همه چیز درباره ی کرونا و مواد ضدعفونی کننده

کرونا ویروس که بیماری COVID-19 نامیده می شود، عمدتاً از طریق قطرات ایجاد شده هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن فرد آلوده منتقل می شود. این قطرات برای معلق ماندن در هوا بسیار سنگین می باشند. آنها به سرعت روی زمین یا بر روی سطوح قرار می گیرند.

اگر شما در فاصله یک متری از فردی که مبتلا به بیماری COVID-19 میباشد قرار بگیرید امکان ابتلای شما با وارد کردن ویروس از طریق هوا به مجاری تنفسی وجود دارد، و یا اینکه پس از تماس با سطح آلوده، پیش از شست و شوی دست های خود چشم ها، بینی و دهان خود را لمس کنید.

این قطرات بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد فرود می آید. سپس افراد دیگر با لمس این اجسام یا سطوح ، COVID-19 را گرفته و سپس چشم ، بینی یا دهان خود را لمس می کنند. افراد همچنین در صورت تنفس قطرات از شخصی که دارای COVID-19 است که سرفه می کند یا قطرات را بیرون می کشد ، می توانند COVID-19 را بگیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از ۱ متر (۳ فوت) از فردی که مریض است فاصله بگیرید.

unnamed 1 - همه چیز درباره ی کرونا و مواد ضدعفونی کننده

برای محافظت از خود:

  • فاصله ۱ متری از دیگران داشته باشید
  • سطوح را ضد عفونی کنید
  • دستان خود را به طور مرتب بشویید
  • از تماس با چشم،بینی،دهان خودداری کنید

گروه های خونی و covid-19

مطالعه‌ای چینی ادعا می‌کند افراد دارای گروه خونیA ممکن است دربرابر ویروس کرونا جدید، عامل بیماری کووید ۱۹، حساس‌تر باشند.

در مطالعه‌ای که گروهی از  پژوهشگرا چینی انجام دادند  ، ۲،۱۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از سه بیمارستان در ووهان و شن‌ژن بررسی شدند. پژوهشگران توزیع گروه‌های خونی این بیماران را با توزیع گروه خونی‌ دو جمعیت عمومی در همین مناطق مقایسه کردند و نتایج تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها نشان داد احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در افراد دارای گروه خونیA  درمقایسه‌با افراد گروه‌های خونی دیگر بیشتر است. براساس گزارش این مطالعه، توزیع گروه‌های خونی در جمعیت عادی ووهان به‌ترتیب زیر بود:

 

   گروه خونی A ۳۱ درصد
   گروه خونی B ۲۴ درصد
   گروه خونی AB ۹ درصد
   گروه خونی O ۳۴ درصد

درمقابل، توزیع گروه‌های خونی در میان ساکنان ووهانِ دچار کووید ۱۹ از این قرار بود:

   گروه خونی A ۳۸ درصد
   گروه خونی B ۲۶ درصد
   گروه خونی AB ۱۰ درصد
   گروه خونی O ۲۵ درصد

ویلیام پتری، از دانشگاه ویرجینیا،پس از مرور این اختلافات در جمعیت‌های مختلف،بیان کرد:

این پژوهش بسیار ابتدایی است؛ اما ازنظر بیولوژیکی، این امکان وجود دارد که گروه‌های خونی مختلف ازنظر حساسیت به کووید ۱۹ باهم فرق داشته باشند.

چرا گروه خونی فرد ممکن است موجب شود دربرابر کووید ۱۹ حساس‌تر شود؟

دکتر پتری توضیح می‌دهد پاسخ به این مسئله مربوط می‌شود که چگونه پروتئین‌های روی سطح ویروس‌های کرونا به قندهای موجود روی سطح سلول‌ها متصل می‌شوند؛ یعنی همان چیزی که با گروه خونی فرد ارتباط دارد. پروتئین‌هایی روی سطح خود ویروس دارند که به قندهایی در سطح گلبول قرمز  متصل می‌شوند که تعیین‌کننده‌ی آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی هستند.

دستگاه گوارش و covid-19

  • افراد دارای بیماری التهاب و عفونت روده ای(IBD)در صورتی که از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می کنند می توانند جز گروه هایی با خطر ابتلای بالا به کرونا ویروس باشند.
  • شواهد و مدارک جدید نشان می دهند ویروس کرونا این پتانسیل را دارد که از طریق قطرات و ذرات مدفوع به واسطه اعمالی چون اندوسکوپی و کولونوسکوپی منتقل شود.
  • مطالعات جدید نشان می دهند که بیماران مبتلا به covid-19 ممکن است دارای علائم گوارشی نظیر حالت تهوع ،استفراغ و اسهال باشند که این علائم مشابه بیماری SARS است.
  • در ابتدا اینگونه گمان می شد که علائم گوارشی جز علائم ابتدایی ابتلا به این بیماری نیست اما این سخن با اولین مورد مشاهده شده در کشور ایالات متحده آمریکا رد شد.
  • RNAی ویروس ۷ روز پس از ابتلای این فرد به بیماری در مدفوع وی رویت شد و علائم بالینی این بیمار شامل ۲ روز حالت تهوع و استفراغ بوده است.
  • پس با این حساب علائم گوارشی می توانند از علائم ابتلا به کرونا ویروس باشد.
  • مطالعات جدید نشان می دهند که:

-بخش عمده ای از اشخاص مبتلا به کرونا ویروس تجربه ی حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ناراحتی های شکمی را پیش از بروز علائم تنفسی داشته اند.

-در اشخاص مشکوک RNAی ویروس را در مدفوع شناسایی کرده اند.

-حتی پس از پاک سازی دستگاه تنفس فرد بیمار از ویروس امکان انتقال ویروس از طریق مسیر دهانی-مدفوعی وجود دارد. در واقع ویروس مدت زمان بیشتری در دستگاه گوارش فرد باقی می ماند.

تاثیر عفونت بر حس بویایی چگونه است؟

دلیل اصلی از دست دادن حس بویایی بعد از ابتلا به عفونت، از بین رفتن سلول های عصبی بویایی پیش بینی شده‌است. وقتی که حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد سلول های عصبی بویایی از بین بروند، بیمار احساس میکند که حس بویایی وی از کار افتاده است.

چرا حس چشایی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟

چیزی که ما اون رو به عنوان مزه غذا می‌شناسیم، در واقع ترکیبی از مزه و بو است. وقتی افراد حس بویایی خود را از دست می‌دهند، بخش عمده ای از لذتی که از غذا می‌بریم از بین می‌رود. در حالی که حس چشایی مطلقا وابسته به زبان و جوانه های چشایی می‌باشد. این، دلیل این است که مردم با از دست دادن حس بویای احساس می‌کنند که حس چشایی خود را نیز از دست ‌داده‌اند.

چرا تنها برخی از افراد مبتلا به COVID-19 بویایی خود را از دست می‌دهند؟

بدن افراد و به تبع آن سیستم های ایمنی به دلیل مسائل ژنتیکی و شرایط گوناگون کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به بیانی دیگر همه مردم به عامل بیماری زای خاصی حساسیت ندارند و بدن آنها به یک شکل تحت تاثر قرار نمی‌گیرد. طبق تحقیقاتی که بر موش ها انجام داده شده، ثابت شده که نه تنها هر گونه مختلف از موش ها به باکتری و ویروس خاصی حساس است، بلکه ریشه های متفاوتی از اعصاب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

آیا این تاثیر دائمی خواهد بود؟

خوشبختانه سیستم بویایی بدن طوری طراحی شده که از آسیب دائمی توسط بمبارانی از عوامل بیماری زا نجات یابد پس از دست رفتن حس بویایی مشکلی مقطعی می‌باشد. مکانیزم بدین شکل است که وقتی سلول های بویایی موجود در مخاط بینی آلوده شده و از بین می‌روند، سلول‌های بویایی واقع در زیر سلول های عصبی به سرعت تکثیر شده و سلول های جدیدی را برای جایگزینی با سلول های از بین رفته می‌سازند. این سلول ها نیز رشد کرده و رشته های ارتباطی را با مغز برقرار می‌کنند.

بسته به شدت عفونت و میزان قدرت آن، حس بویایی می‌تواند طی چند روز یا چند هفته دوباره به حالت اول خودش برگردد.

 

ضدعفونی

شست و شو و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه ها:

آب و شوینده ها تقریبا آلودگی ویروس کرونا را از بین می برد. اما برای اطمینان:

روش۱: به ازای هر لیتر آب، ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی و ۲میلی لیتر (یک قاشق چای خوری) آب ژاول یا وایتکس می افزاییم. سبزی ها را ۳دقیقه و میوه ها را ۵دقیقه در محلول قرار می دهیم. سپس حتما سبزی ها و میوه ها را در ظرف آب جداگانه به خوبی شست و شو بدهید تا اثر مواد شیمیایی از بین برود.

روش۲: یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۱لیتر آب به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و حل کنید. سبزی ها را ۳دقیقه و میوه ها را ۵دقیقه در محلول قرار می دهیم. سپس حتما سبزی ها و میوه ها را در ظرف آب جداگانه به خوبی شست و شو بدهید تا اثر مواد شیمیایی از بین برود.

روش۳: برای ضدعفونی میوه هایی مثل مرکبات میتوان آن ها را به مدت ۱دقیقه در آب گرم با دمای ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتی گراد به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی قرار داد. سپس سریعا با آب سرد آبکشی کنید. (مدت زمان زیاد باعث کاهش کیفیت میوه ها میشود.)

 

ضدعفونی کردن خشکبار:

روش۱: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب را در ظرف در دار میریزیم و خشکبار را درون ظرف در بسته ریخته و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه حرارت می دهیم طوری که آب ته ظرف بخار شود. سپس خشکبار را خارج و هوادهی میکنیم.

روش۲: خشکبار را در کیسه نایلونی قرار داده و در آن را ببندید. سپس ۳ تا ۴ دقیقه آن را درون ماکروفر قرار دهید.

11148614 602 720x468 - همه چیز درباره ی کرونا و مواد ضدعفونی کننده

راهنمای خرید  و ضد عفونی کردن نان:

در منزل سفره نان تمیزی(پشت پلاستیکی-رو پارچه ای) را به صورت تا شده آماده کنید طوری که روی پلاستیکی به سمت بیرون قرار گیرد. از دست غالب برای پوشیدن لباس و کفش، باز کردن درب و امور پرداخت هزینه استفاده کنید. سفره را با دست غیر غالب حمل کرده و در نانوایی سفره را باز کرده و  نان را در سفره قرار دهید(بهتر است نانوا با وسیله ای مثل انبر نان را روی سفره شما بگذارد). با دست غیر غالب سفره را تا کنید. در خانه سفره را روی میز و سطوح قرار ندهید و آن را بشویید.

 

انواع مختلف الکل ها چه هستند؟ برای ضد عفونی از کدامیک استفاده می شود؟ هنگام استفاده چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در محصولات ضدعفونی کننده الکل‌ها بیشترین استفاده را دارند. الکل باعث از بین رفتن ساختار پروتئین‌ها شده و موجب انعقاد آن‌ها می‌شود. به همین دلیل الکل یک انتخاب مناسب برای ضدعفونی کردن سطوح برای از بین بردن ویروس ها است. اتانول، ایزوپروپانول و پروپانول ازجمله محلول‌های حاوی الکل استفاده شده برای ضدعفونی‌کردن سطح پوست هستند. در مورد استفاده از الکل صنعتی باید توجه داشته باشید که در صورت رسیدن به دست و چشم ، موجب کوری چشم و یا مسمومیت در افراد به خصوص کودکان خواهد شد. بنابراین استفاده از الکل صنعتی یا همان متانول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

همچنین اگر محلول الکل مورد استفاده خالص بوده و از هیچ ماده یا ترکیب دیگری استفاده نشده باشد، کارایی آن برای مقابله با میکروب ‌ها کمتر است. زیرا وجود آب برای واکنش با ساختار پروتئین‌ها موثر است. به همین دلیل معمولا در الکل‌های ضد عفونی کننده ، ۶۰ تا ۹۵ درصد الکل بوده و درصد باقی‌مانده شامل آب و ترکیب ‌های دیگر است.

نکته‌ی قابل توجه این است که استفاده زیاد از الکل رطوبت پوست را از بین برده و باعث خشکی آن می‌شود. خشکی بیش از حد پوست منجر به ترک‌خوردن سطح پوست شده و احتمال منتقل‌شدن عفونت‌ها را بیشتر می‌کند.

  • بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
  • الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت های شدید، کوری و مرگ همراه است.
  • بر خلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست های آسیب دیده بالا بوده و می تواند سبب بروز مسمومیت شود.
  • با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنماهای معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و…) وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصدهای مختلفی از اتانول به همراه متانول می باشد)، برای ضد عفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

 متانول نه تنها ضدعفونی‌کننده نیست، خطرناک هم هست!

  • قرار گرفتن در معرض متانول و تماس با پوست ؛ تنفس از هوای آن و یا خوردن آن برای بدن سمی است.
  • مصرف و خوردن ۴-۱۰ میلی لیتر از متانول در یک فرد بالغ ممکن است موجب کوری دائم در فرد شود.
  • اثرات مصرف متانول درجا و فوری بروز نمی کنند
  • عوارض ابتدایی و آغازین مسمومیت با متانول شامل: سردرد ، حالت تهوع و استفراغ ، دردهای شکمی و در ادامه عدم تعادل ، تاری دید ، تپش قلب و تند شدن تنفس می باشد در موارد شدید مسمومیت می تواند موجب کوری ، کما و درنهایت مرگ شود
  • آنان که زنده می مانند غالبا از عوارض ناشی از تخریب دائمی سیستم عصبی مرکزی (CNS) رنج می برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا