درمان کمردرد بدون جراحی با لیزر دیسک

امروزه روش درمانی لیزر دیسک یکی از نوین‌ترین راهکارهای درمانی است که تا حد امکان به جای جراحی‌های باز انجام می‌گیرد.

در کلینیک درد از به روزترین روش‌های درمانی غیر تهاجمی یا کم تهاجمی به کار می‌گیرند تا بیمار تحت عمل جراحی قرار نگیرد یا عمل جراحی را به تاخیر بیندازند. کمردرد از شایع‌ترین مشکلاتی است که از سوی بیماران در کلینیک درد بیمارستان مریم گزارش می‌شود، معمولا فتق دیسک و به دنبال آن احساس درد ناشی از سیاتیک از رایج‌ترین دلایل کمردرد است.

لیزر دیسک روشی نوین برای درمان کمردرد

اگر به دنبال فتق دیسک دچار درد مزمن در ناحیه کمر یا گردن شده‌اید، با PLDD یا لیزر دیسک، تسکین سریع بدون جراحی رخ می‌دهد.

PLDD یا لیزر دیسک از روش‌های درمانی کم تهاجمی است که برای کمردرد و گردن درد ناشی از فتق دیسک کاربرد دارد. فتق دیسک را مانند بالونی فرض کنید که باد کردن آن منجر به برآمدگی یا فتق می‌شود. 

درد ناشی از فشار برآمدگی دیسک بر اعصاب ستون فقرات منجر به احساس درد در بیمار می‌شود. حال در این مواقع پزشک متخصص درد لیزر دیسک را به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌دهد.

در طول این عمل یک سوزن با کمک اشعه ایکس به داخل دیسک فتق شده وارد می‌شود. فیبر نوری از طریق سوزن وارد شده و انرژی لیزر منجر به تبخیر بخش بیرون‌زده دیسک خواهد شد.

در واقع این روش باعث رفع فتق و فشار از ریشه عصبی می‌شود و در نتیجه درد تسکین پیدا خواهد کرد. معمولا این راهکارهای درمانی اثراتی سریعی را به دنبال دارد.

در ادامه نیازی به بستری شدن بیمار نیست و می‌تواند همان روز برای ادامه روند بهبودی بیمار به خانه بازگردد و پس از گذشت چند روز به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد. 

نتیجه گزارش‌ها از سوی بیماران نشان داده که این روش درمانی بسیار ایمن و موثر بوده است. دیگر نکته مهم قابل ذکر این است که این روش برخلاف سایر روش‌های درمانی قدیمی منجر به زخم یا بی‌ثباتی در ستون فقرات نمی‌شود.  روش درمانی PLDD مانع دریافت سایر راهکارهای درمانی نمی‌شود. همچنین لیزر دیسک زمانی که سایر روش‌های جراحی موثر نباشد، گزینه تاثیرگذاری است.

a171b70e 117e 414b ad1f 3bc273261f7b 720x405 - درمان کمردرد بدون جراحی با لیزر دیسک

افراد واجد شرایط برای انجام لیزر دیسک

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم این روش درمانی برای افراد مبتلا با مشکلات دیسک همراه با چنین شرایطی در نظر گرفته شده است:

  • احساس درد شدید در پا، بازو، کمر یا گردن وجود دارد.
  • دردی که با وجود فیزیوتراپی، مصرف دارو، استراحت و دیگر روش‌های درمانی خانگی پس از گذشت شش هفته بهبود پیدا نکرده است.
  • عارضه فتق دیسک توسط عکسبرداری‌های اشعه ایکس از جمله MRI، دیسکوگرافی، اسکن CAT و میلوگرافی تایید شده است.

مزیت‌های مهم لیزر دیسک

  • بسیاری از روش‌های درمانی قدیمی که با عمل جراحی انجام می‌گرفت، نیاز به بیهوشی عمومی داشت؛ اما تمامی روش‌های درمانی که توسط فوق تخصص درد انجام می‌گیرد نیازی به دریافت بیهوشی عمومی ندارد. پزشک برای انجام لیزر دیسک کمر از بی حسی موضعی استفاده می‌کند و بیمار با وجود هوشیاری که دارد هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.
  • از این روش درمانی می‌توان برای افرادی که دچار فتق بزرگی شده‌اند و واجد شرایط روش‌های درمانی از جمله جراحی یا اندوسکوپی دیسک کمر نیستند، کمک گرفت.
  • افرادی که به دلیل درد ناشی از فتق دیسک، زندگی روزمره‌شان تحت تاثیر قرار گرفته است و مانع از انجام بسیاری از فعالیت‌هایشان شده است، می‌توانند با انجام این روش درمانی به زندگی عادی خود بازگردند.
  • این روش درمانی برای افرادی که دچار عود مجدد فتق دیسک پس از جراحی یا اندوسکوپی شده‌اند قابل انجام است.
  • بیماران پس از انجام لیزر دیسک برخلاف دیگر روش‌های درمانی تهاجمی روند بهبود سریع‌تری را سپری می‌کنند و در کمترین زمان قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود خواهند بود.
  • معمولا این عارضه بسیاری از افراد شاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بازگشت سریع به کار برایشان بسیار مهم است. در نهایت این گزینه درمانی برای آنها بسیار مناسب خواهد بود.
  • از آنجایی که درمان به صورت بسته انجام می‌شود، هیچ برشی روی پوست زده نمی‌شود. به دنبال آن ماهیچه‌ها از استخوان‌ها جدا نشده و دیگر مشکلات از جمله اسکار در اطراف ریشه عصبی ایجاد نخواهد شد.
f5cc415f 4af1 4562 9e55 543f20e298c2 720x506 - درمان کمردرد بدون جراحی با لیزر دیسک

آیا لیزر دیسک روشی دردناک است؟

همانطور که در ابتدا گفتیم بیمار طی این روش برخلاف جراحی باز تحت بیهوشی عمومی قرار نمی‌گیرد، با بی حسی موضعی پروسه درمانی انجام خواهد گرفت. بیمار با دریافت داروی بی حسی، دردی حین درمان احساس نمی‌کند.

در ادامه پس از دریافت داروی بی حسی، جراح بخشی از بافت نرم را که اعصاب اطراف ستون فقرات را تحت فشار قرار داده است، برمی‌دارد. چنین فشاری می‌تواند به دلیل بزرگ شدن رباط یا فتق دیسک رخ دهد. 

همچنین لازم به ذکر است بیماران پس از عمل به دلیل برش کوچکی که زده شده است، درد بسیار کمتری نسبت به جراحی باز احساس می‌کنند. در نتیجه نمی‌توان این روش را به عنوان راهکار درمانی دردناک در نظر گرفت.

روند بهبودی پس از لیزر دیسک

پس از اتمام عمل و بررسی وضعیت عمومی بیمار، در همان روز اجازه بازگشت به خانه را دارد. توصیه پزشک این است که بیمار طی ۲۴ ساعت در رختخواب باشد.

تنها پس از یک هفته پزشک اجازه بازگشت به کار را می‌دهد. بیمارانی که فعالیت فیزیکی سختی دارند، باید کمی بیشتر استراحت داشته باشند تا حدود ۶ هفته بگذرد. به‌طور کلی روش PLDD روند بهبودی کوتاه و تسکین درد فوری دارد.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا