کرونا ویروس و تاثیر ویتامین ها برا آن

کرونا ویروس یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است و  یکی از نقش های ویتامین ها، حفاظت از بدن و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن است. امروز در وب سایت زندگی سالم به بررسی چند نوع ویتامین و تاثیر آن بر روی ویروس کرونا یا COVID-19 می پردازیم.

ویتامین A

ویتامین A اولین ویتامین محلول در چربی شناخته شده است که حاوی بتاکاروتن است.این ویتامین در بدن به سه شکل رتینول،رتینال و رتینوئیک اسید وجود دارد.

ویتامینAهم چنین یک ویتامین ضدعفونی کننده نامیده می شود که عملکرد صحیح بسیاری از مکانیسم های دفاعی علیه عوامل عفونی به مقدار کافی آن در بدن وابسته است.

shutterstock 558453145 1600x1067 - کرونا ویروس و تاثیر ویتامین ها برا آن

کمبود ویتامین A قویا در بیماری سرخک و اسهال دخیل است.برای مثال کبود ویتامینA در کودکان میتواند منجر سرخک حاد شود.

یافته ها نشان می دهند که استفاده از مکمل های ویتامینA می تواند باعث کاهش عوارض و مرگ ومیر در بیماری های عفونی از قبیل سرخک،اسهال ،پنومونی ناشی از سرخک و ایدز شود.

مکانیسم مهار همانندسازی سرخک توسط ویتامینA و رتینوئیدها بدین صورت است که با تولید عناصر پاسخ سیستم ایمنی ذاتی در سلول هایی که عفونی نشده اند،سبب مقاوت آنها در دور بعدی تکثیر ویروس می شود.

بنابراین ، ویتامین A می تواند یک گزینه امیدوار کننده برای درمان کرونا ویروس جدید وجلوگیری از عفونت ریه باشد.

ویتامین B

ویتامین های محلول در آب هستند و به عنوان بخشی از کوآنزیم ها در بدن فعالیت می کنند.هر یک از اعضای خانواده ویتامینBدر بدن عملکرد مخصوص به خود را دارند،برای مثال:

ویتامین B2(ریبوفلاوین) نقش مهمی در متابولیسم انرژی در همه ی سلول ها برعهده دارد.یافته ها نشان می دهند که ویتامین B2و چراغ UV به طور مؤثری باعث کاهش تیتر MERS-CoV(نشانگان تنفسی خاورمیانه)در پلاسمای انسان می شود.

عضو دیگر این خانواده B3 یا نیکوتین آمید است که با استفاده از یک فاکتور رونویسی خاص میلوئیدی می تواند باعث کشتن باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس شود.

از این ویتامین هم در پیشگیری و هم درمان استفاده می شود.علاوه بر آن،با عمل ضد التهابی قوی خود از نفوذ نوتروفیل ها به ریه ی آسیب دیده جلوگیری میکند.(عمل ضد التهابی). با این حال،این ویتامین بطور نامتناقضی منجربه پیشرفت هیپوکسیمی قابل توجه می شود.

ویتامین B6یا پیریدوکسین درمتابولیسم پروتئین ها مورد نیاز است و در بیشتر از ۱۰۰واکنش در بدن شرکت میکند.علاوه بر این،نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن برعهده دارد.

در بیمارانی که در اثر عفونت های ویروسی،پاسخ سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است،استفاده از مکمل های خانواده ویتامین B بسیار موثر است.

بنابراین ، ویتامین های گروه B می توانند به عنوان گزینه اصلی در درمان COVID19  مورد استفاده قرار بگیرند.


در مورد ویروس کرونا بیشتر بخوانید :

ویتامین C

ویتامین C یکی دیگر از ویتامین های محلول در آب است که به آن اسید اسکوربیک نیز می گویند.

ویتامینC نقش مهمی در سنتز کلاژن در بافت های همبند بدن دارد،علاوه برآن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل میکند.این ویتامین قادر به تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل کروناویروس میباشد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین C همچنین ممکن است به عنوان یک ماده ضعیف آنتی هیستامین برای تسکین علائم آنفولانزا، مانند عطسه ،آبریزش بینی و سینوس های متورم عمل کند.شواهد در یک کارآزمایی بالینی حاکی از آن است که شیوع پنومونی در گروهی که از مکمل های ویتامینC استفاده میکردند،به طور قابل توجهی از گروه دیگر کمتر بود که این امر نشان دهنده این است که ویتامینC ممکن است در شرایط خاص از عفونت دستگاه تنفسی تحتانی جلوگیری کند. ازآنجایی که COVID-19باعث درگیری دستگاه تنفسی تحتانی میگردد،ویتامین C میتواند یکی از گزینه های موثر درمان قرار بگیرد.

ویتامین D 

ویتامین D نه تنها یک ماده مغذی بلکه یک هورمون است که می تواند با کمک نور خورشید در بدن ماساخته شود.

vitamind - کرونا ویروس و تاثیر ویتامین ها برا آن

ویتامینD علاوه بر نقش اساسی آن یعنی حفظ استخوان،در بالغ شدن سایر سلول های بدن از جمله سلول های سیستم دفاعی،دارای نقش است.بررسی ها نشان می دهند.کمبود این ویتامین در شمار بالایی از بالغین سالم بخصوص در اواخر زمستان گزارش شده است.علاوه بر آن افرادی که بیشتر اوقات در خانه مستقر هستند یا افرادی که در بیمارستان ها بستری می باشند و هم چنین افرادی که شب کار هستند،ممکن است دچار کمبود این ویتامین باشند.

COVID-19 برای اولین بار در زمستان ۲۰۱۹ در بین افراد میانسال تا مسن شیوع پیدا کرد بنابراین این احتمال وجود دارد که این ویروس،افرادی را که دچار کمبود ویتامینDهستند آلوده کرده باشد.علاوه بر این مشاهدات حاکی از آن است که شیوع کروناویروس گاوی (bovine coronavirus)در گوساله هادی که دچار کمبود ویتامینD هستند بیشتر است.بنابراین ویتامینD میتواند به عنوان یک گزینه موثر برای درمان این ویروس جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

ویتامین E

 این ویتامین،یک ویتامین محلول در چربی است و شامل توکوفرول و توکوتریولولهامی شود. ویتامین E از طریق اتصال به رادیکالهای آزاد به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو دارد.هم چنین کمبود ویتامینE در عفونت کوکساکی ویروس( یک نوع ویروس RNA دار)در موش ها و کرونا ویروس گاوی در گوساله ها مشاهده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا