زندگی سالم > سبک زندگی > ۱۰ داروی خانگی شگفت‌انگیز برای بی خوابی
  • حمیدرضا رنجبر
    حمیدرضا رنجبر
  • 366 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین علائم افسردگی و اختلالات عصبی است که موجب عدم توانایی یا دشواری در خوابیدن است. این نوع خواب منجر به خستگی، عصبانیت، سردرد، افسردگی، برهم خوردن تمرکز و به‌طورکلی زندگی مختل می‌شود. امروز با روش های آسان درمان بی خوابی در خدمت شما همراهان مجله ی اینترنتی زندگی سالم هستیم.

 

بی خوابی

 

بی‌خوابی می‌تواند مزمن یا حاد باشد: بی‌خوابی مزمن بیشتر از چند هفته طول می‌کشد و ممکن است چند ماه طول بکشد درحالی‌که بی‌خوابی حاد به چند روز یا یک هفته محدود می‌شود.

دلایل متعددی برای بی‌خوابی وجود دارد که ممکن است شامل اضطراب، استرس و حتی اختلالات روانی باشد. شرایط جدی دیگر مثل بیماری‌های قلبی و آرتروز نیز می‌تواند خواب یک فرد را از بین ببرد. چاقی هم می‌تواند یک عامل مؤثر باشد زیرا خروپف بیشتر در افراد چاق شایع است و خرناس شدید باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند در شب راحت بخوابند.

 

بی خوابی 1

 

بی‌خوابی می‌تواند بسیار تضعیف‌کننده باشد و عملکرد جنبه‌های مختلف زندگی را مختل کند. مردم معمولاً قرص‌ها و داروها را که به‌عنوان قرص خواب شناخته می‌شوند، مصرف می‌کنند. بااین‌حال، روش‌های خانگی کمی وجود دارند که می‌توانند برای درمان بی‌خوابی به کار روند. در اینجا روش‌های درمان وجود دارد:

 

۱. زیره

مردم سراسر دنیا از زیرِ سبز به‌عنوان یک ادویه در غذاها استفاده می‌کنند اما علاوه بر این خواص دارویی زیادی دارد و به‌ویژه به هضم غذا کمک می‌کند.

روغن استخراج‌شده از دانه‌های زیرِ تأثیرات مهمی بر بدن می‌گذارد.

خوردن یک موز له‌شده با دانه‌های زیرِ سبز قبل از خوابیدن موجب خواب بسیار راحت و آرام می‌شود.

چای زیره نیز اغلب برای درمان خستگی و کمبود خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۲. جوز هندی

جوز هندی به‌عنوان یک کمک‌کننده به خواب طبیعی عمل می‌کند و ویژگی‌های مسکن فوق‌العاده‌ای دارد.

این ماده می‌تواند به همراه یک فنجان شیر گرم مصرف شود

هم‌چنین ممکن است به‌صورت جوشیده و یا به همراه آب‌میوه مصرف شود.

۳. زعفران

زعفران یک گیاه سلطنتی است که فواید متعددی برای سلامتی دارد. زعفران در القای خواب بسیار مفید است.

زعفران را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید و کمی قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

۴. چای نعنا

یک درمان طبیعی مشهور برای تحریک خواب و بهبود کیفیت آن، استفاده از چای نعنا است که برای آرام کردن اعصاب بسیار مفید است.

۵. موز

موز منبع غنی پتاسیم و پتاسیم عنصری آرامش‌بخش برای بدن است.

علاوه بر این، موز شامل یک آمینواسید به نام تریپتوفان است که برای بالا بردن سطح سروتونین که به منظم کردن خواب کمک می‌کند، یافت می‌شود.

مواد معدنی ضروری مثل کلسیم و آهن نیز به‌وفور در موز یافت می‌شود که به خواب راحت کمک می‌کنند.

۶. شیر گرم

چون شیر مانند موز حاوی تریپتوفان است به منظم کردن خواب کمک می‌کند.

مصرف شیر گرم با دارچین یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب شدیداً باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.

۷. شنبلیله

شنبلیله شدت گیجی، بی‌خوابی و اضطراب را کاهش می‌دهد و اثرات آرام‌بخش دارد.

دو قاشق چای‌خوری شنبلیله را با یک قاشق چای‌خوری عسل در چای مخلوط‌کنید و هرروز قبل از خوابیدن استفاده کنید.

۸. سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب گیاهی است که دارای مقادیر فراوانی از خواص آرام‌بخش است؛ بنابراین به‌طور گسترده برای اهداف دارویی استفاده می‌شود.

سنبل‌الطیب باعث خواب عمیق شده و آرامش را افزایش می‌دهد.

***دقت کنید که بیشتر از یک هفته چای سنبل‌الطیب را مصرف نکنید، زیرا این چای به خاطر خواص آرام‌بخش، منجر به مشکلات قلبی می‌شود.

۹. دوش گرفتن

شما می‌توانید با گرفتن یک دوش آبگرم دو ساعت قبل خواب از بی‌خوابی جلوگیری کنید چون حمام بدن را آرام می‌کند.

۱۰. سرکه سیب

سرکه سیب به شکستن اسیدهای چرب کمک می‌کند و دارای آمینواسیدهایی است که باعث افزایش سروتونین شده و علاوه بر تسکین خستگی،‌ بر چرخه‌ی خواب / بیداری تأثیر می‌گذارد.

 

سایر مطالب مجله اینترنتی زندگی سالم را نیز مطالعه کنید.

 

منبع:
زندگی سالم
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *