غذای مصرفی تان را کنترل کنید!

همه ی غذاهای خوشمزه برای سالم ماندن ما مفید نیستند. به غذاهایی که می خورید، توجه داشته باشید. گاه گاهی می توانید به احساسات خود مجال جولان دهید. به یاد داشته باشید که این شمایید که باید تعادل را برقرار کنید در ادامه با وب سایت زندگی سالم همراه باشید:

نمک

salt 300x180 - غذای مصرفی تان را کنترل کنید!

-یک گرم نمک، حدود ۲/۴ میلی گرم سدیم دارد. چنان چه مصرف نمک روزانه ی مردم به طور متوسط به یک سوم کاهش یابد، از فشارخون و سکته هم کاسته می شود.

-فرآورده های نمک دار که معمولا مصرف می کنیم، ولی از آن ها بی اطلاعیم، عبارتند از:

  • کره
  • نان ها
  • غذاهای فرآوری شده
  • گوشت هایی مثل ژامبون
  • میان وعده ها (چیپس، سمبوسه، ویفر و …)
  • برشتوک
  • خیارشور
  • سوپ ها و سس ها
  • غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده

547149 614 300x183 - غذای مصرفی تان را کنترل کنید!

در اکثر موارد، مقدار نمک غذاهایی که می خوریم ، بیش از اندازه ی مورد نیاز بدن ماست. سعی کنید غذاهای فرآوری شده (کنسرو ها و غذاهای بسته بندی شده) را با حداقل نمک و شیرینی مصرف کنید. در موقع خرید، برچسب روی غذاها را بخوانید.

تذکر:

موقع آشپزی و غذا خوردن از مصرف زیاد نمک بپرهیزید.

اگر فشار خون یا بیماری های دیگر دارید، نمک کمتری مصرف کنید.

با گیاهان و ادویه جات به غذاها طعم دهید.

برای خوشمزه کردن غذا به جای نمک از سرکه، لیمو، و غیره استفاده کنید.

غذاها را بدون اضافه کردن نمک یا چربی بپزید. کباب یا بخارپز کنید. از ماهی تابه یا ظرف نچسب استفاده کنید. اگر ضرورتی نیست از ماکروویو استفاده نکنید.

قندها

غذاهای دارای کالری به سادگی جای خود را به غذاهای بدون کالری می دهند. شیرینی ها (حتی شیرینی های مصنوعی)، اشتهای برخی افراد را برای خوردن چربی تحریک می کنند.

شکر سفید تصفیه شده یا ساکارز (قند نیشکر یا چغندرقند) در کنار شربت ذرت، شکر سرخ، دکستروز، فروکتوز، مالتوز و شربت نیشکر در راس فهرست << کم کالری ها >> قرار دارد. وقتی غذایتان خیلی چرب است، مصرف شیرین کننده ها و غذاهای خیلی شیرین را در حد تعادل مصرف کنید.

چنان چه برنامه ی زندگی شما به گونه ای است که غالبا مجبورید وعده های غذا یا میان وعده ها را خارج از خانه بخورید، انواع ساده ی آن ها را انتخاب کنید. در برنامه ی غذایی تان مقدار زیادی سالاد تازه، غلات، نان، گندم سبوس دار، برنج قهوه ای، سیب زمینی آپ پز شده، سبزیجات و لازانیا مصرف کنید.

لبنیات

2460843 300x200 - غذای مصرفی تان را کنترل کنید!

شیر و فرآورده های آن را به اندازه ی تعادل مصرف کنید. (تقریبا روزانه بیشتر از ۵۰۰ گرم نشود). ترجیحا شیر کم چرب مصرف کنید.

پنیر

پنیر چربی بالایی دارد. تقریبا دو سوم آن چربی اشباع شده است. در صورتی که پنیر لور می خورید، بدانید که مقدار چربی اشباع شده ی آن بالاست. بنابراین، از زیاده روی در مصرف محصولات لبنی پر چرب خود داری کنید.

 

برگرفته شده از کتاب:۵ گام برای داشتن تغذیه سالم، اثر دکتر آنجلی آرورا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا