سرطان و علائم هشدار دهنده ابتلا به آن

محققانی که در زمینه مبارزه با سرطان فعالیت می کنند توانسته اند اقدامات بزرگی انجام دهند. با این وجود , موسسه ملی سرطان آماری را منتشر کرده است که نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ , تعداد ۱,۷۳۵,۳۵۰  مورد جدید ابتلا به سرطان تنها در آمریکا شناسایی شده است.

  • از نظر آمار جهانی نیز , سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر زودرس محسوب می شود.
  • این بیماری گاهی اوقات می تواند بدون هیچگونه علائم هشدار دهنده بروز پیدا کند , اما بخش عمده موارد ابتلا علائم هشدار دهنده نیز بهمراه دارند.
  • هرچه زودتر علائم احتمالی سرطان را تشخیص دهید , احتمال بهبودی و نجات از مرگ در موارد حاد نیز کاهش خواهد یافت.

در این پست قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به علائم هشدار دهنده بروز سرطان ,که بنظر می رسد لازم باشد تا هرکسی برای بهبود شرایط زندگی خود و اطرافیان , این علائم را به خوبی شناخته و جدی بگیرد. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

 

شایع ترین سرطان ها

براساس آمار رسمی منتشر شده توسط موسسه ملی سرطان آمریکا , سرطان های نام برده شده در این لیست جزو شایع ترین موارد در ایالات متحده آمریکا هستند :

در این میان , سرطان ریه و سینه , با ۲۰۰۰۰۰ مورد ابتلای جدید در هر سال و تنها در آمریکا , رایج ترین انواع  هستند. در مقایسه , کمتر از ۶۰۰۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان کلیه , پانکراس یا تیروئید در طی یک سال مشاهده شده است.

علائم دقیق ابتلا می توانند در هر یک از انواع سرطان ها متفاوت باشند. علاوه بر این , انواعی از سرطان مثل پانکراس پس از گذشت زمان طولانی , علائم خود را نشان می دهند. اما ما در اینجا بخشی از علائم کلی که می توانند نشان دهنده ابتلای فرد به سرطان باشند را آورده ایم. فراموش نکنید که وجود این علائم در یک فرد , دلیل بر بروز سرطان نیست و در چنین مواقعی بهتر  است با پزشک متخصص در این امر مشورت کنید.

از دست دادن وزن

زمانیکه سلول های سرطانی سلول های سالم بدن را تحت تاثیر قرار می دهند , بدن ممکن است با کاهش وزن به این موضوع پاسخ دهد.

weightloss 300x200 - سرطان و علائم هشدار دهنده ابتلا به آن

براساس آمار منتشر شده توسط انجمن سرطان آمریکا (ACS) , بسیاری از افراد بطور غیر منتظره ای تا بیش از ۱۰ پوند ( معادل ۴.۵ کیلوگرم ) از وزن خود را پیش از تشخیص ابتلا به سرطان از دست داده اند. در حقیقت , این موضوع می تواند اولین نشانه ابتلا به سرطان در فرد باشد.

کاهش وزن می تواند در اثر مشکلات سلامتی دیگر از جمله پرکاری تیروئید (تیروئید بیش فعال) نیز ایجاد شود. برجسته ترین سرطان ها از نظر علائم کاهش وزنی شامل موارد زیر هستند :

  •  مری
  •  ریه
  •  پانکراس
  •  معده

تب

تب , پاسخ بدن به عفونت ها و بیماری ها است. افرادی که مبتلا به سرطان هستند , غالبا تب را به عنوان یک نشانه بارز از خود نشان می دهند. تب , معمولا نشانه ای از یک سرطان گسترش یافته و یا در حال پیشرفت است.

تب , به ندرت جزو علائم اولیه سرطان به شمار می آید , اما در فردی که مبتلا به سرطان های خون , از جمله لوسمی یا لنفوم است ممکن است به عنوان یکی از علائم اولیه بروز پیدا کند.

از دست دادن خون و کم خونی

بعضی از سرطان ها ممکن است موجب خونریزی و از دست دادن خود شوند.

بعنوان مثال سرطان روده بزرگ , این بیماری ممکن است منجر به ایجاد مدفوع خونی در افراد مبتلا شود , درحالیکه وجود خون در ادرار می تواند به عنوان نشانه ای از سرطان پروستات یا مثانه تلقی شود. گزارش کردن این موارد یا هرگونه ترشحات غیرمعمول دیگر به پزشک در صورت وقوع , بسیار مهم و حیاتی است.

از دست رفتن خون در اثر سرطان معده ممکن است به سختی قابل مشاهده باشد , زیرا خونریزی در این بیماری ممکن است از نوع داخلی باشد و این موضوع تشخیص خونریزی در این افراد را با سختی مواجه خواهد کرد.

درد و خستگی

خستگی بیش از حد نیز ممکن است از علائم ابتلا به سرطان باشد. در واقع , خستگی یکی از رایج ترین علائم در این افراد است. خستگی که با وجود میزان خواب کافی نیز برطرف نمی شود , می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی در فرد باشد , که سرطان تنها یکی از این مشکلات است.

خستگی یکی از علائم برجسته در لوسمی (نوعی سرطان خون) بشمار می آید. البته خستگی می تواند در اثر از دست رفتن خون بدن بدلیل مواردی که در بالا ذکر شده است نیز ایجاد شود.

در بعضی موارد , سرطانی که در نقاط دیگر بدن نیز پخش شده است , یا اصطلاحا متاستاز یافته است می تواند منجر به ایجاد درد در فرد مبتلا شود. برای مثال ,درد کمر می تواند در سرطان های زیر قابل مشاهده باشد :

  •  روده
  •  پروستات
  •  تخمدان
  •  راست روده

سرفه مداوم

سرفه به هر دلیلی ممکن است رخ دهد. در واقع , سرفه واکنش طبیعی بدن برای خلاص شدن از شر مواد ناخواسته است. سرماخوردگی , آلرژی , آنفولانزا یا حتی رطوبت کم می توانند منجر به سرفه کردن شوند.



با این وجود , هنگام ابتلا به سرطان ریه , علیرغم درمان های مختلف سرفه کردن می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. این سرفه ها ممکن است بصورت مکرر صورت گیرد و موجب خستگی و کوفتگی در فرد شوند. با پیشرفت بیماری , حتی در مواردی ممکن است که در سرفه های فرد مبتلا خون مشاهده شود.

سرفه مداوم بعضا می تواند نشانه ابتلا به سرطان تیروئید نیز باشد.

تغییرات پوست

تغییرات پوستی اغلب با سرطان پوست در ارتباط اند , بعنوان مثال ؛ در افراد مبتلا به سرطان پوست مشاهده شده است که خال ها یا زگیل ها تغییر می کنند یا بزرگ می شوند. برخی از تغییرات پوستی می توانند نشانگر اشکال دیگر سرطان باشند.

Doctor Examining Skin 300x200 - سرطان و علائم هشدار دهنده ابتلا به آن

بعنوان مثال , لکه های کوچک در دهان می توانند نشانه سرطان دهان باشند. برآمدگی ها یا فرورفتگی های پوستی  می توانند نشانه وجود تومور باشند , مثل موارد مشاهده شده در سرطان پستان.

سرطان می تواند منجر به انواع دیگری از تغییرات پوستی نیز بشود , از جمله :

  • افزایش رشد مو ها
  • هایپرپیگمنتاسیون یا ایجاد لکه های سیاه
  • زردی چشم و پوست
  • سرخی پوست

تغییرات پوستی ناشی از ابتلا به سرطان پوست همچنین می توانند شامل زخمهایی باشند که از بین نمی روند و یا از بین می روند و دوباره ظاهر می شوند.

تغییرات گوارشی

برخی از سرطان ها می توانند منجر به مشکل در غذاخوردن شوند , از جمله این مشکلات می توان به سختی بلع , تغییرات در اشتها , یا درد های بعد از خوردن غذا اشاره کرد.

ممکن است فرد مبتلا به سرطان معده علائم زیادی نشان ندهد , بخصوص در اوایل ابتلا. با اینحال , این بیماری می تواند منجر به علائمی از جمله سوء هاضمه , حالت تهوع , استفراغ و نفخ شود.

مشکل در بلعیدن می تواند به سرطان های مختلف در ناحیه سر و گردن و یا مری نیز مرتبط باشد.

با اینحال , این تنها سرطان های مرتبط به سیستم گوارشی نیستند که می توانند منجر به بروز علائم گوارشی شوند.

سرطان تخمدان هم می تواند با حالت نفخ و تورم در ناحیه شکمی که از بین رفتنی نیست در ارتباط باشد. حالت تهوع و استفراغ نیز می توانند از نشانه های سرطان مغز باشند.


برای مطالعه بیشتر : توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان


عرق کردن شبانه

عرق شبانه شدیدتر از عرق کردن های ملایم روزانه یا عرق ناشی از احساس گرما ظاهر می شود.

این نوع از عرق کردن های شبانه , در واقع شما را غرق در عرق خواهد کرد. همچون علائم ذکر شده قبلی , عرق کردن های شبانه به دلایلی که غیرمرتبط با سرطان هستند نیز می توانند ایجاد شوند.

با اینحال , عرق شبانه می تواند با مراحل اولیه چندین سرطان مرتبط باشد , از جمله سرطان خون , لنفوم و سرطان کبد.

سرطان هایی که هیچ نشانه ی هشدار دهنده ای ندارند

درحالیکه بسیاری از سرطان ها علائم دارند , برخی از فرم ها به نوعی زیرکانه تر عمل می کنند. سرطان لوزالمعده یا پانکراس تا زمانیکه به مراحل پیشرفته بیماری نرسد , هیچ نشانه و علائمی بروز نمی دهد.

در این موارد می توان به سوابق خانوادگی در ابتلا به این سرطان یا تورم های ناحیه شکم و لوزالمعده اتکا کرد. در صورت بروز و وجود این علائم , ممکن است پزشک متخصص غربالگری های منظم در زمینه سرطان را به شما توصیه کند.

برخی از انواع سرطان ریه فقط ممکن است منجر به علائم و نشانه های خفیف در حد سرفه های معمول شوند. انواع خاصی از این بیماری ممکن است  منجر به افزایش سطح کلسیم در خون شوند , که این موضوع بدون انجام آزمایشات هرگز قابل شناسایی نیست.

سرطان کلیه , به ویژه در مراحل اولیه , نوع دیگری از این بیماری ها است که ممکن است منجر به هیچگونه علائم قابل ذکری نشود. سرطان های کلیه با وسعت بیشتر یا بدخیمی بیشتر , ممکن است منجر به علائمی مانند درد در یک طرف از بدن , خون در ادرار یا خستگی مداوم شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا