عفونت ادراری و ۶ روش درمان خانگی آن

عفونت های دستگاه ادراری هر ساله میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه آنها با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، بسیاری از درمان های خانگی وجود دارد که به درمان عفونت های ادراری کمک می کنند و از بروز دوباره عفونت جلوگیری می کند.

عفونت ادراری چیست ؟

عفونت مجاری ادراری (UTI) روی هر بخشی از دستگاه ادراری، از جمله کلیه ها، حالب، مثانه یا پیشابراه  تاثیر می گذارد. باکتری های روده ای شایع ترین علت عفونت ادراری هستند اما قارچ ها و ویروس همچنین می توانید سبب عفونت شود. دو گونه باکتری Escherichia coli  و Staphylococcus saprophyticus حدود ۸۰ درصد از موارد عفونت است.

علائم شایع عفونت ادراری عبارتند از:

  • حس سوزش هنگام ادرار
  • تکرر ادرار
  • ادرار ابری یا تیره
  • ادرار با بوی قوی
  • احساس تخلیه ناقص مثانه
  • درد لگن

اگرچه عفونت ادراری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند دلیل این است که مجرای خروجی مثانه، لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج حمل می کند در زنان نسبت به مردان کوتاه تر است این باعث می شود که باکتری آسان تر به مثانه وارد شود. در واقع، نزدیک به نیمی از زنان در زمانی از زندگی خود عفونت ادراری را تجربه می کنند.
آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری استفاده می شود و گاهی اوقات در دوزهای پایین طولانی مدت برای جلوگیری از عود استفاده می شود.


بیشتر بخوانید:


همچنین چندین راه های طبیعی برای محافظت در برابر عفونت و کاهش خطر عود وجود دارد. در این مقاله از وب سایت زندگی سالم به ۶ نوع  از درمان های خانگی برای مبارزه با عفونت ادراری صحبت خواهیم کرد.

  • مایعات زیاد بنوشید

وضعیت آبرسانی با خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری مرتبط است، دلیل این است که ادرار کردن به طور منظم می تواند باکتری را از مجرای ادرار پاک کند و به جلوگیری از عفونت کمک کند. در یک مطالعه روی شرکت کنندگان دارای کاتتر ادراری بلند مدت نشان داد که خروجی ادرار کم با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری همراه بود.

مطالعه سال ۲۰۰۳ در ۱۴۱ دختر نشان داد که کمبود مایعات و ادرار کردن نادر هر دو با ابتلا به عفونت ادراری در ارتباط بودند. در مطالعه دیگری روی ۲۸ زن وضعیت آبرسانی آنها با استفاده از یک پروب برای اندازه گیری غلظت ادرار آنها تحت نظارت قرار گرفتند آنها دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش در فرکانس عفونت ادراری می شود برای هیدراته ماندن و رفع نیازهای مایع بهتر است در طول روز و همیشه زمانی که شما تشنه هستید آب بنوشید.

نتیجه گیری

مصرف مقدار زیادی از مایعات می تواند خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش دهد و می تواند باکتری را از مجرای ادرار پاک و به جلوگیری از عفونت کمک کند.

  • ویتامین C مصرف کنید

تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند در برابر عفونت های دستگاه ادراری محافظت کند ویتامین C سبب افزایش اسیدیته ادرارمی شود و در نتیجه باعث کشتن باکتری عامل عفونت می شود.

تحقیقی در سال ۲۰۰۷ روی عفونت ادراری در زنان باردار با گرفتن ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C در هر روز انجام شد این مطالعه نشان داد که ویتامین C یک اثر محافظتی داشته و خطر عفونت ادراری را بیش از نصف در افراد مصرف کننده ویتامین C در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد.

میوه ها و سبزیجات به خصوص دارای ویتامین C بالا هستند و یک راه خوب افزایش مصرف آنها است. فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی حاوی مقدار کامل از ویتامین C توصیه شده در یک وعده است.

نتیجه گیری

افزایش مصرف ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش داده و موجب اسیدی شدن ادرار می شود، بنابراین باعث کشته شدن عفونت ادراری می شود.

  • آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید

زغال اخته از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری جلوگیری می کند و در نتیجه سبب جلوگیری از عفونت می شود
در یک مطالعه اخیر، زنان با سابقه اخیر عفونت ادراری ۲۴۰ میلی لیتر  از آب زغال اخته هر روز به مدت ۲۴ هفته نوشیدند کسانی که آب زغال اخته نوشیدند سهم عفونت ادراری در آنها کمتر از گروه شاهد بود.

is it safe to eat cranberry - عفونت ادراری و 6 روش درمان خانگی آن

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف محصولات زغال اخته ممکن است تعدادی عفونت های ادراری در یک سال را به ویژه در زنانی با عفونت ادراری راجعه کاهش دهد. مطالعه ۲۰۱۵  نشان داد که درمان با کپسول آب زغال اخته معادل دو وعده ۲۴۰ میلی لیتر از آب زغال اخته می تواند خطر عفونت های دستگاه ادراری را به نیم کاهش دهد.

نتیجه گیری

بری از مطالعات نشان می دهد که زغال اخته ها می توانند به کاهش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری با جلوگیری از پیوند باکتری ها در دستگاه ادراری کمک کنند.

  • پروبیوتیک استفاده کنید

پروبیوتیک میکروارگانیسم های مفید هستند که از طریق غذا یا مکمل مصرف می شوند آنها می توانند از یک تعادل سالم باکتری در روده شما حمایت کنند. پروبیوتیک ها به شکل مکمل در دسترس هستند و یا می تواند در غذاهای تخمیری، مانند کفیر، کیمچی، کامبوچا و ماست پروبیوتیک وجود داشته باشند.

استفاده از پروبیوتیک ها با همه چیز، از بهبود سلامت دستگاه گوارش تا عملکرد ایمنی بدن افزایش یافته مرتبط است. برخی از مطالعات نشان می دهد که گونه های خاصی از پروبیوتیک ها ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد لاکتوباسیلوس، یک پروبیوتیک معمول، در پیشگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف هر دو پروبیوتیک و آنتی بیوتیک در پیشگیری از عفونت ادراری مکرر از استفاده از آنتی بیوتیک به تنهایی مؤثرتر بود. آنتی بیوتیک ها، خط اصلی دفاع در برابر عفونت ها هستند و می توانید سبب اختلال در سطح باکتریهای روده شود پروبیوتیک ها ممکن است در بهبود باکتریهای روده بعد از درمان با آنتی بیوتیک سودمند است.

مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری خوب روده را افزایش دهند و سبب کاهش عوارض جانبی مرتبط با استفاده از آنتی بیوتیک شود.

نتیجه گیری

پروبیوتیک ها می توانند در جلوگیری از عفونت های ادراری به تنهایی یا در ترکیب با آنتی بیوتیک ها کمک کننده باشند.

  • مکمل های طبیعی مصرف کنید

در اینجا چند مکمل که مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از:

D-Mannose: این یک نوع قند است که در زغال اخته پیدا شده است و نشان داده شده است که در درمان عفونت ادراری و پیشگیری از عود مجدد موثر است.

برگ بیربری:  همچنین به عنوان UVA-ursi شناخته شده است یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از برگ توت بیربری، ریشه قاصدک و برگ قاصدک عود عفونت ادراری را کاهش می دهد.

عصاره زغال اخته:  آب زغال اخته، مانند عصاره زغال اخته از پیوستن باکتری ها به دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

عصاره سیر:  نشان داده شده است که سیر دارای خواص ضد میکروبی است و ممکن است قادر به جلوگیری از رشد باکتری باشد و برای جلوگیری از عفونتهای دستگاه ادراری موثر باشد.

  • عادات سالم را تمرین کنید

جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری با تمرین چند عادات خوب حمام رفتن و رعایت بهداشت شروع می شود. اول، این مهم است که ادرار را برای مدت زمان طولانی نگه ندارید زیرا این می تواند به تجمع باکتری ها منجر شود و در نتیجه عفونت رخ می دهد.

همچنین ادرار کردن پس از مقاربت جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را با جلوگیری از گسترش باکتری کاهش دهد. علاوه بر این، کسانی که به عفونت ادراری مستعد هستند باید از استفاده از اسپرم کش جلوگیری کنند چرا با افزایش عفونت ادراری در ارتباط است.

در نهایت، هنگام استفاده از توالت، مطمئن شوید که شما از جلو به عقب خود را پاک کنید پاک کردن از عقب به جلو می تواند باعث گسترش باکتری به دستگاه ادراری شود و با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط است.

نتیجه گیری

ادرار بعد از رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت های ادراری را کاهش دهد.

diy remedies for urinary tract infection 722x406 - عفونت ادراری و 6 روش درمان خانگی آن

سخن پایانی

عفونت های دستگاه اداری مشکل رایج هست و برای مقابله با آن ممکن است نا امیده شده باشید. با این حال مصرف مایعات زیاد، تمرین عادت های زندگی سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب برخی از روش های هستند که می توانند موجب از بین رفتن عفونت های ادراری شوند و همچنین راههای ایمن و بدون خطر برای درمان عفونت ها هستند.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا