ویروس کرونا: پرسش ها و پاسخ های مرکز کنترل بیماری ها (CDC) درباره COVID-19

کرونا ویروس جدید چیست؟

کرونا ویروس جدید کشف شده شبیه به سایر اعضای خانواده کرونا ویروس ها نیست. نام آن را COVID-19 گذاشته‌اند و متفاوت از سایر کرونا ویروس‌هایی است که در بدن انسان دیده شده و ایجاد سرماخوردگی می‌کند. وتشخیص و درمان آن متفاوت از سایر اعضای خانواده کرونا ویروس‌هاست .

چرا به این بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ یا COVID-19 میگویند؟

در ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت نام رسمی این بیماری را اعلام کرد.این بیماری اولین بار در سال ۲۰۱۹ در ووهان چین دیده شد به همین دلیل به اختصار COVID-19 گفته میشود.co مخفف corona و vi مخفف virus و d مخفف disease است.این بیماری با نام “۲۰۱۹ novel corona virus” یا “۲۰۱۹-nCoV” نیز شناخته میشود.

انواع مختلفی از ویروسهای عفونی دستگاه تنفس انسانی وجود دارد که معمولاً باعث بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی می شوند. COVID-19 نوعی بیماری کورو ویروس جدید است که قبلاً در انسان دیده نشده است. نام این بیماری با در نظر گرفتن بهترین نماد بین المللی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای نامگذاری بیماریهای عفونی جدید انسانی انتخاب شده است.

چرا ممکن است برخی از افراد و گروهها به علت بیماری COVID-19 طرد شوند؟ 

ممکن است مردم نسبت به دوستان و نزدیکانی که در معرض این ویروس زندگی می‌کنند و به این بیماری مبتلا شده اند حس ترس و یا اضطراب داشته باشند و از آنها فاصله بگیرند. در چنین مواردی انگ علیه یک گروه از مردم یا یک مکان یا یک ملت است که به علت ترس از بیماری و مرگ و شایعات مرتبط با آن است.

استیگا باعث ایجاد ترس و عصبانیت افراد عادی نسبت به افرادی ک بیمار هستند میشود و طرد شدگی افراد دارای بیماری را در پی دارد.

چطور میتوان از طرد شدگی افراد مبتلا به COVID-19 جلوگیری کرد؟

 با ارائه حمایت های اجتماعی میتوان از طرد شدگی افراد بیمار و استیگا‌‌‌زدایی جامعه نسبت به آنها جلوگیری کرد.بیان حقاق و یادگیری راه های پیشگیری و نیز بیان اینکه ویروس نژاد یا قوم خاصی را هدف قرار نمی دهد میتواند باعث جلوگیری از طرد شدگی افراد شود.

این ویروس چه گونه پخش میشود

منبع ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس ها یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که هم در انسان ها و هم در حیوانات دیده میشوند.اما به ندرت کروناویروس های حیوانی توانایی بیمار کردن انسان را دارند.

به نظر میرسد این ویروس که باعث بیماری COVID-19 است همانند بیماری سندروم نفسی خاورمیانه(MERS) و سندروم تنفسی حاد(SARS) منشا حیوانی دارد و بین انسان‌ها گسترش پیدا کرده است.

outbreak coronavirus world 1 720x354 - ویروس کرونا: پرسش ها و پاسخ های مرکز کنترل بیماری ها (CDC) درباره COVID-19
نقشه جهانی گسترش ویروس کرونا (COVID-19)

میزان گسترش ویروس کرونا چه قدر است؟

این ویروس برای اولین بار در شهر ووهان ، مرکز استان هوبی چین کشف شد. اولین آلودگی ها در بازار حیوانات زنده دیده شد، اما ویروس اکنون از فرد به فرد دیگر در حال گسترش است. برخی ویروس ها مثل سرخک بسیار مسری هستند.به نظر می‌رسد ویروس ناشی از COVID-19 نیز به راحتی در بین افراد انتقال می یابد و شیوع آن در جامعه رو به گسترش است، به گونه ای که افراد در یک اجتماع،بدون اینکه مطمئن باشند ویروس از کجا و چگونه با آنها منتقل شده ، دچار بیماری میشوند.


بیشتر بخوانید: ۵ چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند


افرادی که به بیماری COVID-19 مبتلا هستند چند نفر را میتوانند آلوده کنند؟

ویروسی که باعث بیماری COVID-19 میشود میتواند از فرد بیمار به دیگران منتقل شود.به همین دلیل توصیه میشود این افراد که در بیمارستان یا در منزل تحت مراقبت هستند از سایر افراد سالم جدا شوند تا خطر عفونت افراد سالم را تهدید نکند.

مدت زمانی که فرد بیمار میتواند ناقل انتقال عفونت باشد،باید در قرنطینه به سر ببرد در هر فرد منحصر به فرد است ،به همین دلیل نمیتوان مدت زمان مشخصی را برای دوره قرنطینه مشخص کرد.شدت بیماری،علائم بالینی و نتایج آزمایشگاهی که توسط متخصصان و مسئولان بهداشت عمومی مورد ارزیابی قرار میگیرد میتواند دوره نقاهت بیماری را مشخص کند.

از جمله مواردی که در تعیین زمان اتمام قرنطینه مورد ارزیابی قرا میگیرد عبارت است از:

  1. بیمار بدون استفاده از داروهای کاهش تب عاری از تب باشد.
  2. بیمار علائم سرفه نداشته باشد.
  3. بیمار حداقل در دو نمونه تنفسی متوالی در ۲۴ ساعت عاری ازویروس گزارش شود.

کسی که دوره قرنطینه و ایزولاسیون را به اتمام رسانده خطر انتقال عفونت به سایر افراد را ندارد.

آیا فرد قرنطینه شده آلوده به ویروس COVID-19 میتواند بیماری را به دیکران منتقل کند؟

قرنطینه به معنی جداسازی فرد دارای بیماری واگیر دار از افراد سالم است.

در بیماری COVID-19 دوره قرنطینه ۱۴ روز است زیرا طولانی ترین زمانی است که فرد با رعایت نکات بهداشتی و درمانی میتواند ویروس را منتقل کند و پس از ۱۴ روز با نداشتن موارد کلینیکی و بالینی میتواند از قرنطینه خارج شود.

فردی که از دوره قرنطینه خارج میشود خطر شیوع و واگیری بیماری را برای سایر افراد نخواهد داشت.

آیا ویروسی که باعث بیماری COVID-19 میشود میتواند از طریق مواد غذایی یخ زده نیز منتقل شود؟

معمولا تصور میشود کررونا ویروس از طریق قطرات تنفسی (بزاق،سرفه،عطسه) منتقل میشود و هنوز مدرکی برای اثبات انتقال این ویروس از طریق غذا وجود ندارد.

قبل از تهیه غذا و یا خوردن غذا برای ایمنی باید دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشوییم . همچنین پس از سرفه وعطسه  شستن دستها ضرورت دارد.‌‌

شاید این امکان وجود داشته باشد که فرد با لمس کردن یک سطح یا شیء که ویروس روی آن قرار دارد و سپس لمس کردن دهان ، بینی یا احتمالاً چشم های خود ، COVID-19 را دریافت کند ، اما تصور نمی شود این روش اصلی کسترش و شیوع ویروس باشد.احتمال زنده بودن این ویروس روی بسته بندی ها یا مواد خوراکی که در در دمای محیط یا یخچال نگه داری میشوند،تا یک هفته وجود دارد.

 آیا آب و هوای گرم باعث کاهش بیماری زایی توسط این ویروس میشود؟

هنوز مشخص نیست که آیا آب و هوا و دما در گسترش COVID-19 تأثیر دارد یا خیر. برخی ویروس های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر در ماه‌های سرد گسترش می یابند اما این بدان معنا نیست که بیمار شدن با این ویروس ها در ماه‌های دیگر غیرممکن است.در این زمان ، مشخص نیست که با گرم تر شدن هوا ، انتشار COVID-19 کاهش می یابد یا خیر. اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت انتقال ، شدت و سایر ویژگیهای مرتبط با COVID-19 در حال انجام است.

چگونه از خود محافظت کنیم:

در چه افرادی خطر ابتلا به این بیماری بالاست؟

 اطلاعات اولیه نشان میدهد افرادی که  دارای بیماری های قلبی، تنفسی، دیابت هستند و نیز افراد مسن احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها بیشتر است.

افرادی که ریسک بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند چه کارهایی باید انجام دهند؟ 

افرادی که در معرض خطر ابتلای بیشتر به این بیماری هستند باید بهداشت فردی و عمومی را در بالاترین سطح رعایت کنن. از حضور در اجتماعات بپرهیزند. از تماس با افرادی که احتمال بیماری در آن ها زیاد است یا بیمار هستند خودداری کنند. دستهای خود را پس از لمس سطوح و اشیا شستشو دهند. از مسافرت های غیر ضرور بپرهیزند.اگر در جامعه شیوع این بیماری وجود دارد تا حد امکان در خانه بمانید و در صورت مشاهده علائم بیماری با پزشک خود تماس بگیرید و از حضور بی مورد در مراکز درمانی خودداری کنید.

آیا استفاده از ماسک میتواند در جلوگیری از انتقال بیماری COVID-19 جلوگیری کند؟

استفاده از ماسک برای افرادی که علائم ابتلا به بیماری COVID-19 را ندارد ضروری نیست.استفاده از ماسک برای افرادی که علائم بیماری را دارند یا به این بیماری مبتلا هستند جهت جلوگیری از انتقال ضروری است.استفاده از ماسک برای افرادی که با فرد بیمار در ارتباط هستند و نیز کادر درمانی بسیار ضروری است.

 آیا احتمال انتقال ویروس از  بسته های ارسالی از چین وجود دارد؟

در مورد COVID-19 تازه ظهور و نحوه شیوع آن هنوز موارد زیادی ناشناخته است. پیش از این ، دو نوع ویروس دیگر نیز در انسان ایجاد بیماری شدید کرده اند (MERS-CoV و SARS-CoV). ویروس ایجاد COVID-19 از نظر ژنتیکی بیشتر  با SARS-CoV مرتبط است ، اما هر دو بتاکورونوویروس هستند که منشأ آنها در خفاش هاست.

هرچند اطلاعات دقیقی در مورد این ویروس وجود ندارد اما با توجه به تجربیاتی که در مورد بیماری SARS و MERS وجود دارد احتمال می‌رود که این ویروس در دمای محیط تا چند هفته یاچند روز روی بسته های ارسالی باقی بماند.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس توسط بسته های ارسالی از نقاط در معرض خطر اثبات نشده است و همچنان راه قطعی انتقال این ویروس بین افراد ،قطرات تنفسی است.

علایم و آزمایش ها:

علائم این بیماری چیست؟

علائم فعلی گزارش شده برای بیماران مبتلا به COVID-19 شامل بیماری تنفسی خفیف تا شدید با تب ، سرفه و مشکل در تنفس است.

آیا باید تست ابتلا به بیماری داد؟

اگر علائمی مانند تب ، سرفه و یا مشکل تنفسی دارید ویا با شخصی که دارای COVID-19 است تماس نزدیکی برقرار کرده اید یا اخیراً از منطقه ای با گسترش مداوم COVID-19 سفر کرده اید ، در خانه بمانید وبا ارائه‌کنندگان خدمات سلامت تماس بگیرید.بیماران سالخورده و افرادی که شرایط خاص پزشکی دارند و یا دچار نقص سیستم ایمنی هستند باید حتی اگر بیماری آنها خفیف باشد ، با پزشک معالجه خود در ارتباط باشند.اگر دردقفسه سینه ، سردرد ویا افزایش فشار خون دارید با اورژانس تماس بگیرید.پزشک با توجه به علائم بالینی تشخیص میدهد که نیازی به انجام تست COVID-19 وجود دارد یا  خیر.

آیا فردی که تست COVID-19 آنها منفی است، میتوانند در تست مجدد مثبت اعلام شوند؟

نتیجه منفی بدان معنی است که ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود در نمونه فرد یافت نشده. در مراحل اولیه عفونت ، این امکان وجود دارد که ویروس شناسایی نشود.

اگر فردی علائم مشابه بیماری COVID-19 را داشته باشد اما تست نمونه آزمایشگاهی او منفی باشد،به این معنی است که علت علائم او ویروس COVID-19 نیست.

COVID-19 و مراسم ترحیم:

آیا اگر در مراسم ترحیم یا خاک سپاری فرد مبتلا به COVID-19 شرکت کنیم در خطر ابتلا به بیماری قرار می‌گیرم؟

در حال حاضر هیچ خطر شناخته‌شده‌ای در رابطه با حضور در یک مراسم تدفین یا شرکت در مراسم خاکسپاری شخصی که در اثر COVID-19 درگذشته وجود ندارد.

آیا لمس جسد فردی که در اثر بیماریCOVID-19 درگذشته خطرناک است؟

COVID-19 یک بیماری جدید است و ما هنوز در حال یادگیری نحوه‌ی گسترش این بیماری هستیم. ویروسی که باعث  COVID-19 می‌شود عمدتاً از تماس نزدیک (یعنی در حدود ۶ فوت) با فردی که در حال حاضر مبتلا به COVID-19 است، گسترش می‌یابد. این ویروس احتمالاً در ابتدا از طریق قطرات تنفسی زمانی که فرد مبتلا سرفه یا عطسه می‌کند منتشر میشود ،و مشابه  آنفولانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی شیوع پیدا می‌کنند. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی افرادی که  در نزدیکی فرد بیمار هستند فرود بیایند یا احتمالاً به داخل ریه‌ آنها وارد شوند . در نتیجه  این نوع گسترش، بعد از مرگ فرد مبتلا وجود ندارد .

این امکان هست که یک فرد با لمس کردن یک سطح و یا شی که ویروس بر روی آن  وجود دارد و سپس تماس دست آلوده با دهان، بینی و یا احتمالاً چشمان به او منتقل شود اما این روش اصلی انتشار ویروس نیست.

افراد نباید بدن کسی را که بر اثرcovid_19 فوت کرده‌ است لمس کنند. ممکن است احتمال شیوع ویروس از انواع خاصی از لمس کردن، مانند  دست دادن و یا در آغوش گرفتن وجود داشته باشد. از فعالیت‌های دیگر مانند بوسیدن، شستن و غسل دادن در صورت امکان، اجتناب شود. در موارد ضروری افرادی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند باید دستکش‌های نفوذ ناپذیر  بپوشند. اگر در معرض پاشیده شدن آب و مایعات قرار دارند ، تجهیزات حفاظتی شخصی بیشتری مانند روپوش، عینک حفاظ دار مورد نیاز است.

 COVID-19 و حیوانات:

آیا حیوانات خانگی یا سایر حیوانات میتوانند ناقل کرونا باشند ؟

در حالی که به نظر می‌رسد این ویروس از یک منبع حیوانی ظهور کرده‌است، در حال حاضر از فرد به فرد در چین در حال گسترش است.. تا به امروز، هیچ گزارشی از حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات مبتلا به COVID-19 دریافت نشده است و هنوز، هیچ مدرکی وجود ندارد که حیوانات همنشین انسان شامل حیوانات خانگی می‌توانند COVID-19 را گسترش دهند. با این حال، از آنجایی که حیوانات می‌توانند عامل بیماری‌های دیگری برای انسانها باشند،  پیشنهاد میشود همیشه بعد از تماس با حیوانات دستان خود را بشویید .

اگر من به بیماری COVID-19 مبتلا شدم باید از تماس با حیوانات اجتناب کنم؟

در این حالت شما باید ارتباط  خود با حیوانات خانگی یا  دیگر حیوانات را محدود کنید همانطور که از ارتباط با سایر انسان ها اجتناب میکنید  . اگرچه گزارشی از حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات مبتلا به COVID-19 وجود نداشته است، اما هنوز توصیه می‌شود که افراد مبتلا به COVID-19 با حیوانات تماس نداشته باشند و از کارهایی مثل نوازش کردن، در آغوش کشیدن، بوسیدن و به اشتراک گذاشتن غذا بپرهیزند . تا اینکه اطلاعات بیشتری دراین زمینه بدست اید .

همچنین توصیه میشود ، قبل و بعد از اینکه با حیوانات خانگی خودتماس داشتید دستان خود را بشویید و ماسک بزنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا