سرطان پستان

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان سرطانی است که در بافت پستان آغاز می شودو معمولاً به صورت تومور ظاهر می شود. سه نوع تومور پستان وجود دارد:

  • خوش خیم (غیر سرطانی): بیشتر تومورهای ایجاد شده در بافت پستان خوش خیم هستند.
  • غیرتهاجمی: این تومورها سرطانی هستند. این سرطان محدود به مجرای سینه یا لوبول است. این نوع سرطان پستان تقریباً همیشه با درمان قابل درمان است.
  • تهاجمی: این نوع تومور جدی ترین نوع سرطان پستان است و زمانی اتفاق می افتد که تومورهای سرطانی در سایر نقاط بدن گسترش یافته باشند.
[su_quote] سرطان پستان دومین سرطان شایع در بین خانم ها (پس از سرطان پوست) است. [/su_quote]

خبر خوب این است که در طی چند سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان کاهش یافته است. این کاهش احتمالاً به دلیل تشخیص زودرس تومورها بوسیله ی ماموگرافی منظم است که می تواند در یافتن زودرس سرطان های پستان کمک کند.

علائم سرطان پستان

 

02 cancer symptoms texture change large 300x201 - سرطان پستان

علائم سرطان پستان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وجود توده ای در سینه
  • تغییر اندازه یا شکل پستان
  • لکه دار بودن پوست سینه
  • چرخیدن نوک پستان به سمت داخل
  • پوسته پوسته ، قرمز یا متورم شدن روی پستان ، نوک سینه یا آئرولا (ناحیه تاریک پوست اطراف نوک سینه)
  • وجود ترشحاتی شفاف یا خونی در نوک پستان

چه عواملی باعث ایجاد سرطان پستان می شود؟

دقیقاً مشخص نیست چه عواملی باعث سرطان پستان می شود. با این وجود فاکتورهای خطر خاصی وجود دارد که به نظر می رسد احتمال ابتلای شما به این بیماری را افزایش می دهد.
تخمین زده می شود که حدود ۱۰٪ موارد سرطان پستان ارثی است. در بسیاری از این موارد، شما ژنی را از والدین خود به ارث برده اید که جهش یافته اند (از شکل طبیعی خود تغییر یافته است). این ژن جهش یافته احتمال ابتلا به سرطان پستان را در فرد ایجاد می کند.

در بدن دو ژن به نام های BRCA1 و BRCA2 به طور معمول از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می کنند. اما گاهی اوقات شخص از والدین خود، نوع جهش یافته BRCA1 یا BRCA2 را به ارث می برد.جهش در این ژن ها علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان با سرطان تخمدان نیز مرتبط می شود.

علاوه بر BRCA1 و BRCA2  ژنهای جهش یافته دیگری نیز وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان پستان را برای شخص بیشتر می کند. دانشمندان درباره برخی از این ژن ها اطلاعاتی کسب کرده اند و در تلاشند تا دیگر ژنها را نیز شناسایی کنند.

بعد از ژنتیک عواملی که باعث ایجاد سرطان سینه میشود، هورمونهای جنسی هستند. نتایج مطالعات نشان میدهد که افزایش هورمون استروژن در بدن در بروز سرطان سینه نقش دارد. هر قدر سن باروری در یک خانم بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه هم بالاتر میرود بنابر این کسانی که در سنین پایین پریود ودر سنین بالا یائسه میشوند بیش از دیگران در خطر ابتلا به سرطان سینه قراردارند.


مقاله مرتبط: سرطان سینه، علائم، تشخیص و درمان


آیا هرکسی که دارای اعضای خانواده مبتلا به سرطان پستان باشد،دارای این ژن های جهش یافته است؟

شانس وراثت سرطان پستان زیاد نیست.در واقع بسیاری از افراد بدون داشتن شکل جهش یافته BRCA1 یا BRCA2 به سرطان پستان مبتلا شده اند. کسانی که بستگان درجه یک مبتلا به سرطان پستان دارند، بیشتر در معرض خطر هستند اما باید بدانیم اکثر مردم نوع ارثی سرطان پستان را دریافت نمی کنند.

آیا لازم است آزمایشی بدهم که مشخص شود دارای ژنهای جهش یافته هستم یا خیر؟

 این انتخاب به شما و پزشکتان بستگی دارد. پزشک شما می تواند با بیان کردن مزایا و جوانب این تست، کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آزمایش ژن برای شما مفید است یا خیر.در این زمینه، صحبت با یک مشاور ژنتیک نیز کمک کننده خواهد بود.

حتما به این قضیه فکر کنید که اگر آزمایشات نشان دادند شما دارای یک ژن جهش یافته هستید،چه احساسی خواهید داشت؟دسته ای از افراد با دانستن این مساله به خود و پزشکشان اجازه می دهند تا بطور مداوم مراقب علائم اولیه سرطان باشند اما افراد دیگر احساس می کنند مقابله با این کار بسیار سخت خواهد بود.در مورد احساسات خود با پزشک صحبت کنید و به یاد داشته باشید ، حتی اگر ژن جهش یافته BRCA1 یا BRCA2 داشته باشید، احتمال ابتلا به سرطان پستان هنوز هم بسیار پایین است.

درمقالات بعدی با ما همراه باشید تا درباره ی روش های تشخیصی و درمانی سرطان سینه بیشتر صحبت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا