آیا هالوکس والگوس درمان دارد؟

وقتی با نام هالوکس والگوس مواجه شوید، ممکن است فکر کنید چه اسم جالبی دارد و چه چیزی می‌تواند پشت این نام نهفته باشد! این اسم، نشانی از عارضه‌ای دارد که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده و می‌تواند مشکلات زیادی را به‌وجود آورد. وقتی هر بخش بدن از حالت اصلی و عادی خود خارج شود، مشکل و دفورمیتی را ایجاد خواهد کرد. از آنجایی‌که بخش عمده‌ای از وزن بدن هنگام ایستادن یا راه‌رفتن روی پا‌ها است، این بخش آسیب‌پذیر‌تر بوده و امکان ایجاد ناهنجاری برای آن درصد بیشتری دارد.

اگر بخواهید با یک استخوان بیرون‌زده از کنار شست پای خود راه بروید یا حتی بایستید، فکر می‌کنید کار ساده‌ای است؟ به‌طور واضح، چنین مسئله‌ای برای هر فردی دشوار بوده و می‌تواند اختلالت بسیاری را به‌وجود آورد. حتی امکان دارد در طی زمان، آن‌قدر با درد و ورم زیادی همراه باشد که به فرد اجازه راه‌رفتن ندهد. هالوکس والگوس همین عارضه است که در پی آن، برجستگی از جنس استخوان در کنار شست خود حس می‌کنید. اگر آن را درمان نکنید، می‌تواند روی کیفیت زندگی‌تان هم تاثیر منفی داشته باشد.

هالوکس والگوس یا همان بونیون شست پا چیست؟

زمانی‌که شست با انحراف مواجه شده و در ‌واقع از حالت طبیعی خود خارج شود، می‌تواند چنین عارضه‌ای را پدید آورد. با مشاهده عکس این انحراف، متوجه خواهید شد که دقیقا منظور از بیرون‌زدگی و ایجاد برجستگی استخوان چیست. وقتی به‌طور مداوم روی پا‌های خود بایستید یا از کفش‌های نا‌مناسب استفاده کنید، درصد ایجاد چنین مشکلی در انگشت شست شما بیشتر خواهد شد. انگشت شست دارای مفصلی به نام متاتارسوفالانژیال است که اگر این مفصل سال‌های طولانی در حالت فشار قرار بگیرد، در نهایت منجر به چنین انحرافی می‌شود.

در اصطلاح پزشکی به چنین عارضه‌ای، هالوکس والگوس یا همان بونیون گفته می‌شود. وقتی با چنین انحرافی مواجه شدید، لازم است هر چه زود‌تر برای درمان آن اقدام کنید؛ چراکه در غیر این‌صورت با درد و تورم شدید مواجه خواهید شد. این درد و تورم شدید می‌تواند به مرور زمان سبب ایجاد آرتریت در مفصل شده و درمان را سخت‌تر کند. وقتی این عارضه ایجاد شود، می‌تواند کل محل کف پا را درگیر خود کرده و درد را به بخش‌های دیگر هم انتقال دهد.

البته تنها درد و ورم نیست که سبب مشکل می‌شود؛ وقتی نتوانید کفش دلخواه خود را بپوشید، خواهید دید که مشکلات دیگری هم به موارد قبلی اضافه خواهد شد. محل دقیق بروز این ناهنجاری، قسمت اتصال مفصل انگشت شست با کف پا است. شدت بونیون را می‌توان در دسته‌های خفیف، متوسط و بزرگ قرار داد.

عوامل موثر در بروز این عارضه

بسیاری از افراد گمان می‌کنند اصلی‌ترین دلیل در ایجاد این مشکل، پوشیدن کفش نا‌مناسب است. اما بنا‌بر تحقیق دکتر هالوکس والگوس تهران، این مورد تاثیر چندانی ندارد و تنها می‌تواند عامل تحریک‌کننده باشد. عوامل گوناگونی می‌توانند همانند پوشیدن یک کفش نا‌مناسب و تنگ، این ناهنجاری را تحریک کرده یا باعث تشدید آن شوند. وقتی عوامل اصلی همچون: سستی و نرمی مفاصل، صاف‌بودن کف پا، وراثت، شکل و حالت قرار‌گیری پا و آرتروز در فرد وجود داشته باشند، هالوکس والگوس در کمین خواهد بود.

اگر بخواهید با وجود چنین مشکلاتی، از کفش‌های نا‌مناسب تنگ و پاشنه‌بلند استفاده کنید، امکان دارد به بافت مفصل فشار وارد شده و بر اثر مالش‌های زیاد، چنین مشکلی زود‌تر از موعد پدیدار شود. چنانچه این ناهنجاری را در شست پای خود دارید و همچنان پارامتر‌های لازم را رعایت نمی‌کنید، باید بدانید که فشار و تنگی بیش از حد روی آن بخش، می‌تواند در نهایت منجر به درد و تورم زیاد شود.

a358cfee e655 4ebd 8e8a db7a3a05b563 720x450 - آیا هالوکس والگوس درمان دارد؟

با چه علائمی می توان متوجه وجود مشکل شد؟

  • در‌صورت احساس درد یا تورم در مفصل شست پا، باید به وجود مشکل شک کرده و به دکتر هالوکس والگوس مراجعه کنید.
  • درد و تورم در مفصل به حدی است که هنگام ایستادن یا راه‌رفتن درد را به‌وضوح حس می‌کنید.
  • طبق نظر دکتر بونیون، ایجاد تغییر در حالت راه‌رفتن فرد هم می‌تواند یکی از علائم واضح باشد.
  • سخت‌شدن راه‌رفتن و دشواری بیش از حد تحمل
  • مشاهده بیرون‌زدگی و برجستگی کنار شست پا
  • سخت‌شدن حفظ تعادل در افراد مسن
  • ایجاد حالت در‌هم‌رفته تمامی انگشتان در حالت بزرگ این عارضه
  • احساس درد در کف پا و رفتن نزد دکتر انحراف شست پا

چگونگی درمان هالوکس والگوس

هنگامی‌که با این ناهنجاری مواجه شده‌اید، باید نزد پزشک معالج رفته و مشکل‌تان را با این فرد متخصص در میان بگذارید. اغلب افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، کسانی هستند که به سن بالایی رسیده و برای رفع این عارضه اقدام نکرده‌اند. به‌طور معمول، خانم‌ها و افراد مسن دچار این ناهنجاری می‌شوند؛ حال فرض کنید یک خانم مسن، چگونه باید با مشکل کنار بیاید. چنانچه می‌خواهید به رفع عارضه بپردازید و نمی‌دانید باید = چه کاری انجام دهید، بهتر است زیر‌نظر دکتر هالوکس والگوسباشید.

اگر با بیرون‌زدگی استخوان شست و تورم مفصل آن مواجه شده‌اید، بنا‌بر نظر پزشک معالج می‌توانید با فیزیوتراپی، آموزش‌های لازم و ورزش‌های مخصوص، ناهنجاری به‌وجود‌آمده را کاهش داده و در طول زمان درمان کنید. وقتی درد و تورم شما زیاد باشد، باید آن را کنترل کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از چند تکه یخ انجام دهید. کافی است یخ‌ها را درون پلاستیک گذاشته و یک پارچه یا حوله را دور پلاستیک بپیچید. حال زمان آن است که این کمپرس سرد را روی هالوکس والگوسقرار دهید تا تورم  و درد را کاهش دهد.

بنا‌بر نظر دکتر شهرام همتیان و دیگر پزشکان متخصص در این زمینه، بهتر است ورزش‌های لازم را یاد گرفته و آن‌ها را روی انگشت خود پیاده کنید. البته بسیاری از پزشکان، کفش‌های مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند که بهتر است آن‌ها را تهیه کرده و بپوشید. به‌طور معمول، پزشکان برای کنترل درد در بیمار، دارو‌های مسکن هم تجویز می‌کنند؛ باید آن‌ها را طبق نظر پزشک معالج مصرف کنید. در نهایت اگر این روش‌ها تاثیر خاصی نداشتند، ملزم به جراحی خواهید بود.

e60f5477 a48e 44f1 8dd4 5967601b727f - آیا هالوکس والگوس درمان دارد؟

مراجعه به بهترین ارتوپد ها در هر شهر

اگر به‌تازگی به شهری مهاجرت کرده‌اید و پزشک خاصی را نمی‌شناسید، یا در شهر خود به­دنبال متخصص ارتوپد خوب می‌گردید، می‌توانید از طریق سایت‌های اینترنتی اقدام کنید. یکی از بهترین سایت‌هایی که می‌تواند پزشکان متخصص بونیون و بسیاری از متخصصان دیگر را به شما معرفی کند، دکترتو است.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا