۵ عامل زندگی سالم که طول زندگی بدون بیماری را افزایش می دهد

طبق یک مطالعه جدید ، ترکیبی از انتخاب های سالم برای زندگی ، مانند حفظ وزن سالم ، سیگار نکشیدن و ورزش منظم ، می تواند به طور قابل توجهی تعداد سالهایی را که فرد ممکن است به بیماری مبتلا شود را کاهش میدهد و باعث میشود فرد زندگی طولانی تری داشته باشد

با این حال ، با بزرگتر شدن افراد ، بسیاری از آنها با بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت زندگی می کنند. با افزایش طول عمر ، خطر ابتلا به بیماریهای مزمن نیز افزایش می یابد.ز

دانشمندان کاملاً ثابت کرده اند که عوامل سبک زندگی می توانند به طور کلی تفاوت معنی داری در خطر ابتلا به بیماری و طول عمر نشان دهند. این عوامل شامل فعالیت بدنی ، سیگار نکشیدن ، عدم مصرف الکل ، رژیم غذایی و وزن است. اگرچه این موضوع به خوبی شناخته شده است ، تحقیقات کمی بررسی کرده اند که چگونه ترکیبی از عوامل سبک زندگی بر مدت زمانی که فرد عاری از بیماری باشد تأثیر می گذارد. برای پاسخ به این سؤال ، گروهی از محققان داده ها را از دو منبع گرفتند. در مرحله اول ، مطالعه سلامت پرستاران ، که شامل اطلاعات ۷۳۱۹۶ پرستار زن است. ثانیاً ، آنها به داده های مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت ، که شامل داده های ۳۸۳۶۶ متخصص بهداشت مرد است ، دسترسی پیدا کردند. آنها یافته های خود را در BMJ منتشر کردند.

e - 5 عامل زندگی سالم که طول زندگی بدون بیماری را افزایش می دهدسبک زندگی و سلامتی با گذشت زمان

دانشمندان نمره زندگی را از ۰ تا ۵ برای هر شرکت کننده محاسبه کردند. آنها این نمره را با ارزیابی پنج عامل سبک زندگی کم خطر – وزن سالم ، هرگز سیگار کشیدن ، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز ، مصرف الکل متوسط ​​و رژیم غذایی با کیفیت خوب محاسبه کردند. محققان سالها شرکت کنندگان را پیگیری کرده و تشخیص و مرگ و میر ناشی از سرطان ، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی را ثبت کرده بودند.

به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل آنها ، دانشمندان طیف وسیعی از عوامل ، از جمله تاریخ پزشکی خانواده ، سن و نژاد را در نظر گرقته اند. نویسندگان این مطالعه اخیر دریافتند که زنان در سن ۵۰ سالگی که هیچ یک از پنج عامل سبک زندگی کم خطر را اتخاذ نکرده اند می توانند انتظار داشته باشند تا ۲۴ سال دیگر بدون سرطان ، دیابت و بیماری های قلبی زندگی کنند.

با این حال ، کسانی که چهار یا پنج مورد از این عوامل را دنبال کرده اند می توانند انتظار ۳۴ سال عاری از بیماری را داشته باشند. مردانی در سن ۵۰ سالگی که هیچ یک از عوامل کم خطر زندگی را در زندگی خود درج نکرده اند می توانند انتظار داشته باشند ۲۴ سال دیگر عاری از بیماریهای مزمن زندگی کنند. اما ، کسانی که شیوه زندگی آنها چهار یا پنج عامل کم خطر را در بر می گیرد ، حدود ۳۱ سال عمر عاری از بیماری داشتند.

مردانی که هر روز بیش از ۱۵ سیگار می کشند و هر کس که چاقی داشت ، بعد از ۵۰ سال کمترین میزان زندگی بدون عارضه را داشت. نویسندگان خلاصه می کنند:  “مشاهده کردیم که پیروی از یک سبک زندگی کم خطر با امید به زندگی بیشتر در ۵۰ سالگی و عاری از بیماریهای مزمن عمده تقریباً ۷.۶ سال در مردان و ۱۰ سال در زنان در مقایسه با شرکت کنندگان که هیچ یک از فاکتورهای شیوه زندگی کم خطر ندارند ، همراه است.”

q - 5 عامل زندگی سالم که طول زندگی بدون بیماری را افزایش می دهد
بهبود بقا

دانشمندان همچنین دریافتند که زن و مرد با چهار یا پنج عامل سبک زندگی کم خطر که تشخیص سرطان ، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نوع ۲ را دریافت کرده اند ، طولانی تر از افرادی که دارای همان تشخیص ها هستند ، زندگی می کنند. همانطور که نویسندگان توضیح می دهند: “یک زندگی سالم نه تنها خطر ابتلا به سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد بلکه بقای بعد از تشخیص این بیماری ها را نیز بهبود می بخشد.”

به طور کلی ، آنها نتیجه می گیرند: “سیاست های عمومی برای بهبود مواد غذایی و محیط جسمی که منجر به اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی ، و همچنین سیاست ها و مقررات مربوطه (به عنوان مثال ، ممنوعیت استعمال سیگار در اماکن عمومی یا محدودیت های چربی) برای بهبود امید به زندگی ضروری است ، به خصوص امید به زندگی عاری از بیماریهای مزمن عمده. “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا