فلوکستین چیست؛ موارد مصرف و عوارض فلوکستین

فلوکستین یکی از داروهای ضدافسردگی است که برای درمان بیماری‌هایی چون افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی و وحشت‌زدگی یا پنیک‌اتک، اختلال وسواس اجباری، اختلالات خوردن و پرخوری عصبی و سندروم پیش از قاعدگی یا PMS استفاده می‌شود.. در این مقاله از وب سایت زندگی سالم شما را با موارد مصرف فلوکستین، عوارض فلوکستین، تداخل دارویی، هشدارها و نکات مهم درباره‌ی مصرف آن آشنا خواهیم کرد.

  • نام دارو: فلوکستین
  • ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ: فلوکستین
  • ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ: داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین
  • ﺷﮑﻞ دارو: کپسول ۱۰ میلی‌گرم و ۲۰ میلی‌گرم
  • ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو: فلوکستین
  • مکانیسم عمل: این دارو با مهار اختصاصی برداشت مجدد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می‌شود
  • موارد مصرف: داروی ضدافسردگی

فلوکستین چیست؟

فلوکستین دارویی تجویزی است.
به شکل‌های کپسول، کپسول با تأخیر در انتشار (کپسول تأخیر در انتشار در بدن شما کندتر عمل می کند)، قرص و محلول در بازار موجود است.
همه اشکال از طریق دهان مصرف می‌شوند. کپسول خوراکی فلوکستین به صورت داروهای با نام تجاری Prozac و Prozac Weekly موجود است.
به عنوان داروی عمومی‌نیز در بازار موجود است. داروهای عمومی‌معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه‌های مارک دار دارند.
این داروهای عمومی‌در برخی موارد، ممکن است به هر دوز یا هر شکلی به عنوان داروهای با نام تجاری در دسترس نباشند.
کپسول خوراکی فلوکستین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد که آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

موارد مصرف فلوکستین

موارد مصرف فلوکستین عبارت‌اند از:

  • افسردگی:  شامل افسردگی اساسی، افسردگی مرتبط با اختلال دو قطبی و افسردگی مقاوم به درمان است.
  • اختلال وسواس فکری و عملی:  این عارضه موجب ایجاد افکار آزاردهنده‌ی همیشگی (وسواس) و احساس نیاز به انجام چندباره‌ی کارها (اجبار) می‌شود
  • پر اشتهایی عصبی: این بیماری نوعی اختلال خوردن است که به دلیل خوردن بیش از حد و به دنبال آن رفتارهای غیر عادی برای جلوگیری از افزایش وزن (مانند رژیم، روزه گرفتن یا ورزش بیش از حد) شناخته می‌شود.
  • حملات پانیک:  این عارضه عبارت است از بروز حملات ترس و نگرانی شدید حتی وقتی هیچ تهدیدی وجود ندارد.
  • علائم مربوط به خلط اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی: این علائم شامل نوسانات خلقی یا غم و اندوه بیش از حد، تحریک پذیری یا عصبانیت است
social anxiety disorder 720x480 - فلوکستین چیست؛ موارد مصرف و عوارض فلوکستین
تاثیرات مثبت فلوکستین

عوارض جانبی فلوکستین

عوارض جانبی فلوکستین را در دو دسته‌ی عوارض شایع‌تر و عوارض‌تر وخیم‌تر برای‌تان گرد آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید

عوارض جانبی شایع‌تر

  1. خواب‌های عجیب و غریب
  2. کاهش میل جنسی و مشکل در رسیدن به ارگاسم
  3. کاهش اشتها
  4. اضطراب و عصبی بودن
  5. ضعف
  6. اسهال
  7. دهان خشک
  8. سوء‌هاضمه
  9. آنفولانزا
  10. اختلال نعوظ (مشکلاتی در ایجاد یا نگه داشتن نعوظ)
  11. مشکل خواب
  12. حالت تهوع
  13. گلو درد
  14. جوش
  15. ترشح بینی آبکی
  16. خواب آلودگی
  17. عرق کردن و گرگرفتگی
  18. لرزش (حرکات غیرقابل کنترل ریتمیک در یک قسمت از بدن شما)

عوارض جانبی وخیم‌تر

  1. سندرم سروتونین
  2. خون‌ریزی‌های غیرطبیعی، به این معنی که ممکن است به‌راحتی و به‌طرزی غیرعادی دچار کبودی و خون‌ریزی شوید
  3. شیدایی
  4. تشنج
  5. کاهش نمک خون

توصیه های دارویی فلوکستین

  • درصورت برزو بثورات جلدی مصرف دارو باید متوقف شود.
  • اگر تشنجات صرعی با مصرف این دارو بدتر شدند، مصرف دارو باید قطع شود.
  • از قطع ناگهانی این مصرف این دارو باید اجتناب شود.
  • این دارو دارای نیمه‌عمر طولانی‌می‌باشد و در تنظیم مقدار مصرف یا در حالات مصرف بیش از حد این مسئله را باید مد‌نظر داشت.
  • مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود.
  • به دلیل بروز سرگیجه، ‌نارسایی در تصمیم‌گیری ، تفکر و مهارت‌های حرکتی، هنگام رانندگی یا کار با ماشین‌آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند باید احتیاط نمود.
  • دوره درمان با این دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف شود.
  • برای درمان افسردگی ممکن است حداقل ۴ هفته و برای درمان اختلالات وسواس فکری-عملی  ممکن است حداقل ۵ هفته زمان لازم باشد.
  • درصورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو از مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری‌شود. درمان باید مطابق برنامه ادامه یابد.
  • مصرف این دارو حداقل دو هفته پس از مصرف داروهای مهار‌کننده آنزیم مونوآمین‌اکسیداز (مصرف دارو‌های مهار کننده آنزیم مونوآمین‌اکسیداز باید حداقل ۵ هفته پس از قطع مصرف این دارو ، شروع شود) باید صورت پذیرد.

میزان مصرف فلوکستین

از آنجایی که مصرف فلوکستین فقط با نسخه پزشک امکان‌پذیر است، بنابراین میزان مصرف این دارو برای هر فرد متفاوت است. قرص‌های فلوکستینی که در بازار به فروش می‌رسند، معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی گرم هستند. روانپزشک برای سنجش تاثیر دارو در ابتدا ۱۰ میلی گرم را توصیه کرده و در صورتی که بیمار نیاز داشته باشد، دوز آن را زیاد می‌کند. روان پزشک براساس سابقه بیماری های قبلی، سابقه مصرف خانوادگی و شدت افسردگی دوز فلوکستین را مشخص می‌کند.

بنابراین نمی‌توان یک دوز مشخص برای همه بیماران تجویز کرد. فلوکستین را معمولا با آب می‌بلعند. جویدن این قرص توصیه نمی‌شود. بعد از مصرف فلوکستین هر احساس بد یا عوارضی را تجربه کردید حتما با روانپزشک مطرح کنید. بعضی‌ها فلوکستین را برای مشکلات پیش از قاعدگی مصرف می‌کنند. در این حالت، ممکن است پزشک هر روز مصرف قرص فلوکستین را برای شما تجویز کرده باشد.

تداخلات دارویی قرص فلوکستین

فلوکستین هم مثل بقیه داروها ممکن است با داروهای دیگر تداخلات دارویی داشته باشد. در چنین شرایطی، دارو اثر خودش را از دست می‌دهد یا حتی عوارض جانبی جدی‌تری ایجاد می‌شود. اگر قبل از مصرف فلوکستین، داروی دیگری مصرف می‌کردید یا در حال مصرف دارویی هستید، حتما با پزشکتان در میان بگذارید. یکی از مهم‌ترین داروهایی که با فلوکستین تداخل دارد، قرص آسپیرین است.

این دارو ممکن است خطر خو‌نریزی را در حین مصرف فلوکستین برای فرد زیاد کند. به هیچ وجه مصرف آسپرین یا داروهای دیگر را به خاطر مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه قطع نکنید. برخی از داروهای‌ خواب آور یا ضداضطراب مثل دیازپام و الپرازولام هم با فلوکستین تداخل دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره مصرف قرص فلوکستین ، موارد مصرف و عوارض آن صحبت کردیم. قرص فلوکستین دارویی برای درمان افسردگی و اختلالات روحی و روانی است و به هیچ وجه نباید بدون نسخه پزشک مصرف شود.  اگر این دارو خودسرانه مصرف شود یا مصرف آن ادامه یابد، می‌تواند به شدت اعتیادآور باشد. در صورتی که شما هم زمانی فلوکستین مصرف می‌کردید یا الان روند درمانی خودتان را طی می‌کنید، از تجربه‌های خود برای‌ ما بنویسید.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا