درمان تنگی کانال نخاعی

بهترین درمان طولانی مدت و نگهدارنده در کلیه بیماران از جمله بیماران دارای تنگی کانال نخاعی ورزش است. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی برخی از روش های درمانی برای تنگی کانال نخاعی می پردازیم.

در بیماران تنگی کانال نخاع یعنی بیمارانی که چه به دلیل دیسک چه آرتروز و چه به دلیل هیپرترفی لیگامانی و یا چه دلایل ژنتیکی دارای باریک شدگی فضای داخل کانال نخاع ( تنگی کانال نخاع ) می باشند معمولا خم شدن به جلو موجب باز شدن فضای کانال آنها و کاهش درد در آنها  به دلیل برداشته شدن شدت فشار از روی عصب ها خواهد شد.

در برخی از بیمارانی که دارای دیسک کمر بدون تنگی کانال نخاعی هستند همین حرکت موجب تشدید درد در انها می شود لذا لزوما ورزش باید تحت نظر پزشک متخصص اموزش داده  شود و ادامه یابد.

اولین ورزش مهم در بیماران تنگی کانال نخاع جمع کردن دو پا داخل سینه است ورزشی که در مرحله حاد در بسیاری از بیماران دارای دیسک کمر دردناک است.

در شرایطی که در حالت طاق باز خوابیده ایم  دو پا را در داخل شکم جمع می کنیم و ده شماره نگه می داریم و سپس رها می سازیم و ده مرتبه این ورزش را انجام می دهیم.

26 - درمان تنگی کانال نخاعی

ورزش دوم برای تنگی کانال نخاع کشش عضله پریفرمیس در شرایطی است که طاق باز خوابدهایم و زانو ها خم می باشد و لگن را به سمت مخالف می کشیم. در این ورزش باید توجه کنیم که فشار به کمر وارد نشود.

ps 2 - درمان تنگی کانال نخاعی

ورزش سوم برای درمان تنگی کانال نخاع کشش عضلات پشت ساق و ران پا می باشد که بسیار در پیشگیری و درمان بیماران درار دیسک کمر و همچنین بیماران تنگی کانال نخاعی به عنوان یک ورزش کلیدی مطرح می شود.

25 - درمان تنگی کانال نخاعی

برخی از درمان‌های جایگزین برای تنگی کانال نخاعی

  • درمان کایروپراکتیک یا مانیپولاسیون

فلسفه این درمان مبتنی بر این است که محدود شدن جنبش در ستون فقرات، باعث کاهش عملکرد صحیح آن و بروز درد کمر می‌گردد.

متخصصان کایروپراکتیک با درمان دستی و تنظیم ستون فقرات، حرکت طبیعی ستون فقرات را بازمی‌گردانند.

آنها همچنین با اعمال کشش و نیروی رانش، به افزایش فضای بین مهره و کاهش فشار بر اعصاب آسیب دیده کمک می‌کنند.

طبق اظهارات برخی افراد، درمان و مراقبت کایروپراکتیک برای آنها سودمند بوده است. تحقیقات انجام شده تا‌کنون نشان داده است که درمان کایروپراکتیک، از درمان‌های سنتی غیر جراحی موثر برای برطرف کردن درد حاد کمر و از جمله تنگی کانال نخاع است.

  • طب سوزنی

این روش درمان شامل تحریک مکان‌های خاصی بر روی پوست با انواع تکنیک‌ها است،که در اکثر موارد از سوزن‌های نازک، محکم و فلزی برای نفوذ در پوست استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که درد پایین کمر، یکی از مناطقی است که در آن طب سوزنی برای افراد موثر واقع شده است.

اوزون درمانی:

یکی از جدیدترین درمان های تنگی کانال نخاع اوزون درمانی می باشد.

استفاده از گاز O3 در بسیاری از موارد موجب باز شدن نسبی کانال و  کاهش علایم و خصوصا درد های انتشاری پا در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع  می شود.

کاهش تورم پاها ، کاهش گرفتگی پاها از جمله فواید اوزون درمانی در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع می باشد.

اوزون درمانی تنگی کانال نخاع بسته به تشخیص متخصص طب فیزیکی  ممکن است در داخل مطب و یا در بیمارستان انجام شود. اوزون درمانی عارضه خاصی ندارد اما ممکن است بعضی از بیماران تنگی کانال نخاعی به آن جواب ندهند.

دلایل متعددی در توجیه استفاده از اوزون برای درمان عارضه تنگی کانال نخاعی کمری وجود دارد:

  • بررسی تاریخچه بیماری تنگی کانال نخاعی کمری نشان می‌دهد که شدت این عارضه در اغلب بیمارانی که از آن رنج می‌برند، با گذشت زمان الزاماً بیشتر و بدتر نمی‌شود و بنابراین در اغلب موارد می‌توان انجام عمل جراحی را به تأخیر انداخت.
  • تزریق استروئیدها در ناحیه پایین کمر، شدت درد ناشی از این عارضه و نیاز به انجام عمل جراحی را کاهش می‌دهد. از آنجا که اوزون هم به مانند استروئیدها، فسفولیپاز را مسدود می‌کند، بنابراین جایگزین کردن استروئیدها با اوزون که یک داروی بسیار ایمن‌تر است و ساز و کار عملکرد آن هم مشابه با استروئیدهاست، یک اقدام منطقی و توجیه‌پذیر خواهد بود.
  • همچنین اوزون میزان خونرسانی و گردش خون در سطح سلولی را افزایش می‌دهد و از این طریق هم می‌تواند در کاهش درد ناشی از تنگی کانال نخاعی مؤثر واقع شود. در حال حاضر، از  روش تزریق سرخرگی اوزون برای تسکین درد و التهاب ناشی از استئوآرتروز زانو استفاده می‌شود، بنابراین قاعدتاً این روش باید در مورد علائم استئوآرتروز مفصل فاست هم مؤثر باشد.
  • تزریق اوزون به داخل سوراخ بین مهره‌ای (اینترا-فورامینال) در مقایسه با تزریق استروئیدها، تأثیر بیشتری در تسکین درد ناشی از فتق دیسک‌های پایین کمر دارد (و اثرات درمانی آن از ماندگاری بیشتری برخوردار است).

لیزر درمانی تنگی کانال نخاع:

استفاده از لیزرهای پیشرفته و جدید با کاهش تورم موجود در کانال نخاعی موجب باز شدن ورم از کانال های نخاعی و ایجاد شرایط مناسب جهت انجام ورزش می باشد.

لیزر های نسل جدید بر خلاف لیزرهای نسل قدیم به داخل کانال نخاع نفوذ می کنند و می توانند اثرات درمانی خود را اعمال کنند.

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا