زندگی سالم > سبک زندگی > تناسب اندام > کاهش وزن با تنفس!
کاهش وزن با تنفس
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

معمولاً به هنگام بحث در مورد کاهش وزن و افزایش متابولیسم ، همه بر روی رژیم‌های غذایی و قرص‌های لاغری تمرکز می‌کنند اما کمتر کسی به نقش تنفس در کاهش وزن دقت می‌کند ، درحالی‌که تنفس ، نقش به سزایی در کاهش وزن ، لاغری و افزایش متابولیسم دارد. چربی از عناصر اکسیژن ، کربن و هیدروژن تشکیل‌شده است ، هنگامی‌که اکسیژن به مولکول‌های چربی برخورد می‌کند ، آن‌ها را می‌شکند و به دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌کند . خون ، دی‌اکسید کربن را به سمت شش می‌برد تا از بدن خارج شود. همچنین اکسیژن خون را رقیق می‌کند که سبب کاهش فشارخون و افزایش متابولیسم می‌شود . این روش جالب بدن برای دفع چربی و کاهش وزن است . در ادامه روش‌های استفاده از تنفس آگاهانه برای رسیدن به کاهش وزن مطلوب ، ارائه می‌شود:

تنفس برای ریلکس شدن
تنفس

تنفس عمیق برای ریلکس شدن

  1. تمام هوای موجود در شش خود را خالی کنید .
  2. با ۶ شماره آرام‌آرام هوا را از طریق بینی به داخل ریه بکشید.
  3. در آخرین مرحله‌ی تنفس ، تا ۶شماره نفس خود را نگه‌دارید.
  4. در ۶ شماره هوا را از شش‌ها خارج کنید.
  5. حالت خود را چک کنید . آیا در بازدم خود خم می‌شوید؟ در این صورت گام شماره ۲ تا ۵ را دوباره تکرار کنید تا از حالت خمیدگی به کشیدگی و سرحالی برسید . این کار را هر بعدازظهر ۱۰بار انجام دهید. هرگاه در بین تمرین احساس ناآرامی و استرس به شما دست داد ورزش کنید یا دراز بکشید و یا بنشینید و ریلکس کنید.

تنفس عمیق برای انرژی

  1. تمام هوای شش را با بازدم خارج کنید .
  2. در ۶ شماره هوا را با دم وارد ریه خود کنید . وقتی حس کردید که ریه‌های شما کاملاً پرشده است ، یک‌نفس دیگر بکشید.
  3. تا ۸ شماره نفس خود را نگه‌دارید . تمرین خود را تا وقتی بتوانید تا ۱۲ شماره نفس خود را نگه‌دارید ، تکرار کنید .
  4. بازدم را با دهان در ۸ شماره خارج کنید. همه هوا را به‌یک‌باره با بازدم خالی نکنید. لب‌های خود را جمع کنید تا هوا را آهسته‌تر خارج کنید . وقتی احساس کردید تمام هوای ریه خارج‌شده است ، تلاش کنید تا یک‌بار دیگر بازدم داشته باشید تا کاملاً هوا خوارج شود.
  5. در همین حالت تا ۸ شماره نفس خود را نگهدارید و سعی کنید قفسه سینه و شکم خود را منقبض نگه‌دارید. اگر بار اول نتوانستید نفس خود را در این حالت ۸ شماره نگه‌دارید می‌توانید کمتر نگه‌دارید و با تمرین به ۸ شماره برسانید.

این گام‌ها را ۱۰ بار در صبح و یا هرزمانی که به انرژی بیشتر نیاز داشتید ، انجام دهید.

تنفس مداوم از طریق بینی برای پاک‌کنندگی

  1. صاف و کشیده بنشینید و دست چپ خود را باحالتی راحت روی پای چپ خود بگذارید.
  2. نوک انگشت سبابه و انگشت میانی خود رابین دو ابروی خود بگذارید . انگشت شست راست خود را روی سوراخ بینی راست خود بگذارید و انگشت انگشتری خود را نزدیک سوراخ بینی چپ خود قرار دهید .

 

  1. انگشت شست خود را روی سوراخ بینی راست فشار دهید و از سوراخ چپ بینی خود عمل بازدم را انجام دهید تا جایی که حس کنید هیچ هوایی در ریه شما نمانده است . سپس به‌طور عمیق از سوراخ چپ بینی هوا را به داخل ریه بکشید.
  2. فشار را از سوراخ راست‌بینی خود بردارید . اکنون با انگشت انگشتری خود سوراخ چپ بینی خود را فشار دهید و از سوراخ راست‌بینی هوا را خارج کنید تا جایی که ریه خالی شود.
  3. فشار را از روی سوراخ چپ بینی بردارید و سعی کنید از سوراخ راست‌بینی خود تنفس کنید .
  4. حال گام‌های ۳ تا ۵ را تکرار کنید .

در روزهای دیگر در صندلی راحت قرار بگیرید و بین ۵ تا ۷ بار این حرکت را تکرار کنید .

تنفس و متابولیسم
تنفس

تنفس آتشین برای متابولیسم

  1. مشت‌های خود را وسط شکم خود بگذارید ؛ این حرکت باعث منقبض شدن خوب شکم شما می‌شود .
  2. تمام هوای ریه خود را با بازدم خارج کنید.
  3. از طریق بینی و در طی ۶ شماره عمل دم را انجام دهید .
  4. لب‌های خود را جمع کنید و یک بازدم کوتاه و قوی انجام دهید . میان بازدم خود به‌هیچ‌وجه عمل دم را با بینی انجام ندهید. عمل قوی بازدم به این صورت پس از تمام شدن ، هوا را خودبه‌خود وارد ریه شما می‌کند . ۵۰ تا ۱۰۰ بار بازدم را به همین صورت انجام دهید ، رفته‌رفته تعداد بازدم‌ها رابین ۵۰ تا ۱۰۰ بیشتر کنید .
  5. در آخرین بازدم برای یک شماره نفس خود را در همان حالت نگه‌دارید.
  6. ریلکس کنید و عادی نفس بکشید.

این روش را روزی یک‌بار به‌صورت نشسته بر روی زانو یا یک صندلی راحت انجام دهید.

تنفس برای صفت کردن شکم

  1. چهار دست‌وپا بر روی زمین قرار بگیرید .
  2. درحالی‌که شکم خود را به داخل منقبض کرده‌اید ، هوای ریه خود را با بازدم خارج کنید.
  3. نفس خود را نگه‌دارید و ریه‌های خود را بدون عمل دم منبسط نگه‌دارید. سعی کنید شکم خود را به ستون فقرات به داخل فشار دهید . این حالت را ۱۰ ثانیه حفظ کنید .
  4. نفس خود را رها کنید و این کار را از اول تکرار کنید.

این کار را هرروز ۵ دقیقه  انجام دهید.

برگرفته از کتاب کاهش وزن بدون عوارض

 

برچسب ها:
,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *