زندگی سالم > سلامتی > فشار خون و راه های کنترل آن
  • حمیدرضا رنجبر
    حمیدرضا رنجبر
  • 175 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

فشارخون بالا با تعداد هشداردهنده مرگ و مير سالانه در جهان مرتبط است. هر چند فشار خون بالا ممكن است علائم ظاهري نداشته باشد، اما مهم ترين پيامدهاي آن حمله قلبي، سكته مغزي و در كنار آن نارسايي كليوي است.

اگر شما چاق هستيد، مي توانيد با كاهش وزن و اعمال چند تغيير كوچك در زندگي تان، فشار خون خود را پايين بياوريد. در ادامه در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی راه های کنترل فشار خون میپردازیم.

۱ -در فضاي باز پياده روي كنيد.

پياده روي تند به شما كمك مي كند كه فشار خون را پايين بياوريد.

اگر اين اقدام به طور صحيح انجام شود، قلب مي تواند به طور موثرتري از اكسيژن استفاده كند.

۴ تا ۵ نوبت پياده روي سريع در هفته مي تواند تغييرات قابل ملاحظه اي در زندگي شما اعمال كند. مي توانيد با ۱۵ دقيقه ورزش روزانه شروع كنيد و به آرامي مدت و شدت تمرينات را افزايش دهيد.

۲ -نفس عميق بكشيد.

تمرين تنفس آرام و روش هاي مديتيشن هم مي تواند در اين خصوص روي شما تاثير شگفت انگيزي داشته باشند. اين روش ها به شما كمك مي كنند كه به ميزان قابل ملاحظه اي استرس خود را كاهش دهيد و فشار خونتان را نيز كنترل كنيد.

سعي كنيد اين روش را ۱۰ دقيقه صبح و ۱۰ دقيقه شب انجام دهيد. نفس عميق خود را به درون برده و سپس خارج كنيد. اگر مي توانيد گاهي اوقات به كلاس يوگا برويد تا اين روش ها را بهتر ياد بگيريد.

۳ -مواد خوراكي سرشار از پتاسيم مصرف كنيد.

شايد تا كنون از تاثيرات منفي سديم (نمك) روي فشار خون شنيده باشيد.

پتاسيم يك ماده معدني ضروري براي مقابله با تاثيرات بد سديم است. ميوه ها و سبزيجات غني از پتاسيم هستند، از جمله سيب زميني ، گوجه فرنگي، آب پرتقال، موز، نخود فرنگي و كشمش.

۴ -مصرف نمك را كاهش دهيد.

حتي اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به فشار خون بالا را نداريد، كاهش مصرف نمك مي تواند تاثير بسيار زيادي روي سلامت شما داشته باشد.

قبل از اين كه نمك به غذا بيفزاييد فكر مي كنيد كه آيا واقعا به آن نياز داريد يا نه.

سعي كنيد به جاي نمك از ديگر چاشني ها استفاده كنيد.

همچنين تا حد امكان از مصرف مواد غذايي فرآوري شده و كنسروي و آماده بپرهيزيد، مثل سوسيس و كالباس، چيپس، ناگت مرغ منجمد و …، چون اين مواد سرشار از نمك هستند.

۵ -از مزاياي كاكائوي تلخ غافل نشويد.

انواع تلخ شكلات ها، حاوي فلاونوئيدهايي هستند كه خاصيت انعطاف پذيري عروق را بهبود مي بخشند. لذا شكلات حداقل حاوي ۷۰ درصد كاكائو را مصرف كنيد.

۶ -از فوايد دم كرده هاي گياهي نيز بهره مند شويد.

اين نوشيدني هاي گياهي براي كاهش فشار خون بالا مفيد هستند، مثل چاي سبز.

۷-ساعات كاري تان را كم كرده و استراحت نماييد.

كاهش ساعاتي كه در اداره مي گذرانيد، مي تواند به كاهش فشارخون كمك كند. كار بيش از حد و طولاني مدت، زمان ورزش و تغذيه سالم را از شما مي گيرد.

۸ -با گوش دادن به يك موسيقي آرام مي توانيد به كاهش فشارخون تان كمك كنيد.

۹ -جوانه گندم به دليل داشتن پتاسيم و منيزيم زياد باعث كاهش فشارخون بالا مي شود. پتاسيم و منيزيم بر خلاف سديم در كاهش فشار خون موثرند.

۱۰ -محققان در يك پژوهش جديد دريافته اند كه مصرف پسته براي پايين آوردن فشارخون موثر است.

پسته با كاهش روند جذب كربوهيدرات ها در بدن مي تواند فشارخون را پايين بياورد. همچنين پسته حاوي مقدار زيادي پروتئين گياهي و پتاسيم و منيزيم است.

۱۱ -برگ زيتون حاوي تركيباتي موثر در كاهش فشار خون است

كه مي تواند به عنوان يك درمان كمكي مناسب براي كنترل خطر پيشرفت عوارض قلبي عروقي در بيماران مبتلا به پرفشاري خون استفاده شود.

۱۲ -آلو از افزايش فشار خون، بروز بيماري هاي قلبي عروقي، سرطان و بيماري هاي گوارشي پيشگيري مي كند و به عنوان ي غني از پتاسيم در كاهش فشار خون بالا مؤثر است.

۱۳ -روغن كنجد يكي از روغن هاي غير اشباع و مفيد براي بدن است.

اين روغن نه تنها كلسترول خون را بالا نمي برد، بلكه آن را كاهش مي دهد. كره كنجد فشار خون را كاهش مي دهد.

گفتني است كنجد با همه خواصي كه دارد براي معده ضعيف مناسب نيست، زيرا هضم آن سنگين است. اين گونه اشخاص بايد آن را با عسل يا سركه بخورند.

۱۴ -نوشيدن ميزان كمي آب چغندر قرمز در روز به كاهش فشار خون در مبتلايان به پرفشاري خون كمك مي كند.

۱۵ -نوشيدن دو ليوان آب پرتقال در روز مي تواند فشار خون را به ميزان قابل توجهي پايين بياورد و متعاقب آن، خطر بروز بيماري هاي قلبي را كاهش دهد.

۱۶ -هندوانه حاوي يك نوع اسيد آمينه است كه عملكرد شريان ها را تقويت مي كند و مي تواند به كاهش فشار خون آئورت كمك كند.

۱۷ -خوردن مقادير زيادي سبزيجات و ميوه هاي سرشار از پتاسيم مانند موز و پرتقال براي مبتلايان به فشار خون بالا مفيد است.

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *