‌یابی و درمان شوند. در ادامه به بررسی علت شوره سر و راهکار‌های جلوگیری از ریزش مو می‌پردازیم.

علت شوره سر

معمولاً اگر شوره سر خفیف باشد با یک شامپوی ملایم روزانه برطرف می‌شود. این نوع شوره‌ها به علت خشکی مو ایجاد می‌شوند و ممکن است پس از برطرف شدن دوباره شدت پیدا کند. اگر شوره سر بیشتر بوده و با کمک این شامپو‌ها برطرف نشود، باید به فکر روش درمانی مؤثر برای آن باشید.

شوره بیماری بسیار شایع است و تقریباً ۵۰ درصد افراد آن را تجربه کرده‌اند. برخی از شوره‌ها با خارش و پوسته، پوسته شدن کف سر همراه هستند. گاهی اوقات نیز چرب شدن بیش از حد مو‌ها و احساس سوزن، سوزن شدن در پوست ایجاد می‌شود. معمولاً شوره‌ها به علت‌های مختلفی مانند خشکی پوست، حساسیت به محصولات و شوینده‌های پوستی، وجود نوعی قارچ بر روی پوست، درماتیت سبورئیک و… ایجاد می‌شوند.

راهکار‌های درمان شوره سر

قطعاً برای درمان شوره سر ابتدا باید علت دقیق آن مشخص شوند تا بتوان بهترین و مؤثرترین روش درمانی را استفاده کرد. در طب سنتی روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند برای بهبود پوست و موی شما و برطرف کردن شوره سر تأثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از این راهکار‌ها اشاره شده است.

  • روغن درخت چای دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است و به برطرف شدن مشکلات پوست سر کمک می‌کند.
  • روغن نارگیل به عنوان درمان‌کننده طبیعی شوره سر شناخته می‌شود.
  • آلوئه‌ورا از گیاهان بسیار مفیدی است که در اکثر مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.
  • سرکه سیب از دیگر مواد مفید برای پوست سر و کاهش میزان شوره‌های سر است.
  • مصرف امگا ۳ برای سلامت پوست و بدن بسیار مفید است و می‌تواند خشکی پوست و مو و شوره سر را درمان کند.
c5f4b3f7 b9bd 42ac a432 b132e94fb7be 720x479 - راه درمان شوره سر و ریزش مو در خانم‌ها و آقایان

جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو نیز همانند شوره سر از مشکلات رایجی است که برای افراد زیادی پیش می‌آید. ریزش نیز علت‌های مختلف دارد و در صورت درمان نشدن، می‌تواند تمام مو‌های فرد را از بین ببرد. معمولاً در طول روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از بین رفته، اما اگر میزان ریزش بیش از این تعداد باشد، ریزش مو محسوب شده و باید درمان شود.

ریزش مو به دلایل مختلفی مانند استرس، بیماری‌های قارچی، عفونت، کمبود مواد مغذی، وراثت، بالا رفتن سن، بارداری، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و ابزار‌های حالت‌دهنده مو، مصرف دارو‌ها و… اتفاق می‌افتد. هر کدام از موارد باید به صورت دقیق بررسی شده تا با برطرف آن مشکل ریزش مو نیز برطرف شود. اما به نظر شما چگونه می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

به صورت روزانه از شامپو استفاده نکنید.

شامپو‌ها و نرم‌کننده‌ها باعث تمیزی و لطافت مو‌های شما می‌شوند، اما در هر صورت از مواد شیمیایی تهیه شده‌اند و می‌توانند تأثیرات منفی بر پوست و مو داشته باشند. خشکی بیش از حد مو و تار‌های آسیب دیده به علت استفاده مداوم از شامپو به وجود می‌آید.

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.

محصولات شیمیایی مانند رنگ مو‌ها یا محصولات آرایشی که برای حالت دادن مو استفاده می‌شوند، به مرور زمان به مو‌ها آسیب رسانده، باعث خراب شدن و ضعیفی آن‌ها شده و در نهایت به ریزش مو می‌انجامد. اگر از رنگ مو یا محصولات شیمیایی زیادی استفاده می‌کنید، حتماً از ماسک‌های تقویتی و مقوی برای مو‌ها استفاده کنید تا از اثر مواد شیمیایی بر روی مو‌های شما کاسته شود.

از سشوار و دستگاه‌های حرارتی استفاده نکنید.

مو‌ها از پروتئین تشکیل شده‌اند و در مقابل حرارت بالا مقاومت ندارند. استفاده بیش از حد از سشوار و وسایل حرارتی برای خشک کردن مو می‌تواند به آن‌ها آسیب رسانده و باعث ریزش مو شود. پس از حمام کردن، بهتر است اجازه دهید مو‌ها به طور طبیعی در هوای آزاد خشک شده تا آسیب کمتری ببینید. در صورتی که قصد استفاده از این وسایل را دارید، از اسپری‌ها و ماسک‌های حفاظتی استفاده کنید.

مواد غذایی مناسب مصرف کنید.

بدن برای سلامتی و کارکرد صحیح به مواد غذایی مفید و مغذی نیاز دارد. خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید، باید حاوی ویتأمین‌ها و مواد معدنی کافی باشند تا از ریزش مو نیز جلوگیری کنند. مواد غذایی مناسب که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند حاوی پروتئین، عنصر روی، منیزیم، امگا ۳، آهن، ویتأمین‌های ب ۱۲، آ و سی هستند.

afc5ce1d bf41 42bc adff 22b02096f30b - راه درمان شوره سر و ریزش مو در خانم‌ها و آقایان

علت ریزش مو در مردان چیست؟

در بالا درباره علت‌های کلی ریزش مو در افراد مختلف صحبت و راهکار‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکل ارائه شد. مردان نیز به دلایل مختلفی در معرض ریزش مو قرار داشته و در سنین مختلف با این مشکل روبرو می‌شوند. مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در مردان به صورت زیر است:

استرس

امروزه تقریباً تمام افراد در سنین مختلف استرس و اضطراب را در زندگی به همراه دارند. استرس عوارض بسیار بدی برای بدن به همراه داشته و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف شود. یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در مردان، استرس است. استرس عملکرد بخش‌های مختلف بدن را با مشکل روبرو کرده و بر روی رشد مو‌ها نیز تأثیر دارد. به این صورت فرد دچار ریزش مو می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتأمین A

ویتأمین A محلول در چربی است و وارد شدن حجم زیاد آن به بدن باعث ایجاد آسیب و واکنش‌های شیمیایی سمی در بدن می‌شود. افراد تصور می‌کنند مصرف زیاد مکمل‌های ویتأمینی در هر صورت برای آن‌ها مفید است، اما طبق تحقیقات انجام شده، یکی از علت‌های ریزش مو در مردان مصرف بیش از حد ویتأمین A عنوان شده است.

استفاده از رژیم‌های غذایی کم پروتئین

افراد برای دریافت و تأمین پروتئین مورد نیاز بدن باید انواع مختلفی از گوشت، تخم مرغ، ماهی، حبوبات، سبزی‌ها و… را دریافت کنند. پروتئین در سلامت بدن و مو‌ها نقش بسیار مهمی دارد و کمبود آن در بدن سبب ایجاد مشکلاتی مانند ریزش مو می‌شود.

کم کاری تیروئید

تیروئید غده کوچکی در بدن است که هورمون تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون به سوخت و ساز بدن کمک کرده و در صورت کم کاری تیروئید کمتر از میزان عادی تولید می‌شود. از مهم‌ترین تأثیرات کمبود آن در بدن، ریزش مو است و با درمان آن ریزش مو نیز قطع می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا