علائم آرتروز آرنج چیست؟

بدن انسان مفصل‌های مختلفی دارد که هر کدام به نحوی در ادامه حیات او نقش اساسی دارند. یکی از این مفاصل اصلی آرنج است که نسبت به سایر نقاط بدن، دچار آسیب‌های کمتری می‌شود. شکستگی و دررفتگی در مفصل آرنج شایع‌ترین آسیب‌هایی است که در این نقطه از بدن رخ می‌دهد. برخی از این آسیب‌ها به­سادگی رفع می‌شوند و پس از مدتی استراحت یا انجام درمان بهبود پیدا می‌کنند؛ اما در برخی موارد مفصل تخریب می‌شود و درد و محدودیت‌های حرکتی زیادی برای آن به وجود می‌آید. به این حالت از آسیب مفصل ساییدگی مفصل یا آرتروز آرنج گفته می‌شود.

با به وجود آمدن این مشکل در مفصل بسیاری از فعالیت‌های آن مختل شده و با گذشت زمان فرد حتی در هنگام استراحت نیز درد احساس می‌کند. میزان درد ناشی از آرتروز رفته‌رفته افزایش پیدا کرده و درد آن در هنگام خواب نیز احساس می‌شود؛ به همین دلیل، آشنایی با علائم آرتروز و کمک گرفتن از دکتر آرتروز آرنج می‌تواند در کاهش دردهای این مفصل و بهبودی آن کاربرد زیادی داشته باشد.

نحوه به وجود آمدن آرتروز آرنج

برای‌اینکه با جزئیات کافی بتوان آرتروز آرنج را توضیح داد، ابتدا باید با ساختار این مفصل آشنا شوید. این مفصل از ۳ استخوان تشکیل‌شده که درکنار یکدیگر قرار دارند؛ در قسمت بالا استخوان بازو، در قسمت پایین استخوان ساعد شامل زند بالایی و زند پایینی است، قرار گرفته‌اند. آرنج به­صورت لولایی و در یک‌ جهت مشخص خم و راست می‌شود. یک عضله به نام سه سر بازو در پشت بازو قرار داشته و در قسمت عقب مفصل به یک زائده به نام اوله کرانون استخوان اولنا متصل می‌شود. با هر بار راست شدن مفصل آرنج، عضله سه سر بازو پشتی منقبض می‌شود و با انقباض عضله دو سر بازویی در قسمت جلوی بازو نیز، مفصل آرنج خم می‌شود.

استخوان‌هایی که در این مفصل قرار دارند، پوششی از غضروف دارند. وجود این لایه غضروفی شرایط مناسب برای صاف شدن و لغزندگی سطح مفصل را فراهم می‌کند و از اصطکاک استخوان‌ها در هنگام حرکت جلوگیری می‌کند. این لایه غضروفی می‌تواند ضربه‌های وارده به مفصل را نیز جذب کند. با از بین رفتن این غضروف پوششی میان استخوان‌ها، زمینه آرتروز آرنج فراهم‌ شده و حرکات نرم و راحت استخوان‌ها دچار مشکل می‌شود. دکتر آرتروز آرنج در این موارد اقدام به تجویز روش‌های درمانی مختلف می‌کند.

علائم آرتروز آرنج

زمانی­که فرد دچار مشکل در مفصل آرنج خود می‌شود، با بررسی علائم مختلف می‌تواند بفهمد که آیا این مشکل آرتروز آرنج است یا نه؟ البته باید بدانید در هنگام بروز این بیماری وجود چندین علائم در کنار یکدیگر می‌تواند نشان دهد که مفصل دچار مشکل شده است. شما می‌توانید با بروز هر یک از این علائم، به­دنبال راه درمان آن نیز باشید. در شهرهای مختلف ایران مثل دکتر آرتروز آرنج تهران، امکان دسترسی به روش‌های درمانی وجود دارد؛ مهم‌ترین علائم بروز ساییدگی مفصل آرنج شامل موارد زیر است:

  • دردهای مزمن: اگر دردهای ایجاد شده در این مفصل ادامه‌دار باشد و با مصرف مسکن عادی برطرف نشود، می‌تواند نشان دهنده آرتروز آرنج باشد.
  • عدم وجود انعطاف در مفاصل: با از بین رفتن پوشش غضروفی میان استخوان‌ها میزان انعطاف مفاصل کاهش پیدا کرده و حرکات روان آن دچار مشکل می‌شود.
  • تورم: یکی دیگر از مهم‌ترین علائم آرتروز آرنج برآمدگی دردناک و تورم شدید مفصل است.
  • گرفتگی شدید: به­دلیل از بین رفتن لایه غضروفی میان استخوان‌ها، مفاصل دچار خشکی شده و به‌دلیل نداشتن حرکت عادی در گذر زمان سفت می‌شوند.
  • قفل شدن: به­طور معمول مفصل در هنگام جابه‌جا کردن اجسام سبک یا سنگین، اختلال پیدا کرده و در مواردی دست و انگشت‌ها قفل می‌شوند.
  • ایجاد محدودیت در دامنه حرکتی: به­دلیل نبود پوشش غضروفی میزان دامنه حرکتی در این مفصل کاهش پیدا کرده و حرکت خم و راست شدن آرنج یا حرکات ساده دست، با مشکل مواجه می‌شود.
205c4626 1e91 400d a424 a43cba23a093 - علائم آرتروز آرنج چیست؟

عوامل زمینه ساز آرتروز آرنج

بروز بیماری آرتروز آرنج علت‌های مختلفی دارد که همه آن­ها برای افراد شناخته شده‌اند. در حالت کلی ابتلا به آرتروز مفصل آرنج در سن خاصی رخ نمی‌دهد و جوانان یا بزرگسالان در سنین مختلف از درد و خشکی این مفصل رنج می‌برند. گاهی اوقات شکستگی یا کشیدگی و پاره شدن تاندون‌ها نیز می‌تواند منجر به ساییدگی مفصل شود. البته دکتر آرتروز آرنج کرج یا سایر شهرهای ایران می‌تواند در این مواقع به کمک شما بیاید و درد ناشی از این مشکل را کاهش دهد. مهم­ترین علت‌های بروز آرتروز آرنج شامل موارد زیر است:

  • سبک زندگی افراد: ساییدگی مفصل و میزان فعالیت بدنی افراد و تغذیه روزانه آن­ها تاثیر زیادی می‌پذیرد. افرادی مثل ورزشکاران حرفه‌ای به­دلیل فعالیت‌های بدنی مداوم و شدید بیش از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.
  • جنسیت: آرتروز استئوآرتریت بیشتر برای مردان و آرتروز آرنج روماتوئید بیشتر برای زنان اتفاق می‌افتد.
  • سن: افراد بزرگسال و مسن بیش از دیگران در معرض آرتروز مفصل آرنج هستند؛ چراکه با افزایش سن، لایه غضروف میان استخوان‌ها از بین رفته و خشک می‌شود و زمینه سائیدگی مفصل و استخوان‌های این نقطه از بدن را فراهم می‌کند.
  • ژنتیک: آرتروز آرتریت روماتوئید از طریق ژنتیک میان نسل‌ها بیش از سایر انواع آن‌ منتقل می‌شود.
  • آسیب رسیدن به رباط‌ها یا کشیدگی‌های مکرر: زمانی­که ربات‌ها دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند، زمینه آرتروز مفصل در هر سنی فراهم می‌شود. کشیدگی بیش از حد و مکرر مفاصل ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، باعث می‌شود غضروف میان مفاصل به مرور زمان از بین بروند و زمینه بیماری فراهم شود.
14e2e217 3467 443e ba40 e6de3e80e7d2 - علائم آرتروز آرنج چیست؟

نحوه تشخیص آرتروز آرنج

زمانی­که شما هر یک از علائم گفته شده درباره مشکل ساییدگی مفاصل را داشته باشید، باید به دکتر آرتروز آرنج مراجعه کنید. عدم تشخیص به موقع و عدم استفاده از روش‌های درمانی لازم، باعث می‌شود دردهای شدید و مداومی در آرنج رخ بدهد که زمینه‌ساز اختلال در حرکات عادی خواهد بود. این مشکل انواع مختلفی دارد و هر کدام به دلایل گوناگونی خود را نشان می‌دهند؛ بنابراین، برای تشخیص بهتر و استفاده از روش‌های درمانی گوناگون ابتدا باید نوع آرتروز تعیین شود.

جمع‌بندی

یکی از مهم­ترین مفاصل بدن که نقش اساسی در حرکت دست‌ها دارد، آرنج است. آسیب‌های مختلفی در این نقطه از بدن ممکن است اتفاق بیفتد که زندگی عادی افراد را دچار اختلال کرده و زمینه دردهای مداومی را ایجاد می‌کند. اطلاع از علائم آرتروز آرنج می‌تواند در هنگام بروز این مشکل کمک زیادی به افراد کند. پس از اینکه از وجود این علائم در مفصل خود اطلاع پیدا کردید بهتر است به دکتر آرتروز آرنج در دکترتو مراجعه کرده و هر چه سریع‌تر به رفع این مشکل بپردازید.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا