۸ دلیل عقب افتادن پریود و قاعدگی نامنظم

دوره های پریود برخی از زنان هر ماه مانند ساعت منظم و خودکار فرا می رسد. برای سایر زنان، دوره های پریود غیر قابل پیش بینی هستند و ممکن است باعث تعجب شوند. گاهی اوقات آنها اصلا اتفاق نمی افتند! اما این صرفا به این معنا نیست که شما باردار هستید. دوره های پریود عقب افتاده یا قطع شده ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند. علل شایع قطع یا نامنظمی دوره های پریود از عدم تعادل هورمونی تا مشکلات پزشکی جدی است. اکنون در مورد دلایل اصلی پریود متوقف شده و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد، صحبت می کنیم.

آیا تأخیر یک دوره پریود عادی است؟

نامنظم شدن دوره پریود در دو زمان طبیعی است: هنگامی که تازه دوران پریود شروع شده (دوره بلوغ) و در شروع دوره یائسگی. به طور متوسط، دوره پریود اکثر زنان هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد. اما دوره پریود یک زن سالم می تواند بین ۲۱ تا ۳۵ روز طول بکشد. به غیر از بلوغ، یائسگی و بارداری، قطع یک دوره پریود می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد.

آیا تأخیر پریود به مدت یک ماه امکان پذیر است؟

بله. ممکن است پریود به مدت یک ماه به دلایل مختلف به غیر از بارداری تاخیر داشته باشد. دلایلی که پریود به مدت یک ماه تاخیر دارد ممکن است استرس، وزن کم بدن، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، استفاده از روش های ضد بارداری، برخی بیماری های مزمن، دوره پیش از یائسگی و مشکلات تیروئید باشد.

به مدت سه ماه است که پریود قطع شده: آیا این اتفاق خوب است؟

قطع دوره پریود به مدت سه ماه یا بیشتر با نام آمنوره ثانویه شناخته می شود. این پدیده می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیافتد. دلایل طبیعی قطع پریود به مدت سه ماه شامل یائسگی، بارداری و شیردهی است. برخی از فاکتورهای سبک زندگی خاص از جمله استرس و ورزش بیش از حد نیز ممکن است باعث آن شود. علاوه بر این، داشتن چربی بسیار زیاد و یا کم ممکن است باعث تاخیر در پریود شود. تومورها در غده هیپوفیز و یا کم کاری یا پرکاری غده تیروئید می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شده و منجر به آمنوره ثانویه شود. سطح پایین استروژن یا سطح بالای هورمون تستوسترون نیز می تواند باعث تاخیر در پریود شود.


بیشتر بخوانید:علت های رایج عقب افتادن پریود


اختلالات ژنتیکی مانند سندرم سویر و نشانگان ترنر بدون درمان مناسب جایگزینی هورمونی، منجر به عدم پریود می شوند. برخی از خانم ها به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی، داروهای شیمی درمانی و داروهای درمان فشار خون بالا دچار تاخیر در دوره پریود می شوند. اگر به تازگی مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، می توانید به مدت سه ماه و بیشتر تاخیر در پریود داشته باشید. نقص جسمی از جمله مشکلات در اندام تولید مثل شما نیز می تواند باعث تاخیر یا قطع دوره پریود شود.

چه میزان تأخیر در دوره های پریود طبیعی است؟

شما می توانید طول دوره پریود خود را با محاسبه از روز اول یک پریود تا روز اول دوره پریود بعدی محاسبه کنید. چرخه پریود معمولی بین ۲۱ تا ۳۵ روز است. اگر پریود شما در این محدوده زمانی اتفاق می افتد، طبیعی است.

1433 shutterstock 388705390 1 - 8 دلیل عقب افتادن پریود و قاعدگی نامنظم

۸ دلیل تأخیر یا قطع ناگهانی دوره پریود

وزن کم بدن: وزن کم بدن نیز یک دلیل بالقوه برای تاخیر در پریود است. زنان با اختلالات غذا خوردن مانند پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی ممکن است قطع دوره پریود را تجربه کنند. اگر وزن شما ۱۰ درصد کمتر از محدوده طبیعی مطابق با قد شما است، ممکن است تخمک گذاری به علت تغییرات هورمونی متوقف شود. ورزشکارانی که در ورزش های هیجانی و پر خطر مانند دو ماراتن شرکت می کنند، نیز ممکن است دچار تاخیر در پریود شوند.

چاقی: مشابه با وزن کم بدن، چاقی نیز می تواند منجر به تغییر هورمونی شود که در نتیجه باعث قطع پریود می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایطی است که بدن بیش از حد طبیعی هورمون های مردانه آندروژن تولید می کند. به علت عدم تعادل هورمونی، در تخمدان ها کیست تشکیل می شود، که باعث نامنظمی یا توقف دوره پریود می شود. در نتیجه پریود دچار تاخیر می شود. به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک، علاوه بر آندروژن، هورمون های دیگر از جمله انسولین نیز می توانند از حد نرمال خود خارج شوند.

استرس: استرس یکی از شایع ترین دلایل تاخیر در پریود است. استرس می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود و حتی بر هیپوتالاموس تاثیر بگذارد، که بخشی از مغز است که به تنظیم دوره پریود کمک می کند. استرس همچنین می تواند منجر به کاهش یا افزایش ناگهانی وزن یا بیماری های دیگر شود که همه این موارد می تواند بر چرخه پریود تأثیر بگذارد. استرس می تواند به دلایل مختلفی مانند مسافرت، مسائل حرفه ای و روابط، مشکلات عاطفی، مسائل مالی و غیره ایجاد شود.

روش های پیشگیری از بارداری: توقف یا شروع روش های پیشگیری از بارداری می تواند تغییراتی در دوره پریود ایجاد کند. روش های ضد بارداری شامل هورمون های پروژسترون و استروژن است که از آزاد شدن تخمک ها توسط تخمدان جلوگیری می کند. ممکن است پس از شروع یا توقف مصرف قرص های ضد بارداری، منظم شدن دوره پریود شش ماه طول بکشد. انواع دیگر روش های پیشگیری بارداری که تزریق شده و یا در بدن قرار می گیرند، نیز می توانند باعث توقف دوره های پریود شوند.

بیماری های مزمن: برخی از بیماری های مزمن مانند بیماری سلیاک یا دیابت نیز می تواند بر چرخه پریود تاثیرگذار باشد. تغییرات قند خون نیز می تواند منجر به تغییرات هورمونی شود، و دیابت به خوبی کنترل نشده نیز می تواند منجر به نامنظمی دوره های پریود شود. بیماری سلیاک باعث التهاب در روده کوچک می شود و مانع از جذب مواد مغذی حیاتی در بدن می شود. این بیماری همچنین می تواند باعث تاخیر و یا قطع پریود شود.

مشکلات تیروئید: غده تیروئید کم کار یا پرکار نیز می تواند منجر به پریود نامنظم شود. غده تیروئید متابولیسم بدن را تنظیم می کند، بنابراین مشکلات تیروئید نیز می تواند بر روی سطح هورمون تأثیر بگذارد. این می تواند باعث قطع یک دوره پریود شود.

دوره پیش از یائسگی زودرس: در اکثر زنان، دوره یائسگی در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سال اتفاق می افتد. اگر علائم دوره یائسگی بیش از ۴۰ سالگی آغاز شود، دوره پیش از یائسگی زودرس نامیده می شود (که یک مرحله انتقال به دوره یائسگی است). دوره پیش از پریود زودرس به این معنا است که تخمک گذاری رو به کاهش است. این می تواند منجر به تاخیر در دوره های پریود و در نهایت قطع پریود شود.

آیا تاخیر در یک دوره پریود منجر می شود که از پزشک درخواست کمک کنیم؟

ایده خوبی به نظر می رسد که در مورد تاخیر پریود یا نامنظمی آن با پزشک صحبت کنید، به ویژه اگر پریود شما عموما منظم است. پزشک همچنین ممکن است به شما کمک کند تا دلیل پنهانی تاخیر در پریود را یافته و گزینه های درمانی مناسب آن را پیشنهاد می کند.

در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • پریود سه یا بیش از سه بار در یک سال تاخیر داشته است.
  • پریود زودتر از ۲۱ روز شروع شده و یا دیرتر از ۳۵ روز آغاز می شود.
  • خونریزی بیش از ۷ روز طول بکشد.
  • خونریزی بیش از حد معمول باشد.
  • درد شدید در دوران پریود خود دارید.
  • تب دارید.
  • خونریزی پیش از دوران یائسگی دارید (بعد از اینکه وارد دوره یائسگی شده اید و به مدت یک سال خونریزی نداشته اید)

توقف یا تاخیر در پریود می تواند به دلایل مختلفی به غیر از بارداری رخ دهد. دلایل بالقوه آن از عدم تعادل هورمونی گرفته تا مسائل جدی پزشکی متغیر است. دوره های نامنظم به طور معمول در دوران بلوغ، در آغاز یائسگی (دوره پیش از یائسگی زودرس) و در دوران بارداری رخ می دهد. جدا از این دلایل، توقف پریود می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. برخی از دلایل تاخیر پریود به غیر از بارداری شامل استرس، وزن کم بدن، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، استفاده از روش های ضد بارداری، بیماری های مزمن، مشکلات تیروئیدی و دوران پیش از یائسگی زودرس است. اگر در الگوی دوره های عادی پریود خود تغییری را تجربه کرده اید، حتماً آن را با پزشک خود مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا