حس بویایی نداری؟ ممکنه  که کروناویروس نباشه!

بویی حس نمی کنی؟ ممکنه  که کروناویروس نباشه!

برخی از دست دادن حس بویایی را نشانه COVID-19 اعلام کرده اند ، اما داده های دانشمندان محدود است و کامل نیست.

آیا حس می کنید که همه شیرینی ها مزه هیچی می دهند؟ آیا شامپو شما عطر نارگیلی خود را از دست داده است؟ گزارش های در حال افزایش نشان می دهد که از بین رفتن حس بویایی ، شرایطی که به آن آنوسمی گفته می شود ، نشانه ای از COVID-19 است. اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند.

آکادمی آمریکایی Otolaryngology-Head و Neck Surgery با استناد به شواهد موجود در سراسر جهان ، اخیراً پیشنهاد کرد که از آنوسمی و اختلالات بویایی، برای غربالگری موارد کرونایی جدید استفاده شود. به گفته آکادمی، گزارش ها حاکی از آن است افرادی که این بیماری را دارند، علائم قابل توجهی ندارند به جز از دست دادن یا کاهش اسرارآمیز حس بویایی.

در حالیکه دیگر  متخصصان جامعه پزشکی خود را عقب کشیده اند و می گویند ارتباط کرونا ویروس و آنوسمی قطعی نیست. تاکنون ، نه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده و نه سازمان بهداشت جهانی ، آنوسمی را به لیست علائم COVID-19 اضافه نکرده اند. به گفته آنها ، حتی اگر ارتباطی هم وجود داشته باشد ، از بین رفتن حس بویایی کافی نیست تا به طور حتم بگویید که کورونا ویروس دارید.

استیون مونگر ، مدیر مرکز مزه و بو در فلوریدا در گاینزویل می گوید: “با COVID-19 ، بویایی بیشتر از سایر عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.”

موارد آنوسمی

حدود ۴۰ درصد از مبتلایان به عفونت های ویروسی دیگر ، مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی ، از بین رفتن موقت بویایی را تجربه می کنند که معمولاً طی چند هفته برطرف می شود. این بیماری همچنین در بین مبتلایان به آلرژی شایع است. اختلالات حس بویایی طولانی مدت ، که ۳ تا ۲۰ درصد از جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد ، در بین افراد مسن شیوع بیشتری دارد اما همچنین می تواند ناشی از ترومای شدید سر ، بیماری های عصبی و یا پولیپ های بینی باشد که جریان هوا را مسدود می کند و باید با جراحی برطرف بشود.

“چرا بویایی توجه زیادی را به خود جلب می کند؟” مونگر می پرسد. “مردم می ترسند ، و ما در تلاش هستیم این بیماری را بفهمیم. ما در حال تلاش برای رسیدن به مواردی هستیم که به ما کمک کند هرچه زودتر COVID-19 را تشخیص بدهیم. ”

article 2026464 0D7065D600000578 663 308x185 300x180 - حس بویایی نداری؟ ممکنه  که کروناویروس نباشه!

ارتباط با بویایی

یکی از مشکلات از بین رفتن حس بویایی ، این است که فعلا به مشاهدات بلند مدت متکی نیست، که برای اثبات وجود ارتباط آنوسمی با COVID-19 لازم است. علاوه بر این ، مردم در توصیف مشکلات خود با بو و مزه مشکل دارند زیرا این دو به هم پیوسته اند.

مونگر می گوید: “ممکن است بگویند که وقتی حس بویایی خود را از دست می دهند ،حس چشایی را هم از دست می دهند  یا نمی توانند دقیق بگویند که چقدر از حسشان را از دست داده اند.” می توانید با گرفتن یک عطر و یا یک ماده پر مزه مانند سرکه ، نمک یا شکر ، جوانه های چشایی خود را بسنجید.

به عنوان مثال

یک مطالعه بریتانیایی که هفته گذشته منتشر شد ، داده های علائم COVID-19 را از طریق یک برنامه آنلاین از بیماران جمع آوری کرد. داده ها نشان می دهد که تقریبا ۶۰ درصد از ۵۷۹ کاربر که آزمایش کرونا آن ها را مثبت گزارش داده اند گفتند که آنها حس بویایی و چشایی خود را از دست داده اند. اما بخش قابل توجهی از بیمارانی که  آزمایش آن ها منفی بوده است – ۱۸ درصد از ۱،۱۲۳ نفر – نیز مشکلات بویایی و چشایی را داشته اند.

یکی دیگر از چالش ها تلاش برای درک این نکته است که با توجه به علائم کلاسیک مانند تب و سرفه علائم واضحی مبنی بر اینکه بدن در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است ، چه چیزی باعث از دست رفتن بویایی می شود.

در یک مطالعه در حال انجام در بایگانی اروپایی Oto-Rhino-Laryngology ، ۸۵ درصد از بیماران که موارد خفیف تا متوسط را داشته اند، از دست دادن توانایی بویایی را تجربه کرده اند. اریک هولبروک ، مدیر جراحی زیبایی چشم و گوش ماساچوست می گوید ، این شواهد اولیه نشان می دهد که فقدان حس بویایی در بیمارانی که علائم خفیف دارند و یا اصلا علامتی ندارند اتفاق می افتد. اما وی این نکته را اضافه می کند که: این مطالعه کامل نیست زیرا فقط به موارد خفیف توجه می دارد. نمی توان گفت که آیا از بین رفتن بوی با نتایج شدید COVID-19 همراه است یا خیر.

هولبروک می گوید: “پزشکان به سرعت اطلاعات را جمع می کنند ، اما بسیاری از آنها داده های ذهنی هستند.” “من یک مطالعه دقیق ندیده ام که بررسی کند چه موقع بیماران متوجه می شوند ، شدت آن چه میزان است و تا چه مدت این مختل شدن حس بویایی ادامه می یابد.”

Anosmia 300x200 - حس بویایی نداری؟ ممکنه  که کروناویروس نباشه!

آیا بویایی برمی گردد؟

برای درک بهتر چگونگی ازبین رفتن بویایی در بیماران COVID-19 ، هولبروک و همکارانش مطالعه ای را ارائه داده اند که تست هایی را برای تشخیص کروناویروس و توانایی بویایی بیماران در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون انجام می دهد. بیمارانی که علائم بویایی را گزارش می دهند و حس بویایی آنها بعد از بهبودی کرونا برنمی گردد ، پس از چند ماه به دنبال آن می روند تا اطلاعات ارزشمندی درباره وجود ارتباط قطعی جمع کنند.

خوشبختانه ، از دست دادن حس بویایی ناشی از عفونت لزوماً به معنای از دست دادن دائمی نیست. اعتقاد بر این است که ویروس ها باعث ایجاد التهاب در نورون های حسی در بینی می شوند و باعث اختلال در توانایی سلول های عصبی برای انتقال اطلاعات بو به مغز می شوند. اما برخلاف چشم و گوش ، سلولهای عصبی آسیب دیده در جوانه های بویایی می توانند در طول زندگی ما بازسازی شوند.

هولبروک می گوید: “به همین دلیل است که اگر حس بویایی خود را از دست بدهید ، اغلب می توانید آن را پس بگیرید.” “اما ما نمی دانیم که جایگزینی یک نورون چقدر طول می کشد. می تواند یک یا دو سال طول بکشد. ”

هنگامی که مردم دیگر نمی توانند بو کنند ، می تواند یک ضرر عاطفی بزرگ باشد.

استیون مونجر ، دانشگاه فلوریدا مرکز بو و مزه

smellingfood 300x200 - حس بویایی نداری؟ ممکنه  که کروناویروس نباشه!

COVID-19 به قدری جدید است که محققان دقیقاً نمی دانند چه موقع بیمارانی که آنوسمی را گزارش می کنند حس بویایی خود را بازیابی می کنند.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبود ، برخی از پزشکان درمانی به نام “آموزش بویایی” را ارائه می دهند که باعث افزایش حساسیت به بو می شود و به مغز کمک می کند تا به درستی سیگنال ها را پردازش کند. بیماران چهار بوی قوی  شامل میخک ، اکالیپتوس ، لیمو و گل رز را به مدت ۱۵ ثانیه به مدت یک یا دو بار در روز به مدت سه ماه استنشاق می کنند و سپس برای سه ماه دیگر به مجموعه ای دیگر از عطرها تغییر می دهند. هولبروک می گوید: “شما می توانید از روغنهای معطر هم استفاده کنید.”

غافلگیری از تاثیری که کروناویروس بر عملکرد جوانه های بویایی می گذارد ، به این دلیل است که به طور معمول  بودجه کمتری از تحقیقات در حوزه های بینایی و شنوایی, به حوزه بویایی داده می شود.

هولبروک می گوید: نعمت بویایی یکی از لذت های زندگی است. تصور کنید که قادر به چشیدن عطر قهوه و یا رایحه یاس نیستید. مهمتر از همه ، از بین رفتن توانایی بویایی هنگامی که مردم نمی توانند نشت گاز یا دود سیگار را از آتش یا عطر و بوی غذای فاسد شده را تشخیص دهند ، تبدیل به یک مسئله بهداشت عمومی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا