میکروتیوب چیست؟ کاربرد + انواع آن

میکروتیوب اپندورف نام تجاری میکروتیوب یا لوله سانتریفیوژ است که در حال حاضر شرکت‌های زیادی با نام‌های تجاری مختلف در حال تولید میکروتیوب هستند.

میکروتیوب‌ها ظروف پلاستیکی کوچکی هستند که عمدتاً در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تشخیص‌های پزشکی، برای نگهداری مقادیر کمی از نمونه‌ها و همچنین برای استفاده در دستگاه‌های میکروسانتریفیوژ استفاده می‌شوند. انتهای میکروتیوب مخروطی شکل است و دارای درب پلی اتیلن متصل به بدنه است. قابلیت باز و بسته شدن مداوم بدون تغییر عملکرد را دارد. در ادامه بیشتر درباره میکروتیوپ، کاربرد و انواع آن صحبت خواهیم کرد. 

میکروتیوب چیست؟

لوله‌های جمع آوری خون مویرگی میکروتیوب ها عمدتاً در جمع آوری، ذخیره سازی، پیش درمان و حمل و نقل نمونه خون مویرگی استفاده می‌شوند. برای نوزادان تازه متولد شده، بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بیمارانی که قادر به جمع‌آوری خون نیستند (مانند بیماران سوختگی بد) مناسب است. همچنین برای جمع آوری نمونه خون با حجم کم (معمولاً کمتر از ۱ میلی لیتر) مناسب است. این لوله از پلی پروپیلن تقریباً نشکن و بسیار شفاف ساخته شده است. میکرولوله‌ها برای کاربردهایی که نیاز به انکوبه شدن لوله‌ها، استفاده از مولکول‌های رادیواکتیو یا هر تحقیق DNA/پروتئینی که در آن یکپارچگی نمونه مهم است، ایده‌آل هستند. میکروتیوب‌ها چندین بار قابل اتوکلاو هستند و برای خدماتی که ارائه می‌دهند بسیار مقرون به صرفه هستند و میکروتیوب‌ها با درجه بندی در مقادیر متفاوت در میلی لیتر به راحتی تولید می‎شوند.

کاربرد میکروتیوب چیست؟

bcff84d3 a910 4973 b467 9de9566f9aaf 720x405 - میکروتیوب چیست؟ کاربرد + انواع آن

میکروتیوب در فرآیندهای سانتریفیوژ، نمونه گیری، انواع مختلف تحقیقات و موارد دیگر مفید هستند. این لوله‌ها از پلی پروپیلن ساخته شده‌اند و علاوه بر مقاومت در برابر حلال‌های شیمیایی و آلی، قادر به تحمل دمای ۸۰- تا ۱۲۱ درجه سانتی گراد هستند؛ در واقع در واکنش‌های Cryogenics ممکن است رفتارهای مختلفی نشان دهند. با این حال ضدعفونی میکروتیوب‌ها در دمای ۱۲۱ درجه سانتیگراد و فشار یک اتمسفر امکان پذیر است. میکروتیوب‌ها نسبتا ارزان و یکبار مصرف هستند. اگر در مورد مواد این لوله‌ها تعجب می‌کنید، آن‌ها میکروتیوب‌های پلی پروپیلنی یکبار مصرف هستند، به این معنی که مواد اصلی این لوله‌ها یک ترموپلاستیک است که به دلیل نقطه ذوب ۱۳۰ درجه سانتیگراد در برابر دما مقاومت بالایی دارد. از طرفی مدل‌هایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم میکروتیوب‌های پلاستیکی فوق شفاف هستند. این بدان معناست که نگهداری این اقلام برای کسانی که نمونه‌ها را کنترل می‌کنند مشکلی ایجاد نمی‌کند و باید آن‌ها را از طریق بازرسی در آزمایشگاه انجام دهند. با استفاده از این ویژگی، بدون نیاز به باز کردن درب، نگاهی عالی به نمونه‌های خود خواهید داشت.

انواع میکروتیوب 

طبقه بندی میکروتیوب ها معمولاً بر اساس رنگ، اندازه، توانایی استریل کردن یا شکل درب و بدنه است. در ادامه به بررسی انواع میکروتیوب در بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

طبقه بندی بر اساس ظرفیت

رایج ترین طبقه بندی میکروتیوب‌ها بر اساس ظرفیت آن‌ها است. میکرو تیوب‌های ۰.۱ و ۰.۲ میلی لیتری دارای دیواره‌های نازک و شفاف هستند و برای ذخیره حجم بسیار کمی از نمونه‌ها مانند DNA و RNA استفاده می‌شوند. میکرو تیوب‌های ۰.۵، ۱.۵ و ۲ میلی لیتری برای انجام آزمایش‎هایی مانند استخراج نمونه‌ها یا ذخیره مقادیر مشخصی از نمونه‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود. برای جلوگیری از باز شدن میکرو تیوب‌ها، قفل ایمنی روی آن‌ها تعبیه شده که از خروج نمونه در حین سانتریفیوژ و یا افتادن از روی میز کار جلوگیری می‌کند. میکرو لوله‌هایی با حجم بالای ۵ میلی لیتر اغلب برای سانتریفیوژ استفاده می‌شود.

طبقه بندی بر اساس مواد ساخته شده 

07f58e4e 8693 464e beaf 218a95f43a3a 720x405 - میکروتیوب چیست؟ کاربرد + انواع آن

میکرو تیوب‌ها در دو نوع استریل و غیر استریل موجود هستند. معمولاً نمونه‌هایی مانند DNA که بسیار حساس هستند و وجود هرگونه آلودگی روی نتایج PCR تأثیر می‌گذارد، در میکروتیوب‌های استریل شده نگهداری می‌شوند. اکثراً میکروتیوب‌های با حجم بسیار کم به صورت استریل در دسترس هستند و در موارد خاص از میکروتیوب با حجم بالا و استریل استفاده می‌شود.

طبقه بندی بر اساس رنگ 

نوع دیگری از طبقه بندی میکروتیوب‌ها، طبقه بندی بر اساس رنگ آن‌ها است. اکثر میکروتیوب‌ها از پلی پروپیلن شفاف ساخته می‌شوند، اما در مواردی که ترکیب به نور حساس است، نیاز به میکروتیوب‌های رنگی وجود دارد. میکروتیوب‌ها در رنگ‌های آبی، زرد، بنفش، سبز و قهوه‌ای تیره تولید می‌شوند.

طبقه بندی بر اساس اندازه 

از نظر شکل ظاهری و اندازه، میکروتیوب‌ها دارای شکل استاندارد هستند و تمامی میکروتیوب‌های زیر ۲ میلی لیتر دارای بدنه استوانه‌ای و انتهای مخروطی هستند. با افزایش ظرفیت، میکرولوله‌هایی با انتهای محدب تولید می‌شوند.

نکته:

در انتخاب نوع میکروتیوب بسته به نوع نمونه و تست مورد نظر باید به مواردی مانند قابلیت اتوکلاو، درجه بندی، تحمل بالای نیروی گریز از مرکز در سانتریفیوژ، قابلیت باز و بسته شدن مکرر و انتقال حرارت از دیواره های میکرولوله توجه داشته باشید.

عملکرد میکروتیوب ها

a36fceaf 7739 496f 8ece cba2b09e41f5 720x405 - میکروتیوب چیست؟ کاربرد + انواع آن

برخی از میکوتیوب‌ها دارای درپوش محکم هستند. باید بدانید که این میکروتیوب‌ها دارای یک درپوش صاف با لبه اریب هستند که باعث می‌شود باز و بسته شدن آن راحت‌تر باشد. علاوه بر این، آن‌ها یک شکل مخروطی در پایین دارند، بنابراین باید مراقب آن باشید. به یاد داشته باشید که آن‌ها گزینه ایده آلی برای فرآیند سانتریفیوژ هستند.

در مورد برچسب زدن، این میکروتیوب‌ها دارای یک قسمت نوشته مات بر روی تیوب هستند تا بتوانید روی آن بنویسید و شناسایی و ذخیره آن‌ها برای شما آسان‌تر است. یکی دیگر از ویژگی‌های عالی، درجه بندی‌های قالب گیری شفاف روی لوله برای مدل‌های ۰.۵ میلی لیتر، ۱.۵ میلی لیتر و ۲ میلی لیتر است. علاوه بر این، آن‌ها همچنین دارای یک صفحه صاف با سطح قابل نوشتن هستند. برای جلوگیری از تبخیر در طول ذخیره سازی، این میکرولوله‌ها دارای درب دقیقی هستند.

از سوی دیگر، مدل‌های میکروتیوب قفل امن دارای یک کلاهک صاف با لبه‌های اریب‌دار هستند که باز و بسته شدن آن را راحت‌تر است. علاوه بر این، مدل‌های ۰.۵ میلی‌لیتری و ۱.۵ میلی‌لیتری در قسمت پایینی شکل مخروطی دارند، در حالی که ۲.۰ میلی‌لیتر دارای ته گرد هستند؛ بنابراین باید مراقب آن باشید. به یاد داشته باشید، شکل مخروطی انتخابی است که باید برای فرآیند سانتریفیوژ در آزمایشگاه خود انجام دهید.

در مورد فرآیند برچسب زدن، این میکروتیوب‎ها دارای یک قسمت نوشتن مات بر روی تیوب هستند تا بتوانید روی آن بنویسید و شناسایی و نگهداری آن‌ها برای شما آسان‎تر است. این میکروتیوب‌ها به‌عنوان مدل snap-cap یک ویژگی عالی دیگر نیز دارند و آن درجه‌بندی‌های قالب‌گیری شفاف روی لوله برای مدل‌های ۰.۵ میلی‌لیتری، ۱.۵ میلی‌لیتری و ۲ میلی‌لیتری است. آن‌ها همچنین دارای یک صفحه صاف با سطح قابل نوشتن هستند. این میکروتیوب‌های دارای قفل امن دارای یک درج با کد رنگی روی درپوش هستند. ویژگی کدگذاری رنگ، عامل دیگری است که در ذخیره سازی نمونه به شما کمک می‌کند.

نتیجه گیری

در نهایت، باید بدانید که این میکرولوله‌های اتوکلاو شونده هستند که به استریل کردن نیاز دارند. با این حال، شما همچنین می‌توانید میکرولوله‌های استریل‌شده RNase، DNase، DNA و Pyrogen را خریداری کنید تا بتوانید بدون انجام آن فرآیند استریل‌سازی از آنها استفاده کنید. راه دستیابی به آن این است که دستگاه آزمایشگاهی مورد نیاز را از فروشگاه و وب سایت آرین پژوه خریداری کنید. برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ما وب سایت آرین پژوه را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که میکروتیوب‌های مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت دارا هستیم. از وب سایت ما دیدن کنید.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا