آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها

ویروس کرونا روز به روز در حال گسترش در بسیاری از نقاط جهان میباشد و به دغدغه اصلی این روز ها تبدیل شده است و با توجه به پیدا نشدن درمان قطعی برای ان، بهترین راه مقابله با این ویروس پیشگیری است. در ادامه از وب سایت زندگی سالم به باید ها و نبایدهایی در مورد مواجه با بیماری کرونا میپردازیم:

بایدها درباره ویروس کرونا:

  • چندین بار در روز دستان خود را با اب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده حاوی حداقل ۶۰% الکل بشویید و برای این کار حداقل ۲۰ ثانیه وقت صرف کنید. شستن دست ها بخصوص درموارد زیر توصیه میشود:
  1. قبل از اشپزی یا غذا خوردن
  2. بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  3. بعد از تخلیه بینی،سرفه یا عطسه

hand washing technique 505x359 300x213 - آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها

  • با نشانه های کرونا که مشابه انفولانزا میباشد اشنا شوید:
  1. تب
  2. سرفه
  3. تنگی نفس

بیشتر بخوانید : ۵ چیز که همه باید درباره شیوع کرونا ویروس بدانند


بیشتر موارد بدون ابریزش بینی شروع میشوند.

images 300x64 - آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها

  • درمورد سفر به کشور های الوده تجدید نظر کنید. برای سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، به تعویق انداختن سفر های غیرضروری توصیه شده است.همچنین بهتر است از سفرهای دریایی دوری کنید.
  • برای قرنطینه اماده شوید.سازمان جهانی بهداشت COVID-19 را پاندمی اعلام کرده است. اگر فردی در خانه شما به این بیماری مبتلا شد، مقامات محلی ممکن است بخواهند شما را برای ۱۴ روز قرنطینه کنند.
  • فاصله ی ایمن را رعایت کنید.از تجمع و حضور در مکان های شلوغ و با وضعیت نامناسب تهویه پرهیز کنید. از افرادی که عطسه یا سرفه میکنند یک تا یک ونیم متر فاصله بگیرید.

images 1 - آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها

  • سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و از انجام کارهایی مثل خواب ناکافی و تغذیه ناسالم که سیستم ایمنی شما را ضعیف میکنند بپرهیزید.
  • به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند یعنی افراد مسن و افراد دارای بیماری مزمن زمینه ای توجه داشته باشید و مطمین شوید غذا،تجهیزات پزشکی کافی و افراد یا سازمانی برای مراقبت در صورت ابتلا داشته باشند.
  • اگر دچار علایم تب،سرفه و تنگی نفس شدید ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند و از مراجعه به مراکز درمانی بدون داشتن علایم شدید خودداری کنید.
  • هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با قسمت داخلی ارنج یا دستمال بپوشانید و سریعا دستمال را در سطل زباله دربسته قرار دهید.(حتی اگر به کرونا مبتلا نیستید هم اینکار را انجام دهید، مطمینا نمیخواهید حتی یک سرماخوردگی ساده را به دیگران انتقال دهید.)
  • مطمین شوید کسی در خانه میداند چطور سطوح را ضدعفونی کند. مطالعات نشان داده اند که ویروس COVID-19میتواند از چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح باقی بماند.برای کاهش احتمال گسترش ویروس با استفاده از دستکش یکبار مصرف بطور منظم سطوح را با اب و صابون و مواد ضدعفونی کننده تمیز نمایید.

بیشتر بخوانید : کرونا ویروس و تاثیر ویتامین ها برا آن


نبایدها درباره ویروس کرونا:

  • از لمس کردن چشم ها،بینی و دهان خود بپرهیزید.اگر به نحوی با ویروس تماس داشته باشید، لمس کردن صورتتان میتواند به ورود ویروس به بدن کمک کند.
  • از مصرف بی مورد ماسک خودداری کنید و با توجه به تقاضای زیاد اجازه دهید ماسک در اختیار افرادی که نیاز بیشتری به ان دارند همچون کادر درمانی و بیماران قرار گیرد.            5e2b10a721000019030002dd 300x158 - آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها
  • اگر تب دارید از سفر کردن بپرهیزید. اگر در پرواز بیمار شدید سریعا به مهماندار اطلاع دهید و هنگامی که به خانه رسیدید با پزشک تماس بگیرید.
  • نیازی نیست از وسایلی که ساخت اسیا هستند پرهیز کنید.گرچه ویروس میتواند برای ساعت ها یا چندین روز بر روی سطوح باقی بماند، ولی بعید است که طی فرایند انتقال از محلی به محل دیگر در شرایط و دماهای مختلف زنده بماند.
  • بجز برای ملاقات با دکتر ان هم درصورتی که قبلا تماس گرفته باشد از منزل خارج نشوید. در صورت وجود کار ضروری و نیاز به خروج از منزل از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.
  • اگر احساس میکنید به ویروس مبتلا هستید از خانواده و حیوان خانگی خود دوری کنید.برای مراقبت از انها، سعی کنید جدا از انها غذا بخورید و بخوابید و در صورت امکان از سرویس بهداشتی متفاوت استفاده کنید. بله درست خواندید، حیوانات هم در توصیه ها امده اند.گزارشی از سگی با تست مثبت در هنگ کنگ منتشر است. ولی مقامات رسمی اعلام کرده اند که مطمین نیستند ایا سگ واقعا مبتلاست یا خیر.متخصصان CDC اعلام کرده اند که از احتمال ابتلای حیوانات خانگی به این بیماری اطمینان ندارند.
  • از مصرف انتی بیوتیک خودداری کنید. اگر بخاطر بیماری در گذشته انتی بیوتیک داشته باشید ممکن است وسوسه شوید از ان استفاده کنید. اما باید بدانید انتی بیوتیک ها بر روی باکتری ها اثر دارند و بیماری کرونا همانطور که حتما بارها شنیده اید یک بیماری ویروسی میباشد و انتی بیوتیک تاثیری بر ان ندارد.

download 300x156 - آماده سازی برای ویروس کرونا؛باید ها و نبایدها

ارامش خود را حفظ کنید و اقدامات پیشگیرانه ی ذکر شده را جدی بگیرید، این بهترین کاری است که میتوانید انجام دهید.

مجید قدسی

دانشجوی پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا