بادام زمینی ؛ محبوب ترین دانه ی خوراکی دنیا

خواص بادام زمینی‌ شامل جلوگیری از ابتلا به دیابت، جلوگیری از افسردگی، تقویت حافظه، کاهش خطر سکته، جلوگیری از سرطان معده، کمک به جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی و … می‌شود.

Peanuts - بادام زمینی ؛ محبوب ترین دانه ی خوراکی دنیا

بادام‌زمینی چیست؟

در حقیقت، بادام زمینی‌ احتمالاً محبوب‌ترین دانه در جهان است، باوجوداینکه اصلاً آجیل نیست، آن‌ها بسیار متنوع هستند و می‌توانند برای ساخت روغن بادام‌زمینی، کره بادام‌زمینی و دیگر محصولات از قبیل آرد و .. به کار روند.

آن‌ها منبع خوبی از مواد غذایی هستند، کالری زیادی دارند و دارای چربی قابل‌توجهی هستند. به همین دلیل، باید به‌طور متوسط مصرف شوند چون استفاده از آن کالری زیادی را در برمی‌گیرد.

۱۰ فایده مؤثر بادام زمینی‌ :

۱. جلوگیری از دیابت

رایج‌ترین شکل دیابت در بزرگسالان در نوع ۲، با حساسیت ضعیف انسولین یا ترشح خفیف مشخص می‌شود. درحالی‌که امکان معکوس کردن این نوع دیابت وجود دارد. روشی که بادام زمینی‌ به جلوگیری از دیابت کمک می‌کند از طریق چند چیز است؛ مقدار نسبتاً کم کربوهیدرات و قند و غنی بودن از منگنز. منگنز، متابولیسم چربی و کربوهیدرات را افزایش می‌دهد و به گلوکز بیشتری اجازه وارد شدن به ماهیچه‌ها و سلول‌های کبد را می‌دهد و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. این شرایط برای حفظ حساسیت انسولین و حفظ عملکرد نرمال برای سال‌ها مناسب هستند.

۲. کمک به جلوگیری از توسعه سنگ صفرا

سنگ‌های صفرا به‌هیچ‌وجه سنگ نیستند، بلکه اجسام نیمه جامد در صفرا هستند که ممکن است از کلسترول تشکیل‌شده باشند. بادام زمینی‌ ها نسبت بالایی از (اسیدهای چرب اشباع‌نشده) دارند که به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش مقدار کلسترول خوب (HDL) کمک می‌کنند. این امر احتمال تولید سنگ‌های غنی از کلسترول کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

۳. تقویت حافظه

حضور نیاسین در بادام زمینی‌ موجب بهبود ورود جریان خون به مغز شده و در جلوگیری از بیماری‌های عصبی مغز مانند پارکینسون و آلزایمر مؤثر است.

۴. جلوگیری از افسردگی

افسردگی یک ارتباط ژنتیکی قوی دارد، اما به‌شدت ناشی از تغییرات محیطی و نورولوژی کی در مواد شیمیایی مغز است. بادام زمینی‌ به‌طور خاص، تولید سروتونین را سرکوب می‌کند که عامل مهمی در تشخیص افسردگی است.

۵. کمک به کاهش وزن

اگرچه خود بادام زمینی‌ پر از کالری است اما خوردن اندازه‌ی آن بد نیست و ممکن است باعث کاهش وزن نیز بشود. چطور؟ بادام‌زمینی‌ها سرشار از پروتئین و فیبر هستند که موجب کاهش اشتها می‌شوند، بنابراین داشتن کمی آجیل بین غذا می‌تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن شما کمک کند.

۶. کمک به داشتن پوست سالم

بادام‌زمینی‌ها غنی از ویتامین E و ویتامین‌های گروه B هستند که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این، محتوای چربی بادام زمینی‌به سلول‌های پوست کمک می‌کند تا غشا سلولی خود را تقویت کنند که مانع از هدر رفتن آب اضافی می‌شود.

۷. کمک به جلوگیری از سرطان معده

اگرچه هر غذایی با مقادیر کافی از ترکیبات مغذی می‌تواند در جلوگیری از سرطان نقش داشته باشد اما توانایی بادام‌زمینی برای کاهش خطر سرطان معده بسیار بیشتر است. بادام‌زمینی‌ها دارای ترکیبات متعددی هستند که به‌عنوان پلی فنول شناخته می‌شوند که بسیاری از آن‌ها آنتی‌اکسیدان هستند.

۸. کمک به داشتن یک بارداری سالم

در طول دوران بارداری، رعایت رژیم غذایی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و مواد مغذی خاصی باید بیشتر مصرف شود. در بین این‌ها اسیدفولیک برای جلوگیری از نقص‌های لوله عصبی و توسعه سیستم عصبی و مغز جنین موردنیاز است. اسیدفولیک را می‌توان از غذاهای دیگر نیز به دست آورد، اما بادام‌زمینی مزیت منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد که هیچ غذای دیگری ندارد.

۹. کمک به‌سلامت قلب

بادام‌زمینی‌ها دارای ویژگی‌های بسیار مفید و متعددی هستند که به‌سلامتی قلب شما کمک می‌کنند. این‌ها شامل چربی‌های خوب HDL و بسیاری از مواد معدنی دیگر هستند که عملکرد قلب را تسهیل می‌کنند.

۱۰. کمک به جلوگیری از اشتباهات ژنتیکی

اشتباهات ژنتیکی گاهی اوقات علت شروع بیماری‌ها هستند. آن‌ها به‌جای تشکیل یک سلول به روش عادی، یک خطا در یک‌رشته از مواد ژنتیکی قرار داده می‌شود که منجر به ناقص بودن نسخه‌های بعدی می‌شود.

 

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا