لک صورت نشانه چیست + ۶ علت لکه صورت در زنان

همه انسان‌ها تمایل به زیبایی دارند و همیشه در تلاش‌ هستند که بهترین نسخه خود را به نمایش بگذارند. پوست سالم و بدون لک یکی از آن مواردی است که تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری افراد دارد. ایجاد لکه‌های پوستی این زیبایی و کمال را دچار نقصان می‌کنند. زنان در دوره‌های مختلف زندگی به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، مصرف داروها و آفتاب‌سوختگی ممکن است شاهد ایجاد لکه روی صورتشان باشند. در این مقاله با پاسخ به این سوال که «لک صورت نشانه چیست» شما را برای انتخاب راه‌حل مناسب برای رفع این مشکل راهنمایی خواهیم کرد.

۱- تغییرات هورمونی؛ یکی از اصلی‌ترین علت‌های ایجاد لک صورت

در پاسخ به سوال «لک صورت نشانه چیست» یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل تغییرات هورمونی است. بسیاری از زنان در دوران بلوغ یا بارداری لک صورت را تجربه می‌کنند. هورمون‌ها در تنظیم فعالیت‌های بسیاری از سلول‌ها و بافت‌ها در سراسر بدن، از جمله سلول‌های پوستی صورت، نقش دارند. در دورانی مانند دوران بلوغ، پریودی، بارداری و یائسگی در زنان، میزان تغییرات هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند. این تغییرات هورمونی ممکن است بر افزایش تولید ملانین (پیگمانتاسیون) در پوست تاثیر بگذارند و باعث ایجاد لک صورت شود.

تغییرات در هورمون‌های جنسی مثل آندروژن‌ها (مثل تستوسترون) هم ممکن است در ایجاد لکه‌های پوستی نقش داشته باشند. این تغییرات معمولا در دوران نوجوانی یا در مواردی از جمله علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و هایپرتیروئیدیسم (فعالیت بیش از حد تیروئید) رخ می‌دهند. با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب می‌توانید این تغییرات و ایجاد لکه‌های پوستی را به حداقل برسانید. با‌توجه‌به همکاری گسترده داروخانه‌ها با شرکت‌های پخش دارو به‌راحتی به داروهای تجویز شده توسط پزشکان دسترسی خواهید داشت.

dc11b38d 5c73 4e13 bc78 955700c6c1d8 - لک صورت نشانه چیست + ۶ علت لکه صورت در زنان

۲- لک صورت؛ یکی از نشانه‌های بالا بودن کلسترول

یکی از دلایلی که باعث بروز جوش و رسوبات چربی روی پوست و در‌نتیجه ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود، کلسترول بالا است. رسوب‌های چربی به دلیل گردش بین‌ازحد کلسترول در جریان خون به‌وجود می‌آیند. در برخی موارد نیز بالا بودن کلسترول منجر‌به ایجاد جوش‌های نارنجی و زرد پر از چربی روی پوست می‌شود؛ بنابراین افراد مبتلا به کلسترول بالا ممکن است در برخی موارد لکه‌های پوستی را تجربه کنند. برای کاهش کلسترول و جلوگیری از عوارض این بیماری مانند ایجاد لک صورت بهتر است که به دکتر مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی شرایط بیمار و درجه مشکل ممکن است روش‌های دارویی را تجویز کند. از انواع داروهایی که ممکن است متخصص برای کاهش مقدار کلسترول بد خون تجویز کند؛ به قرص روپیکسون می‌توان اشاره کرد.

۳- تاثیر کمبود ویتامین‌ها بر ایجاد لک صورت

کمبود ویتامین‌ها در بدن نیز گاهی منجر‌به ایجاد لک صورت می‌شود. افرادی که پوست سبزه دارند، در‌صورت کمبود ویتامین B12 بیشتر شاهد ایجاد لکه‌ روی صورتشان هستند. کمبود ویتامین A نیز ممکن است این موضوع را تشدید کند. لکه‌های ناشی از کمبود ویتامین A ظاهری برجسته دارند. مواردی مانند کمبود ویتامین C، اسید‌فولیک و انواع کم‌خونی نیز ممکن است باعث ایجاد لکه روی صورت شود. برای اطلاع دقیق از دلیل بروز لکه‌ها بهتر است به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر علاوه بر لک صورت، پوست رنگ‌پریده‌ای دارید ممکن است این مشکل ناشی از کمبود فولیک اسید باشد. برخی از خانم‌ها در دوران بارداری به این مشکل دچار می‌شوند. با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های مورد‌نیاز، ریشه مشکل به‌خوبی قابل تشخیص است. پزشک با‌توجه‌به نیاز بیمار ممکن است مصرف ویتامین‌های مختلف یا مکمل‌های بارداری مانند قرص پریناتال را برای کمک به تامین فولیک اسید و ید تجویز کند.

۴- آفتاب‌سوختگی؛ ایجاد لکه روی پوست بر‌ اثر قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه‌‌ فرا‌بنفس (UV) نور خورشید، آثار زیان‌آوری دارد. این اشعه‌ به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و باعث ایجاد لکه‌ صورت می‌شود. ملانوسیت سلول تولید‌کننده رنگدانه در پوست است که از پوست در برابر تابش اشعه‌های مخرب آفتاب محافظت می‌کند.

زمانی‌که پوست صورت برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ملانوسیت‌ها فعال می‌شوند و ملانین بیشتری تولید می‌کنند. در‌نتیجه ممکن است ملانین در مناطق خاصی از پوست جمع و باعث تشکیل لکه‌های تیره روی صورت شود. احتمال ایجاد لکه‌های پوستی بر اثر آفتاب در افرادی که مدت طولانی در معرض نور مستقیم قرار دارند یا به‌طورمکرر آفتاب می‌گیرند، بیشتر است.

۵- داروهای ضد‌بارداری؛ ایجاد لکه‌های پوستی بر اثر مصرف داروهای هورمونی

یکی از دلایل ایجاد لکه روی صورت، تغییرات هورمونی بدن است. زنان بر اثر مصرف‌ داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد‌بارداری نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند؛ زیرا استفاده از قرص‌های ضد‌بارداری میزان سطح آندروژن و ملانین پوست را افزایش می‌دهد. در‌نتیجه سبوم پوست نیز بیشتر می‌شود و شاهد ایجاد لک صورت خواهیم بود.

۶- استفاده از وسایل آرایشی؛ ایجاد لک صورت بر اثر برخورد ترکیبات شیمیایی

لوازم آرایشی یکی از وسایلی هستند که بسیاری از زنان به‌طور‌مرتب از آن استفاده می‌کنند. در ساخت این لوازم از ترکیبات شیمیایی متفاوتی استفاده می‌شود که احتمال ایجاد لک صورت را افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی کرم‌های ضد‌آفتاب، پودرها و آرایش پاک‌کن‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که منجر‌به تحریک و بالا رفتن حساسیت پوستی می‌شوند؛ بنابراین هنگام انتخاب لوازم آرایشی برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل به نوع پوست، ترکیبات و اعتبار برند توجه داشته باشید. استفاده نامناسب از لوازم آرایشی نیز در ایجاد لکه‌های پوستی موثر هستند.

f12444e7 12bc 4685 93da cdbc494d330a - لک صورت نشانه چیست + ۶ علت لکه صورت در زنان

مراجعه به پزشک متخصص؛ بهترین راه‌حل برای درمان لک صورت

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که لک صورت نشانه چیست؟ با شناخت این نشانه‌ها می‌توانید قدم موثر و آگاهانه‌ای برای رفع این مشکل و داشتن پوستی شفاف و صاف بردارید. در برخی از موارد ایجاد لکه‌های صورت ارتباط مستقیمی با تغییرات هورمونی دارد. اگر میزان و شدت لکه‌ها غیرعادی باشد بهترین راه‌حل برای رفع مشکل مراجعه به پزشک متخصص است. در برخی موارد نیز فقط با رعایت یک رژیم غذایی سالم و رعایت نکات بهداشتی و پزشکی برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از مواد آرایشی می‌توان به کلی این لکه‌ها را برطرف کرد.

اگر مدت زمان طولانی با لک صورت درگیر هستید و نشانه‌‌ای از بهبود مشاهده نمی‌کنید، شاید به مصرف دارو، انواع کرم‌ها یا پمادها نیاز داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب بهترین راه درمان و تهیه داروی مناسب با پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا