توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان

تغذیه زندگی سالم 1 - توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان

افراد مبتلابه سرطان نیازهای رژیم غذایی متفاوت دارند.

افراد مبتلابه سرطان اغلب نیاز به دنبال رژیم­های غذایی متفاوت از چیزی که فکر می­کنند سالم است دارند. برای بسیاری از افراد رژیم غذایی سالم شامل موارد زیر است.

  • بسیاری از میوه­ها، سبزی‌ها و نان سبوس­دار، غلات و حبوبات
  • مقدار متوسطی از گوشت و محصولات لبنی مانند: شیر و ماست
  • مقدار کمی از چربی، شکر و نمک

هنگامیکه شما سرطان دارید، برای حفظ  قدرت خود در  مقابله با عوارض جانبی درمان سرطان نیاز به خوردن غذا  دارید.هنگامیکه  سالم هستید خوردن مقدار کافی غذا مشکل‌ساز نخواهد بود. اما زمانی که در مبارزه با سرطان و درمان آن هستید این می­تواند یک چالش واقعی باشد.

هنگامیکه شما سرطان دارید، ممکن است نیاز به پروتئین و کالری بیشتری داشته باشید. در این مواقع رژیم غذایی شما ممکن است نیاز به شیر اضافه ، پنیر و تخم‌مرغ داشته باشد. اگر شما مشکل جوییدن و بلعیدن دارید ممکن است نیاز به‌اضافه کردن سس[۱] به آن باشید.  گاهی اوقات ممکن است نیاز به مصرف غذاهایی با فیبر کمتر به‌جای غذاهایی با فیبر بیشتر باشید.

[su_label type=”info”]متخصص تغذیه می‌تواند به شما در تغییر هرگونه رژیم غذایی که نیاز باشد کمک کند.[/su_label]

عوارض جانبی درمان سرطان می­تواند منجر به مشکلات غذا خوردن شود

درمان­های سرطان به گونه طراحی‌شده‌اند که سلول­های سرطانی را از بین ببرند. اما در این میان درمان­ها می‌توانند به سلول­های سالم نیز آسیب برسانند. آسیب به سلول­های سالم موجب ایجاد عوارض جانبی می­شود. برخی از این عوارض جانبی می‌تواند منجر به مشکلات غذا خوردن شود.

رایج­ترین مشکلات غذا خوردن در درمان سرطان عبارت‌اند از :

  1. کاهش اشتها
  2. تغییر در حس چشایی و بویایی
  3. یبوست
  4. اسهال
  5. خشکی دهان
  6. عدم تحمل لاکتوز
  7. حالت تهوع
  8. زخم دهان
  9. گلودرد و مشکلات بلعیدن غذا
  10. استفراغ
  11. افزایش وزن
  12. کاهش وزن

برخی از افراد به علت داشتن استرس در درمان سرطان، اشتهای خود را ازدست‌داده و یا دچار حالت تهوع می­شوند از طرف دیگر این افراد تقریباً همیشه بعد از شروع اولین مرتبه از درمان حس بهتری خواهند داشت.

تغذیه زندگی سالم21 - توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان

کارهای که قبل از شروع درمان سرطان باید انجام داد

  • وقتیکه درمان شما شروع می­شود نمی­دانید آنچه، در صورت وجود، عوارض جانبی یا مشکلات غذا خوردن ممکن است داشته باشید اگر شما مشکلاتی دارید، آن‌ها ممکن است خفیف باشند . بسیاری از عوارض جانبی را می‌توان کنترل نمود. و بسیاری از مشکلات با پایان درمان سرطان از بین خواهند رفت.
  • ذهنیت شما به درمان سرطان در هرزمانی خوب باشد و فقط بر روی خود تمرکز داشته باشید
  • قبل از شروع درمان سرطان رژیم غذایی سالم داشته باشید. این موضوع کمک می­کند تا در طول درمان قوی باشید و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می­دهد.
  • به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان­های خود مطمئن بشوید. این موضوع مهم است که قبل از درمان دندان­های سالم داشته باشید.
  • از پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه خود در مورد دارویی که می­تواند به مشکلات غذا خوردن شما کمک کند سؤال کنید.
  • ترس­ها و نگرانی­هایتان را با دکتر، پرستار یا مددجوی اجتماعی خود مطرح کنید. او می­تواند راه­های برای مدیریت با کنار آمدن این احساسات بیان کند.
  • در مورد سرطان و درمان آن مطالعه کنید. بسیاری از افراد در مورد اینکه چه چیزی در انتظار دارند احساس بهتری می­کنند .

راه­های  به دست آوردن آمادگی برای تغذیه خوب

هرکسی مشکلات غذا خوردن در طول درمان سرطان نخواهد داشت

هیچ راهی که شما بدانید مشکلات غذا خوردن خواهید داشت وجود ندارد و چقدر بد خواهد بود. شما ممکن است فقط چند مشکل و یا هیچ مشکلی نداشته باشید. در بخشی از این، بستگی به‌نوعی از سرطانی که دارید ، در کجای بدن شما قرار دارد، نوع درمانی که دارید و دوز درمانی که دریافت می­کنید خواهد داشت.

در طول درمان بسیاری از داروها و راه­های دیگر برای مدیریت مشکلات غذا خوردن وجود دارد.با اتمام اولین درمان، بسیاری از مشکلات غذا خوردن شما از بین خواهند رفت. دکتر، پرستار یا متخصص تغذیه شما می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد انواع مشکلات غذا خوردن  و راه­های مدیریت آن به شما بگویند. اگر شما مشکلات غذا خوردن دارید فوراً به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

با دکتر، پرستار یا متخصص تغذیه خود در مورد غذاهای که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

تغذیه زندگی سالم 31 - توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان

اگر درصورتی‌که مطمئن نیستید در طول درمان سرطان چه چیزی بخورید با دکتر، پرستار یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. از او بخواهید یک متخصص تغذیه به شما معرفی کند. متخصص تغذیه مناسب‌ترین فرد برای صحبت کردن در مورد رژیم غذایی شماست او می‌تواند به شما در انتخاب بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها در طول و بعد از درمان کمک کند.

فهرستی از سؤالات را برای ملاقات با متخصص تغذیه درست کنید و از او در مورد غذاهای موردعلاقه خود و طرز تهیه آن­ها و اینکه می­توانید آن­ها را در طول دوره درمان استفاده کنید بپرسید. همچنین می­توانید این کتاب را پیش او برده و  از او بخواهید قسمت­های که برای شما مناسب است را علامت بزند.

اگر شما در حال حاضر در رژیم غذایی خاص برای دیابت، کلیه ، بیماری قلبی و یا دیگر مشکلات سلامتی هستید. این خیلی مهم است که با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. متخصص تغذیه می­تواند توصیه­های برای تغذیه مناسب به شما بدهد.

راه­های برای دریافت بیشتر غذاها و نوشیدنی­ها

در طول درمان ممکن است روزهای خوب و بد در خوردن غذا داشته باشید.در اینجا چندین راه برای مدیریت وجود دارد.

تغذیه زندگی سالم 41 - توصیه های غذایی برای بیمارن مبتلا به سرطان

  • در صورتی­که می‌توانید مقدار زیادی مواد غذایی سرشار از پروتئین و کالری مصرف کنید. این شمارا قوی نگه‌داشته و به بازسازی بافت­های که در طول درمان آسیب‌دیده‌اند کمک می­کند.
  • زمانیکه اشتها دارید غذا بخورید. بسیاری از افراد صبح­ها اشتهای کافی برای مصرف غذا دارند. سعی کنید در این زمان غذاهای بیشتری مصرف کنید. و خوردن نوشیدنی­های جایگزین را به زمان­های بعد موکول کنید.
  • مواد غذایی را انتخاب کنید که می­توانید بخورید حتی اگر فقط یک یا دو مورد باشد. همچنین می‌توانید از نوشیدنی‌های جایگزین مواد غذایی برای افزایش کالری و پروتئین استفاده کنید.
  • نگران نباشید که در کل برخی از روزها نمی‌توانید غذا بخورید. وقت خود را صرف پیدا کردن حس بهتر کنید و هنگامی‌که می‌توانید غذا خوردن را شروع کنید. اگر بیش از ۲ روز نمی‌توانید غذا بخورید با پزشک خود صحبت کنید.
  • مایعات فروان بنوشید.این بسیار مهم است درزمانی که نمی­توانید غذا بخورید مایعات زیادی در طول روز بنوشید. نوشیدن مایعات فراوان به بدن شما در تأمین آب موردنیاز کمک می‌کند. بسیاری از افراد بزرگ‌سال روزانه باید ۸ تا ۱۲ فنجان مایعات مصرف کنند.
  • اگر دیگران برای شما وعده­های غذایی را درست می­کنند لازم است به آن­ها در مورد علایق و نیازهایتان بگویید.

برای جلوگیری از عفونت با مواد غذایی، مراقبت­های ویژه انجام دهید.

در برخی از درمان­های سرطان بدن شما احتمال بیشتری برای دریافت عفونت خواهد داشت هنگامیکه این اتفاق بیفتد شما نیاز به رعایت مراقبت­های ویژه­ در تهیه و آماده­سازی غذا دارید. در اینجا چند روش عبارت‌اند از :

  • غذاهای گرم را گرم و غذاهای سرد را سرد نگه‌دارید. به‌محض اینکه غذا خوردنتان تمام‌ شد باقی­مانده غذا را در یخچال قرار دهید.
  • تمام میوه­ها و سبزی‌ها خام را قبل از خوردن خوب بشورید(در صورت امکان برس‌ زده و خوب بسابید). از مصرف غذاهای که نمی­توان آن­ها را خوب شست (مانند تمشک) خودداری کنید. شما باید میوه­ها و سبزی‌هایی که سطح زبری دارند را برس بزنید و خوب بشورید، مانند خربزه قبل از اینکه آن را ببرید.
  • دست­ها، چاقو و تمام وسایلی که در درست کردن غذا با آن­ها کار می‌کنید قبل از تهیه غذا خوب بشورید درزمانی که با گوشت خام، مرغ، بوقلمون و ماهی در حال تهیه غذا هستید این موضوع بسیار مهم است.
  • از یک‌تخته و چاقو برای برش گوشت استفاده کنید و برای برش میوه­ها و سبزی‌ها از چاقو و تخته برش دیگر استفاده کنید (از یک چاقو برای برش گوشت و سبزی استفاده نکنید).
  • برای آب‌کردن یخ گوشت، مرغ، بوقلمون و ماهی از مایکروفر استفاده کنید و هرگز آن­ها در بیرون نگذارید.
  • گوشت، مرغ، بوقلمون و ماهی باید به‌طور کامل پخته شوند. گوشت­ها هرگز نباید هیچ‌گونه رنگ صورتی در داخل خود داشته باشند. تخم‌مرغ‌ها باید سفت باشند و نباید آبکی پخته شوند.
  • هرگز ماهی خام و صدف نخورید غذاهایی مانند سوشی و صدف پخته نشده
  • مطمئن شوید که آب‌میوه‌ها، محصولات لبنی و عسل پاستوریزه می­باشند.
  • از مصرف غذاها و میوه­های که تازه نباشند خودداری کنید.
  • غذاهای فله­ای نخرید.
  • از بوفه­ها، سالادهای آماده و غذاهای رستوران نخورید.
  • از مصرف غذا­های که کپک آن­ها دیده می­شود خودداری کنید مانند پنیر کپک‌زده و پنیر روکفورت‌[۲]

استفاده از مواد غذایی، ویتامین­ها و مکمل­های دیگر برای مبارزه با سرطان

بسیاری از افراد می­خواهند بدانند که چطور می‌توانند به بدنشان در مبارزه سرطان با داشتن رژیم مخصوص ، خوردن ویتامین­ها و یا مکمل­های غذایی  کمک کنند. اما هیچ مطالعه­ای که اثبات کند هر نوع رژیم غذایی، غذا ، ویتامین­ها، مواد معدنی، مکمل­های غذایی، گیاه­های دارویی یا ترکیب آن­ها می‌تواند سرطان را کُند، علاج و یا در حالت قبل نگه دارد وجود ندارد. در حقیقت برخی از این محصولات  می‌تواند سبب مشکلات دیگر با تغییر دادن نحوه عملکرد درمان شود.

[su_quote]با دکتر، پرستار یا متخصص تغذیه خود قبل از استفاده از رژیم خاص یا مکمل­های غذایی صحبت کنید بعضی از ویتامین­ها و مکمل­های غذایی می­توانند نحوه کارکرد درمان شمارا تغییر دهند. [/su_quote]
نکات خاص برای مراقبان بیمار سرطانی
  • هرگز او را ناراحت یا سورپرایز نکنید. در برخی از روزها ممکن است غذای دلخواه شمارا نخورد و یا بگوید طعم آن بد است.
  • مواد غذایی را در دسترس قرار دهید. شما عزیزان می­توانید میان وعده‌های را درست کرده تا درصورتی‌که او گرسنه باشد بتواند آن‌ها را مصرف کند. می­توانید میان وعده­های مانند پای سیب و پودینگ[۳] (همراه با یک قاشق) بر روی میز در نزدیک بیمار قرار دهید و یا هویج خردشده ( روی ظرف آن پلاستیک کشیده) در یخچال نگه‌داری کنید که در صورت تمایل بتواند آن را مصرف کند.
  • رفتار ملایم داشته باشید. این بسیار مهم است او غذا­های را که دوست دارد بخورد درصورتی‌که نمی‌تواند غذا بخورد مجبور به خوردن نکنید. در زمان­های که اشتها ندارد می‌توانید غذاهای مایع و یا نوشیدنی­های با مایعات فراوان را به او پیشنهاد دهید. برای داشتن ایده به بخش غذاهای مایع و نوشیدنی­ها مراجعه کنید.
  • با عزیز خود (فرد مبتلا) در مورد راه­های برای مدیریت بهتر مشکلات غذا خوردن صحبت کنید. انجام دادن این موضع باهم به هردوی شما کمک می‌کند که احساس بیشتری در کنترل بیماری داشته باشید.
[su_note note_color=”#d3efab” text_color=”#000000″ radius=”11″]برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقب از بیماران، کتاب ” See when Someone You Love Is Being Treated For Cancer ” را به‌رایگان از وب‌سایت موسسه ملی سرطان دریافت کنید.[/su_note]

[۱]  سسى‌ که‌ از آمیختن‌ آب‌گوشت‌ و آرد و ادویه‌ درست‌ مى‌شود و منظور سس‌های تجاری نیست.

[۲]  نام‌ بازرگانى‌ پنیر فرانسوى با طعم‌ تند و داراى کپک‌ آبی‌فام‌ که‌ از شیر بز یا گوسفند تهیه‌ مى‌شود

[۳]  پودینگ یکی از انواع دسرها است

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا