سرماخوردگی: از خود و دیگران محافظت کنید

سرماخوردگی دلیل اصلی غیبت کودکان از مدرسه و بزرگسالان از کار بر اثر بیماری میباشد. هرساله در امریکا میلیون ها مورد از سرماخوردگی گزارش میشود. بزرگسالان بطور متوسط ۲تا۳ بار در سال به سرماخوردگی دچار میشوند، و این میزان در مورد کودکان بیشتر است. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به برسی سرماخوردگی، علائم، راه درمان و تفاوت آن با انفولانزا می پردازیم.

گلودرد و ابریزش بینی معمولا اولین نشانه های سرماخوردگی هستند، که بدنبال انها سرفه و عطسه رخ میدهد. بیشتر افراد بعد از حدود ۷ تا ۱۰ روز بهبود میابند. شما میتوانید با کمک اقدامات مقابل از شانس ابتلای خود به سرماخوردگی کم کنید: شستن مرتب دست ها، پرهیز از تماس نزدیک با فرد بیمار، و عدم لمس صورت با دستان الوده.

بیشتر افراد در زمستان و بهار به سرماخوردگی مبتلا میشوند، اما ابتلا به ان در هر زمانی از سال ممکن است. علایم معمولا عبارتند از:

  • گلودرد
  • ابریزش بینی
  • سرفه
  • عطسه
  • سردرد
  • بدن درد

بیشتر افراد در طول ۷تا۱۰ روز بهبود میابند. مگر افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، اسم، شرایط خاص تنفسی مثل برونشیت یا پنومونی.

چگونه از خود مراقبت کنیم؟

ویروس هایی که باعث سرماخوردگی میشوند میتوانند از طریق هوا و تماس نزدیک از افراد مبتلا به دیگران منتقل شوند. همچنین از طریق تماس با مدفوع یا ترشحات فرد الوده قابل انتقال هستند. دست دادن با فرد مبتلا یا لمس سطوح الوده به ویروس و سپس لمس چشم ها، دهان و بینی باعث انتقال بیماری میشود.

از راه های زیر میتوانید شانس ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهید:

  • شستن دست ها با اب و صابون. دستان خود را ۲۰ ثانیه بشویید و این کار را برای کودکان خود نیز انجام دهید. اگر اب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده کنید. ویروس های ایجاد کننده سرماخوردگی میتوانند بر روی دستان شما زنده بمانند، و شست و شوی منظم دست ها شما را در برابر انها حفظ میکند.
  • از لمس چشم ها، بینی، و دهان خود با دستان شسته نشده پرهیز کنید.
  • از افراد بیمار دوری کنید.
handwashing feature 300x169 - سرماخوردگی: از خود و دیگران محافظت کنید

چگونه از دیگران محافظت کنیم؟

اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید از راه های زیر از گسترش ان به دیگران جلوگیری کنید:

  • زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید و یا از به مدرسه رفتن کودک بیمار خود جلوگیری کنید.
  • از تماس نزدیک با دیگران، مثل بغل کردن، بوسیدن، یا دست دادن پرهیز کنید.
  • قبل از سرفه یا عطسه از دیگران فاصله بگیرید.
  • در دستمال سرفه یا عطسه کنید و سپس ان را دور بیندازید، یا در استین خود(ارنج) عسطه و سرفه کنید و کاملا دهان خود را با ان بپوشانید.
  • بعد از سرفه، عطسه یا تمیز کردن بینی دستان خود را بشویید.
  • مکان هایی که در معرض تماس مکرر هستند مثل دستگیره در و سطوح را ضدعفونی کنید.
download 3 300x168 - سرماخوردگی: از خود و دیگران محافظت کنید

هیچ واکسنی برای محافظت از شما در برابر سرماخوردگی وجود ندارد.

چگونه احساس بهتری پیدا کنیم؟

درمانی برای بهبود سرماخوردگی وجود ندارد(درمان علامتی وجود دارد). برای بهتر شدن باید استراحت کرده و مقدار زیادی مایعات دریافت کنید.

دارو های خارج از پیشخوان (داروهایی که برای فروش نیاز به نسخه ندارند) میتوانند در رفع علایم به شما کمک کنند اما باعث بهبود سریعتر سرماخوردگی نمیشوند. قبل از مصرف داروی نسخه نشده به کودک خود حتما با پزشک مشورت کنید.

انتی بیوتیک ها کمکی به درمان سرماخوردگی ویروسی نمیکنند. انها نه تنها کمکی به مقابله با ویروس نمیکنند بلکه مبارزه با بیماری های باکتریایی اینده را نیز برای بدن شما دشوارتر میکنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر کودک شما حداقل یکی از شرایط زیر را داشت به دکتر مراجعه کنید:

  • علایمی که بیش از ۱۰روز ادامه داشته باشند
  • علایمی که شدید یا غیرمعمول باشند.
  • اگر کودک شما زیر ۳سال سن داشته و تب دارد یا بی حال است.

همچنین اگر ریسک بالایی برای عوارض انفولانزا دارید یا علایم ان شامل تب، لرزش، درد بدن یا عضلات در شما وجود دارد سریعا با دکتر خود تماس بگیرید. افرادی که ریسک بالایی برای عوارض انفولانزا دارند عبارتند از کودکان زیر ۵سال، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، خانم های باردار، و افراد دارای شرایط خاص مثل اسم، دیابت و بیماری های قلبی.

پزشک شما میتواند تشخیص دهد که شما یا کودکتان به انفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا هستید و میتواند درمان های مربوطه را ارایه دهد.

portrait of serious handsome male doctor with crossed hands on gray picture id802407384 300x132 - سرماخوردگی: از خود و دیگران محافظت کنید

عوامل ایجاد سرماخوردگی

ویروس های تنفسی زیادی میتوانند باعث سرماخوردگی شوند، اما رینوویروس ها شایعترین عوامل میباشند. رینوویروس ها میتوانند حملات اسم را تحریک کرده و با عفونت های گوش و سینوس مرتبط باشند.

سایر ویروس هایی که باعث سرماخوردگی میشوند عبارتند از ویروس پارانفولانزا، ادنوویروس ها، کرونا ویروس های انسانی و متاپنوموویروس های انسانی.

virus 300x225 - سرماخوردگی: از خود و دیگران محافظت کنید

تفاوت بین انفولانزا و سرماخوردگی را بشناسید

انفولانزا، که توسط ویروس های انفولانزا ایجاد میشود، در زمان مشابهی با سرماخوردگی گسترش میابد. ازانجایی که این دو بیماری علایم مشابهی دارند، تمییز دادن این دو از هم فقط بر اساس علایم بسیار مشکل(یا حتی غیرممکن) است. بطور کلی، علایم انفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی میباشند که میتواند شامل تب، درد بدن و عضلات، سردرد و خستگی باشد. انفولانزا میتواند عواقب بسیار جدی داشته باشد. مرکز کنترل بیماری ها(CDC) واکسن سالانه ی انفولانزا را بعنوان بهترین راه پیشگیری از انفولانزا توصیه میکند. اگر دچار انفولانزا شدید، دارو های ضدویروس میتوانند کمک کننده باشند.

مجید قدسی

دانشجوی پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا