مه مغزی و شش دلیل ممکن آن

مه مغزی در واقع یک مشکل سلامتی نیست بلکه اصطلاحی است که برای علائم مشخصی که بر توانایی فکر کردن شما اثر می‌گذارند، استفاده می‌شود. این یک نوع اختلال شناختی است که شامل موارد زیر می‌شود :

  • مشکلات حافظه
  • ناتوانی در تمرکز
  • ناتوانی در تفکر و استدلال صحیح
  • عدم وضوح ذهنی

نشانه‌های دیگری که مردم گزارش می‌کنند از خستگی و سردرد تا کمبود انرژی و ناپایداری را شامل می‌شوند.

دلایل مه مغزی چیست ؟

مغز مه‌آلود حس مبهمی است که هنگام تلاش برای به خاطر آوردن چیزی در شما شکل می‌گیرد اما نمی‌توانید روی آن متمرکز شوید. تلاش برای یادآوری و استفاده از توان مغز می‌تواند به اندازه یک فعالیت جسمانی انرژی شما را تخلیه کند.

Stress Liver and TCM 300x200 - مه مغزی و شش دلیل ممکن آن

استرس

استرس زیاد می تواند فشار خون را افزایش داده، سیستم ایمنی را تضعیف و باعث افسردگی شود. همچنین می تواند باعث خستگی ذهنی گردد زمانی که مغز خسته می شود فکر کردن و تمرکز سخت تر می شود.بر همین اساس برای جلوگیری از مغز مه آلود باید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید. تکنیک‌های تنفس عمیق و مدیتیشن، یا انجام یوگا از جمله کارهایی است که می‌توانید برای مقابله با استرس مد نظر قرار دهید. همچنین، انجام تمرینات ورزشی و نقاشی می‌توانند در کاهش استرس موثر باشند.


مقاله مرتبط : استرس و تاثیرات آن بر بدن انسان


خواب ناکافی

یکی از مواردی که می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری مغز مه‌آلود شود، خواب ناکافی است. هنگامی که بدن به اندازه کافی استراحت نمی‌کند، مغز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. خواب ناکافی اثری منفی بر تفکر دارد. خوابیدن به مدت هشت تا نه ساعت در روز مفید است، اما بیشتر از آن توصیه نمی گردد. برای استراحت خوب به هنگام شب باید از خوردن کافئین و الکل پس از شام خودداری کنید و کامپیوتر و گوشی همراه را دور از رختخوابتان بگذارید. این کار همچنین به تنظیم ساعت خواب و بیداری شما کمک خواهد کرد.

تغییرات هورمونی

مسائل هورمونی نیز می‌توانند به شکل‌گیری مغز مه آلود منجر شوند.میزان ترشح هورمون ها و افزایش استروژن در خانم های باردار می تواند حافظه را تحت تاثیر قرار داده و باعث اختلال شناختی کوتاه مدت شود. به طور مشابه کاهش استروژن در طول یائسگی باعث افزایش فراموشی، تمرکز ضعیف می شود.

a0001856 main 300x214 - مه مغزی و شش دلیل ممکن آن

رژیم غذایی

رژیم غذایی نامناسب می تواند در مه مغزی نقش بازی کند. ویتامین B12 باعث عملکرد سالم مغز می شود و کمبود آن می تواند منجر به مه مغزی شود.

اگر شما آلژی یا حساسیت غذایی دارید ممکن است مه مغزی بعد مصرف این نوع غذا ها ایجاد گردد ، این غذا می توانند شامل موارد زیر باشند :

  • منو سدیم گلوتامات (MSG) : این یک افزودنی معمول که به منظور افزایش عطر و طعم به غذا استفاده می شود.
  • آسپارتام: شیرین کننده مصنوعی است که در حال حاضر به طور فراوان  در غذاهای فرآوری و بسته بندی استفاده می شود.
  • بادام زمینی
  • لبنیات

حذف غذاهای تحریک کننده از رژیم غذایی ممکن است علائم را بهبود بخشد.

داروها

عوارض جانبی دارو یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند زمینه‌ساز مغز مه آلود شود. پیش از مصرف داروها، چه آنتی‌بیوتیک‌ها یا قرص‌های ضد حساسیت یا حتی داروهای فشار خون، عوارض جانبی بالقوه آنها را مطالعه کنید.گاهی اوقات ابهام ذهنی در نتیجه داروی جدیدی است که مصرف می‌کنید. اگر قرار است در کوتاه‌مدت دارو مصرف کنید و مغز مه‌آلود چندان جدی نیست، احتمالا پس از قطع مصرف دارو به شرایط عادی بازمی‌گردید اما در صورت نیاز به مصرف بلندمدت دارو با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. این امکان وجود دارد که دارویی دیگر برای شما تجویز شود. مه مغزی نیز پس از درمان سرطان می تواند رخ دهد، این موضوع یکی از عوارض شیمی درمانی می باشد.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی مرتبط با التهاب، خستگی یا تغییر در سطح گلوکز خون می تواند موجب مه مغزی شود. به عنوان مثال مه مغز نشانه ای از سندرم خستگی مزمن است که شامل خستگی مداوم برای مدت بیش از شش ماه است. افرادی که مبتلا به fibromyalgia  هستند روزانه با مشکلاتی مواجه هستند.

شرایط دیگری که ممکن است باعت ایجاد مه مغزی شود عبارتند اند از :

  • کم خوابی
  • افسردگی
  • سندروم Sjogren
  • میگرن
  • آلزایمر
  • کم کاری تیروئید
  • بیمارهای خود ایمنی
  • کم شدن آب بدن

 

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. با سلام

    من حدود یکسال پیش من شروع به خوردن آب آلبالو کردم به مدت ۲ ماه (۲ لیوان صبح و ۲ لیوان شب) که بعد از مدتی این اتفاقات در من افتاده است
    ۱- بالا بردن دید چشمی به میزان ۳ برابر (به طوری که الان جزئیات را کامل می بینم )
    ۲- از بین بردن بیماری و درمان ۹۰ درصدی بیماری مه مغزی (از بچگی این بیماری را داشتم)
    ۳ – از بین بردن بیماری و درمان بیماری درونگرایی من (من خیلی درونگرا بودم و خیالبافی می کردم)
    ۴- درمان کامل میگرن (من میگرن داشتم) و سالها از این بابت رنج می بردم
    ۵ – بالا بردن پردازش مغز و بالا بردن قدرت تصمیم گیری و اراده در من (در جلوگیری از توهمات ذهنی) (این قضیه مهمترین نتیچه است که اتفاق افتاده است)
    ۶ – احساس جوانی بیش از حد (مخصوصا” در مغز من)
    ۷ – احساس نو شدن مغز می کنم و فکر می کنم که مغز من نو شده است
    ۸ – درمان (بله درمان کامل) و بسیار زیاد خیلی از مشکلات روانی من (خصوصا” درونگرایی و قدرت تصمیم گیری من )
    ۹ – درمان (بله درمان نه موقت و جلوگیری کننده ) بسیاری از مشکلات روانی
    ۱۰ – درمان بسیار زیاد افسردگی و مشکلات روانی وابسته به آن
    brain fog درمان کامل و بطور ۹۰ درصدی بیماری مه مغزی
    در ضمن این اتفاقات به طور دائمی در من افتاده است (به معنی درمان این بیماریها نه درمان موقت و زودگذر) چون یکسال صبر کردم تا ببینم که این درمانها موقت بوده است یا دائمی که الان می بینم دائمی بوده است و علت خوردن آب آلبالو به علت استفاده راحت و راحتی استفاده آن است (در ضمن یکماه تمام هم هر روز آلبالو خوردم که روزی ۲۰۰ گرم)
    البته دوستان اگر می خواهید این کار را تکرار کنید باید به نکات زیر حتما” توجه کنید:
    ۱ – مشکلی پزشکی با خوردن آب آلبالو (نوع کارخونه ای آنرا استفاده کنید نه آب آلبالویی که در خانه با جوشاندن آن درست می شود چون من نوع کارخونه ای آنرا و خیلی غلیظ آنرا استفاده کردم و نمی دانم آیا نوع خانگی آن جواب می دهد یا نه (چون مدل کارخانه ان آب آلبالو را تغلیظ می کنند ولی در نوع خانگی آن آنرا می جوشانند
    ۲ – مشکلی معده و گوارشی نداشته باشید
    ۳ – در مورد خوردن طولانی مدت آب آلبالو یا آلبالو با یک دکتر گوارش صحبت کنید یا تحقیق کنید
    ۴ – آب آلبالو را با معده پر مصرف کنید (بعد از صبحانه و بعد از شام)
    شما اگر می ترسید روزی یک لیوان صبح و یک لیوان شب بخورید و اگر هر گونه مشکل روانی دارید بهتر است که یک امتحانی بکنید باید مصرفتان طولانی مدت باشد و با یک بار خوردن به جایی نمی رسید (حداقل ۴۰ روز)
    در هر صورت این اتفاقات در من افتاده است و از خدا ممنون هستم که این کار را بمن یاد داده است بطوری که من خوردن آب آلبالو و آلبالو را می خواهم همیشه انجام بدهم و به نتایج شگفت انگیز آن برسم
    در ضمن من یک فرد عادی هستم و برای شرکتهای آب میوه هم تبلیغ نمی کنم (چون آنقدر فروش دارند که نیاز به تبلیغ این مدلی ندارند ) و هدف من از انتشار این قضیه کمک به افرادی مثل خودم می باشد چون یک عمر با این بیماریها سپری کردم و می دانم که چقدر تحمل این بیماریها سخت است و علت اینکه اینطوری با اینترنت به بقیه دارم می گویم چون دسترسی به کسی که روی این قضیه تحقیق کند را ندارم و می خواهم به این طریقه بقیه را خبردار کنم خصوصا” بیمارانی که از این قضیه رنج می برند

    1. با سلام، ممنون از ارسال دیدگاهتان
      بهتره این موارد رو از راه اصولی جلو ببرین، به این صورت که خودتون یا شخص دیگری روی این موضوع تحقیق و ازمایش کرده و سپس نتایج ازمایش رو بصورت مقاله معتبر منتشر کنید. دانشجویان زیادی برای تحقیق در زمینه سلامت اماده فعالیت و همکاری هستند و پیدا کردن انها کار دشواری نیست. تبلیغ کردن روشی که فقط برای یک نفر جواب داده به این صورت راه رو برای سودجویی افراد سودجو هموار میکنه و حتی ممکنه سلامت افراد رو به خطر بندازه.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا