شکلات تلخ؛ معجزه سلامتی

شکلات تلخ  نوعی از شکلات است و جز محصولات چاق کننده محسوب نمی‌شود. شکلات تلخ یکی از محبوب‌ترین شکلات‌هایی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما بیشتر دلیل محبوبیت آن، خواص معجزه‌آسای آن است. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی خواص شکلات تلخ خواهیم پرداخت.

 

شکلات تلخ

دوستداران شکلات با خواندن ادامه این مطلب جشن شادی خواهند گرفت چرا که باید بدانند خوردن شکلات تلخ علاوه بر اینکه هیچ مضرات ندارد باعث افزایش سلامتی بدن بدون چاقی می‌شود. این خاصیت معجزه‌آسای شکلات تلخ به‌واسطه وجود مواد مغذی در آن است؛ اما اگر شکلات تلخ، با مواد دیگر ترکیب شود تضمینی برای سلامتی صد در صد آن وجود ندارد. متخصصان تغذیه پیشنهاد داده‌اند که شکلات‌هایی با درصد شکلات ۷۰ تا ۸۰، کاملاً مفید و ضروری برای بدن هستند. از این رو شما می‌توانید تا حد مجاز ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد افزودنی به شکلات در نظر بگیرید تا طعم شکلات تلخ ان چنان اذیتتان نکند.

روی صحبت ما با شکلات تلخ است. دسرهای شکلاتی، مواد غذایی شکلاتی شیرین و دیگر ترکیبات فراوری شده شکلاتی هیچ تضمینی برای خواص سلامتی آن‌ها وجود ندارد و در بسیاری از موارد مصرف مداوم این محصولات باعث چاقی در شما خواهد شد. با این وجود استثناهایی به‌مانند مصرف کاکائو و شکلات تلخ به‌صورت هم‌زمان وجود دارد که باعث افزایش سلامت روانی در افراد می‌شود. شکلات تلخ به عنوان یک ابرغذا نیز نام برده می‌شود. این خصوصیات مثبت باعث شده است تا مصرف این شکلات در سرتاسر دنیا بسیار افزایش یابد و علاقه‌مندان و متقاضیان زیادی پیدا کند. در ادامه خواص شکلات تلخ برای سلامتی انسان را مطالعه خواهید نمود.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است. خوردن شکلات تلخ، بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باعث افزایش سلامت روانی، سلامت چشم، بهبود گردش خون، افزایش دهنده و تأمین کننده انرژی، تأمین کننده سلامت دندان و دهان، منبع خوب برای آنتی اکسیدان، تأمین کننده سلامتی قلب و عروق و درمان سرفه‌های مزمن است. از دیگر مزایایی که می‌توان برای شکلات تلخ، اشاره کرد بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهتر شدن رفتار و خلق و خوی شما است.

بهبود بهداشت روان

باروتان نمی‌شود اما خوردن شکلات تلخ، می‌تواند آرامش و بهداشت روانی شما را تضمین کند. شکلات تلخ، معجزه‌ای است که در بدن شما می‌تواند میزان استرس را کاهش دهد. در زمان‌هایی که احساس ناامیدی می‌کنید مقداری شکلات تلخ بخورید تا تلخی روزتان را فراموش کنید. شکلات تلخ دارای ترکیباتی است که میزان استرس در خون انسان را به‌شدت کاهش و هورمون‌های شادی‌بخش را افرایش می‌دهد.

علاوه بر موارد گفته شده، محققان اعلام کرده‌اند که خوردن شکلات تلخ می‌تواند باعث افزایش قدرت ادراک در افراد شود. از این رو تا جایی که می‌توانید شکلات تلخ خالص میل کنید تا پیش‌زمینه‌های لازم برای افزایش عملکرد مغز و بدن شما در زمینه‌های مختلف در بدن تولید و تشکیل شود.

 

سلامت چشم

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن شکلات تلخ، نتیجه‌ای معجزه‌آسا روی سلامتی چشم و بهبود علائم بیماری‌های مختلف چشمی داشته باشد. علاوه بر این خوردن شکلات تلخ بینایی افراد را بهبود می‌بخشد و در مواردی که فرد عفونت چشم داشته باشد از پیشروی آن جلوگیری می‌کند. متأسفانه در مورد اثرات شکلات تلخ بر روی بیماری‌های مخصوص چشم به‌مانند آب مروارید در دست نیست.

به شما توصیه می‌کنیم قبل از اینکه داروهای چشم خودتان را کنار بگذارید و به جای آن‌ها شکلات تلخ، بخورید با پزشک خودتان مشورت و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. بنابراین این خواص شکلات تلخ را جدی بگیرید.

 

Picture1 - شکلات تلخ؛ معجزه سلامتی

 

گردش خون کارآمد

یکی از خواص شکلات دارک این است که حاوی مواد معدنی و مغذی است که می‌تواند گردش خون انسان را تسریع و بهبود ببخشد. متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند که خوردن مداوم و زیاد شکلات تلخ، می‌تواند رگ‌های خونی را تقویت و گردش خون را در بدن تسریع کند. همچنین شکلات تلخ، میزان ترشح بزاق را به عنوان عاملی برای کنترل فشارخون بدن افزایش می‌دهد.

تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن شکلات تلخ، باعث از بین رفتن کلسترول‌های مضر در بدن می‌شود و به‌واسطه آن کلسترول مفید افزایش می‌باید. افزایش کلسترول مفید در بدن باعث کاهش فشارخون و فشار وارد شده بر رگ‌ها می‌گردد؛ اما اگر شما دارای دیابت هستید، قبل از خوردن زیاد شکلات تلخ می‌بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت انرژی بدن

خوردن شکلات دارک (تلخ) عاملی است که میزان انرژی بدن را به‌شدت افزایش می‌دهد. یکی از خواص شکلات تلخ این است که به همراه مقادیر کافی از کاکائو عاملی است که می‌تواند خستگی روزانه را نیز در مصرف‌های متداوم کاهش دهد. شما از شکلات تلخ، می‌توانید به عنوان بخشی از رژیم غذایی ورزشی خود برای روزهای تمرینات سخت استفاده کنید. قبل از ورزش تکه‌ای شکلات تلخ بخورید و به جنگ آهن سرد یا حرکات سنگین بروید.

اگر با خوردن شکلات دارک (تلخ)، دچار سردرد یا خستگی شدید می‌شوید لازم است که با پزشک خود در مورد مصرف شکلات تلخ مشورت کنید. وجود این علائم نشان از مشکلات سلامتی نهفته در شما است.

 

سلامت دهان و دندان

شاید یک تناقض بزرگ در این عبارت دیده باشید اما به ما اطمینان کنید و بدانید که مصرف شکلات تلخ، باعث افزایش سلامتی دهان و دندان در شما می‌گردد. برخلاف دیگر شکلات‌های شیرین که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند، شکلات تلخ ماده‌ای با نام تروبرومین در خود دارد که باعث افزایش سلامتی دهان و دندان می‌گردد. این ماده عاملی برای مبارزه با پوسیدگی دندان است.

خوردن شکلات تلخ باعث کاهش فعالیت‌های باکتری‌های دهان و دندان می‌گردد و سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند؛ اما فراموش نکنید که پس از خوردن شکلات تلخ، نیز می‌بایست دندان‌های خود را مسواک کنید.

 

منبع آنتی اکسیدانی

یکی از خواص شکلات دارک این است که حاوی آنتی اکسیدان کافی برای تأمین سلامتی شما است. آنتی اکسیدان ترکیبی است که در همه مواد غذایی مفید برای بدن آن را می‌توانید پیدا کنید. آنتی اکسیدان عاملی برای مبارزه با عوامل به وجود آورنده بیماری‌های خطرناکی به‌مانند سرطان است. آنتی اکسیدان ها می‌توانند باکتری‌ها، سموم شیمیایی و رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی نمایند و از به وجود آمدن واکنش‌های اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

بنابراین مصرف این نوع شکلات می‌تواند علائم بروز سرطان را در بدن از بین برده و از پیری زودرس در اندام‌های شما به‌ویژه پوست جلوگیری کند. تا جایی که شکلات برای شما مشکل‌ساز نیست از آن مصرف کنید و سلامتی خودتان را تضمین نمایید.

 

shokolat sobhane talkh farmand 350gr - شکلات تلخ؛ معجزه سلامتی

 

سلامتی عضلات قلب

متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند که مصرف دارک، می‌تواند باعث افزایش سلامتی قلب و عروق شود. علاوه بر این خوردن این شکلات موجب بهتر شدن فرایند جریان خون در بدن می‌گردد. این شکلات حاوی مواد مغذی است که از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و احتمال بروز سکته و گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

با این وجود فراموش نکنید، همه‌چیز در اعتدال مفید و معنی‌دار است. قبل از مصرف روزانه شکلات دارک با پزشک تغذیه و متخصص قلب در مورد سلامتی قلب خودتان مشورت کنید.

 

درمان سرفه مزمن

سرفه گاهی سرسام‌آور و نگران‌کننده می‌شود. خوردن قطعه‌ای شکلات تلخ، می‌تواند این وضعیت را به مقدار زیادی بهبود ببخشد. التهاب در گلو از عواملی است که باعث سرفه در شما می‌شود. مواد مغذی در شکلات تلخ وجود دارد که التهاب‌های گلو را رفع و سرفه را درمان می‌کند. با این وجود پزشک خودتان را قبل از اینکه بخواهید از شکلات تلخ به عنوان درمان سرفه استفاده کنید، مطلع نمایید.

 

سیری کاذب

یکی از خواص شکلات تلخ این است که حاوی مقادیر زیادی فیبر در خود است که آن را تبدیل به یک وعده غذایی کامل می‌کند. اگر شما نیز دوست دارید که لاغر شوید می‌بایست معده خود را فریب و سیری کاذب ایجاد کنید. ترکیباتی که فیبر کافی در خود دارند می‌توانند وظیفه فریب دادن معده را بر عهده بگیرند. کافی است که مقداری شکلات تلخ قبل از غذا میل کنید تا اشتهای شما کور شود و غذای کمتری بخورید. همچنین می‌توانید شکلات تلخ، را به عنوان یک میان وعده برای کاهش اشتها میل کنید.

 

تقویت سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن شکلات تلخ می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند. آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، می‌تواند عاملی برای مبارزه با عوامل بیرونی و داخلی بدن در کنار گلبول‌های سفید باشد. عوامل خارجی می‌توانند باعث کاهش قدرت ایمنی بدن و تضعیف سلول‌های سیستم ایمنی و در نهایت تجمع باکتری، عفونت‌ها، سموم و رادیکال‌های آزاد باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن شوند؛ اما شکلات تلخ به‌واسطه داشتن رادیکال‌های آزاد با سموم و عوامل بیماری‌زا در بدن به مقابله می‌پردازد.

 

شادی و نشاط بیشتر

یکی از خواص شکلات تلخ این است که می‌تواند به عنوان میان وعده همیشگی برای شما باشد که علاوه بر رفع گرسنگی، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان داده است که اندورفین بدن شما که عاملی برای نشاط و شادی است در اثر مصرف این شکلات افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این مطالعات زیادی حاکی از کاهش میزان استرس و هورمون‌های وابسته به آن در بدن بر اثر مصرف شکلات تلخ است؛ بنابراین اگر احساس ناراحتی‌های روزانه شما را اذیت می‌کند، تکه‌ای شکلات تلخ نوش جان کنید و همه غصه‌ها را به فراموشی بسپارید.

 

سخن پایانی

در اینکه شکلات تلخ برای سلامتی شما مفید است شکی وجود ندارد اما به عنوان یک توصیه کلی خوردت متعادل هر ماده غذایی می‌تواند مفید باشد.

اسراف و زیاده‌روی در هر کاری موجب بروز مشکلات خاص خود می‌گردد. حتی اگر آب را زیاد بخورید ممکن است دچار مشکل شوید پس در خوردن نیز اعتدال را رعایت کنید.

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا