زندگی سالم > سبک زندگی > خواص خوراکی ها > برای درمان یبوست موز بخورید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

نقش موز در سلامت دستگاه گوارش

علاوه بروجود انواع ویتامین ها و املاح در موز ایم میوه خوشمزه یک منبع عالی از فیبر در برنامه رژیم غذایی محسوب میشود که این فیبر به هضم غذا کمک میکند. موز همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین است. پکتین نوعی فیبر محلول است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک میکند.

تنظیم عملکرد روده با موز

همانطور که ذکر شد موز یک منبع بسیار خوب از انواع فیبر و فیبر های نامحلول است که باعث کاهش یبوست میشود. با این حال برای افزایش این خاصیت موز باید دقت کنید که بعد از خوردن موز رسیده حتما اب فراوانی را بنوشید وگرنه ممکن است به دلیل حجم بالای فیبر . کمبود مایعات یبوست شما تشدید شود چرا که وجود مایعات در کنار فیبرها حجم مدفوع را در روده افزایش داده و مانع بروز یبوست میشود.


پست مرتبط : یبوست و دلایل ایجاد و نحوه مقابله با آن


یک موز متوسط ۳گرم فیبر دارد که ۱۰ درصد فیبر مورد نیاز روزانه بدن را برای پیشگیری از یبوست فراهم میکند. البته ذکر این نکته قابل توجه است که خوردن موز رسیده یبوست را کاهش میدهد و مصرف موز نارس به دلیل وجود مقادیر زیاد فیبر های نامحلول یبوست را تشدید میکند. به هرحال بهتر است در خوردن موز تعادل را رعایت بکنید زیرا مصرف زیاد ممکن است یبوست را تشدید کند همچنین موز حاوی انزیمی به نام فروکتوز الیگوساکارید است که یک ملین ملایم و طبیعی محسوب میشود.
به چه شکلی از موز برای درمان یبوست استفاده کنیم؟

موز رسیده بخورید

این یک روش ساده و خیلی راحت است. بین وعده های غذایی خود ۲_۳ عدد موز رسیده همراه با مایعات فراوان میل کنید.
ترکیب موز به همراه شیر گرم
یک موز رسیده را پوست بگیرید و ان را در قطعات نازک برش زده و با شیر گرم مخلوط کنید. هنگامی که شیر گرم را مینوشید تکه های موز را کاملا بجوید.

یبوست در کودکان

کودکان نیز اگر به اندازه کافی فیبر و مایعات مناسب دریافت نکنند دچار یبوست میشوند. میوه ها منبع بسیار خوبی از فیبر هستند اما برای درمان یبوست نوزادان و کودکان نوپا به اها موز ندهید زیرا علائم یبوست را در انها بدتر میکند.
به عنوان یک قانون کلی در زمان یبوست در کودکان نوپا از دادن موز و سیب و نان برشته به انها پرهیز کنید و به جای دادن موادغذایی به آنها گلابی و هلو و آلو بدهید. به طور کلی برای اینکه روده های سالمی داشته باشید دچار علائم یبوست نشوید در برنامه غذایی روزانه خود مصرف انواع غلات تصفیه شده مثل انواع نان های سفید و برنج سفید و ارد و غلات فراوری شده را کاهش دهید و به جای ان از غلات سبوس دار بیشنر استفاده کنید. همین تغییرات ساده در برنامه رژیم غذایی روزانه تا حد زیادی از روز یبوست پیشگیری میکند.
یبوست

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *