سندرم ریوی هانتاویروس (HPS)

سندرم ریوی هانتاویروس یک بیماری ریوی شدید و گاهی کشنده است که بخاطر عفونت با هانتاویروس در انسان ایجاد میشود. که در وب سایت زندگی سالم به به این موضوع می پردازیم.

هر فردی که با جونده ی ناقل هانتاویروس تماس داشته باشد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد. رفت و امد جوندگان در اطراف خانه عامل اصلی مواجهه با هانتاویروس ذکر شده است. حتی افراد سالم هم در صورت مواجهه در معرض ابتلا به HPS قرار دارند. هیچ موردی از انتقال فرد به فرد این بیماری در ایالات متحده گزارش نشده است. در واقع، در یک مطالعه از کارکنان بهداشتی مواجه شده با بیماران یا نمونه های الوده با گونه های مرتبط با هانتاویروس (که باعث بیماری متفاوتی در انسان میشوند)، هیچکدام شواهدی از بیماری یا عفونت بروز ندادند.

در شیلی و ارژانتین، موارد نادری از انتقال شخص به شخص در بین افرادی که تماس نزدیک با بیماران مبتلا با گونه ای از هانتاویروس به نام آندس ویروس داشته اند، دیده شده است.

علایم و نشانه های هانتاویروس

با توجه به کم بودن تعداد بیماران HPS ، دوره کمون این بیماری به خوبی شناخته شده نیست. هرچند، بر اساس اطلاعات محدود موجود، تخمین زده میشود که بیماری بعد از ۱ تا ۸ هفته بعد از مواجهه با ادرار تازه،مدفوع یا بزاق جونده الوده بروز میکند.

علایم اولیه

علایم اولیه شامل خستگی،تب، و درد عضلانی مخصوصا در عضلات بزرگ (ران،باسن،پشت و گاهی شانه ها) میباشند. این ها علایم جهانی هستند.

همچنین ممکن است سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و درد شکمی هم ایجاد شوند. حدود نیمی از بیماران این نشانه ها را تجربه کرده اند.

early symptoms - سندرم ریوی هانتاویروس (HPS)

علایم ثانویه

۴ تا ۱۰ روز پس از فاز اولیه بیماری، علایم ثانویه HPS ظاهر میشوند. این علایم شامل سرفه، تنگی نفس، ریه پر از مایع و همراه با حالتی که اینگونه توصیف شده است: “نواری فشرده و تنگ اطراف سینه و بالشتی بر روی صورت” میباشند.

late symptoms - سندرم ریوی هانتاویروس (HPS)

ایا این بیماری کشنده است؟

بله. این بیماری میتواند کشنده باشد. میزان کشندگی HPS 38% گزارش شده است.

تشخیص هانتاویروس

تشخیص HPS در افرادی که در چند روز گذشته به بیماری مبتلا شده اند دشوار میباشد چرا که علایمی مثل تب، خستگی و درد عضلانی به سادگی با انفولانزا اشتباه گرفته میشوند. اگرچه، اگر فردی تب، خستگی و تنگی نفس را همراه  مواجهه با جوندگان  داشته باشد، به شدت به نفع HPS میباشد. اگر فردی این علایم را مشاهده کرد سریعا باید به پزشک خود اطلاع دهد و حتما به مواجهه با جوندگان اشاره کند.

درمان هانتاویروس

هیچ درمان اختصاصی یا واکسنی برای عفونت هانتاویروس وجود ندارد.اگرچه میدانیم که اگر فرد مبتلا سریعا تشخیص داده شود و در بخش مراقبت های ویژه بستری شود وضعیت بهتری خواهد داشت. در مراقبت های ویژه، بیماران اینتوبه شده و باید تحت اکسیژن درمانی قرار گیرند تا دیسترس تنفسی را پشت سر بگذارند.

هرچه بیمار زودتر به بخش مراقبت های ویژه منتقل شود،بهتر است. اگر بیمار دیسترس کامل را تجربه میکند، احتمال بهبودی کمتر است.

پیشگیری هانتاویروس

حذف یا به حداقل رساندن تماس با جوندگان در خانه، محل کار یا طبیعت. سوراخ ها و شکاف های خانه و گاراژ را پرکنید و درز بگیرید ، در اطراف خانه تله کار بگذارید و خرده ریزه های مواد غذایی را تمیز کنید.

تحقیقات نشان داده اند بسیاری از افرادی که به HPS مبتلا شده اند، با جوندگان و یا مدفوع انها در اطراف خانه یا محل کار تماس مکرر داشته اند. در سمت دیگر، بسیاری از افراد مبتلا ادعا کرده اند با هیچ جونده یا مدفوعی تماس نداشته اند. بهرحال اگر در محله ای حضور دارید که جونده های ناقل شناخته شده وجود دارد، سعی کنید خانه خود را تمیز نگه دارید.

مجید قدسی

دانشجوی پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا