جراحی مچ دست چه زمانی انجام می‌شود؟

در صورت بروز برخی آسیب‌های جدی یا شکستگی در دست، جراحی مچ دست می‌تواند به ما کمک کند تا عملکرد طبیعی دست‌ها دوباره برگردند.

دست یکی از اعضای مهم بدن است که آسیب و اختلال در آن می‌تواند زندگی روزمره و انجام فعالیت‌های مختلف را با مشکل مواجه کند؛ پس در صورت احساس درد در هر قسمت از آن به‌خصوص بخش مچ، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

دست‌ها از تاندون، مفاصل, اعصاب، عضلات، رگ‌های خونی، رباط‌ها و پوست تشکیل شده‌اند. تمام این ساختار باید از سلامت کاملی برخوردار باشند تا بتوانیم به‌خوبی از دست‌ها استفاده کنیم.

گاهی درد در این بخش زیاد می‌شود و فرد به‌ناچار باید از روش‌های درمانی مختلف برای تسکین آن استفاده کند. در این شرایط با توجه به مشکل پیش‌آمده پزشک می‌تواند جراحی را تجویز کند.

جراحی مچ دست توسط چه کسی انجام می‌شود؟

پزشک پس از اتمام دوره ۷ ساله عمومی می‌تواند تخصص خود را در رشته ارتوپدی دنبال کند. با گرفتن تخصص در این زمینه نیز می‌تواند به درمان عارضه‌های موجود در سیستم‌ عضلانی_ اسکلتی بپردازد.

برای اینکه متخصص ارتوپدی بتواند مشکلات دست در بخش‌های مختلف مانند مچ و ساعد را حل کند و در صورت نیاز برای درمان مچ دست، جراحی را در نظر بگیرد، لازم است آموزش‌های دیگری در این زمینه ببیند.

در بیانی دیگر می‌توان گفت برای تجویز جراحی مچ دست متخصص ارتوپدی، باید دوره‌های فوق تخصصی را پشت سر بگذارد تا به‌طور کامل بتوانند مشکلات دست را تشخیص داده و فقط در موارد ضروری آن را جراحی کند.

چه مشکلاتی توسط جراح دست درمان می‌شود؟

در طول زندگی همه ما ممکن است دچار بیماری‌هایی در دست و مچ آن شویم که برای درمان موارد زیر باید به جراح مچ دست مراجعه کنیم.

  • آسیب‌های ناشی از ورزش در نواحی مچ و آرنج
  • جراحی مچ دست شکسته
  • آسیب‌های تاندون
  • درد کنار آرنج
  • انگشت ماشه‌ای
  • سندرم تونل کارپال
  • آرتروز و روماتیسم مفاصل دست و مچ دست
  • تروماتیک اندام فوقانی یا فلج‌های زایمانی
  • مشکلات مادرزادی دست
  • آسیب‌های اعصاب محیطی

چه زمانی برای درمان درد مچ دست به پزشک مراجعه کنیم؟

دردهایی که در اثر آسیب‌های جزئی مانند رگ‌به‌رگ شدن به‌وجود می‌آیند با درمان‌های خانگی مانند کمپرس سرد تسکین می‌یابند و دیگر مراجعه به پزشک لازم نیست.

در صورتی که ورم و درد مچ برای چند روز ادامه داشت و با گذشت زمان این درد بیشتر شد، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز آسیب جدی در مفاصل و عدم درمان به‌موقع، ممکن است مشکل تا مدت زیادی با شما بماند و دامنه حرکتی نیز تا حد زیادی محدود شود. 

56387331 9176 4128 b963 267205e75cee 720x405 - جراحی مچ دست چه زمانی انجام می‌شود؟

عمل جراحی برای درمان مچ دست

در صورتی که پزشک نتواند از روش‌های درمانی مختلف مانند فیزیوتراپی و درمان‌های دارویی برای از بین بردن مشکلات دست استفاده کند، معمولا جراحی را تجویز خواهد کرد.

جراحی مچ دست شکسته

یکی از مواردی که پزشک ممکن است برای ایجاد اتصال بین بخش‌های مختلف از جراحی استفاده کند شکستی در آن است. در این شرایط احتمال استفاده از ایمپلنت نیز وجود دارد.

جراحی مچ دست با لیزر زمانی انجام می‌شود که اعصاب اصلی مچ دچار فشردگی شوند. به این بیماری که علائمی مانند بی‌حسی، درد و سوزن‌سوزن شدن دارد CTS می‌گویند.

سندرم تونل کارپال

در صورت بروز علائم شدیدی از سندرم تول کارپال، پزشک می تواند رباط تشکیل‌دهنده سقف تونل را برش دهد تا از ایجاد فشار روی عصب میانی جلوگیری کند.

ترمیم تاندون با رباط

رباط‌ها و تاندون‌هایی که دچار پارگی می‌شوند اگر از روش‌های دیگر بهبود نیابند باید با استفاده از جراحی آنها را ترمیم کرد.

معرفی انواع جراحی دست و مچ دست

جراحان دست برای برطرف‌سازی مشکلات به‌وجود آمده در دست و مچ معمولا از جراحی‌های زیر استفاده می‌کنند.

ترمیم و پیوند اعصاب محیطی

در مواقعی که عصبی از دست فشرده شود جراح باید این مشکل را از طریق جراحی حل کند. در این روش پزشک می‌تواند فضای تنگ‌‌شده را که شبیه تونل است کمی گشاد کند.

در مواردی نیز ممکن است بخشی از عصب کاملا از محل بریده و جدا شود یا هم جراح به آزادکردن عصب از جای زخم بسنده کند.

درصورتی‌که قسمت آسیب‌دیده بریده شود جراح باید انتهای سالم ۲ عصب را به یکدیگر پیوند بزند که به این کار ترمیم عصب می‌گویند.

همچنین ممکن است عصب از قسمت دیگر بدن برداشته شود و آن را به این بخش پیوند بزنند که در این‌ صورت پیوند عصب انجام شده است.

در شرایطی که عصب آسیب بسیار شدیدی دیده باشد و نتوان از هیچ روشی آن را ترمیم کرد باید تاندون را از عضله دیگری به این بخش انتقال داده و پیوند بزنند.

آرتروسکوپی مچ دست

طبق نظر دکتر علی مرادی مشهد در کنار جراحی مچ دست می‌توان برای شناسایی و درمان مشکلات استخوان‌ها و رباط‌های این بخش از بدن از آرتروسکوپی مچ دست استفاده کرد.

در این روش درمانی جراح باید پورتال یا به‌عبارتی دیگر برش‌های کوچکی روی پوست مکان‌های به‌خصوصی در اطراف مفصل، ایجاد کند.

پورتال‌های ایجادشده باید طولی کمتر از نیم‌اینچ داشته باشند. حال جراح می‌تواند آرتروسکوپ را از طریق برش‌ها وارد کند. این ابزار جراحی تقریبا هم‌اندازه مداد است.

آرتروسکوپ دارای تجهیزات مناسبی از جمله دوربین مینیاتوری، لنز کوچک و یک سیستم روشنایی است تا بتواند تصویربرداری مناسبی از محل آسیب‌دیده داشته باشد.

دوربین این ابزار تصاویر ۳ بعدی از مفصل گرفته و آنها را از طریق مانیتور تلویزیون نمایش خواهد داد. جراح با جابه‌جا کردن آرتروسکوپ می‌تواند تمام آسیب‌های دست را از طریق مانیتور تماشا کند.

خشکاندن و تعویض مفاصل دست (آرترودز)

در چه زمان‌هایی از جراحی مچ دست به روش‌های خشکاندن یا تعویض مفاصل استفاده می‌شود؟ اگر فردی به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید یا آرتروز دچار باشد یا اینکه مفاصل مچ دست در اثر شکستگی‌های قبلی آسیب‌ دیده باشند، جراح می‌تواند این روش‌ها را انتخاب کند.

جایگزینی مفصل روشی است که در آن ساختارهای غیرطبیعی و آسیب‌دیده مانند غضروف، سینوویوم و استخوان باید برداشته شود.

برداشتن این بافت‌ها در نهایت باعث از بین‌رفتن سطوح آسیب‌دیده و فرسوده استخوان خواهد شد. در فضای ایجادشده پس از برداشتن بافت، باید از ایمپلنت‌های مصنوعی استفاده کرد.

پس از جای‌گذاری این قسمت‌های مصنوعی در استخوان‌های آماده‌شده، فرد می‌تواند بدون درد یا با درد کمتر به فعالیت‌های مختلف بپردازد.

روش دیگر جراحی مچ دست خشکاندن مفصل است که با اصطلاحاتی مانند آرترودز و فیوژن نیز شناخته می‌شود.

در کنار مفصل آسیب‌دیده و دارای درد ۲ استخوان قرار دارد که در این روش آنها را به‌یکدیگر پیوند می‌زنند تا به یک استخوان واحد تبدیل شوند.

با خشکاندن مفصل می‌توان درد را تا حد زیادی کاهش داد و همچنین قدرت دست برای انجام فعالیت‌های مختلف افزایش می‌یابد.

معمولا پزشک زمانی جراحی مچ دست را به فرد پیشنهاد می‌دهد که امکان استفاده از دیگر روش‌های درمانی وجود نداشته باشد یا با گذشت مدت‌زمانی پس از به‌کار گیری آنها، تغییری در وضعیت مچ صورت نگیرد.

از جمله مواردی که درمان آنها از طریق جراحی انجام می‌شود می‌توان به شکستگی مچ دست، سندرم تونل کارپال و ترمیم تاندون یا رباط اشاره کرد.

روش‌های جراحی نیز شامل خشکاندن یا تعویض مفاصل، ترمیم و پیوند اعصاب محیطی و آرتروسکوپی مچ دست است.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا