۵ روش از ماکان آریا پارسا برای اینکه با انگیزه باشیم!

انگیزه‌ یکی از عناصر کلیدی برای پیشرفت در زندگی است. ما بدون انگیزه، فقط وقت خود را تلف می‌کنیم و از اهداف شخصی و حرفه‌ای خود غافل می‌شویم. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که واقعاً می‌خواهید تغییری در زندگی خود ایجاد کنید، اما انگیزه‌ی لازم برای شروع کار را در خود پیدا نمی‌کنید. شاید هم در هگام شروع انگیزه‌ی زیادی دارید اما خیلی زود آن را از دست می‌دهید.

جالب است که حتی با اراده‌ترین افراد هم ممکن است گاهی اوقات انگیزه‌ی خود را از دست بدهند. ما در این مطلب ۵ توصیه از ماکان آریا پارسا را با شما به اشتراک می‌گذاریم که با خواندن آن‌ها می‌توانید بفهمید که چگونه باید در خودتان انگیزه ایجاد کنید.

به قول ماکان آریا پارسا «هیچ چیز به اندازه‌ی نگرش شما نمی‌تواند بر انگیزه‌تان تأثیر بگذارد. درست است که شما نمی‌توانید شرایطتان را انتخاب یا کنترل کنید، اما می‌توانید نگرش خود نسبت به شرایطتان را تغییر دهید و با نگرش درستی به وضعیت خود نگاه کنید»

۱. اهدافتان را به خود یادآوری کنید

شما باید قبل از شروع کارتان، ابتدا اهداف کوتاه مدت و بلندمدتی را برای خود تعیین کنید. حواستان باشد که اهداف واقع بینانه‌ای را برای خود مشخص کنید تا دستیابی به آن‌ها واقعاً ممکن باشد و به مرور شما را ناامید نکند. البته این بدان معنا نیست که اصلاً خودتان را تحت فشار قرار ندهید و به چالش نکشید. یادتان باشد که ذات یک هدف این است که شما را به چالش بکشد.

ماکان آریا پارسا ۵ اصل مهم را برای تعیین اهداف عنوان می‌کند، او می‌گوید یک هدف خوب باید:

  • به طور دقیق و مشخص تعیین شود
  • قابل اندازه گیری باشد
  • قابل دستیابی باشد
  • واقع بینانه باشد
  • چارچوب زمانی مشخصی داشته باشد

همچنین اگر هدف خود را فراموش کنید، خیلی زود انگیزه‌ی خود را از دست خواهید داد، پس همیشه حواستان به هدفتان باشد و با هر قدمی که به جلو برمی‌دارید، نگاهی به هدف خود بیاندازید تا ببینید که چقدر به آن نزدیکتر شده‌اید. بررسی پیشرفت می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه‌ی خود را حفظ کنید.

۲. پیشرفت خود را به صورت هفتگی بررسی کنید

شما برای اینکه بتوانید با انگیزه باقی بمانید، باید ببینید که آیا در راستای اهداف خود پیش می‌روید یا نه و سرعت و میزان پیشرفتتان چقدر است. وقتی که پیشرفت خود را بررسی می‌کنید و می‌بینید که در مسیر درستی قرار دارید و در حال نزدیک شدن به هدفتان هستید، انگیزه‌ی بیشتری می‌گیرید و خوشحال خواهید شد. همچنین اگر دیدید که از مسیر درست خارج شده‌اید و یا در رسیدن به اهداف خود عقب مانده‌اید، خیلی زود می‌توانید جلوی پسرفت خود را بگیرید و دوباره به مسیر اصلی برگردید. پس این بررسی‌های هفتگی به شما کمک می‌کنند تا هم انگیزه‌ی خود حفظ کرده و هم خیلی زود به اشتباهاتتان پی ببرید.

9a33ac28 ad97 48d7 ac8c f021a3ba20b4 - 5 روش از ماکان آریا پارسا برای اینکه با انگیزه باشیم!

۳. هر بار که پیشرفت خود را بررسی می‌کنید، به خود پاداش دهید

این پاداش می‌تواند صرفاً یک کاسه بستنی بعد از یک هفته ورزش سخت باشد، یا یک مسافرت تفریحی بعد از یک ماه کار و تلاش مداوم. ببینید که خودتان به چه چیزی علاقه دارید و چه پاداشی می‌تواند به حفظ انگیزه‌تان کمک کند. در هر هفته که میزان پیشرفت خود را بررسی می‌کنید، اگر دیدید که به یک هدف کوتاه‌مدت کوچک یا بزرگ دست یافته‌اید، حتماً به خود پاداش دهید! این پاداش به شما کمک می‌کند تا تشویق شوید و برای دستیابی به هدف‌های بعدی انگیزه‌ی بیشتری بگیرید. پس حتماً زمانی را برای استراحت اختصاص دهید، با غذای مورد علاقه‌تان از خودتان پذیرایی کنید یا با دوستانتان بیرون بروید. شما کاملاً مستحق این پاداش هستید! وقتی که جشن گرفتن را تمام کردید، هدف دیگری را برای خود تعیین کرده و بدین ترتیب انگیزه‌ی خود را حفظ کنید و به رشد خود ادامه دهید!

۴. به خودتان استراحت بدهید

گاهی حتی با اراده‌ترین افراد هم در مسیر دستیابی به اهدافشان خسته می‌شوند و انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند. یادتان باشد که شما در این مسیر با چالش‌های مختلفی روبرو خواهید شد و اگر به خودتان استراحت ندهید، روز به روز خسته‌تر خواهید شد تا اینکه در نهایت کاملاً از حرکت بایستید. اما یک استراحت کوتاه می‌تواند انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند و بعد از آن می‌توانید دوباره به حرکت خود ادامه دهید. پس بیش از حد به خودتان فشار نیاورید.

۵. زیاد به خود سخت نگیرید

باید بدانید که همیشه این احتمال وجود دارد که به یکی از اهداف خود نرسید و باید خود را برای این مسئله آماده کنید تا در مواجهه با شکست ناامید نشوید و آن را به عنوان یک درس در نظر بگیرید. سعی کنید برای هدف بعدی خود بیشتر تلاش کنید تا شکست قبلی‌تان جبران شود. مهم نیست که در این مسیر چقدر شکست می‌خورید و چقدر از رسیدن به هدفتان عقب می‌مانید، بلکه مهم این است که بتوانید با وجود این شکست‌ها همچنان به حرکت خود ادامه دهید. به شکست فکر نکنید، فقط آن را به عنوان یک اتفاق انسانی بپذیرید و به کار در جهت اهداف خود ادامه دهید.

در نهایت ماکان آریا پارسا می‌گوید: «همیشه مراقب سلامتی خود باشید و سعی کنید نگرش مثبتی نسبت به خود داشته باشید. ممکن است در مسیر اهدافتان دچار اشتباه شوید یا به نتیجه‌ی دلخواهتان نرسید، اما اینها همه تجربیاتی هستند که به رشد شما کمک می‌کنند و می‌توانید درس‌های مهمی را از آن‌ها یاد بگیرید. همیشه با جملات مثبتی با خودتان حرف بزنید و دست از سرزنش خود بردارید!»

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا